Sunday, Sep 8, 2024

صفحه نخست » مسئول شاخه "ایران پ‌ک‌ک" ترور شد

kurdbanner2.jpgبی بی سی - رسانه‌های دولتی ترکیه می‌گویند صالحه آق‌بیک، «مسئول شاخه ایران» حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، کشته شده است. پ‌ک‌ک بدون اشاره به سمت، کشته‌شدن یکی از فرماندهانش را در سلیمانیه عراق تایید کرد.

زمان دقیق کشته شدن صالحه آق‌بیک اعلام نشده است. اما خبرگزاری آناتولی ترکیه می‌گوید او در منطقه پنجوین در مرز عراق با ایران کشته شده است. رسانه‌های عراقی می‌گویند او هفته گذشته در حمله پهپادی به خودرویش کشته شده است.

در همین حال سفیر ایران در بغداد با اشاره به پیشبرد «توافق امنیتی تهران و بغداد»، از انتقال احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی از مقرهای مرزی به اردوگاه‌های پناهندگی خبر داد.

001.jpgرسانه‌های دولتی ترکیه دیروز به نقل از مقام‌های امنیتی گفتند سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) «در عملیاتی هدفمند» در شهر سلیمانیه عراق صالحه آق‌بیک، «رهبر پ‌ک‌ک در ایران»، را کشته است.

فرماندهی شاخه زنان پ‌ک‌ک (یژا) با انتشار بیانیه‌ای او را از فرماندهان ارشد و «مبارز پیشرو» حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) معرفی کردند.

حزب حیات آزاد کردستان یک گروه چپگرا و عضو کنفدراسیون دموکراتیک کردستان است که حوزه فعالیت آن به‌طور خاص ایران است. احزابی که خود را زیرمجموعه کنفدراسیون دموکراتیک کردستان تعریف می‌کنند خواهان احقاق حقوق کردها در منطقه هستند.

این گروه در سال ۲۰۰۴ میلادی تاسیس شد و شعار خود را کردستان آزاد و ایران دموکراتیک قرار داد. پژاک می‌گوید در تلاش برای دستیابی به دموکراسی در چارچوب یک نظام فدرال است.

ایران و ترکیه اما پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) و همچنین پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) را در فهرست تروریستی قرار داده‌اند.

در دهه‌های گذشته این گروه‌ها دائم با حکومت‌های ایران و ترکیه درگیر بوده‌اند.

جمهوری اسلامی حزب دموکرات کردستان ایران و کومله کردستان و همچنین پژاک را متهم کرده است که در اعتراضات سراسری ایران پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد نقش داشته‌اند.

«فشار شدید» بر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی

در هفته‌های گذشته فشار بر احزاب کرد مخالف حکومت ایران مستقر در اقلیم کردستان عراق افزایش یافته است و گزارش‌هایی از تخلیه برخی پایگاه‌های احزاب کومله و انتقال یک عضو حزب دموکرات کردستان به ایران منتشر شده است.

یک مقام بلندپایه یکی از احزاب کرد ایرانی که خواست نامش فاش نشود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت رهبران احزاب کرد ایرانی پنجشنبه (۵ سپتامبر) با مقام‌های اقلیم کردستان عراق دیدار و با این جابه‌جایی موافقت کرده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، انتقال اعضای حزب کومله کردستان ایران به محل جدید از روز پنجشنبه آغاز شده است.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران، در نخستین سفر خارجی خود قرار است روز چهارشنبه برای دیدار با مقام‌های ارشد عراق به بغداد سفر کند.

مهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته با توپخانه‌ و در مواردی با موشک‌های کروز و بالستیک مواضع احزاب کرد مخالف خود را در اقلیم کردستان عراق هدف قرار داده است. در برخی موارد، این حملات با انتقاد دولت اقلیم کردستان و همچنین دولت مرکزی عراق هم مواجه شدند.

اعتراضات ۱۴۰۱، پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، از استان کردستان آغاز شد و از آن زمان حکومت ایران به شدت این حملات افزوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy