Monday, Sep 9, 2024

صفحه نخست » جزئیات پاداش مالی جمهوری اسلامی به ورزشکاری که از المپیک اخراج شد

padash.jpgالعين فارسی - جمهوری اسلامی قصد دارد از صادق بیت سیاح ورزشکاری که پس از کسب مدال طلای پارالمپیک به خاطر نمایش یک پرچم مذهبی و خوشحالی عجیبش دیسکالیفه شد و مدالش را از دست داد تقدیر کند و به او پاداش ارزشمندی بدهد.

مدیرکل ورزش خوزستان اعلام کرده که به صادق بیت‌سیاح پاداش ۶۰۰ میلیون تومانی مدال طلا به‌همراه ۲۰۰ متر زمین مسکونی و ۵ هکتار زمین زراعی طرح چوب اعطا می‌شود.

«پاداش اضافه» برای تقدیم مدال‌های پارالمپیک به خامنه‌ای، رئيسی و هنیه

رادیو فردا - حذف قهرمان ایرانیِ پرتاب نیزه و مصاحبه‌های تلویزیونی برخی از مدال‌‌آوران، واکنش‌های گسترده‌ای را بین کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

روح‌الله رستمی قهرمان دسته ۸۰ کیلوگرم وزنه‌برداری قدرتی در پارالمپیک، مدال طلایش را به علی خامنه‌ای تقدیم کرد. او درباره این اقدام خود گفت: «من این مدال را از ائمه معصومین، امام رضا علیه‌السلام، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و حضرت معصومه سلام الله علیها دارم و آن را به رهبر معظم انقلاب و همه ملت شریف ایران اسلامی تقدیم می‌کنم.»

این اظهارات که با تحسین گسترده حامیان حکومت مواجه شد، متقابلاً خشم بسیاری از کاربران را برانگیخت.

زهرا رحیمی اولین مدال‌آور کاروان ایران که در تکواندو نایب قهرمان شد، مدالش را به «شهدای غزه» تقدیم کرد.

یاسین خسروی پس از چهار بار رکوردشکنی و قهرمانی در پرتاب وزنه، در مصاحبه زنده تلویزیونی گفت: «گفتند اگر طلا گرفتی، مدال طلا را به شهید مقاومت اسماعیل هنیه تقدیم کن». اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، مرداد امسال برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، به تهران رفته بود که در انفجاری کشته شد.

جمهوری اسلامی ایران و حماس که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، این اقدام را به اسرائیل نسبت دادند، هرچند که مقام‌های این کشور دست داشتن در چنین عملیاتی را نه تأیید و نه تکذیب کرده‌اند.

کاربری با نام مهیاری، در اشاره به محرومیت رضا حجار از حضور در تیم ملی پرورش اندام نوشت: «یارو تقدیم به دوست دخترش کرد محروم شد. نون الان توی تقدیم به غزه و هنیه و رهبره. ارزشی بفهم اینا شوآفه.»

از طرف دیگر، الهام صالحی بعد از کسب مدال برنز پرتاب نیزه کلاس اف ۵۴ پارالمپیک، مدالش را به ابراهیم رئیسی اهدا کرد.

او با اشاره به پلاک‌های جنگی که به اعضای کاروان داده‌اند، گفت: «یک طرف پلاک اسم خودم بود و یک ‌طرفش شهید جمهور».

پشت و روی پلاک‌های اهداشده به نمایندگان ورزش ایران در پارالمپیک، اسامی ورزشکاران همراه با قربانیان جنگ، با عنوان «سرباز وطن» درج شده بود.

از سوی دیگر، سرتیپ غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران، که از او به‌عنوان یکی از فرماندهان سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و نزدیکان قاسم سلیمانی یاد می‌شود، پیش از اعزام به پاریس، از اختصاص ۲۵ درصد «پاداش اضافه» به ورزشکارانی خبر داد که به گفته او، «رعایت اخلاق حرفه‌ای» را داشته باشند.

او به جزئیات اخلاق مدنظرش اشاره‌ای نکرد اما از آن به‌عنوان «امتیاز ویژه کمیته» یاد کرد.

در پی سفر غفور کارگری به پاریس در شهریور سال ۱۴۰۲، دو نهاد غیردولتی فرانسوی و سوئدی از او به دادستانی ملی ضدتروریسم فرانسه شکایت کردند.

انجمن «خانه آزادی» در سوئد اعلام کرد یک شکایت رسمی علیه غفور کارگری در دستگاه قضایی فرانسه به ثبت رسانده است.

رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند که انجمن «زنان آزادی» در فرانسه نیز در این شکایت مشترک نقش داشته و از غفور کارگری به اتهام «اعمال شکنجه» و «جنایت علیه بشریت» شکایت کرده است.

واکنشی از سوی دستگاه قضایی فرانسه در مورد این پرونده دیده نشد اما اخبار پیرامون طرح شکایت، انعکاس وسیعی در رسانه‌های این کشور داشته است.

یکی از مربیان کاروان پارالمپیک ایران که نخواست نامش فاش شود به رادیو فردا گفته است که تقدیم هماهنگ مدال‌ها به مقامات ارشد حکومت و «محور مقاومت»، همسویی اظهارات تلویزیونی قهرمانان با سیاست‌های جمهوری اسلامی، همچنین نمایش پرچم‌ها و «شعائر مذهبی»، از جمله موارد مؤثر برای دریافت «پاداش اضافه» کمیته پارالمپیک است.

مدیران ورزشی، در فوتبال و رشته‌های المپیکی هم انتظارات مشابهی دارند. اما شهرت بیشتر ورزشکاران المپیکی، توجه گسترده‌تر افکار عمومی و تمرکز رسانه‌ها، باعث می‌شود اجرای دستورالعمل‌های غیر ورزشی برای مدیران، پیچیدگی‌های بیشتری داشته باشد.

متقابلاً ورزشکاران نیز به‌دلیل آگاهی از احتمال کاهش محبوبیت‌شان، محتاطانه‌تر رفتار می‌کنند.

برای نمونه، نوشتهٔ روی پیراهن مهدی ترابی بازیکن تیم ملی فوتبال که سال ۱۳۹۸ «اطاعت از رهبری» را تنها «راه نجات کشور» دانسته بود، کماکان بازتاب دارد. واکنش‌های غالباً طنزآمیز یا تند، همچنین سردادن شعار در استادیوم‌ها، که باعث شد فوتبالیست دیگری آن اقدام را تکرار نکند.

پس از اردیبهشت ۱۴۰۳ و حضور حسن یزدانی ستاره کشتی ایران در فرودگاه ساری برای استقبال از ابراهیم رئیسی، تغییر چشمگیری در لحن و نگرش بسیاری از هواداران ورزش نسبت او به پدید آمد. به نحوی که پس از شکست او در فینال المپیک ۲۰۲۴، کاربران زیادی از این شکست ابراز خوشحالی کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy