Friday, Sep 13, 2024

صفحه نخست » مسعود پزشکیان: چرا نمی‌شود از افغانستان و پاکستان با قطار به مکه و کربلا رفت

pezeshkian.jpg

ایران اینترنشنال - مسعود پزشکیان در جمع سران عشایر عراق با اشاره به سفر بدون ویزا در کشورهای حوزه شینگن پرسید که چرا مسلمانان از افغانستان و پاکستان نمی‌توانند با قطار به کربلا و مکه سفر کنند. او پیش از این هم در سفر عراق خود خواسته بود کشورهای اسلامی مثل اتحادیه اروپا، مرزهای خود را بردارند.

هم‌زمان با این اظهارات رییس دولت چهاردهم، جمهوری اسلامی در حال کشیدن دیوار در مرزهای خود با افغانستان و پاکستان است.

آرزوی جهان اسلام بدون مرز

روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه، پزشکیان در بدو ورود به عراق در اولین سفر خارجی خود، برای اولین بار پیشنهاد «حذف مرز» را میان کشورهایی که از آن‌ها با عنوان کشورهای اسلامی یاد می‌شود، مطرح کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

رییس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، روز جمعه ۲۳ شهریور در سخنانش با اشاره به جنگ‌های طولانی در اروپا گفت: «وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم، اروپایی‌ها نزدیک به ۱۰۰ سال همدیگر را می‌کشتند اما همین کشور‌های اروپایی حالا با هم توافق کردند و به پول واحد رسیدند و بین هم به ارتباط مستمر برای منافع خود رسیده‌اند.»

پزشکیان با اشاره به سهولت حمل و نقل در اروپا و اینکه «شما می‌توانید سوار قطار شوید و از فرانسه به همه جای کشور‌های اروپایی سفر کنید»، پرسید: «چرا مسلمان‌ها نتوانند از پاکستان و افغانستان سوار قطار شود و به نجف و کربلا و مکه و مدینه بروند؟»

او پیش از این و در جریان دیدار با عبداللطیف جمال رشید، رییس‌جمهوری عراق، ضمن اشاره به سابقه دیرین و تاریخی دو کشور ایران و عراق، با تاکید بر ضرورت تشکیل اتحادیه مشترک کشورهای اسلامی، خواستار «حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی مانند تجربه اتحادیه اروپا» شد.

برای آن‌چه تلاش به منظور اتحاد کشورهای اسلامی خوانده می‌شود، در حال حاضر «سازمان همکاری اسلامی» با ۵۷ عضو در در بیش از چهار قاره جهان فعال است.

به نظر نمی‌رسد در بین کشورهای اسلامی که در سال‌های اخیر تنش‌های گسترده‌ای را تجربه کردند، ایده‌ پزشکیان درباره برداشتن مرزها طرفدار چندانی داشته باشد.

هم‌زمان با سفر پزشکیان به عراق، یک شرکت امنیت سایبری از کشف کارزار جاسوسی هکرهای وابسته به تهران علیه سازمان‌های دولتی این کشور خبر داد.

بر اساس یافته‌های محققان شرکت اسرائیلی «چک‌پوینت»، هکرهای حکومتی ایران در ماه‌های گذشته با استفاده از مجموعه‌ای جدیدی از بدافزارهای اختصاصی، اهدافی را در عراق مورد حمله خود قرار دادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy