Sunday, Sep 22, 2024

صفحه نخست » مجتبی خامنه‌ای درس خارج فقه خود را به طور ناگهانی تعطیل کرد

mojtaba.jpg

مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، امروز یکشنبه اول مهر ماه، پس از پانزده سال "درس خارج فقه و اصول" خود را بدون هیچ توضیحی تعطیل کرد. او مدعی شد که پدر او هم از تصمیم وی مطلع نبوده و تعطیل شدن "درس خارج" وی ربطی به مسائل سیاسی کشور ندارد

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

مجتبی خامنه‌ای در ادامه افزوده است این که تعطیلی "درس خارج" وی که به صورت مجازی برگزار می شد دائمی یا موقتی است هنوز بر وی مجهول است.

با این حال، مجتبی خامنه‌ای در سال ۱۳٨٨ در پی سرکوب جنبش سبز و هشدار میرحسین موسوی دربارۀ موروثی شدن قدرت در ایران، درس خارج فقه را آغاز کرد و همزمان از سوی برخی محافل قدرت و بیت رهبری لقب "آیت الله" گرفت. آغاز درس خارج مجتبی خامنه‌ای از همان زمان به مهمترین مسئلۀ سیاسی رژیم اسلامی ایران، مسئلۀ جانشینی رهبر کنونی جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، گره خورده بود. به همین دلیل تعطیلی این درس نمی‌تواند پرسش‌هایی در این زمینه برنانگیزد.

در هر حال، آیت الله‌های قم که مرجعیت علی خامنه‌ای را هرگز نپذیرفتند به طریق اولی با درس خارج فرزند وی، مجتبی خامنه‌ای، نیز از همان آغاز مخالف بودند، زیرا او را از هر لحاظ فاقد صلاحیت‌های لازم در این امر می دانستند. مجتبی خامنه‌ای تنها روحانی حوزۀ علمیه است که ضبط شدۀ درس‌هایش از طریق اینترنت در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد. مهمترین علت این امر می‌تواند اثبات نظر روحانیان قم دربارۀ بی صلاحیتی حوزوی وی برای ارائۀ درس خارج باشد یا شاید هم برای پرهیز از برانگیختن حساسیت آنان.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در واکنش به تعطیل شدن درس خارج مجتبی خامنه‌ای عبدالرضا داوری، مشاور پیشین محمود احمدی نژاد، با استناد به سنت مراجع شیعه در حوزه‌های علمیه مدعی شد که تصمیم مجتبی خامنه‌ای مبی بر تعطیل کردن درس‌های خارج خود جنبۀ اعتراضی داشته است. داوری افزود که با این تصمیم می توان به ابعاد مهمی از تحولات داخلی و خارجی ایران پی برد.

یورونیوز - در سیستم حوزه علمیه شیعه، درس خارج فقه عالی ترین درس در سطوح آموزشی این نهاد دینی و مذهبی به شمار می‌رود و عموما افرادی که در چنین سطحی تدریس می‌کنند در ادامه به عنوان مرجع تقلید شیعیان مطرح می‌شوند اما در سالهای اخیر تعداد روحانیونی که این درس را ارائه می‌دهند بسیار افزایش یافته و برخی از چهره‌های عالیرتبه مذهبی و دینی نسبت به پایین آمدن سطح علمی و اساتیدی که دروس خارج فقه را تدریس می‌کنند گلایه کرده‌اند.

در این دوره، برخی از طلاب به مرتبه اجتهاد می‌رسند و مدرسان این دوره را مجتهد می‌نامند.

در طول سالهای اخیر همواره از مجتبی خامنه‌ای به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های جانشینی علی خامنه‌ای یاد می‌شود و منتقدان حکومت رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او را به فضاسازی برای جانشینی مجتبی به جای علی متهم می‌کنند. در مقابل البته برخی از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای و نمایندگان مجلس خبرگان این مسئله را تکذیب کرده‌اند.

این در حالیست که انتشار این ویدیو همزمان با خبری منتسب به یکی از رسانه‌های داخلی ایران در مورد احتمال کناره‌گیری علی خامنه‌ای از مقام خود، مجددا بر شایعات جانشینی مجتبی افزوده است؛ هر چند این اصل خبر بسرعت تکذیب شد.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

پیش‌تر هم بپس از «جان باختن» ابراهیم رئيسی در «سانحه» سقوط بالگرد بسیاری از چهره‌های سیاسی، از افزایش بخت مجتبی خامنه‌ای برای جانشینی پدرش یاد می‌کردند اما مشخص نیست تعطیلی کلاس درس خارج او ارتباطی به ماجراهای سیاسی نقش آفرینی او در حال و آینده سیاست در ایران دارد یا خیر.

هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص خواهد کرد تصمیم مجتبی خامنه‌ای آنگونه که اعلام کرده است صرفا یک تصمیم شخصی بوده یا ارتباطی مشخص با آینده سیاسی وی داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy