Friday, Sep 27, 2024

صفحه نخست » وعده پزشکیان پس از بازگشت از نیویورک

pezeshkian.jpgبا اروپا درباره برجام گفت‌وگو می‌کنیم

ایران اینترنشنال - مسعود پزشکیان رییس جمهوری اسلامی پس از بازگشت از نیویورک خبر داد که در جریان این سفرش، مقامات ایرانی درباره برجام با مقامات اروپایی گفت‌وگو کرده‌اند و قرار شد وزرای خارجه ایران و کشورهای اروپایی این موضوع را دوباره بررسی کنند.

پزشکیان شامگاه پنجشنبه در بدو ورود به ایران در فرودگاه مهرآباد در این زمینه گفت: «در اروپا هم قرار شد جلسه بگذاریم. درباره برجام گفت‌وگو کردیم. با اروپا دغدغه‌ها را بیان کردیم و قرار شد وزرای خارجه این مساله را مجدد بررسی کنند.»

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش‌ها مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی موسوم به برجام آغاز شد، اما پس از چندین دور برگزاری مذاکرات، این تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین آمریکا که واشینگتن را از برجام خارج کرد، در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» تحریم‌های سختگیرانه‌ای را علیه اقتصاد ایران به اجرا گذاشت.

همزمان جمهوری اسلامی تعهدات هسته‌ای خود را زیر پا گذاشت و در سال‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی بارها نسبت به افزایش سرعت و میزان غلظت و ذخیره اورانیوم غنی‌سازی‌شده در ایران هشدار داده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

پزشکیان افزود که اروپایی‌ها از این موضوع «ناراحت بودند و تلاش این است که با گفت‌وگو این روند را پی بگیریم.»

همزمان وبسایت پولیتیکو گزارش داد که ترامپ گفته است در صورت پیروزی در انتخابات پیش‌رو، آماده مذاکره با ایران درباره نسخه جدیدی از توافق هسته‌ای ایران است.

پولیتیکو نوشت که اظهارات ترامپ، با توجه به مواضعش در مورد جمهوری اسلامی، از جمله اظهارات اخیر او درباره تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ترورش، قابل توجه است.

اولین واکنش آمریکا به سخنان پزشکیان: اگر تهران در تغییر رفتار جدی باشد آماده تعامل هستیم

ویکتوریا تیلور، دستیار معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور ایران و عراق، روز پنج‌شنبه پنجم مهر، در گفت‌وگویی اختصاصی با ایران‌اینترنشنال گفت: «ما آماده تعامل با جمهوری اسلامی هستیم، اما به‌شرط آنکه حکومت ایران نشان دهد در تغییر رفتار خود جدی است.»

او گفت: «در حالی که حکومت ایران از تغییر رویکرد و دیپلماسی صحبت می‌کند، رویکردش در میدان، به‌ویژه در زمینه حمایت نظامی از نیروهای نیابتی تهران، هیچ تغییری نکرده است.»

ویکتوریا تیلور در اولین واکنش دولت جو بایدن به اظهارات مسعود پزشکیان، رییس دولت در جمهوری اسلامی، به ایران‌اینترنشنال گفت:«دولت پزشکیان سعی دارد این پیام را برساند که مایل به دیپلماسی و تعامل با جهان است، اما آنچه برای آمریکا اهمیت دارد عمل است نه حرف.»

دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور ایران و عراق گفت: «از زمان آغاز به کار دولت پزشیکان، شاهد برخی اقدام‌های نگران‌کننده جمهوری اسلامی، از جمله ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه بوده‌ایم و رویکرد تهران در حمایت از گروه‌های مسلح همچنان ادامه دارد. جمهوری اسلامی باید در عمل نشان دهد که سیاست‌هایش را تغییر داده است.»

او افزود :«ما به استفاده از همه ابزارهای موجود برای پاسخگو کردن ایران ادامه خواهیم داد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy