Friday, Sep 27, 2024

صفحه نخست » ترس آیت‌الله‌ها از دام اسرائیل؛، یسرائیل کاتز: جمهوری اسلامی مثل تخم مرغ از بیرون سفت و از درون شُل و وارفته است

tokhm0.jpgجمهوری اسلامی از گیر افتادن در تله‌ای که اسرائیل برای تهران و حزب‌الله گذاشته می‌ترسد. آنها می‌گویند، اسرائیل به دنبال «تحریک» و کشاندن ایران به یک جنگ است. وضعیتی که به اسرائیل مشروعیت بین‌المللی می‌دهد تا ضربه‌ای قاطع و ویرانگر به جمهوری اسلامی وارد کند

کیهان لندن - علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، در اظهاراتی که چهارم مهرماه ۱۴۰۳ منتشر شد هشدار داد که «فرضیه درگیری ما با اسرائیل روز‌به‌روز به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.» او با اشاره به «عملیات پیجری» و «حملات هوایی» اسرائیل به لبنان عنوان کرد، «اسرائیل می‌خواهد ایران با غرب وارد جنگ شود.»

در همین ارتباط محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته بود، «اسرائیل به پشتیبانی دولت‌های متخاصم قصد جنگ‌افروزی در منطقه و کشاندن ایران به جنگ را دارد؛ ولی ایران در تله جنگی نخواهد افتاد.»

درگیری‌ میان شرکای منطقه‌ای جمهوری اسلامی با اسرائیل احتمال کشیده شدن درگیری‌ها به داخل ایران را افزایش داده است. شماری از طرفداران نظام و ادمین‌های کانال‌های تلگرامی نزدیک به سپاه در یک موضع مشترک هشدار می‌دهند بعد از حزب‌الله نوبت جمهوری اسلامی است اما به نظر می‌رسد مقام‌های اسرائیل نیز تمایلی به جنگ ندارند اما آنچه آنها به عنوان گزینه آلترناتیو روی آن مانور می‌دهند هم برای حکومت ایران دستکمی از جنگ ندارد. آنها آگاه‌اند اقتصاد ایران بحران زده است: تابستان برق نیست، زمستان گاز!

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

یسرائیل کاتز وزیر خارجه اسرائیل ۲۶ سپتامبر (پنجم مهرماه) در «ایکس» نوشت: «رژیم ایران مانند تخم مرغ است. از بیرون سفت ولی داخلش سست و وارفته است. اکثریت مردم مخالف رژیم هستند و اقتصاد در شرایط سختی قرار دارد.» وی تأکید کرد: «تحریم‌های جهانی و آسیب به مراکز انرژی و اقتصاد به شدت به رژیم آیت‌الله‌ها لطمه خواهند زد.»

یونی بن مناخم، کارشناس سیاسی اسرائیلی در مقاله‌ای که ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴ در سایت «مرکز امور عمومی اورشلیم» (JCPA) منتشر شد می‌نویسد، دستور حکومت ایران به حسن نصرالله رهبر حزب‌الله همچنان روشن است: به استراتژی جنگ فرسایشی علیه اسرائیل پایبند باشید و «اتحاد حلقه آتش» را بدون انحراف از این رویکرد حفظ کنید.

در این مقاله آمده، از همان آغاز درگیری، آشکار بود که ایران به دنبال اجتناب از رویارویی تمام عیار میان حزب‌الله و اسرائیل است.

در عوض، استراتژی تهران کشاندن اسرائیل به یک جنگ فرسایشی از طریق نیروهای نیابتی در سراسر خاورمیانه، برای تضعیف اسرائیل از نظر اقتصادی و نظامی در بلند مدت است. به این ترتیب، ایران دخالت مستقیم خود را به حداقل می‌رساند و در عین حال که از طریق متحدانش با اسرائیل می‌جنگد، فاصله خود را حفظ می‌کند.

نویسنده تأکید می‌کند، تهران تا زمانیکه آخرین مبارز فلسطینی یا شیعه نَفَس بکشد، با اسرائیل درگیر خواهد شد و رهبری جمهوری اسلامی -«سر اختاپوس»- دست نخورده باقی می‌ماند، حتا اگر برخی از شاخک‌هایش نابود شود.

شهرام خلدی، استاد دانشگاه: جمهوری اسلامی در شرایط بسیار سردرگمی قرار دارد

شهرام خلدی، استاد روابط بین‌الملل و تاریخ خاورمیانه، به ایران‌اینترنشنال گفت: «به‌نظر جمهوری اسلامی در شرایط بسیار سردرگمی قرار دارد، زیرا اگر بخواهد پاسخی مستقیم بدهد، به احتمال زیاد با توجه به حضور ناو هواپیمابر ایالات متحده در منطقه و دیگر سامانه‌های پدافندی که هم اسرائیل و هم دیگر متحدان ایالات متحده دارند، چنین پاسخی، مانند پاسخ قبلی جمهوری اسلامی به کشته شدن سردار زاهدی و دیگر فرماندهان سپاه در دمشق توسط اسرائیل، به جایی نخواهد رسید.»

او گفت: «کسانی که از محور مقاومت جمهوری اسلامی و شبکه نیابتی آن حمایت می‌کنند، می‌گویند که حزب‌الله حجم عظیمی از راکت‌ها و موشک‌ها، تخمین زده می‌شود تا 150 هزار، دارد و اگر این تسلیحات به‌طور ناگهانی به سوی اسرائیل شلیک شوند، حتی اگر ایالات متحده دو ناو هواپیمابر در منطقه داشته باشد، به‌سختی می‌تواند جلوی این حملات را بگیرد و برخی از این موشک‌ها از سامانه‌های پدافندی عبور خواهند کرد.

خلدی افزود: «سوال مهمی که پیش می‌آید این است: چرا تا این لحظه حزب‌الله این کار را نکرده است؟ طبق گزارش‌ها مقامات حزب‌الله اصرار داشتند که جمهوری اسلامی در جنگ مداخله‌ای انجام دهد. به نظر جمهوری اسلامی در تنگنای جنگ‌افروزی‌هایی که از هشت اکتبر به این سو از طریق نیروهای نیابتی خود انجام داده، گرفتار شده است. این وضعیت هم از نظر مشروعیت داخلی و هم از نظر مشروعیت نزد نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی، موقعیت جمهوری اسلامی را شکننده و بی‌اعتبار کرده است. بنابراین، این احتمال وجود دارد که دیر یا زود جمهوری اسلامی مجبور به اقدامی شود. حال این اقدام ظرف هفته‌های آینده انجام می‌شود یا به صورت عملیات ترور، معلوم نیست و باید دید چه پیش خواهد آمد.»

او گفت: «در صورت پیروزی ترامپ، دست اسرائیل برای اقدامات بیشتر باز خواهد شد و به همین‌ دلیل تلاش‌های دیپلماتیک شدت گرفته تا پیش از انتخابات آمریکا، به نوعی آتش‌بس در منطقه غزه و همچنین درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله دست یابند. اما با توجه به پیچیدگی‌هایی که از سوی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایجاد شده، به نظر نمی‌رسد این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز باشند.»

:::



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy