Saturday, Sep 28, 2024

صفحه نخست » پدر شوهر زینب سلیمانی و جانشین احتمالی حسن نصر الله را بهتر بشناسیم

pedarshohar.jpgیورونیوز - بعد از اعلام رسمی کشته شدن سید حسن نصرالله بر اثر حملات هوایی جمعه شب اسرائیل به حومه بیروت، حزب الله لبنان اکنون پس از ۳۲ سال با چالش بزرگی برای انتخاب رهبر جدید مواجه است. این تصمیم نه تنها به تایید اعضای حزب الله لبنان بلکه احتمالا به همفکری متحدان حزب‌الله در ایران نیز نیاز دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سید هاشم صفی الدین، از بستگان مادری سید حسن نصرالله و رئیس امور سیاسی حزب الله، جانشین احتمالی او خواهد بود.

در پی حملات جمعه شب اسرائیل به بیروت اخبار ضد و نقیضی از کشته شدن احتمالی آقای صفی الدین، نفر دوم حزب الله لبنان منتشر شده است. با این حال به دنبال این گمانه‌زنی‌ها،‌خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در حزب الله نوشت هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله زنده است.

صفی الدین کیست؟

صفی الدین، از خویشاوندان نصرالله است و مانند او در لباس روحانیت شیعه است. او عمامه‌ای مشکی بر سر دارد که نشان دهنده نسب او به پیامبر اسلام است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

به گزارش رسانه‌های ایران، آقای صفی الدین پدر شوهر زینب سلیمانی نیز هست. زینب مغنیه، خواهر عماد مغنیه در اوایل تیرماه سال ۱۳۹۹ خورشیدی تصویری در استوری اینستاگرام خود منتشر کرد که طبق آن، زینب مغنیه از ازدواج زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی با پسر سید هاشم صفی الدین، خبر می‌داد.

به گزارش رسانه‌های ایران، برادر وی با نام عبدالله صفی الدین نیز نماینده حزب الله در ایران است.

تحت تأثیر ولایت فقیه

هاشم صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴ میلادی در روستای قانون النهر در جنوب لبنان به دنیا آمد و به خانواده‌ای با تأثیر اجتماعی برجسته تعلق دارد. در جوانی به تحصیل علوم دینی در شهر قم ایران پرداخت.

هاشم صفی الدین در دوران تحصیل در شهر قم تحت تأثیر اندیشه سیاسی مرتبط با نظریه «ولایت فقیه» آیت الله خمینی قرار گرفت و یکی از برجسته ترین حامیان آن شد. وی در یکی از نوشته‌های خود به نقش این نظریه در اتحاد نهضت‌های اسلامی و غلبه بر تفرقه‌ها اشاره کرده است.

صفی‌الدین با هدایت عماد مغنیه، فرمانده امنیتی سابق حزب‌الله، به یکی از نزدیکان حسن نصرالله تبدیل شد. او در سال ۱۹۹۴ به بیروت بازگشت تا به عنوان رئیس شورای اجرایی حزب‌الله منصوب شود.

صفی الدین به عنوان رئیس شورای اجرایی بر امور سیاسی حزب الله نظارت دارد. او همچنین یکی از اعضای شورای جهاد است که عملیات نظامی این گروه را هدایت می کند.

او در کنار نصرالله و شیخ نعیم قاسم سه نفر اصلی حزب الله لبنان را تشکیل می‌دهند.

نگاه به آمریکا و اسرائیل

صفی الدین یک شخصیت بحث برانگیز است که در سال ۲۰۱۷ توسط وزارت خارجه ایالات متحده به عنوان تروریست طبقه‌بندی شد.

صفی الدین در انتقاد از سیاست ایالات متحده صریح بوده است. وی در سال ۲۰۱۷ در پاسخ به فشارهای آمریکا بر حزب‌الله، اعلام کرد: «این دولت دیوانه و نابسامان ایالات متحده به ریاست ترامپ نمی‌تواند به مقاومت آسیب برساند» و تأکید کرد که چنین اقداماتی تنها عزم حزب‌الله را تقویت می‌کند.

صفی الدین در ماه ژوئن، پس از کشته شدن یکی دیگر از فرماندهان حزب الله، تهدید به تشدید تنش علیه اسرائیل کرد و در مراسم تشییع جنازه آن فرمانده اعلام کرد: «بگذار (دشمن) خود را برای گریه و زاری آماده کند.»

سخنرانی‌های علنی صفی الدین اغلب بیانگر موضع ستیزه‌جویانه حزب الله و همسویی آن با آرمان فلسطینی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy