Wednesday, Oct 2, 2024

صفحه نخست » التهاب بازار ارز در ایران و جهش قیمت جهانی نفت

dlroil.jpgدر پی حملۀ ایران به اسرائیل و تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، قیمت جهانی نفت خام و نیز بهای ارز در باراز تهران، در ساعات اولیۀ معاملات روز چهارشنبه ۲ اکتبر (۱۱ مهر)، افزایش یافت

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، قیمت ارز که از ابتدای هفته با روندی صعودی همراه بود و در طول هفته از شدت نوسانات آن کاسته شده بود، از شامگاه گذشته و در پی حملۀ نظامی ایران به اسرائیل، بار دیگر با افزایش همراه شد؛ به‌طوریکه بهای دلار در معاملات پشت‌خطی رکورد جدیدی را ثبت کرد و به ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

این در حالی است که در روزهای نخست هفته جاری و با اعلام اخبار مربوط به کشته شدن حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان، بازار ارز و طلا نیز با افزایش قیمت همراه شد. چنانکه قیمت دلار در روز شنبه به میانه کانال ۶۱ هزار تومان رسید ولی از روز یکشنبه برای ساعاتی به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت و از روز دوشنبه در کانال ۶۰ هزار تومان در نوسان بود.

آرمان خالقی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، روز چهارشنبه ۱۱ مهر، در این زمینه گفت: «پیش بینی می‌شود که هیجان حدود هزار تومانی دلار در اثر حمله ایران به اسرائیل طی ساعات آینده و مانند دفعات قبل فروکش کند.»

در همین حال، وحید شقاقی شهری، اقتصاددادن، با اشاره به تأثیر تنش‌های منطقه‌ای بر بازار ارز در ایران، التهاب بازار ارز را موقتی دانست و گفت: «با فروکش کردن شرایط هیجانی، مجدداَ قیمت دلار به سطح پایدار خود یعنی حوالی ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان بازخواهد گشت».

همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که قیمت جهانی نفت در پی حملۀ ایران به اسرائیل و افزایش نگرانی‌ها از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، روز چهارشنبه ۲ اکتبر (۱۱ مهر)، با ۲ درصد افزایش روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت خام شاخص برنت با رشد ۲/۲ درصدی، ١/۶۳ دلار افزایش یافت و به ۷۵ دلار و ۱٩ سنت در ازای هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام شاخص دبلیو‍تی‌آی (WTI) آمریکا نیز با رشد ۲/۴ درصدی، ۱/٧۰ دلار افزایش یافت و به ۷۱ دلار و ۵۳ سنت در ازای هر بشکه رسید.

بر اساس این گزارش، ایران حدود ۴ درصد از تولید نفت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد و بیم آن می‌رود که حمله متقابل اسرائیل به تأسیسات تولید یا صادرات نفت ایران باعث اختلال در تولید نفت شود.

بنا به نوشتۀ رویترز، تولید نفت ایران در ماه اوت سال جاری، به بالاترین میزان در شش سال گذشته یعنی ۳/۷ میلیون بشکه در روز رسیده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy