Wednesday, Oct 2, 2024

صفحه نخست » موشک «هایپرسونیک» سپاه: از فتاح چه می‌دانیم؟

hsonicbanner.jpgتلویزیون ایران می‌گوید سپاه پاسداران در حمله موشکی به اسرائیل، برای اولین بار از موشک «هایپرسونیک فتاح» استفاده و «رادارهای سپر دفاع موشکی پیکان ۲ و ۳ اسرائیل را منهدم» کرده است

بی بی سی - «فتاح» که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی این نام را برایش انتخاب کرده، اولین بار سال ۱۴۰۲ به عنوان یک موشک هایپرسونیک یا همان ابرفراصوت در دو دسته بالستیک و کروز رونمایی شد.

سپاه پاسداران می‌گوید موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها هم را منهدم کند.

ایران موشک‌هایی که برد بیش‌تر از ۱۳۰۰ کیلومتر داشته باشد، «اسرائیل‌زن» می‌خواند، از همین‌رو بعد از رونمایی از موشک بالستیک فتاح-۱، در تهران بیلبوردی با شعار «۴۰۰ ثانیه تا تل‌آویو» در میدان فسلطین به منظور تهدید اسرائیل نصب شد.

h1.jpgتوضیح تصویر، موشک کروز هایپرسونیک فتاح-۲

:::

فتاح از نسل موشک‌های سوخت جامد است که سرعت نسخه بالستیک آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است. ۱۵ ماخ معادل ۵ کیلومتر در ثانیه است.

در حالی که سپاه پاسداران تاکید دارد به نسل موشک‌های هایپرسونیک دست پیدا کرده است، برخی کارشناس موشک فتاح را جزو موشک‌های هایپرسونیک نمی‌دانند و در این باره تردید دارند.

فتاح-۱ دارای یک سر جنگی با موتور کروی سوخت جامد و نازل متحرک بهره می‌برد و سپاه می‌گوید «قابلیت مانور در همه جهات» را دارد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم رونمایی از موشک فتاح گفت «این موشک سرعت بالایی دارد و در‌ جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد» و «توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در واکنش به ساخت موشک هایپرسونیک در ایران گفت: «شنیده‌ام که دشمنان ما به سلاح‌هایی که در حال ساختن هستند، به خود می‌بالند. ما برای هر تحولی، پاسخ بهتری داریم، چه در زمین، چه در هوا یا دریا.»

چهار ماه بعد از رونمایی از فتاح-۱، سپاه موشک فتاح-۲ را رونمایی کرد. گفته می‌شود فتاح-۲ از نسل موشک‌های کروز با برد ۱۵۰۰ کیلومتر معرفی شده است.

h2.jpgعلی خامنه‌ای حین بازدید از موشک فتاح-۲

:::

رسانه‌های ایران از جمله تسنیم نوشتند فتاح-۲ «توانایی پرواز در ارتفاع بسیار کم‌تر را دارد و همچنین می‌تواند در طول پرواز چندین بار مسیر خود را تغییر دهد.»

موشک کروز فتاح-۲ همزمان با بازدید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا وابسته به سپاه پاسداران رونمایی شد اما درباره برد این موشک اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

با وجود آن که ایران موشک‌های فتاح را برای تهدید کردن اسرائیل معرفی کرد اما در اولین حمله به اسرائیل در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ از این موشک استفاده نکرد.

اما در حمله دیروز (۱۱ مهر/یکم اکتبر) فقط از موشک‌های بالستیک استفاده کرد و «فتاح» مهم‌ترین موشکی بود که برای اولین بار در این عملیات استفاده شد.

سپاه پاسداران گفت علاوه بر موشک هایپرسونیک فتاح، در حمله به اسرائیل از موشک‌های بالستیک شهاب ۳، عماد و قدر هم استفاده کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy