Saturday, Oct 19, 2024

صفحه نخست » پیامد حمله به نتانیاهو و دستاوردهای جمهوری‌اسلامی

karimpour.jpgپیامد حمله به نتانیاهو

شبکه ۱۲ اسرائیل می‎گوید ایران برای ترور نتانیاهو اقدام کرد(الجزیره فارسی). منظور حمله پهپادی حزب الله به خانه نخست وزیر اسرائیل در قیصریه است. جمهوری اسلامی باید زین پس تحرکات نظامی اسرائیل را بیشتر تحت کنترل داشته باد. چه بسا این حمله بهانه ای در جهت حمله به اقامتگاه رهبری و دیگر مقامات ایران قرار گیرد.

دستاورد جمهوری‌اسلامی

جمهوری اسلامی با وجود آرمان ها و رویاهای بلند وعده داده شده دایر بر پایی تمدنی نوین و مشکل گشا برای جهان، در جایگاه و آلترناتیو سوسیالیسم و کاپیتالیسم، جز مبارزه،درگیری و ترویج آنها(با استکبار جهانی، دفاع ۸ ساله، درگیری با اسرائیل) چه دستاورد فرهنگی-تمدنی برای بشریت به ارمغان آورده است؟ در برابر حوادث و بحران های متعدد جهانشمول مانند تغییر اقلیم، گسل بین شمال-جنوب، گسترش جنگ و نا امنی جهانی و...چه پاسخ هایی داشته است؟

مرز و مرزبانی

مگر نه این است که:

۱- با کویت و عربستان بر سر برخی قلمروهای دریایی اختلاف داریم؟

۲- با امارات بر سر جزایر در مناقشه بوده ایم؟

۳- اختاف‌‌ کارکردی در مرز با پاکستان برقرار است و گاه به تنش و حتی منازعه نیز رسیده است؟


۴- با افغانستان نیز درگیر چندین گونه اختلاف مرزی مانند حقابه، گذر غیر رسمی، قاچاق، مهاجرت‌ و..می باشیم؟


۵- با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و در مقیاسی فراگیرتر پنج دولت پیرامونی خزر هنوز در مورد مرزهای دریایی به توافق دست نیافته ایم؟


۶- با باکو بر سر کریدور زنگزور تنش داریم؟


۷- پس از ۸ سال جنگ، هنوز با عراق به توافق رسمی صلح در چارچوب پیمان شکوهمند الجزیره دست نیافته ایم؟

چند پرسش استراتژیک در این زمینه به چشم می خورد:


الف- چرا تقریبا با همه کشورهای همسایه دارای نوعی اختلاف مزمن هستیم؟ و چرا به گونه ای اصولی پیگیر حل وفصل آن نبوده ایم؟


ب- با وجود اختلاف ۳۶۰ درجه ای، یعنی در درازای بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر مرز، محورهای پشتیبان خارجی ما چه قدرت هایی هستند؟ آیا ایران‌ قرار است یکه و تنها در برابر آن ها بایستد؟


پ- در برابر استراتژی سه مرحله ای امارات و شورای همکاری شامل "تعدد در موضع"، "تحول در اقدام" و "اقدام‌ به زور"، با پشتوانه فراگیر جهانی، که از ۲۷ سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد، جمهوری اسلامی چه استراتژی قابل قبول و داینامیکی داشته است؟


کوتاه آن که نه تنها ایران، بلکه حتی توانمندترین کشورهای جهان، حتی ایالات متحده، به تنهایی قادر به پاسداری از امنیت ملی خود نیستند. یعنی احدی از ملت ها در تاریخ تنها با اتکای به قدرت مردمی و درونی توانایی کافی برای تداوم‌ حیات نداشته اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy