ماسک معتقد است با ضبط خاطرات و احساسات فرد روی تراشه نورالینک و انتقال تراشه به نمونه شبیهسازیشده انسان، مرگ معنایی نخواهد داشت
یورونیوز - ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا و اسپیساکس، که به اقدامها و اظهارنظرهای جنجالیاش معروف است، این روزها بهدلیل حضور در کنار دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا، بیش از پیش در کانون توجه بوده است.
یکی از پروژههای بلندپروازانه ماسک تراشههای نورالینک است، که تاکنون در مغز سه بیمار دچار آسیب نخاعی کار گذاشته شده است. کاربرد تراشه نورالینک تاکنون بر افراد دچار فلج کامل متمرکز بوده است، اما ماسک مدعی است روزی این فناوری به انسانها امکان خواهد داد با هوش مصنوعی ادغام شوند تا عملکرد مغز و بدنشان را تقویت کنند. او همچنین معتقد است با فناوریهایی نظیر نورالینک مرگ معنایی نخواهد داشت.
او در اوت ۲۰۲۲ مهمان پادکست فول سند بود و گفت اگر نورالینک بتواند خاطرات و احساسات فرد را کامل ضبط کند، میتوان این اطلاعات را به نمونه شبیهسازیشده یا بهاصطلاح کلونشده فرد منتقل کرد.
ماسک با تشبیه این موضوع به مرگ در بازیهای ویدیویی، گفت: «مرگ چیست؟ مرگ در واقع از دست دادن اطلاعات است... مثلا فرض کنید کسی کاملا متلاشی شود، اما بلافاصله و بدون هیچ دردی دوباره بازسازی شود، آیا آن فرد واقعا مرده است؟ نه، چون هنوز ادامه دارد. مثل بازیهای ویدیویی است که مدام میمیریم اما بعد از نقطه ذخیرهشده بازمیگردیم.»
او در ادامه افزود مرگ یعنی از دست رفتن اطلاعات فرد، اگر اطلاعات فرد از بین نرود، مرگ هیچ معنایی ندارد.
البته نظر شخصی ماسک این است اگر همه آدمها عمر بسیار طولانی داشته باشند، جامعه دچار رکود میشود و تغییری اتفاق نمیافتد.
او پیشتر نیز در مصاحبهای در پاسخ به این سوال که آیا برنامهای برای افزایش طول عمر انسان دارد و آیا خودش دوست دارد بیشتر عمر کند یا نه، گفته بود اگر افراد بخواهند مرگشان را به تعویق بیندازند، پیشرفت بشر را نیز عقب خواهند انداخت.
او در آوریل ۲۰۲۲ در مصاحبه با اینسایدر گفت: «به گمان من نباید تلاش کنیم که انسانها عمر خیلی طولانی داشته باشند. این موجب خفگی جامعه میشود، زیرا در حقیقت بیشتر مردم ذهنیتهایشان را عوض نمیکنند و میمیرند.»
«اگر انسانها نمیرند، اسیر افکار کهنه خواهیم ماند و جامعه پیشرفت نخواهد کرد.»
در هر صورت، ماسک معتقد است تراشه رابط مغزیـعصبی نورالینک این قابلیت را دارد حافظه را ضبط کند و نقطهای برای شروع زندگی در بدنی دیگری باشد.
او با اشاره به اینکه شبیهسازی حیواناتی مانند گوسفند و سگ انجام شده و میشود، گفت قطعا در مورد انسان نیز ممکن است و سطح پیچیدگی مشابهی دارد.