چهارشنبه 21 شهريور 1386

متن و حاشيه يازدهمين جشن سينمای ايران، فارس

خبرگزاری فارس: اجرای کنسرت«حسين عليزاده»، اجرای سرود ای‌ايران توسط بازيگران سينما، خواندن تصنيف «ازخون جوانان وطن لاله دميده» توسط پرويز پرستويی از جمله حواشی جشن يازدهم سينمای ايران بود.


به گزارش خبرگزاری فارس، در ابتدای جشن يازدهم سينمای ايران پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ايران، پرويز پرستويی که خود وظيفه اجرای اين مراسم را به عهده داشت، با حضور در صحنه متنی را قرائت کرد.
بنا بر اين گزارش، وی در بخشی از اين متن گفت: امشب شب سينما است. شب احترام به هنرمندان سينما، ستايش از فرهنگ و تمدن ايران است. امشب شب دوستی و مهربانی است. عزيزانی که خانواده سينما امروز بر روی اين صحنه تعظيم کننده در برابر صفا و محبت شما و سپاسگزار رأی داوران می‌ايستند و ما برای آنها هورا می‌کشيم. ما بايد چون درختان تناور اين سرزمين در کنار هم بايستيم.
وی در ادامه افزود: سينما می‌تواند مرهم باشد، مرهمی بر زخم‌های متعدد جامعه. می‌تواند رويا باشد. رويای صادقانه همه صادقان. نان سفره ما از سينما است و تنها صنفی هستيم که همه بر سر يک سفره‌ايم و نمک گير يکديگر هستيم. فقط مواظب باشيم نمکدان را نشکنيم.
پرستويی افزود: آنچه اين روزها در خانه سينما می‌گذرد، نشان از فهم مؤثر تاريخی نقش سينما دارد. نقشی که بايد به دور از سياست‌زدگی روزمره برجسته شود.
وی ادامه داد: سينمای ما هم اکنون در رنج بی اعتمادی می‌سوزد. گاهی از درون سينما و عموما از بيرون سينما. بايد در درون و بيرون اعتمادسازی را سرلوحه همه کارهای خود بدانيم.
پرستويی گفت: امشب شب سينما است و شب خداحافظی با جشن يازدهم و سلام به جشن دوازدهم و اميدوارم با رفاقت، به سوی جشن دوازدهم برويم.
در ادامه مراسم ديشب، طی مراسمی در کاخ ‌موزه سعدآباد برندگان يازدهمين جشن بزرگ سينمای ايران معرفی شدند و بيژن محتشم، حميد جبلی، رويا نونهالی، فرهاد آييش، علی دهکردی، بهرام زند، سيروس ابراهيم زاده، شقايق فراهانی، مجيد ميرفخرايی، حسن پورشيرازی، امين تارخ، کامبيز ديرباز، ترانه عليدوستی، هانيه توسلی، عزت الله انتظامی، شهاب حسينی، جمشيد مشايخی، مسعودکيميايی، محمدرضا هنرمند، کامبوزيا پرتوی و رضا ميرکريمی هنرمندانی بودند که برای اهدای جوايز برندگان به روی صحنه رفتند.

حواشی جشن يازدهم؛
و اما تعدادی از حواشی جذاب جشن خانه سينما از اين قرار است:
_ ديروز ظهر در ميدان ونک، کارت‌‌های مهمانان جشن خانه سينما به قيمت بيست هزار تومان به فروش می‌رسيد.
_ قبل از شروع مراسم، تيزرهای مربوط به تکثير غيرمجاز cdها را پخش کردند.
_ کارگردان مراسم ديشب سامان مقدم بود.
_ طبق معمول ازدحام زيادی بين مهمانان به چشم می‌خورد و به علت پرشدن صندلی‌ها، بسياری از هنرمندان سرپا ماندند يا به سختی جا برای نشستن پيدا کردند.
_ طبق معمول، يازدهمين جشن سينمای ايران با سی دقيقه تأخير رأس ساعت ۱۸ آغاز شد.
_ پس از حرف‌های پرويز پرستويی، گروه طاها، به مناسبت فرارسيدنماه مبارک رمضان تواشيح اسماء حسنی را همراه با يک موسيقی که محمدرضا عليقلی ساخته بود اجرا کردند که اين اجرا بسيار مورد توجه همه قرار گرفت.
_ اولين جايزه را عليرضا خمسه اهدا کرد و نکته جالب اين بود که با دو دختر خود که يکی از آنها دو ماه سن داشت، روی صحنه رفتند. خمسه گفت من چون يکسال بيکار بودم بچه دار شدم! در ادامه دختر بزرگتر خمسه حرف های خواهر کوچکش را برای حاضران ترجمه کرد و از زبان او گفت: سينما اخ است و وضع من و سينما هر دو بحرانی است!
_ پلی که از محوطه به روی صحنه وصل می‌شد و از روی يک استخر رد می شد تا حدی لرزان بود و پرستويی چند بار به مهمانان در مورد عبور از روی آن تذکر داد.
_ تعداد زيادی از برندگان در مراسم غايب بودند و افراد ديگری به جايشان جوايز را گرفتند.
_ وقتی سيروس ابراهيم زاده به روی صحنه آمد، گفت: اميدوارم يک روز هم به من جايزه بدهند.
_ کليپ يادبود در گذشتگان خانه سينما ديشب به دلايل فنی پخش نشد و به جای آن پرويز پرستويی متنی را به ياد درگذشتگان خواند.
_ وقتی کارت همايونفر جايزه بهترين موسيقی متن را گرفت از خانواده خود و خانواده سينما تشکر کرد.
_ امين تارخ پس از حضور بر صحنه از محمد بهشتی، محمدمهدی حيدريان و پرويز پرستويی قدردانی و تشکر کرد.
_ اجرای کنسرت توسط گروه حسين عليزاده در جشن ديشب، با تشويق حضار همراه بود و لحظات دلنشينی را در جشن ديشب به وجود آورد.
_ وقتی صابر ابر برای گرفتن جايزه‌اش روی صحنه رفت، گفت: حالم خيلی خوب است و برای همين صدايم می لرزد.
_ مجيد جوزانی، همسر سيما تيرانداز به جای او برای گرفتن جايزه آمد و يک شعر خواند که پر از کلمه آبی بود.
_ وقتی باران کوثری برای گرفتن جايزه اش روی صحنه آمد گفت: من اولين بار در نه سالگی با عزت‌الله انتظامی در روسری آبی همبازی شدم و از آن موقع بود که تصميم گرفتم بازيگر شدم. من بخش بزرگی از اين جايزه را مديون بيتا فرهی هستم که مادرانه در برابر من بازی کرد.
_ وقتی جهانگير کوثری برای گرفتن جايزه همسرش به روی صحنه رفت گفت: اگر اين جايزه مال خودم بود آن را به منوچهر اسماعيلی تقديم می‌کردم.
_ وقتی شکيبايی جايزه‌اش را گرفت، گفت: آقای ابر راست گفتی، وقتی اين ياد تو دست آدم دست و پا می لرزد.
_ قبل از ورود مسعود کيميايی به صحنه، پرستويی با خواندن متن زيبايی از او تقدير کرد و ورود اين فيلمساز به صحنه را منحصر به فرد کرد.
_ کيميايی گفت: بدون شک يک فيلم خوب مرهون يک فيلم‌نوشت خوب است و اين اهميت جايزه فيلم‌نوشت را بالا می‌برد. من به اين دليل به فيلمنامه می‌گويم فيلمنوشت که چيزی است که نوشته می‌شود. مثل رونوشت.
_ پوراحمد پس از حضور بر صحنه از مسعود کيميايی و عليرضا رزين دست به خاطر کارهای بزرگشان در سينمای ايران قدردانی کرد.
_ رضا ميرکريمی نه به عنوان مديرعامل خانه سينما بلکه به عنوان يک کارگردان برای اهدای جايزه به روی صحنه آمد.
_ محمدحسين صفارهرندی (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدرضا جعفری جلوه (معاونت سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) مجيدشاه حسينی(مديرعامل بنياد سينمايی فارابی) و محمود اربابی (رئيس اداره نظارت و ارزشيابی) جزو مهمانان مراسم ديشب بودند. سيدمحمد بهشتی ، محمدمهدی حيدريان و سيدضيا هاشمی از مديران سابق فارابی و خانه سينما نيزدر جمع حضور داشتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

- ديشب، تعدادی از برندگان ازجمله سيما تيرانداز، ايرج رامين‌فر، حميد خضوعی‌ابيانه، مهدی همايونفر، رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب، علاءالدين پژهان غايب بودند و جوايز آنها را مجيد جوزانی، سيدضيا هاشمی، بهرام توکلی، کيومرث پوراحمد، جهانگير کوثری ومازيار ميری دريافت کردند ضمن اين به درخواست کيومرث پوراحمد يک تنديس جشن يازدهم به حسن شکاری نقاش و رمان‌نويس (از افراد مؤثر در نگارش فيلمنامه «اتوبوس شب») اهدا شد.
- پرستويی دربخش پايانی مراسم از رضاميرکريمی تحت عنوان «کارگردان سينما» دعوت کرد تا به روی صحنه بيايد و ميرکريمی، پرستويی را در آغوش گرفت و ضمن خسته نباشيد به او، دبير جشن يازدهم را بوسيد.
_ وقتی ميرکريمی روی صحنه رفت گفت: صدقه‌هايی که از صبح انداختيم و دعاهايی که کرديم گويا نتيجه داده و جشن به صورت مطلوب برگزار شد.
_ پرويز پرستويی با همراهی پيانوی سعيد شهرام تصنيف «از خون جوانان وطن لاله دميده» را خواند.
_ اجرای سرود ای ايران با تنظيم سعيد شهرام و مسعود بهنام (با اجرای جمشيد مشايخی، داريوش ارجمند، رويا نونهالی، عليرضا خمسه، پژمان بازغی، حسن پورشيرازی، فقيهه سلطانی، پانته‌آ بهرام، حميد جبلی، پرويز پرستويی، کورش تهامی، مريلا زارعی) به همراه آتش بازی و مراسم نورافشانی پايان بسيار خوبی به جشن داد. ای‌ايران هم به صورت زنده و هم در قالب کليپی ساخته سامان مقدم از ويدئوپروجکشن پخش شود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34225

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن و حاشيه يازدهمين جشن سينمای ايران، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016