شنبه 1 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> خاکسپاری علیرضا صبوری که در راهپیمایی سکوت ۲۵ خرداد تیر خورده بود و بعد از دوسال در امریکا در گذشت (گزارش تصویری)

اختر قاسمی - روز گذشته جمعه ۲۰ ژانويه مراسم خاکسپاری و بزرگداشت عليرضا صبوری جوان ۲۳ ساله ايرانی در برلين برگزار شد. عليرضا از جمله جوانانی بود که در راهپيمايی سکوت روز ۲۵ خرداد در تهران توسط تک تيرانداز مورد هدف قرار گرفت و به سرش شليک شد و سپس توسط مردم به بيمارستان منتقل گرديد. او بعد از کمای يک ماهه به هوش آمد اما نه قدرت تکلم داشت و نه می توانست حرکت کند. بعد از دو عمل سخت و مداوای طولانی و آموزش راه رفتن و صحبت کردن زندگی دوباره يافت اما اين بار بسيار کوتاه تر از زندگی اول. عليرضا ايران را به قصد ترکيه ترک کرد و از سازمان ملل تقاضای پناهندگی کرد.

با اينکه بستگان او در آلمان تلاش کردند که عليرضا را نزد آنها به آلمان منتقل کنند اما متاسفانه او را که نياز به مراقبت مداوم داشت در تنهايی مطلق به بوستون امريکا منتقل کردند! در يکی از فيلم هايی که از او در مراسم يادبود به نمايش گذاشته شد او را در حاليکه از زندگی دوباره خوشحال بود، می بينيم که چقدر از پزشکان معالجش سپاسگزار بود. اما متاسفانه اين خوشحالی خيلی کوتاه بود و او در تاريخ ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۰ يعنی زمانی که هنوز يک سال از اقامت او در امريکا نگذشته بود در اتاق خود در تنهايی در گذشت. برخی پزشکان علل مرگ او را ناشی از آثار تيری که مستقيم به سر او اصابت کرد می دانند. بستگان عليرضا در آلمان طی تلاشی دو ماهه موفق شدند پيکر عليرضا را به آلمان منتقل کنند تا حداقل در خانه ابدی با آرامشی در نزديکی بستگان خود بخوابد! مراسم خاکسپاری با حضور مادر عليرضا و بستگان به همراه صدها ايرانی برگزار شد. و پس از آن مراسم ياد بود برگزار شد.

در اين مراسم فيلم ها و عکس هايی از عليرضا به نمايش گذاشته شد. فيلم گفتگوی خواهر عليرضا با او زمانی که او از بيمارستان مرخص شده بود ولی هنوز نمی توانست صحبت کند، بسيار تاثر برانگيز بود. مهران براتی، از فعالين حقوق بشر طی سخنانی از تلاش دو سا ل پيش خود به همراه کانون پناهندگان برای انتقال عليرضا به آلمان صحبت کرد. هژير پلاسچی روزنامه نگار از طرف جمعی از پناهندگان ايرانی ساکن برلين ضمن احساس همدردی با مادر عليرضا از تلاش و پيگيری راه عليرضا سخن گفت. پيام کانون پناهندگان ايرانی توسط مدير مسئول آن خوانده شد و سپس علی چکاو از دوستان عليرضا در ترکيه ضمن بيان خاطراتی از عليرضا و روحيه طنز او فيلم کوتاهی را که از او در ترکيه گرفته بود، نمايش داد. پويا نودهی پسر خاله ی عليرضا شعری را برای او خواند. مراسم بعد از دو ساعت با سرود سر اومد زمستون به پايان رسيد.





تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

























ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016