تهران-خبرگزاري كار ايران
آيت الله منتظري در پاسخ به سوالات نشريه« ال پايس» اسپانيا و خبرگزاري رويترز در خصوص« وضعيت فعلي و آينده ايران»،« راه برون رفت از وضعيت فعلي»،« ارزيابي شركت مردم در انتخابات آينده مجلس»،« حكومت ديني»،« نظارت استصوابي»،« فعاليتهاي هستهاي ايران»،« وضعيت عراق» و« احساس ايشان نسبت به آزادي و شروع مجدد تدريس» پاسخ دادند.
به گزارش خبرگزاري كار ايران، ايلنا، به نقل از دفتر آيت الله منتظري، ايشان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه"با توجه به مطرح بودن جنابعالي به عنوان يكي از معماران اصلي انقلاب، وضعيت فعلي و آينده ايران را چگونه ارزيابي ميكنيد؟" گفت: در صورتي ميتوان به وضعيت مناسب رسيد كه حاكميت بر طبق نظر اكثريت جامعه شكل گرفته و عمل نمايد. از جهت ديگر بايد در برخورد با مخالفان تجديد نظر جدي صورت گيرد و به گونهاي نباشد كه انتقاد كنندگان را به مجرد ابراز نظر، احضار، بازداشت و زنداني نمايد.
ايشان افزود: در حال حاضر معضل بزرگي كه كشور ما گرفتار آن است، پديده فرار مغزها و افراد نخبه كشور به خارج از كشور است. اين مشكل عمده ناشي از سوء مديريت و... است و افرادي كه به خارج از مرزها ميروند نوعاً چون در داخل نميتوانند نظر مخالف خود را اظهار كنند، در كشورهاي ديگر تندتر انتقادات خويش را مطرح ميكنند، در حالي كه كشور از آن مردم است و آنها صاحبان اصلي انقلاب هستند و مسئولان خدمت گذار مردم هستند و اگر انتقادات آنها به جاست بايد شنيد و به آن عمل كرد.
آيت الله منتظري گفت: من بارها اين نكته را گفتهام كه پيامبر اكرم اسلام (ص) و امام علي (ع) امام اول ما كه حكومت تشكيل دادند، در حاكميت خويش حتي يك زنداني سياسي نداشتند. برخورد امام علي (ع) با خوارج نهروان نمونه بارز آن است و هنگامي كه به ايشان اعتراض شد چرا آنها را دستگير و زنداني نميكنيد؟ فرمودند: "در اين صورت زندانها را پر كردهايم"، حضرت ميدانستند چنين كاري فايدهاي كه براي جامعه ندارد، ضرر هم دارد، اين بازداشتها علاوه بر اينكه ظلم است و شرعاً حرام ميباشد موجب بحران در كشور ميشود.
آيت الله منتظري گفت: بايد كاري كرد كه جامعه احساس آرامش كند، يكي از راههاي آن همان آزادي بيان است كه افراد به راحتي ميتوانند حرف و نظرشان را بيان نمايند، دستگاه قضايي بايد در رفتار خويش با مردم تجديد نظر كند.وي پيشنهاد كرد كه نهادهاي غير قانوني كه در قانون اساسي نيستند، منحل شوند.
آيت الله منتظري در پاسخ به اين سوال كه شركت مردم در انتخابات را چگونه ارزيابي ميكنيد، گفت: اگر وضعيت به اين منوال ادامه داشته باشد، حضور مردم كم خواهد شد و انتخابات پرشوري را شاهد نخواهيم بود، مگر اين كه آقايان تجديد نظر نمايند.
آيت الله منتظري در پاسخ به سوالي در رابطه با موقعيت آقاي خاتمي گفت: آقاي خاتمي وعدههاي بسياري به مردم دادند و بر اساس همان وعدهها و شعارها مردم 22 ميليون رأي به ايشان دادند، ايشان ميتوانستند با اين پشتوانه قوي مردمي در مقابل اقليت كه مخالف اجراي برنامههاي وعده داده شدهاند، مقاومت كند اما متأسفانه نتوانست مقاومت كند.
ايشان با بيان اينكه دستورات اسلام منحصر در مسائل عبادي و اخلاقي نيست، بلكه در مسائل اقتصادي و سياسي و حاكميت نيز اسلام دستور و برنامه دارد، گفت كه سوء استفاده از دين مورد قبول من نيست.
ايشان با اشاره به رياست خود بر مجلس قانون اساسي جمهوري اسلامي گفت: درآنجا بحث شد كه براي جلوگيري از دخالت برخي افراد و نهادها و وزارت خانهها چون وزارت كشور در انتخابات و تحميل نمايندگان به مجلس و مردم، اصل 99 تصويب شود و شوراي نگهبان را ـ كه به نظرمان نهاد مقدسي ميآمد ـ متولي اين كار قرار داديم و در حقيقت فلسفه وجودي اصل 99 تأمين آزادي انتخابات بود و هدف نظارت بر انتخابات بود نه تعيين كانديداها. اين امر در چند دوره رعايت شد ولي پس از چندي آقايان اصل 99 را به نظارت استصوابي تفسير نموده و در حقيقت انتخابات را دو مرحلهاي كردند.
ايشان گفت: به گونهاي اصل 99 را تفسير كردهاند كه نه تنها جلوي دخالتها گرفته نشده است بلكه پس از دخالت كردن، اخيراً دفاتر نظارتي را در شهرها ايجاد كردهاند تا كانديداها را زير نظر داشته باشند. در حالي كه آنان چنين حقي را ندارند و بر خلاف قانون است. با اين اوضاع و اوصاف نميتوان نسبت به انتخابات آينده خوشبين بود.
سوال ديگر خبرنگار درباره فشارهاي بين المللي در رابطه با فعاليتهاي هستهاي بود كه ايشان فرمودند: واقعاً معلوم نيست ايران در مقام توليد سلاحهاي خطرناك هستهاي باشد و استفاده صلح آميز از دانش هستهاي حق تمام كشورهاست و نميتوان كشوري را از آن منع كرد. سوالي كه در اين جا مطرح است اين است كه چرا كشورهايي چون اسرائيل و آمريكا و روسيه آزادند كه سلاحهاي هستهاي توليد نمايند و توليد سلاحهاي كشتار جمعي براي آنها منعي ندارد اما ديگر كشورها حق نداشته باشند؟
مگر آمريكا چه امتيازي دارد كه سلاحهاي كشتار جمعي را دارا باشد و ايران نداشته باشد؟ مگر آمريكا قيم دنياست كه خود واجد همه سلاحهاست و اسرائيل را هم مسلح كرده است اما ديگر كشورها حق ندارند اينگونه سلاحها را داشته باشند؟ در سوء استفاده از اين سلاحها تفاوتي ميان آمريكا و ديگر كشورها هم نيست، چنانكه آمريكا با همين سلاحها، ناكازاكي و هيروشيماي ژاپن را مورد حمله قرار دارد و هزاران انسان را به كشتن داد.
آيت الله منتظري در پاسخ به سوالي درباره وضعيت آينده عراق و تأثير آن بر ايران، ضمن تأكيد بر مشتركات فرهنگ و مذهب ميان دو كشور چون مشاهد شريفه كه در هر دو كشور وجود دارد و علاقه مردم براي رفت و آمد، گفت: به واسطه همگوني در بسياري از مسايل دو كشور، آينده دو كشور از لحاظ سياسي و فرهنگي نميتواند از هم جدا باشد و خواهي نخواهي بر يكديگر تأثير خواهد گذاشت. حاكميتي هم كه در عراق پا ميگيرد بايد بر طبق نظر اكثريت جامعه آنجا باشد و حكومت بر اساس موازين اسلامي شكل ميگيرد و حاكميت آن نميتواند بدون در نظر گرفتن دين و مذهب باشد و اقليتها هم بايد آزادانه بتوانند از حقوق شهروندي برخوردار باشند.
ايشان در رابطه با حضور آمريكا در عراق فرمودند: درست است كه آمريكاييها در عراق كار بزرگي را انجام دادند كه همان ساقط كردن صدام بود و در برخي از جاها مردم از آمدن آنها استقبال كردند اما در هر حال كشور متعلق به عراقيهاست و آمريكا بايد حكومت را به حكومت انتقالي واگذار نموده و پس از تقويت آن، از عراق خارج شود.
هنگامي كه خبرنگار ميخواست بداند ايشان چه احساسي نسبت به شروع تدريس خويش دارند واين امر چقدر براي ايشان اهميت دارد، گفتند: وظيفه و كار اصلي ما درس خواندن و تدريس است وضع حوزههاي علمي هم براي همين است. از اقصي نقاط كشور و دنيا براي فراگيري علوم به حوزهها ميآيند، من هم از همان اوان طلبگي و شانزده سالگي هر چه فرا ميگرفتم تدريس ميكردم و خودم علاقه بسياري به تدريس داشته و دارم.
ايشان افزودند: بسياري از علما و مراجع و مسئولان كشور از شاگردان من بودهاند. علم اندوزي و تعليم و تعلم امر بسيار مهم و با ارزشي است. البته منافاتي كه در كنار تدريس و علم اندوزي، انسان در مسايل سياسي و اجتماعي هم اظهار نظر كند و به وظيفه شرعي و وجداني خود عمل نمايد. چون دين اسلام و آموزههاي آن منحصر به مسايل عبادي و اخلاقي تنها نيست و اسلام به مسايل سياسي و اجتماعي هم نظر خاص دارد.