جمعه 18 مهر 1382

گزارش راديو فردا از مصاحبه مطبوعاتي شيرين عبادي

در مصاحبه مطبوعاتي كه در پاريس با حضور بيش از 120 خبرنگار داخلي و خارجي با خانم شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل 2003 برگزار شد، از خانم شيرين عبادي نظر او در باره سياست آمريكا در قبال ايران سئوال شد واينكه برنده شدن جايزه صلح نوبل توسط او تاثيري در وضعيت حقوق بشر در ايران خواهد داشت؟ خانم شيرين عبادي گفت مغايرتي بين اسلام و حقوق بشر وجود ندارد. وي شادماني خود را از برنده شدن جايزه نوبل ابراز كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علي ميرحسيني، خبرنگار راديوفردا در پاريس در گزارش زنده مي گويد خبرنگاران مختلف از كشورهاي جهان خود را به اين مصاحبه مطبوعاتي رسانده اند و بيش از 120 خبرنگار در اين مصاحبه حضور دارند. حقوق بشر در ايران يك بحث داخلي است و هر ملتي بايد شجاعت اين را داشته باشد كه بتواند جوي براي پيشبرد حقوق بشر ايجاد كند. وي مي افزايد ما به كشورهاي خارجي متكي نيستيم و مي خواهيم براي پيشبرد حقوق بشر در ايران روي پاي خود بايستيم و در جهت جوي كه حقوق بشر در ايران پذيرفته شود، فعاليت كنيم. شيرين عبادي مي گويد روز دهم دسامبر به اسلو خواهد رفت.

دكتر عبدالكريم لاهيجي، از فعالان حقوق بشر كه در خانم عبادي در اين مصاحبه در پاريس شركت دارد، سخنان او را به فرانسه ترجمه مي كند.

از شيرين عبادي سئوال شد كه آيا اعطاي جايزه صلح نوبل به او مي تواند بحث فعاليت هاي هسته ايران را تحت تاثير قرار دهد؟ وي مي گويد اميدوارم اينطور باشد. وي مي گويد به عنوان كسي كه فعالانه در راه حقوق بشر تلاش كرد، با جنگ و با هرنوع سلاح اتمي و كشتارجمعي مخالف است و كشورها احتياج به جنگ ندارند. جو كنفرانس شلوغ و پر از همهمه است.

از خانم عبادي سئوال شد حالا كه برنده جايزه صلح نوبل شده ايد، آيا تقاضائي از دولت ايران داريد؟ وي پاسخ مي دهد تقاضاي من از دولت ايران، تقاضائي كه امروز دارم و در گذشته داشتم و در آينده خواهم داشت اين است كه همه بايد متحد شويم و با هم براي احقاق حقوق بشر در ايران بجنگيم.

خانم عبادي با لباس مشكي و بدون روسري در اين كنفرانس در برابر خبرنگاران ظاهر شده است.

خانم عبادي در پاسخ به يكي از خبرنگاران مي گويد زن بودن در ايران آسان نيست زيرا قوانيني در ايران هست كه فعاليت زنان را دشوار مي سازد. ولي زيبائي زندگي در اين است كه اگر در كشوري مي بودم كه فعاليت براي حقوق بشر آسان مي بود، اين قدر نمي توانستم به خود مغرور باشم.

خانم دكتر شيرين عبادي در پاسخ به سئوال يك خبرنگار گفت مغايرتي بين اسلام و حقوق بشر وجود ندارد و همه بايد تلاش كنند حقوق بشر را بدون اتكا به كمك خارجيان در ايران پيش ببرند. از او سئوال مي شود كه احساس شما چيست كه به عنوان نخستين زن مسلمان جايزه صلح نوبل را دريافت كرديد. خانم شيرين عبادي پاسخ مي دهد مهم ترين احساس من اين است كه راهي كه در پيش گرفتم راه درستي است. از خانم عبادي سئوال مي شود كه با مبلغ يك ميليون و 270 هزاردلار پول اين جايزه چكار خواهيد كرد. خانم عبادي پاسخ مي دهد كه امروز براي اولين بار خبر نامزدي خود براي اين جايزه و خبر برنده شدن خود را شنيد، براي دقايقي شوكه شدم. وي مي گويد بايد از حالت شوك خارج شود تا تصميم بگيرد با پول اين جايزه چه خواهد كرد. شيرين عبادي لبخند مي زند و احساس حاكي از رضايت در چهره او ديده مي شود. از خانم عبادي سئوال شد كه مهم ترين نكته در باره وضع حقوق بشر در ايران چيست. وي مي گويد آنچه فوريت دارد اين است كه آزادي بيان تامين شود. وي مي گويد آنها كه براي ابراز عقيده خود به زندان افتاده اند، نويسندگان، روزنامه نگاران و وكلا، بايد آزاد شوند. يك خبرنگار ايراني از او در باره حقوق بشر در كشورهاي اسلامي، از جمله فلسطين سئوال مي كند. خانم شيرين عبادي پاسخ مي دهد وضعيت فلسطين وضعيت ويژه اي است و متفاوت است با ديگر كشورهاي اسلامي. آنچه در فلسطين امروز اتفاق افتاده است جنگ نابرابر سنگ است با اسلحه.

وي در پايان كنفرانس خبري خود در پاريس در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: اين جايزه به من اين اطمينان را ميدهد كه راهي را كه براي پيشبرد حقوق بشر انتخاب كرده ام راه درستي بوده و ضمنا بگويم اين جايزه فقط متعلق به من نيست. اين جايزه متعلق به تمام افرادي است كه در ايران و در خارج از ايران براي آزادي، حقوق بشر و صلح فعاليت مي كنند.
مير علي حسيني(راديو فردا): در مورد پرونده هايي كه در دست داريد، فكر مي كنيد موفقيت بيشتري داشته باشيد.

شيرين عبادي: بهرحال اين وظيفه من است كه پرونده ها را ادامه دهم و هرآنچه در توان دارم براي اجراي عدالت انجام دهم و اميدوارم اين جايزه تاثير مثبت داشته باشد.

[سايت راديو فردا]

دنبالک:
http://207.44.134.168/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/130

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش راديو فردا از مصاحبه مطبوعاتي شيرين عبادي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016