چهارشنبه 23 مهر 1382

شيرين عبادى در رسانه هاى آلمانى زبان، حسين نوش آذر

فرانكفورتر آلگماينه سايتونگ
10 اكتبر 2003

جايزهء صلح نوبل به نويسندهء ايرانى شيرين عبادى تعلق گرفت. روز جمعه، كميتهء نوبل در اسلو از مبارزات عبادى براى حقوق زنان و كودكان و همچنين از فعاليت هاى او براى ايجاد گفت و گو ميان فرهنگ ها و مذاهب گوناگون تجليل كرد. شيرين عبادى وكيل دعاوى است و پنجاه و شش سال دارد.
جايزهء صلح نوبل به ارزش بيش از يك ميليون دلار به خانم عبادى اهدا مى شود.
شيرين عبادى يازدهمين زنى است كه جايزهء صلح نوبل را از آن خود مى كند. كميتهء نوبل يادآور شد كه اين وكيل دعاوى به رغم خطرات جانى كه او را تهديد مى كرد در راه تحقق آرمان هايش عمرى كوشيد.
خانم عبادى از سال 1975 تا 1979 رييس دادگسترى بود. اما پس از انقلاب بهمن او را مجبور كردند خانه نشين شود. او از آن پس براى حقوق زندانيان سياسى كوشيد و در اين راه شهرت و اعتبارى به دست آورد.
اعضاى پنج نفرهء كميتهء نوبل كه توسط مجلس نروژ برگزيده مى شوند امسال نيز با گزينش شيرين عبادى جهانيان را يك بار ديگر غافلگير كردند. انتظار مى رفت كه پاپ يوحناى دوم يا رييس جمهور سابق چك، واسلو هاول برندهء جايزهء صلح نوبل امسال بشوند.

مدافع سرسخت آزادى

تا پايان مهلت مقرر (اول فوريه) صد و شصد و پنج نفر كانديد جايزهء صلح نوبل بودند. جايزه نوبل دهم دسامبر هر سال در سالروز مرگ آلفرد نوبل اهدا مى شود. پارسال، جيمى كارتر اين جايزه را از آن خود كرد و در خطابه اش از سياست هاى جنگ طلبانهء حكومت بوش در آمريكا انتقاد كرد.
كميتهء نوبل در تجليل نامه اش از شيرين عبادى يادآور مى شود كه او در دوران تسلط خشونت بر جامعه از حقوق قربانيان خشونت دفاع كرده است. او بانويى ست مسلمان و اعتقاد دارد كه اسلام و حقوق بشر منافى يكديگر نيستند. كميتهء نوبل از زنى تجليل مى كند كه بخشى از جامعهء مسلمانان جهان است؛ زنى كه جهان به وجود او مفتخر است، همراه با آنهايى كه ـ بدون در نظر داشتن مليت شان ـ همواره در راه تحقق حقوق بشر مبارزه كرده اند.

جايزه كمك خواهد كرد

شيرين عبادى پس از آن كه از دريافت جايزهء صلح نوبل اطلاع يافت، گفت: جايزهء صلح نوبل از آن آنهايى ست كه در راه آزادى و صلح در ايران مبارزه كرده اند. جايزهء نوبل به من كمك مى كند كه به مردمان سرزمينم در اين راه كمك كنم.
عبادى روز جمعه (امروز) در پاريس بود. ابتدا تصميم داشت امروز به تهران بازگردد. گفت: از شنيدن خبر دريافت جايزهء نوبل غافلگير شده است. ممكن است به اين دليل چند روزى سفرش به ايران را به تعويق بيندازد. او افزود: هنوز وقت نكرده است به اين حادثه فكر مى كند.

خبرگزارى رويتر، به نقل از هفته نامهء فرانكفورتر آلگماينه سايتونگ (چاپ آلمان/فرانكفورت)


هفته نامهء اشترن

پاريس/ اسلو: شيرين عبادى از مدافعان حقوق بشر در ايران، روز جمعه در پاريس اظهار داشت كه از دريافت جايزهء صلح نوبل خوشبخت است و از اين نظر به خود مى بالد. او در گفت و گويى با شبكهء تلويزيون ان آر كى نروژ به اين نكته اشاره كرد كه جايزهء صلح نوبل اهميت فراوانى در راه تحقق دموكراسى و حقوق بشر و حقوق كودكان در ايران خواهد داشت. او افزود: اين جايزه تنها از آن او نيست. بلكه از آن مردم ايران و همهء آنهايى است كه در ايران براى حقوق بشر مبارزه مى كنند.

روزنامهء مورگن پست (چاپ برلين)

جايزهء صلح نوبل براى اولين بار به يك زن مسلمان تعلق گرفت

اسلو/پاريس
جايزهء صلح نوبل، امسال براى اولين بار به يك زن مسلمان تعلق گرفت. شيرين عبادى، وكيل دعاوى كه در راه دموكراسى و تحقق حقوق بشر در ايران مبارزه مى كند از سران حكومت اسلامى درخواست كرد كه به اتفاق او دريافت جايزهء صلح نوبل را جشن بگيرند. حكومت تاكنون به طور رسمى واكنشى نشان نداده است. سخنگوى دولت، عبدالله رمضان زاده اعلام كرد كه فعلا دولت ايران موضع خود را نسبت به اين حادثه اعلام نخواهد كرد.
وكيل پنجاه و شش ساله، شيرين عبادى در تلاش براى تحقق دموكراسى و حقوق بشر و احقاق حقوق كودكان، از تهديدها نترسيد. تجليل نامهء كميتهء نوبل يادآور مى شود كه شيرين عبادى در دوران تسلط خشونت بر جامعه از حقوق قربانيان خشونت دفاع كرده است. او بانويى ست مسلمان و اعتقاد دارد كه اسلام و حقوق بشر منافى يكديگر نيستند. كميتهء نوبل از زنى تجليل مى كند كه بخشى از جامعهء مسلمانان جهان است؛ زنى كه جهان به وجود او مفتخر است، همراه با آنهايى كه ـ بدون در نظر داشتن مليت شان ـ همواره در راه تحقق حقوق بشر مبارزه كرده اند.
شيرين عبادى از اين خبر به طور غيرمنتظره اطلاع يافت. او در كنفرانسى در پاريس شركت كرده بود و ابتدا تصميم داشت امروز به ايران بازگردد. گفت: وقتى از اسلو تلفن كردند، يكه خوردم. بعد اما شاد شدم و احساس كردم خوشبختم. او افزود: جايزهء نوبل تنها از آن او نيست. بلكه به همهء آنهايى تعلق دارد كه در راه دموكراسى و حقوق بشر در ايران فعاليت مى كنند. در يك كنفرانس مطبوعاتى اعلام كرد: به نظر او اسلام و حقوق بشر با يكديگر در تقابل نيستند. به اين جهت مذهبى ها هم بايد از اين خبر استقبال كنند.
پنج عضو كميتهء نوبل كه توسط مجلس نروژ برگزيده شده اند، با گزينش عبادى يك بار ديگر ثابت كردند كه مى توانند جهانيان را با تصميمات غيرمنتظرهء خود غافلگير كنند. انتظار مى رفت كه پاپ يوحناى دوم يا رييس جمهور سابق چك، واسلو هاول برندهء جايزهء صلح نوبل امسال بشوند. لچ والسا، رييس جمهور سابق لهستان و برندهء جايزهء صلح نوبل اعلام كرد كه از تصميم كميتهء نوبل خشنود نيست. او انتظار داشت جايزهء صلح نوبل به پاپ يوحناى دوم تعلق گيرد. هاول اما اظهار خشنودى كرد و به خانم عبادى تبريك گفت.

[morgenpost.berlin1.de]

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/323

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شيرين عبادى در رسانه هاى آلمانى زبان، حسين نوش آذر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016