جمعه 9 آبان 1382

رامين ناصح: بر همانيم كه بوديم و همان خواهد بود! گفتگو از سينا جهانگيري

متن زير حاصل گفتگوي دوستانهاي با رامين ناصح دبيركلّ حزب آينده سازان ايران و عضو شوراي مركزي جبهه ملّي ايران ميباشد كه به منظور درج در سايتهاي اينترنتي تهيه شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جناب رامين ناصح، با درود به شما و تشكّر از فرصتي كه براي اين گفتگو در اختيار من قرار داديد، پيش از هر چيز خواهش دارم ما را از وضعيت پرونده خود در دادگاه انقلاب آگاه فرماييد.
همان طور كه اطلاع داريد دادگاه مرا به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق انتشار نشريه و برگزاري جلسات به يك سال حبس تعليقي به مدت پنج سال محكوم كرده. و به زودي اعتراض خودم را به اين حكم اعلام خواهم كرد تا پرونده در دادگاه تجديد نظر مورد رسيدگي قرار گيرد. گرچه هنوز به من اجازه رؤيت حكم صادره و پرونده اتّهامي جهت تهيه لايحه اعتراضي داده نشده است.

تحليل شما از حكم صادره چيست؟
همانطور كه در اعلاميه اي كه جبهه ملي ايران-برون مرز در اعتراض به محكوميت بنده صادر كره، به نظر ميرسد صدور اينگونه احكام تعليقي ترفندي باشد كه بدين وسيله از ادامهء مبارزات فعالان سياسي جلوگيري شود. به هر روي، فعاليتهاي من و حزب آينده سازان كاملاً شفاف و علني و مسالمت آميز بوده و بيان عقايد و مطالبات خود را از ابتداييترين حقوق شهروندي و انساني خود ميدانيم و اعلامية جهاني حقوق بشر كه جمهوري اسلامي امضا كنندة آنست، اين حق را براي تمامي انسانها به رسميت شناخته است. به دادگاه كشاندن خيل پرشماري از ناراضيان سياسي بجرم ابراز مخالفت با وضعيت نابهنجار موجود كشور و صدور احكامي براي آنان كه بسيار سنگينتر از حكم صادره براي من ميباشد، نقض آشكار حقوق بشر و همينطور بر خلاف مصالح و امنيت ملّي كشور است و منجر به اين ميشود كه فعّالان سياسي طرفدار مشي مسالمت آميز، به فعاليتهاي كور زيرزميني و بيراهههاي ديگر سوق داده شوند و يا با استيصال از انسداد موجود، به دخالت بيگانگان تمايل پيدا كنند.

در بيانيه هايي كه از سوي سازمانهاي سياسي گوناگون در حمايت از شما انتشار يافت، به روشهاي خشني كه در طول دوره بازداشت در برخورد با جنابعالي بكار رفته بود، اشاره شده بود. خوب است اين جريانات را از زبان خودتان بشنويم.
بله، پس از اينكه نيروي انتظامي بدون ارائه حكم جلب بنده را به بهانه چند دقيقه گفتگو بهمراه خود بردند، مرا در بازداشتگاه در جوار سارقان مسلّح و قاچاقچيان نگه داشته بودند، البته امتياز آنها بر من اين بود كه مثل من در سلّول غل و زنجير بر پاي نداشتند! گاهي به مدّت طولاني اجازه دستشويي رفتن به من داده نميشد. همينطور اجازه ملاقات با خانواده. و جلسات دادگاه هم برخلاف اصل 168 قانون اساسي خودشان بطور غير علني و بدون حضور وكيل و هيئت منصفه تشكيل شد و از اين قبيل محدوديتها كه كمابيش بر تمام متّهمان سياسي در ايران اعمال ميشود.

آيا اقدام به شكايت از نيروي انتظامي نكرديد؟
پس از آزادي، بدليل فشرده بودن فعّاليتهاي حزب آينده سازان ايران امكان و فرصت پيگيري چنين شكايتي را كه معمولاً پس از دوندگيهاي بسيار به جايي هم نميرسد، نداشتم. ولي حقّ اين مسئله را براي خود محفوظ ميدانم.

لطفاً درباره مشكلاتي كه در چند ماه گذشته براي ساير هم مسلكان شما در جبهه ملّي ايران پيش آمده بود، توضيح دهيد و بفرماييد هم اكنون وضعيت آنها به جه صورت است؟
آقاي مهندس اميرانتظام عضو هيئت رهبري جبهه ملّي كه چندي پيش در پي سخنرانيها و مصاحبه هاي توفنده خود و تأكيد ويژه بر ضرورت برگزاري رفراندم مجدداً به زندان فراخوانده شده بودند، اخيراً با تلاشهاي مداوم همسر و وكلا و يارانشان توانسته اند به يك مرخصي كوتاه مدّت براي ادامه معالجاتشان بيايند و تحت عمل جرّاحي سنگيني قرار گرفته اند. آقاي دكتر ورجاوند سخنگوي جبهه ملّي مصادف با برگزاري پلونوم جبهه ملي براي چندمين بار در ماههاي اخير احضار شدند و بازجويي پس دادند. آقاي عبدالحسينيان قائم مقام و سخنگوي حزب آينده سازان ايران چندي پيش بحكم دادگاه انقلاب دستگير و منزل ايشان مورد تفتيش قرار گرفته و طي چند جلسه از ايشان بازجويي بعمل آمد و قرار است مجدداً احضار شوند. دفتر مهندس اشكان رضوي نماينده جبهه ملّي در قزوين تاكنون چندين بار مورد يورش قرار گرفته. در همدان فعّالان جوان جبهه ملّي مرتب احضار ميشوند و تحت فشار هستند. آقاي بهروز صفري نماينده حزب آينده سازان در آذربايجان شرقي علاوه بر اينكه كميته انضباطي دانشگاه حكم دو ترم تعليق از تحصيل را برايشان صادر كرده، اخيراً به همراه تني چند از يارانشان از جانب دادگاه انقلاب تبريز احضار شده اند كه تا اين لحظه اطلاعي از وضعيت پرونده آنان ندارم. تشكيلات حزب آينده سازان در استان فارس هم بشدّت تحت فشار نيروهاي امنيتي قرار دارد و بدليل جوّ خاصّي كه بر اين استان حاكم است، فعّالان حزب در استان فارس بيش از ساير نقاط با مشكل مواجهند. حتّي همرزمان ما در خارج از كشور نيز از مشكلات بي بهره نيستند و طي نامههايي منسوب به «فرزندان نوّاب صفوي» كه در دو سه روز اخير بازتاب وسيعي در سايتهاي اينترنتي داشته، تعدادي از فعّالان خارج از كشور و از جمله آقاي ماني فرهومند مسئول دفتر برون مرزي حزب تهديد به مرگ شدهاند!

هم اكنون فعاليتهاي شما و حزب آينده سازان به چه گونه است؟
دستگيري من و مشكلاتي كه براي ساير همرزمانم بوجود آمد، تاثيري جز همبستگي و انسجام بيشتر در ميان اعضاي حزب نداشته و همچنان ميكوشيم با وجود محدوديتهاي شديدي كه در تبليغات و انتشارات و عضوگيري بر ما اعمال ميشود، فعّاليتهاي مسالمت جويانه خود را به پيش ببريم و معتقد نيستيم كه حركتهاي قهرآميز بتواند نتايج مثبتي را براي ملّت و ميهن به ارمغان آورد. نشريه فرياد آزادي ارگان حزب آينده سازان ايران مرتب منتشر ميشود، اعضاي حزب ميكوشند از طريق مصاحبه با نشريات و راديوها و سايتهاي اينترنتي از هر طريق ممكن در جامعه پيامرساني كنند، دفاتر حزب در سراسر كشور فعّال هستند و مرتباً جلسات و همايشهايي را طبق روال سابق برگزار ميكنند. و بر همانيم كه بوديم و همان خواهد بود!

اخيراً شاهد برگزاري پلونوم جبهه ملّي بوديم. لطفاً در اين باره توضيح دهيد و بعنوان يك عضو شوراي مركزي جبهه ملّي ارزيابي خود را از آن بفرماييد و بنظر شما تشكيل اين پلونوم چه تأثيري را در فعاليتهاي آينده جبهه ملّي خواهد داشت؟
بدليل محدوديتهاي عديده اي كه جبهه ملّي ايران به آن دچار است، امكان تشكيل كنگره براي آن وجود نداشت، لذا به برگزاري پلونومي با حضور نمايندگان منتخب شهرستانها، احزاب و سازمانهاي صنفي وابسته به جبهه ملّي اقدام كرديم كه 81 نفر از فعّالان جبهه ملّي ايران از سراسر كشور در آن به گفت و شنود و تبادل نظر پرداختند و كميسيونهايي براي تدوين اساسنامه، منشور و قطعنامه پلونوم تشكيل شد و همچنين 35 نفر بعنوان اعضاي جديد شوراي مركزي انتخاب شدند كه از مزيتهاي آن بر شوراي مركزي پيشين، حضور چشمگيرتر زنان و جوانان در آنست. بنظر من اين پلونوم نقطه عطفي در فعاليتهاي جبهه ملّي پس از انقلاب تلقّي ميشود و تحوّلات چشمگيري را در اين سازمان پديد خواهد آورد كه در آينده نظاره گر آن خواهيم بود.
گفتگو از: سينا جهانگيري iranian_journalist@yahoo.com

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/838

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رامين ناصح: بر همانيم كه بوديم و همان خواهد بود! گفتگو از سينا جهانگيري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016