يكشنبه 18 آبان 1382

گزارش ايسنا از سخنراني سعيد رضوي فقيه عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه)

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رضوي فقيه گفت: عدالت قيد آزادي نيست بلكه شرط آزادي است. عدالت به معناي كمال انسان است و ما در پرتو آزادي به كمال مي‌رسيم.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سعيد رضوي فقيه عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) شب گذشته طي سخناني در دفتر جبهه مشاركت حوزه‌ مشاركت شرق تهران با تاكيد بر اينكه در فلسفه‌ سياسي آزادي و عدالت را دو مقوله جدا مي‌پندارند، اظهار داشت: برخي براي رسيدن به آزادي، عدالت را كم‌رنگ مي‌كنند يا براي تحقق عدالت، آزادي را زير پا له مي‌كنند كه در انقلاب ديني ايران نيز شاهد اين امر بوديم.
وي ادامه داد: در اوايل انقلاب مذهبي‌ها با گروه‌هاي ماركسيستي در تقابل بودند و اقتصاد بازار و آزادي‌هاي اقتصادي را مطرح كردند ولي در دوره‌ اصلاحات، هنگامي كه اصلاح طلبان شعار توسعه سياسي را مطرح كردند همين افراد كه در اوايل انقلاب طرفدار اقتصاد بازار بودند علم عدالت خواهي در دست گرفتند و مانند كمونيست‌ها از عدالت اجتماعي صحبت كردند. آن‌ها آزادي را نوعي لوكس‌گرايي ناميدند و تمام مشكلات جامعه را در مشكلات معيشتي خلاصه كردند و اين نمونه‌يي از تقابل آزادي و عدالت از سوي توليد كنندگان فكر و انديشه است.
وي گفت: هيچ تقابلي بين آزادي و عدالت وجود ندارد و آزادي بدون عدالت يا بر عكس معنا ندارد؛ آزادي كمال اول انسان است.
رضوي فقيه اظهار داشت: انسان علاوه بر وجوه مادي، داراي وجوه معنوي است و كمالات معنوي انسان در پرتو آزادي تحقق پيدا مي‌كند؛ آزادي نيز در پرتو عدالت و توزيع عادلانه امكانات و فرصت‌ها بدست مي‌آيد. اگر بخواهيم آزادي در جامعه ايجاد شود بايد زمينه‌ مناسبي را نيز براي بهره‌وري از آن فراهم كنيم.
اين عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) گفت: انسان موجودي مختار است و به طور آزاد خلق شده است حتي اگر انسان تحت جبر سياسي و اجتماعي باشد نيز داراي آزادي‌هاي نسبي است. آزادي امانت الهي است كه خداوند در وجود انسان به وديعه گذاشته است و تفاوت انسان و حيوان در همين آزادي اراده است.
وي با اشاره به قدرت انتخابي كه خداوند در اختيار انسان قرار داده است، افزود: مهم‌ترين ويژگي انسان انتخاب‌گري است. در اين راستاست كه بعضي اوقات به استخاره متوسل مي‌شويم كه رنج انتخاب را كاهش دهيم رنج اين كه خود به تنهايي تصميم‌گيري كنيم حتي در مشورت كردن با ديگران درصدد كاهش رنج انتخاب هستيم.
وي با اشاره به اين كه براي انسان در شرايط معمول زيست، محدوديت اذيت كننده است، گفت: انسان از محدوديت‌هايي كه مخالف فطرت او باشد استقبال نمي‌كند ولي بعضي از محدوديت‌ها را با استقلال خود مي‌پذيرد مثلا در ماه رمضان ما از خوردن و آشاميدن محروم هستيم و اين نوعي محدوديت است ولي ما اين امر را به صورت اجبار نپذيرفته‌ايم ولي اگر ماه رمضان نبود و كسي ما را از خوردن و آشاميدن كه حق مشروع و قانوني ما است منع مي‌كرد دچار ناراحتي مي‌شويم پس نتيجه مي‌گيريم وقتي كسي نمي‌پسندند كه ديگران حق آزادي و انتخاب او را سلب كنند حق ندارد آزادي و انتخاب ديگران را سلب كند و اين عالي‌ترين اصل اخلاقي است كه در جوامع بشري مشاهده مي‌كنيم و ما در روايات شيعه به طور مكرر به آن برخورد مي‌كنيم.
رضوي فقيه در ادامه سخنان خود خطاب به دادستان تهران گفت: اگر دوست نداري كسي تو را محدود كند، حق نظارت و بازداشت كردن را از تو بگيرد، پس نپسند كه ديگران را محدود كني، حق ديدار با خانواده، وكيل گرفتن و سخن گفتن را از آن‌ها سلب كني.
وي با اشاره به گزارش قرائت شده در مجلس در خصوص عملكرد دادستان و واكنش وي و هم چنين برخورد دادستاني تهران با خانواده برخي زندانيان،بر اين روايت از معصومين(ع) كه ”هر چه براي خود نمي‌پسندي بر ديگران نيز نپسند“، تاكيد كرد.
وي با اشاره به فلسفه نزول پيامبران از جانب خداوند براي هدايت انسان‌ها و مختار آفريدن انسان خاطرنشان كرد: در جامعه اگر افراد فقط بر اساس بخش نامه‌ها بخواهند تفكر كنند و تضارب آراء و افكاري وجود نداشته باشد، آن جامعه رشد نمي‌كند اكنون در جامعه‌ ما انجام يك عمل سياسي همراه با اشتباهات زيادي است چون از همان ابتدا اجازه انجام فعل سياسي را به ما نداده‌اند.
رضوي فقيه ادامه داد: در اوايل انقلاب از آزادي كه وجود داشت نمي‌توانستيم استفاده كنيم زيرا راه و روش استفاده از آن نمي‌دانستيم، سنت ديرپاي استبداد مانع فهم آزادي شده بود.
وي با نامناسب خواندن آنچه را كه تزريق اجباري دين به جامعه خواند، گفت: در چنين جوامعي نفاق ايجاد مي‌شود؛ مردم در ظاهر به احكام شريعت پايبند هستند ولي در باطن به اصول ديگري اعتقاد دارند.
بنابراين گزارش، رضوي فقيه پس از سخنراني، در پاسخ به پرسشي مبني بر ايجاد دفتر تحكيم دموكراسي در كنار دفتر تحكيم وحدت، گفت: در مورد ايجاد دفتر تحكيم دموكراسي بايد شوراي عمومي تشكيل دهيم، هدف اصلي ما جنبش دانشجويي و اصلاحات است اين فكر مطرح شد كه يك تشكل جديد با آرمان‌هاي ملموس‌تر ايجاد كنيم ولي در اين رابطه بايد شوراي عمومي تصميم بگيرد.
وي در مورد دوراني كه در بازداشت بوده است، گفت: من در اين دوران به اسراي كشورمان در عراق، به كساني، قبل از من بازداشت شدند و هنوز آزاد نشده‌اند فكر كردم و واقعا خجالت مي‌كشيدم. آن مدت را در راه آزادي و آرمان‌هاي خود در بازداشت به سر مي‌بردم.
وي در مورد دوم خرداد و تغيير فضاي سياسي كشور بعد از آن، اظهار داشت: بعد از دوم خرداد آزادي‌هايي در ادبيات سياسي ما رشد كرد و ما اكنون در حال تمرين آزادي و دموكراسي هستيم. دوم خرداد باعث رشد ما در عرصه‌ عمومي و جامعه‌ مدني شد و مفهوم حقوق شهروندي در ذهن ما رشد كرد.
وي در مورد حضور مردم در انتخابات، گفت: من نسبت به انتخابات نظر بدبينانه ندارم ما مي‌خواهيم به تمام حقوق آزادي و اجتماعي دست پيدا كنيم و هزينه‌يي نيز بپردازيم. تمام كساني كه اكنون در حاكميت هستند، ما آن‌ها را به قدرت رسانديم ولي چون نسبت به دموكراسي و مردم سالاري آشنايي نداشتيم اين سيستم چنين افرادي توليد كرد. ما مي‌خواهيم دموكراسي را در همين نظام و قالب پياده كنيم و رفتن پاي صندوق راي چندان هزينه‌اي ندارد. ما مي‌گويم حقوق قانوني ما در چارچوب همين نظام رعايت شود؛ اكنون كساني كه در خارج دم از آزادي و عدالت مي‌زنند اگر قدرت را در داخل نظام در دست بگيرند شكم يكديگر را براي بدست آوردن قدرت بيشتر سفره مي‌كنند؛ ما قصد سرنگوني نظام و انقلاب را نداريم. اگر كسي با حاكميت مشكل دارد و به حس انتقام جويي رسيده، تكليف او با خودش است؛ قطعا وي آدم مثبت و آزادي نيست.
در حاشيه:
به گزارش خبرنگار ايسنا، از ابتداي اين برنامه، تعدادي موتورسوار در مقابل ساختمان محل سخنراني، حضور داشتند.
در بين سخنراني رضوي فقيه، شكسته شدن تعدادي از لامپ‌هاي بيرون ساختمان، جو حاكم بر برنامه را براي دقايقي دچار التهاب كرد؛ اما سخنراني ادامه يافت.
در بخش ديگري از اين سخنراني، چند نفري از موتورسواران، در برابر ساختمان شعار "حزب الله، حزب الله" سر دادند.
بنابراين گزارش، سخنراني با آرامش پايان يافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1100

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايسنا از سخنراني سعيد رضوي فقيه عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه)' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016