دوشنبه 19 آبان 1382

مجموعه سخنراني ها در همايش «پاسداشت آزادي بيان وانديشه» با حضور آرمين، كديور، سازگارا، خاتمي، مزروعي، سعيدي و ابراهيم يزدي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
آرمين گفت:« حكم ننگيني كه دادگاه براي آقاجري صادر كرد پيش از آن كه ظلمي براي آقاجري باشد، ظلم در حق ملت ايران بود.»
به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، آرمين در همايش «پاسداشت آزادي بيان وانديشه» گفت:« يك سال از محكوميت دكتر هاشم آقاجري به دليل ابراز عقيده و نظرات خود گذشته است و ما كه از نسل انقلاب هستيم هيچ وقت فكر نمي‌كرديم كه در جمهوري اسلامي ايران شخصي به دليل اظهار عقيده محكوم به زندان شود و اين عدم باور ما به دليل فرهنگ و ايدلوژي بود كه انقلاب براساس آن شكل گرفت.»
وي در ادامه افزود:« يكي از مبناهاي تفكرات انقلاب، شهيد مطهري بود. اين شهيد در كلاسهاي خود ايدئولوژي اسلام را به ما معرفي كرد. در صورتي كه در دهه 20 تفكري كه مبناي ديني داشت نمي توانست مطرح شود. تفكر ديني و مذهبي در عرصه سياست هيچ جايگاهي نداشت.»
وي در ادامه افزود:« تفكر ديني در پيش از انقلاب مبتني بر تكفير و براساس يك نوع عدم اعتماد به نفس بود و در مقابل انديشه‌هاي مختلف خود را باخته بود؛ ولي افرادي چون شريعتي و مطهري اين افكار را بارور كردند و آنقدر غني شد كه مي توانست با افكار رايج مقابله كند. اكنون انديشه هاي ديني حرفي براي گفتن دارند و در مقابل انديشه هاي ديگر داراي مزيت اجتماعي هستند.»
وي افزود:« اكنون به كساني كه از آزادي بيان حمايت مي‌كنند فحش و ناسزا گفته مي‌شود.در نقد آزادي افرادي مانند آقاجري را متهم به فسادهاي اخلاقي مي‌كنند، ما به عنوان نسل انقلاب هيچ وقت تصور نمي‌كرديم كه يك استاد دانشگاه به دليل ابراز عقيده محكوم به ارتداد شود و اين حركت براي جامعه مصيبت بار است.»
وي ادامه داد:« در مقابل چنين تفكراتي كه مبناي آن اعدام و تكفير است راهي جز ايستادگي نيست، اكنون وقتي يك هيات حقوق بشر به ايران مي‌آيد،آقايان دادستان تهران در مقابل آن دو زانو مي‌نشينند و توضيح مي دهند، ولي وقتي ما مي‌گويم كه پرونده هاي سازگارا و آقاجري بايد مورد تحقيق قرار بگيرد، مي‌گويند قو‌ه‌ي قضاييه‌ي مستقل است.»
آرمين گفت:« من به روند پرونده‌ي زهرا كاظمي اعتراض كردم ولي در فاصله يك ماه 6 الي 7 احضاريه براي من فرستادند.اميدوارم با ايستادگي و تدبير بر اين مصيبت وارده بر كشور پيروز شويم،اكنون بسياري از آنچه در كشور اتفاق مي‌افتد، هيچ نسبتي با انقلاب ندارد.»
وي در پايان گفت:« كساني كه اكنون اين رفتارها را انجام مي دهند هيچ سابقه‌اي در انقلاب ندارند، يا اگر هم دارند در مقابل انقلاب بوده اند. شريعتي،مطهري و بازرگان داعيه‌دار انقلاب هستند نه كساني كه سخاوتمندانه سرمايه هاي انقلاب را به بيگانگان تقديم مي‌كنند.»
محسن كديور با اشاره به گذشت يك‌سال از صدور حكم آقاجري گفت: هيچ‌يك از ما باور نمي‌كرديم كه فردي مثل دكتر آقاجري، يك سال در زندان باقي بماند، هرچه گفتني بود در اين يك سال گفتيم، اما «نرود ميخ آهنين در سنگ».
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كديور كه در مراسم پاسداشت “آزادي بيان و انديشه“ به ميزباني انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي فني دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، با اشاره به آنچه آن را دستور مقامات عالي‌رتبه‌ي كشور براي رسيدگي به حكم صادره براي آقاجري مي‌ناميد، گفت: آيا آن سخنان براي فرار از مساله بود و آيا از سوي ديگر، خداي ناكرده قوه‌ي قضاييه حرف‌شنوي از مقامات عالي‌رتبه‌ ندارد كه هنوز نمي‌دانيم حكم اعدام لغو شده يا نه؟
كديور در ادامه، با اشاره به ويژگي‌هاي زندگي آقاجري گفت: هيچ‌يك از ما نمي‌توانيم در اخلاص آقاجري ترديد كنيم. او با اخلاص در زمان رژيم شاه مبارزه كرد و در جنگ جنگيد و عضوي را در اين راه داد، وضع زندگي او مصداق بارز ساده‌زيستي بود با اين‌كه عضو باسابقه‌ي هيات علمي دانشگاه بود.
وي با بيان اين‌كه در سلامت سياسي آقاجري، نمي‌توان ترديد كرد، گفت: او نقد قدرت را مطرح كرد و چاره‌اي نداشت جز اين‌كه دين رسمي را به نقد بكشد، او روحانيت رسمي را مورد نقد قرار داد.
كديور در ادامه گفت: حكم آقاجري، در تاريخ باقي مي‌ماند.
رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در ادامه با اشاره به ملاقات تعدادي از فعالان سياسي و خانواده‌هاي برخي زندانيان با گزارشگر ويژه‌ي سازمان ملل گفت: اين سوال شيرين نيست كه هموطنان شما براي تظلم، به در خانه‌ي سازمان ملل مي‌روند. در گذشته به خانه‌ي علما مي‌رفتند.
وي مدعي شد: امروز كاري كرده‌ايم كه حتي علماي خودمان را هم در خانه محبوس كرده‌ايم.
كديور گفت: اگر كسي از مقامات شكايتي داشته باشد، آيا بهتر نيست جايگاهي در كشور وجود داشته باشد كه بتواند به آن شكايت ببرد.
كديور اظهار داشت: براي اين انقلاب كرديم كه حتي بتوان از فرد اول مملكت به قاضي جامعه شكايت برد. اما وقتي كه اصل 90 مجلس، بخشي از مطالبات مردم را گزارش مي‌كند، دادستان از رييس كميسيون شكايت مي‌كند؛ اين واقعا كاريكاتور قضاوت در جامعه‌ي ماست.
وي گفت: هرچه قسم ياد كنيد كه در كشور ما آزادي بيان وجود دارد، بزرگ‌ترين سند ما زنداني‌بودن سيدهاشم آقاجري است.
وي با بيان اين‌كه پيامبر در شب قدر، اسيري را در زندان نگه نمي‌داشت، گفت: آيا وقت آن نشده است كه همگي از مقام رهبري بخواهيم كه در شب قدر همه‌ي سياسيون زنداني و مطبوعاتي را آزاد كنيد؟
در ادامه‌ي اين برنامه محسن سازگارا نيز با بيان اين‌كه سخنانش را با ياد و نام اكبر گنجي، هاشم آقاجري ، حسين قاضيان، عباس ‌عبدي، تقي رحماني، رضا عليجاني، يوسفي اشكوري، علي افشاري و ساير زندانيان آغاز مي‌كند، افزود: زندان پايان راه نيست؛ اگر چه دهان ما دوخته شده و انديشه‌ها را بسته‌اند.
سازگارا گفت: دوستان ما در اين ماه مبارك رمضان ايستادند، مقاومت كردند و با روشن نگه‌داشتن چراغ انديشه خود و براي نگه‌داشتن زبان خود نشان مي‌دهند كه ايستاده‌اند و اجازه نمي‌دهند شب تيره بر اين كشور سايه افكند.
وي ادامه داد: در خواست من هم از شما اين است كه شما هم به ياد و نام آن كساني كه مي‌ايستند و اجازه نمي‌دهند كه زندان پايان راه محسوب شود، ياري كنيد و نام آنها را هرچه بلندتر و رساتر فرياد بزنيد.
دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي با بيان اين‌كه، مشكل ما استبدادزدگي است، گفت: براي تغيير اين منش نيازمند تعامل و شنيدن نظرات ديگران هستيم تا با توان و اقتدار بتوانيم آن را حل كنيم، البته در اين راه بايد هزينه‌ها زيادي نيز بپردازيم.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمدرضا خاتمي كه در مراسم “ پاسداشت آزادي انديشه و بيان“ در دانشكده‌ي فني دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، افزود: نبود هاشم آقاجري، بيشتر از لحاظ عاطفي و احساسي است كه براي ما دلتنگي ايجاد كرده است.
وي گفت: اگر مي‌خواهيم با تمام توان در داخل كشور انسانهايي مانند آقاجري را مطرح كنيم، هيچ‌گاه نمي‌توانيم بهتر از يك قاضي در قوه‌ي قضاييه‌اي كه اين بلا را بر سر آقاجري درآورد، اين كار را انجام دهيم؛ در طول دهه‌ي اخير براي كسب و استمرار دموكراسي و تامين حقوق ملت، عملكرد اين آقايان بهترين كاري بود كه مي‌شد انجام داد.
نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به تجمعاتي كه در سراسر كشور در طول چند سال اخير برگزار شده است، اظهار داشت: اجتماعاتي كه امروز و در گذشته برپا شد، نشانه‌ي پويايي و حركت اصلاحي مردم است كه علي‌رغم تمام فشارها نه تنها دچار ركود نشدند، بلكه پوياتر، فعال‌تر و خردورزانه‌تر به راه خود ادامه دادند و مي‌دهند.
خاتمي افزود: البته مهم اين است كه در اين راه، دچار خستگي، افسردگي، نفرت و تنفر از هيچ‌كس حتي دشمن نشويم.
وي ادامه داد: برخي مي‌گويند كه در ايران تنها 26 الي 27 زنداني سياسي وجود دارد و اين ميزان در مقايسه با كشورهاي همسايه، بسيار پايين است اما بايد توجه داشت در كشوري كه زنداني‌هاي سياسي آن، اساتيد دانشگاهها و دانشجويان و سياسيوني هستند كه به صرف ابراز عقيده به زندان رفته‌اند، هم‌چنين در كشوري كه مدعي مردم‌سالاري ديني است و شعار اصلي دين آن نيز رهايي است، يك زنداني نيز قابل توجيه نيست.
خاتمي ادامه داد: اعمال كساني كه در حق ملت ظلم مي‌كنند، ملتي كه در سراسر تاريخش براي آزادي و رهايي تلاش مي‌كند، اعمال كساني كه به نام دين و انقلاب به مردم و به‌خصوص انديشمندان فشار مي‌آورند و به جاي پيشرفت و تكامل، آنها را در بند مي‌كشند، قابل قبول نيست.
وي در پايان اظهار داشت: مردم ما قطعا بر مشكلات پيروز خواند شد، البته در آينده‌اي كه ممكن است نزديك و كم‌هزينه نباشد.
« ما همه‌ي حرفهايمان را زده‌ايم، ولي فكر مي‌كنم ظاهرا هيچ گوش شنوايي براي شنيدن اين حرفها وجود ندارد.»
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، رجبعلي مزروعي، در مراسم پاسداشت آزادي انديشه و بيان در دانشكده‌ي فني دانشگاه تهران با اشاره به مطلب فوق ، اظهار كرد:« اين روزها استدلالي مي‌شود و اين است كه آقايان مي‌گويند اين افرادي كه در كشور مي‌گويند آزادي نيست، خود اين صحبت به معناي وجود آزادي در جامعه است،در حالي كه مشكل كشور ما نداشتن آزادي پس از بيان است و اين‌كه بعد از گفتن حرفهايمان ما آزادي نداريم.»
مزروعي تصريح كرد:« هنر اين نيست كه اجازه دهند افراد ديدگاههاي خود را بيان كنند؛ چون اين مرحله‌ي نازل آزادي است و الان در عقب‌افتاده‌ترين كشورها هم اين آزادي وجود دارد.مرحله‌ي مهم اين است كه افرادي كه خلاف نظريه‌هاي رايج و رسمي حرف مي‌زنند بايد بعد از زدن حرفهايشان آزادي داشته باشند.»
مزروعي گفت:« همين كه در اين كشور يك نفر را به جرم سخنراني و ابراز عقيده كردن گرفتند دليل و شاهد خوبي بر اين است كه آزادي پس از بيان در كشور ما وجود ندارد.»
مزروعي اظهار كرد:« برخورد با امثال آقاجري به خاطر سخنراني و اظهارنظرهايش نيست؛ چون در انتخابات مجلس ششم از مجموعه‌ي دوستان ما دو نفر بودند كه شوراي نگهبان به هيچ وجه آنها را تاييد نكرد و الان هم همان دو نفر در زندان هستند.»
وي در ادامه تصريح كرد:« اينها از ابتدا نسبت به اين افراد قضاوت از پيش داشتند و دنبال بهانه‌اي بودند كه آن را عóلóم كنند و آنها را به زندان بيفكنند.»
مزروعي گفت:« اگر صهيونيسم و آمريكا مي‌خواستند ميلياردها دلار هزينه كنند كه چهره‌ي جمهوري اسلامي را در دنيا كريه و زشت جلوه دهند هيچ‌وقت نمي‌توانستند به اندازه‌ي حكم آقاجري در اين كار موفق شوند.»
وي تصريح كرد:« اين حكم ننگين باعث شد كه جمهوري اسلامي در معرض بدترين تبليغات قرار بگيرد. مردم ما چه گناهي كرده‌اند كه بايد هزينه‌ي كردار نادرست عده‌اي را بپردازند.»
وي اظهار كرد:« اقتصاد ما اگر بخواهد رشد كند و اشتغال ايجاد شود هيچ راهي جز تعامل مثبت و سازنده با خارجي‌ها ندارد، ولي با اين كارها ديگر چيزي باقي نمي‌ماند.»
ميثم سعيدي ، نماينده‌ي مردم تهران، نيز در اين مراسم گفت:« آن‌چه كه امروز ما را رنج مي‌دهد فضاي دوگانه‌اي است كه با آن مواجه هستيم.»
نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود:« در كشور ما سخن گفتن از تعابير قانون اساسي جرم تلقي مي‌شود. حتي براي نماينده‌ي مجلس و كسي كه وظيفه‌ي قانوني‌اش اين است كه اينها را بيان كند.»
وي اظهار كرد:« دستگاه قضايي ما بايد به اين نكته توجه كند كه چگونه است كه در كشور ما هركسي كه به زندان مي‌رود اعتبار مي‌يابد و اين واقعا براي اين قوه جاي تعجب دارد.»
وي ادامه داد:« اگر مي‌خواهند در اين كشور آزادي در درون نهادينه شود، طرح هيات منصفه و لايحه‌ي قانون انتخابات را تصويب كنند كه ما بتوانيم پز آزادي را بدهيم. »
وي ادامه داد:« بيش از 100 سال است كه در اين كشور گفته مي‌شود كه عقل و دموكراسي و آزادي خوب است ولي تا زماني كه در اين كشور سازمان و ابزار دموكراسي و حزب و راه نيندازيم ما نخواهيم توانست به آزادي و دموكراسي دست يابيم. پس بايد خودسازي كنيم و دست به سازماندهي بزنيم.»
وي گفت:« عنصر حيات‌بخش دوم خرداد بعد از مجلس ششم جنبش دانشجويي و نخبگان بودند.»
سعيدي ادامه داد:« اگر مي‌خواهيم در اين كشور آزادي نهادينه شود راه‌حلش اين است كه خود براي آزادي خود تلاش و كوشش كنيم. »
ابراهيم يزدي گفت: آزادي را هديه نمي‌كنند، بلكه بايد آن را گرفت و آقاجري براي كسب آزادي به زندان رفت.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ابراهيم يزدي كه در همايش “ دفاع از آزادي بيان و انديشه“ در دانشكده‌ي فني دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، افزود: آزادي بيان، جزو نيازهاي انسان است و اگر انسان نتواند آن‌چه را فكر مي‌كند، بيان كند، دچار روان‌پريشي مي‌شود.
وي گفت: ما بايد براي اين‌كه نقش انساني خود را ايفا كنيم، آزادانه حرف بزنيم.
وي با بيان اين‌كه خداوند مي‌گويد ما انسان را آزاد خلق كرديم كه آزاد فكر كند و آزادانه نيز انتخاب كند، مدعي شد: حتي اگر خداوند در اين انتخاب نفي شود.
يزدي گفت: اكنون كسي به خاطر عقيده به زندان نمي‌رود، بلكه به خاطر ابراز عقيده به زندان مي‌رود. آقاجري نيز براي ابراز عقيده‌ي خود به زندان افتاد و وظيفه‌ي ماست كه براي تحقق آزادي بيان مبارزه كنيم، ما اكنون از اين ناملايمات نمي‌ترسيم و تنفر خود را نسبت به اين رفتارها با صراحت ابراز مي‌داريم.
وي ادامه داد: اكنون ما را به تشويش اذهان عمومي و اخلال در نظم متهم مي‌كنند، در صورتي كه كساني كه افراد را به خاطر ابراز عقيده به زندان مي‌افكنند، موجب تشويش اذهان عمومي مي‌شوند.
يردي ادامه داد: اكنون براي جمهوري اسلامي ايران، زنداني‌كردن يك استاد دانشگاه به خاطر ابراز عقيده، يك عمل موهن و قبيح است.
اين فعال سياسي در ادامه با ابراز اميدواري نسبت به آزادي آقاجري و تعدادي ديگر از زندانيان در ماه رمضان، افزود: در عصر كنوني در دهكده‌ي جهاني، اعتبار حاكميت ملي، بر حاكميت ملت مبتني است و اگر اين نظام مي‌خواهد در عرصه‌ي جهان اعتبار داشته باشد، راهي جز تحقق حاكميت ملت ندارد.
يزدي ادامه داد: به كساني كه اكنون باور دارند كه در انتخابات آينده پيروز مي‌شوند و با آمريكايي‌ها و خارجي‌ها سازش مي‌كنند، مي‌گوييم كه اول با ملت خود سازش كنيد و بعد به سراغ خارجي‌ها برويد. مي‌گوييم زندانيان سياسي را آزاد كنيد و توقيف روزنامه‌ها را متوقف كنيد.
وي گفت: اكنون بايد همه‌ي نهادها در چارچوب قانون عمل كنند و اگر چنين شود راه براي تحقق آن چيزي كه عزت براي جمهوري اسلامي مي‌خوانيم، تحقق پيدا مي‌كند.
وي ادامه داد: اكنون با تاخير پروتكل را پذيرفتيم، ولي چرا وقتي وزارت امور خارجه هست يك فرد و مقام ديگر بايد آن را بپذيرد.
يزدي در عين حال گفت: اين اقدام در تصحيح چهره‌ي ما در سطح جهان بسيار موثر بود و اجماعي را كه عليه ايران ايجاد شده بود، از بين برد.
وي در پايان گفت: اكنون جايزه‌اي كه به يك زن ايراني داده‌اند را يك جايزه‌ي سياسي مي‌دانند، در صورتي كه همه مي‌دانند اين جايزه، جنبه‌ي فرهنگي دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016