يكشنبه 2 آذر 1382

كديور:روسياهي قاتلان داريوش و پروانه فروهر در تاريخ باقي خواهد ماند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
محسن كديور در مراسم سالگرد مرحومان فروهر گفت: پنج‌سال پيش به جرم اعتراض به اين قتلهاي فجيع 18 ماه به دانشگاه اوين رفتم و امروز براي بار دوم، همه‌ي سخنان گذشته‌ام را تكرار مي‌كنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي كه عصر امروز در حسينيه‌ي ارشاد سخن مي‌گفت، در ادامه به نامه‌ي حضرت علي‌(ع) خطاب به مالك اشتر اشاره كرد و با بيان اين‌كه در اين نامه، حضرت علي(ع) نسبت به ريختن خون ناحق و مظلوم، هشدار داده شده است، گفت: با ريختن خون ناحق، حكومت زايل مي‌شود.
اين مدرس دانشگاه هم‌چنين با اشاره به توصيه‌ي حضرت به مالك مبني بر دقت در انتخاب كارگزارانش و مراقب بر رفتار آنان با مردم گفت: حضرت مي‌گويد كاري كن كه مامور متعرض به جان، مال و ناموس مردم به مجازات مناسب برسد.
كديور با اعتقاد به اين‌كه اين دو فراز در خصوص قتلهاي زنجيره‌اي، قابل برداشت است، گفت: سابقه‌ي قتل سياسي در ذهن شهروندان، بسيار سوء و ناشايست است. پيش از انقلاب شخصيتهاي آزادانديش خارج از زندانها به قتل مي‌رسيدند كه در صدر آنها سيدحسن مدرس بود كه در زندان شهرباني به قتل رسيد.
وي در ادامه از فرخي‌يزدي، كريم پورشيرازي و ... نيز نام برد و افزود: پس از پيروزي انقلاب، مردم اميد داشتند كه ديگر چنين اتفاقاتي روي ندهد، بدون امكان دفاع و آيين دادرسي، به اعدام محكوم نشوند و حكمشان در خيابان، مخفيانه اجرا نشود ولي اين اتفاق افتاد.
وي با بيان اين‌كه روسياهي قاتلان داريوش و پروانه فروهر در تاريخ باقي خواهد ماند و طرح اين سوال كه پس از اين پنج سال چه كرده‌ايم، گفت: در اين‌كه اقدامي ضداخلاقي، خلاف شرع و قانون صورت گرفته، هيچ شكي نيست.
كديور، يكي از قابل دفاع‌ترين اقدامات خاتمي را موضع‌گيري او در قبال قتل‌هاي زنجيره‌اي دانست.
رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات اضافه كرد: امروز مي‌دانيم كه عاملان و مباشران اين قتلها افشا، محاكمه و در دادگاههاي غيرعلني محكوم شده‌اند. گفته شد كه متهم شماره يك اين پرونده در زندان خودكشي كرده است و چيزي بيش از آن گفته نشد.
وي با بيان اين‌كه امروز اولياء دم معتقدند كه روند دادرسي عادلانه نبوده است، اظهار عقيده كرد: افكار عمومي هم معتقد است كه قضاوت در مورد اين پرونده‌ي ملي منصفانه نبود.
به زعم وي، نخبگان بيش از افكار عمومي ترديد دارند كه اين قتلها خودسرانه بوده باشد.
كديور با نام‌بردن از عاملان، بسترسازان و آمران به عنوان سه‌گروهي كه در اين قتلها دست داشتند، نام برد و گفت كه اولياءدم، افكار عمومي و نخبگان معتقدند كه تنها گروه اول دستگير و مورد محاكمه‌ قرار گرفته‌اند ولي پرونده به مرحله‌ي بسترسازان و آمران نرسيده است.
كديور با اشاره به اين‌كه رييس كميسيون اصل 90 با صراحت به خانواده‌ي فروهرها اعلام كرده است كه در مسير بررسي اين پرونده به مراحلي رسيده‌اند كه از اختيار آنها خارج است، اضافه كرد: حتي رييس كميسيون قضايي هم از احتمال بازسازي كادر آن قتل‌ها سخن مي‌گويند.
وي با يادآوري اين‌كه ناصر زرافشان براي دفاع از اين قتلها و اكبر گنجي به علت افشاگري اين قتلها هم‌چنان در زندان به سر مي‌برند، پرسيد: آيا تضميني براي عدم تكرار اين وقايع شوم وجود دارد؟
اين مدرس دانشگاه ابراز عقيده كرد: به گفته‌ي اولياءدم و رجوع به افكار عمومي و نخبگان درمي‌يابيم كه اراده‌ي جدي‌اي براي برخورد با آمران و زمينه‌گستران اين پرونده وجود نداشته و متاسفانه ندارد.
كديور هم‌ چنين با اشاره به اين‌كه پيش‌نويس قطعنامه سازمان ملل متحد درباره‌ي نقض حقوق بشر به تصويب رسيده است، گفت: وكلاي خانواده فروهر اعلام كرده‌اند كه دو فرد باقي‌مانده متهمان اين پرونده نپذيرفته‌اند كه خودسرانه آن اقدام فجيع را كرده‌اند و آن را امري از مسوولان مافوق خود خوانده‌اند، ولي اراده‌ي چنداني براي پي‌گيري اين پرونده در داخل به چشم نمي‌خورد تا جايي كه خانواده‌ي فروهرها به كميسارياي عالي ملل متحد روي آورده‌اند.
وي در ادامه پرسيد: چرا آنان كه از ظلم به جان آمده‌اند و مرجع داخلي‌اي براي تظلم‌خواهي نمي‌يابند.
رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات ادامه داد: اگر رخداد آذر 77 بدون نظر مسوولان آنها بوده ، پس نشانگر عدم تدبير آنهاست كه ماموران امنيتي‌شان سالها هرچه خواستند كرده‌اند و اگر آن فجايع با اطلاع و نظر مساعد مسوولان آنها بوده است، مساله بسيار تلخ‌تراست.
كديور در پايان خاطرنشان كرد: انتظار نخبگان، افكار عمومي و اولياءدم، برخورد قانوني و عادلانه با آمران و زمينه‌گستران اين اقدامات خشونت‌بار و ضداخلاقي و ضداسلامي است.

در ادامه‌ي اين مراسم، محمدحسين شاه‌ويسي از همفكران داريوش و پروانه فروهر گفت: اگر چه بيگانگان با وعده‌هاي دروغين آزادي، پشت مرزهاي ايران ايستاده‌اند، بايد مراقب بود كه آنان هرگز براي ما، آزادي به ارمغان نخواهند آورد.
به گزارش ايسنا، وي در سخنانش فروهرها را شهيدان راه مردم‌سالاري، آزادي و استقلال خواند و گفت: هرگز خودكامگان از تجربه‌هاي تلخ تاريخ عبرت نگرفته‌اند.
وي به گفته‌اي از داريوش فروهر مبني بر "اگر مرا بكشند باز هم ستيز و پيكار مردم دم به دم اوج مي‌گيرد، پس چه باك زندگي من فداي سربلندي ملت ايران باشد" اشاره كرد و گفت: هر گاه به ياد اين‌ گران‌مايگان مي‌افتم، دردي جانكاه در قلب خود احساس مي‌كنم.
شاه‌ويسي پرسيد: به راستي داريوش چه راه و رسمي داشت و چه مي‌گفت؟ آيا هواداري از تماميت ارضي ايران مبارزه راستين با فساد و پشتيباني از پاكي و پاك دامني و دفاع از آزادي و استقلال، در خور چنين مجازاتي است؟
وي با بيان اين‌كه رويدادهايي در دل مردم ماندگار مي‌ماند كه تاثيري مستقيم بر روند حركت جامعه داشته باشد، گفت: مرگ فروهرها از اين دست است.
شاه‌ويسي، خون فروهرها را آغاز يك حركت نو براي مطالبات ملي خواند و افزود: آنان دردمند نابسماني جامعه و ناسازگار با خشونت بودند. آنان با بهره‌گيري از باورها و سنت‌هاي ملي، همراه و همگام مردم بودند.
وي ابراز عقيده كرد: ما با سابقه‌ي 55 سال مبارزه‌ي مداوم با خودكامگان به فرهنگ ايران كه دين از اركان اصيل آن است، باور داريم و آن را راهنماي اخلاق متعالي مي‌دانيم، ولي در نتيجه‌ي عملكردهاي نادرست و به حساب دين گذاشتن‌ها، پايه‌هاي ديني مردم متزلزل شده است. از اين رو براي مبري نگهداشتن دين، جدايي دين از دولت را تنها چاره مي‌دانيم.
شاه‌ويسي با تاكيد بر اينكه هيچگاه دين از سياست جدا نخواهد شد، متذكر شد كه وي و همفكرانش هم‌چنان خواستار جدايي دين از دولت است و اين به معني جدايي دين از سياست نيست.
وي با اظهار اين عقيده كه در آغاز سال 76 براي گرم كردن تنور انتخابات نامزدها با برنامه و بي‌برنامه به صحنه آمدند، يادآور شد: وي و همفكرانش براي برگزاري انتخابات صحيح، پيش شرط‌هايي را در آن زمان طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد ند و ماداميكه آن شرايط محقق نشود، از شركت در هر انتخاباتي پرهيز مي‌كند چرا كه حقوق ملت ناديده انگاشته شده است، از اين رو برگزاري هر انتخابات و اصلاحاتي بي‌نتيجه خواهد ماند.
شاه‌ويسي ادامه داد: اگر چه امنيت، اصلاحات، آرامش و توسعه خواست تمام ملت است ولي براي اينها بايد زمينه‌هاي رشد فراهم باشد.
وي گفت: چه بسا كساني موضع‌گيري دقيق فروهر در خصوص عدم شركت در هر انتخاباتي را حمل بر بي‌تحركي بدانند، ولي افسوس كه تا جان بر سر پيمان ندهيم، قدر بزرگان را ندانيم، حال پس از 6 سال صحت گفته‌هاي فروهر نمايان شد و نه تنها مردم به مطالبات خود دست نيافتند بلكه آزادي بيان و قلم محدودتر هم شد.
اين سخنران مراسم بزرگداشت فروهرها در ادامه به آنچه آنها را افزايش فرار مغزها، تورم، رشد بيكاري، فساد مالي، فرار فرزندان از كانون خانواده، كاهش ارزش پول ملي، دلزدگي جوانان و ياس و نااميدي از آينده، مي‌ناميد اشاره كرد و ابراز عقيده كرد كه اين معضلات از دلايل ناكارآمدي مسوولان است.
وي تاكيد كرد: آزادي بدون استقلال بي‌معناست و استقلال بدون صراحت دست نيافتني است و در تهديد استبداد و استعمار خواهد بود.
شاه‌ويسي گفت: ما بر اساس باورهاي ديرين خود به وجب وجب خاك ايران عشق مي‌ورزيم و تاكيد مي‌كنيم ، آزادي اعطايي بيگانگان پيشيزي ارزش ندارد.
شاه‌ويسي با بيان اين‌كه اگر فرصت‌ها از دست برود، چه پاسخي براي فرزندانمان خواهيم داشت، اضافه كرد: به دور از هر گونه شتاب‌زدگي، بارها هشدار داده و اينبار نيز ضمن محكوم كردن جنايات و جنايت‌كاران پرونده‌ي قتل‌هاي زنجيره‌اي اعلام مي‌كنيم كه اين پرونده هنوز باز است، چون آمران آن معرفي نشده‌اند.
وي با نقل جملاتي از فروهرها، تنها وظيفه‌ي ايرانيان را اتحاد با يكديگر و با انديشه استقلال و آزادي خواند و افزود: فروهرها قرباني اين انديشه شده‌اند.
وي گفت: بايد دوران نخبه‌كشي به پايان رسد و جوانان به جاي پشت ميله‌هاي زندان، پشت ميزهاي دانشگاه بنشينند. يك بار براي هميشه درس بگيريم و به جاي باج دادن به بيگانگان در فضاي اختناق، به ملت روي آوريم و درد مشتركمان را بدون هر گونه تبعيضي با هم حل كنيم و سرود آزادگي سردهيم.
شاه‌ويسي در پايان سخنانش به جمله‌اي از پروانه فروهر با اين مضمون اشاره كرد: “بيايد گله‌هايمان را براي زمان ديگر بگذاريم، ايرانمان روز سختي را مي‌گذراند“.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1577

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كديور:روسياهي قاتلان داريوش و پروانه فروهر در تاريخ باقي خواهد ماند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016