سه شنبه 11 آذر 1382

سخنراني محمدرضا خاتمي، سعيد حجاريان، حسين كاشفي و فاطمه راكعي در مراسم سالگرد تاسيس جبهه‌ مشاركت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

**دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي گفت: جبهه‌ي مشاركت به عنوان نهادي مدني برآمده از دل اصلاحات و دوم خرداد، چيزي جدا از حركت اصلاحات نيست، نقاط ضعف، قوت و كاستي آن نيز برآيندي از حركات مجموعه‌ي اصلاحات است.

محمدرضا خاتمي

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا خاتمي طي سخناني در مراسم پنجمين سالگرد تاسيس جبهه مشاركت ايران اسلامي افزود: ‌نمي‌توان منكر آن شد كه امروز جبهه‌ي مشاركت در ديد موافقان و مخالفان به يكي از اثرگذارترين نهادهاي مدني كشور تبديل شده است. ما منكر آن نيستيم كه اقبال مردم به حزب در سايه‌ي هم‌آرماني ما با ايده‌ي اصلاحات كه در شخص رييس‌جمهور تبلور يافته بود، حاصل شده است و منكر آن هم نيستيم كه مجموعه‌ي دلبستگي‌ها و پيوستگي‌هاي كادرهاي حزب با شخص رييس‌جمهور حامل بسياري از موفقيت‌هاي حزب بوده است اما هر ناظر منصفي به خوبي به اين نكته گواهي مي‌دهد كه از روز اول، تاسيس حزب، حركتي مستقل و آزاد بود و سبب آن شد تا سرنوشت حزب به سرنوشت هيچ فرد و جرياني گره نخورد اما
امروز شاهديم همان‌ها كه كوس حزب دولتي سر مي‌دادند، با شعبده‌بازي مي‌كوشند مخالف اول حزب را دولت و شخص رييس‌جمهور نشان دهند.
وي با بيان اين‌كه رمز موفقيت حزب تاكنون و پايداري آن در آينده، چيزي جز پافشاري بر اصول اوليه و حركت مستقل و رها از هرگونه وابستگي نبوده است اظهار داشت: در تفكر اصلي حزب، انقلاب ما براي آن به‌وجود آمد كه شاه، گورستانها را آباد و زندانها را پر كرده بود و همه را بنده مي‌خواست، اما ما مي‌خواستيم كارخانه‌ها و مزارع را آباد و دانشگاههاي زنده و پويا داشته باشيم، ما قرار بود هيچ‌كس را بنده و مريد ديگري نخوانيم. ما براي آن انقلاب كرديم تا ضعيف‌ترين شهروند جامعه هم‌چنان عرب بيابانگرد بتواند با اقتدار در برابر قدرتمندترين حاكم چون خليفه‌ي بلامنازع جهان اسلام بايستد و بگويد “اگر تو كج شوي با اين شمشير كج خود تو را راست مي‌كنيم“ و ما براي آن حزب تراز اصلاحات را تاسيس كرديم تا آن شمشير كج را به زبان‌هاي گويا و قلم‌هاي روان تبديل كنيم.
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: ما حزب تاسيس كرديم تا مهم‌ترين وظيفه‌ي ديني يك شهروند مسلمان در برابر حكومت مدعي اسلام را عملي كنيم؛ «امر به معروف و نهي از منكر». ما براي افضل‌الجهاد، حزب خود را تاسيس كرديم. ما براي ماندن آمده بوديم و اينك هستيم و مي‌مانيم. علي‌رغم همه‌ي فشارها و تضييقها،‌ تهمتها و ارعابها و حتي تطميع‌ها از عهد خود با مردم دست نشستيم چون توجيه‌گر هيچ نامردمي نشديم. چون همپاي همه‌ي مصلح‌ها و حتي جلوتر از آنها هزينه پرداختيم. ما مي‌مانيم چون به وعده‌هاي خود عمل كرده و مي‌كنيم. جهاد ما در راه تحقق آرمان‌هاي ما مثمرثمر بوده است و علي‌رغم همه‌ي وهن‌ها به دستاوردهاي مهمي نائل شده‌ايم. ما مي‌مانيم چون به آرمان خودمان ايمان داريم و به مردم اعتماد كرده‌ايم. ما در اين راه سخت انتظار معجزه‌ي يك‌شبه نداريم.
دبير كل جبهه‌ي مشاركت با اشاره به اين كه تاريخ تحزب در كشور ما تاريخ روشني نيست، ادامه داد: شكل‌گيري حزبي كه نه وابسته به قدرت داخلي باشد و نه دل در گرو حمايت خارجي داشته باشد، حزبي كه از دل مردم بيرون آيد، اما عوام‌زده نباشد، حزبي كه منادي جامعه‌ي مدني، حاكميت قانون و رفاه در كشوري باشد كه رنج سالها عقب‌ماندگي اقتصادي، اجتماعي و كمبود نهادهاي مدني را بر پيشاني دارد بسيار سخت و دشوار است. اما اگر حزبي بنا به مقتضيات جامعه‌ي خود پيدا شود و به خواست فردي نيامده باشد با اراده‌ي كسي هم نمي‌رود و تا مردم هستند خواهد ماند.
وي گذشته پنج ساله‌ي حزب متبوعش را افتخارآميز دانست و خاطرنشان كرد: راهي را برگزيده‌ايم كه مي‌تواند هدف ديرينه‌ي ملت ايران براي استقلال و آزادي را برآورده كند. پنج سال را با خاطرات بسيار دردناك و نيز خاطرات خوش، پنج سال با لحظات ياس‌آور و اميدواركننده و پنج‌ سال سراسر تلاش براي بقا و اعتمادسازي را طي كرديم و اينك بر خود مي‌باليم كه همه‌ي آن تلاش‌ها و تحمل‌ها سبب شده است تا اين نهاد تازه پا گرفته، ستبر و اين فلز شكننده آبديده شود و اين نيست جز اين‌كه ما راه صداقت‌ورزي با مردم را در پيش گرفته‌ايم. هدف و راه خود را روشن ساخته‌ايم و بدون ابهام به پيش مي‌رويم. صندلي‌هاي قرمز و ميزهاي رياست، زبان ما را در بيان حق، الكن و قلم ما را در عرصه‌ي اصلاح نادرستي‌ها كند نكرده است و از همه‌ي امكانات خود با حفظ مصالح ملي در جهت حقوق ملت استفاده كرده‌ايم. ما همپاي ديگران هزينه پرداخته‌ايم. حضور ما در حاكميت سبب هيچ مصونيتي براي حزب ما نشده است. ترور عضو مركزي حزب، دستگيري و زندان‌هاي پي در پي براي اعضاي مركزي و كادرهاي استاني و توقيف حداقل سه روزنامه‌ي سراسري پيوسته يا وابسته و حمله به اجتماعات حزبي، ضرب و جرح هواداران حزب از اين جمله است.
خاتمي هم‌چنين با متهم‌كردن دستگاه قضايي به صدور احكام ناعادلانه درباره‌ي برخي از اعضاي اين حزب و رسانه‌ي ملي به بيان افترائاتي درباره‌ي اين حزب، گفت كه سيل دروغها ، تهمتها و كم‌مروتي دوستان و جفاي مخالفان در اين ميان، كمترين هزينه‌هاي پرداختي اين حزب بوده است.
وي گفت: در عين حال، ما خود را هيچ‌گاه برتر از هيچ حزب و گروهي ندانسته‌ايم، نقش خود را جزئي از نقش‌آفريني خيل انبوه اصلاح‌طلبان بانام و گمنام مي‌دانيم كه عاشقانه به خدمت مشغولند و معتقديم هيچ حزب و گروه و فردي نمي‌تواند در اين راه پرمخاطره به تنهايي به توفيق دست يابد. به همين جهت هميشه و همواره و در آينده آماده‌ي همفكري و همراهي با همه‌ي كساني هستيم كه با قبول حاكميت قانون با هدف اعتلاي ايران با تمكين به روشهاي مسالمت‌آميز حركت اصلاحات را تنها راه نجات كشور مي‌دانند.
دبير كل جبهه‌ي مشاركت ادامه داد: ما نيز مانده‌ايم چون حزبي هستيم كه علي‌رغم پافشاري بر توسعه‌ي سياسي، همپاي آن در تدوين ديدگاهها و ارايه‌ي برنامه‌ها در حيطه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي پيشتاز بوده‌ايم و از حضور نمايندگان حزب در عرصه‌هاي مختلف تصميم‌گيري و اجرا به منظور اعاده‌ي حيثيت كشور بهره گرفته‌ايم. ما معتقديم مردم ما رفاه مي‌خواهند اما در يك حكومت مردم‌سالار و دموكرات. مردم ما ترقي و توسعه مي‌خواهند اما از راه قانون‌گرايي و حاكميت قانون. مردم ما حرمت مي‌خواهند اما در قالب مدنيت و نهادهاي مدني. مردم ما مشاركت مي‌خواهند در قالب ايران براي همه‌ي ايرانيان و مردم ما عدالت مي‌خواهند به معناي رعايت حق آنها توسط حكومت. ما معتقديم مهم‌ترين مانع رشد و ترقي و رفاه كشور، استبداد آشكار و پنهان است. استبداد مهم‌ترين مانع پرورش انسانها و مهم‌ترين مانع توسعه‌ي اقتصادي كشور است و به همين جهت، وظيفه‌ي اصلي حزب در اين برهه‌ي زماني را مبارزه با همه‌ي اشكال استبداد مي‌دانيم. ما حزبي پايبند به اصول اسلام ناب هستيم و به همين جهت، قبل از آن‌كه خود را حزبي اسلامي بناميم، حزبي انساني مي‌دانيم. حزبي مدافع حقوق همه‌ي انسانها در همه‌ي ابعاد و با تاكيد در اصول مندرج در اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر تلاش مي‌كنيم تا همه‌ي حقوق مادي و معنوي انسانها را درون مرزهاي ايران عزيز در حد توان خود برآورده سازيم؛ ما به دنبال جامعه‌اي انساني، عدالت‌پرور، آزاد و مرفه هستيم.

**سعيد حجاريان در مراسم پنجمين سالگرد تاسيس جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي با بيان اين‌كه وقايع تاريخ از جمله وقايع 28 مرداد 32 در حال تكرار است، به همزماني اين ايام و پنجاهمين سالگرد 16 آذر اشاره كرد.

سعيد حجاريان

وي ابراز عقيده كرد: در سال گذشته حركتهايي در راستاي ايجاد روز دانشجوي قلابي به راه افتاده بود، اما امسال پشيمان شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران وي كه در پنجمين سالگرد مراسم تاسيس جبهه‌ي مشاركت سخن مي‌گفت، با بيان اين‌كه موجوديت واقعه‌ي 16 آذر را بعد از پنجاه سال قبول كردند، به طرح اين سوال كه قبول موجوديت “مشاركت“ براي آنها چه‌قدر طول مي‌كشد، پرداخت و گفت: خيلي زمان مي‌برد كه موجوديت مشاركت را قبول كنند.
وي با اشاره به مقاله‌ي ديروز يكي از روزنامه‌هاي عصر كه در آن به گفته‌ي وي، به نوعي كيان “مشاركت“ زير سوال برده شده بود،‌ خطاب به حاضران گفت: دوستان بايد كار كرد، پنج سال گذشته است.
حجاريان هم‌چنين جوانمرگ شدن احزاب را يكي از ويژگي‌هاي جامعه‌ي ايراني كه در مورد آن مطالب زيادي عنوان شده برشمرد و گفت: بر اساس اين جوانمرگي حزبي كه يك سال تشكيل شده طوري ظاهر مي‌شود كه انگار 100 سال از عمرش گذشته و پير است.
وي بامقايسه‌ي احزاب ايران و احزابي كه در اروپا به فعاليت مي‌پردازند، آن احزاب را به نسبت جوان‌تر از احزاب ايراني برشمرد و گفت: يكي از توصيه‌هاي من به دوستان اين است كه در مقابل آثار پيرشدگي بايستند.
وي هم‌چنين پير شدن افراد حزبي را جداي از خود حزب دانست و گفت: اگر سيستم پير مي‌شود بايد با آن مقابله كرد و يكي از كارهاي ما بايد همين باشد.
عضو جبهه‌ي مشاركت ادامه داد:‌ يكي از كارهاي مهم براي حزب ما دست و پنجه نرم كردن با وقايع است. در پنج سال اخير سختي‌هاي زيادي را تحمل نكرديم؛ يك مشت فحش شنيده‌ايم كه سختي نبود. سختي، سختي قبل از انقلاب بود. آن سختي‌ها مردم را بيدار كرد. ما هنوز آزمايش جدي پس نداده‌ايم و هنوز مرارتي نكشيده‌ايم؛ در صورت وارد آمدن اين مرارتهاست كه مشخص مي‌شود كه چه‌قدر از نيروها باقي مي‌مانند.
حجاريان افزود: نيروهايي كه در انتها باقي مي‌مانند ارزش دارند و آنها مي‌توانند عمر حزب را تا 100 سال تداوم ببخشند.
وي در ادامه خطاب به دوستانش در حزب مشاركت عنوان كرد:‌ اين‌كه اين روزنامه يا آن روزنامه فحش دهد، مهم نيست. بايد آماده باشيم براي روزهاي سخت‌تر و از اين جهت معتقدم مثل كوره‌اي كه هر دم تابيده‌تر و سخت‌تر مي‌شود، آماده شويم تا ناخالصي‌هايمان بريزد و حركتمان را با خلوص بيشتري تداوم دهيم.
وي هم‌چنين در ادامه‌ي اظهاراتش با بيان اين‌كه حزب مشاركت از اعضاي ناجوانمردي كه حزب را به سمت انحلال سوق دهند، برخوردار نيست، افزود: آماده شدن براي واقعيتها خوب است. بايد آماده باشيم كه در فشارها عصاره‌ها كشيده شود.

** به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مهندس كاشفي، رييس هيات اجرايي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي نيز طي سخناني ضمن آن‌كه از بقا و تداوم شور انقلابي و تضمين انگيزه‌ي مشاركت‌جويي و تقويت نهادهاي مدني، قانونمند كردن رقابتهاي سياسي و عرضه‌ي چهره‌ي نظام مبتني بر اسلام ناب محمدي(ص) و سامان دادن قدرت در بين مردم به همراه توسعه‌ي همه‌جانبه و پايدار به عنوان اهداف تاسيس اين تشكل سياسي در آذرماه 77 نام برد، به موضع پنج سال اخير اين تشكل در تنظيم برنامه‌ي بخشهاي مختلفش مطابق اساسنامه اشاره كرد و گفت: جبهه‌ي مشاركت از زمان تاسيس،‌ مطابق اساسنامه هر ساله يك كنگره برگزار كرده است.

مهندس كاشفي

وي در ادامه‌ي اظهاراتش به اهم برنامه‌هاي مصوب كنگره‌ي پنجم اين تشكل سياسي اشاره كرد و از تنظيم برنامه‌ي مطالعه براي هواداران، ارتقاي سطح عضويت افراد، اجراي طرح ساماندهي عضويت، گسترش فعاليتهاي سايت اينترنتي، برپايي اردوها و نشستهاي فصلي، ارتباط كليه‌ي ارگان‌هاي حزب با ستاد انتخاباتي جبهه به عنوان مواردي كه به آنها پرداخته شده است، ياد كرد.

**رييس كميسيون زنان جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي ضمن ارايه‌ي گزارشي از عملكرد اين كميسيون به تدوين منشور زنان از سوي آن اشاره كرد و اهداف آن را برشمرد.
به گزارش ايسنا، فاطمه راكعي كه در مراسم پنجمين سالگرد تاسيس جبهه‌ي مشاركت سخن مي‌گفت، با بيان اين‌كه اين منشور به تدوين نهايي رسيده و با اقبال عمومي صاحب‌نظران نيز مواجه شده است، گفت كه متن آن پس از اصلاحات نهايي اعلام خواهد شد.

فاطمه راكعي

وي درخصوص موارد مطروحه در اين منشور، به رفع نابرابري‌هاي حقوقي ميان زنان و مردان، دگرگون‌سازي وضعيت حضور زنان در عرصه‌هاي مديريتي، گسترش مشاركت زنان و افزايش برخورداري از مواهب اجتماعي، تلاش براي به رسميت شناختن اشتغال زنان به عنوان يك حق و در نهايت ايجاد برابري بيشتر بين زنان و مردان اشاره كرد.
راكعي ادامه داد: از ديگر كارهاي اين كميسيون، صدور اعلاميه، برگزاري نشست با زنان عضو در مناطق (شهرهاي مختلف) و برخي اعضاي NGOها و برگزاري سلسله نشستهاي نوانديشان ديني و زنان با حضور صاحب‌نظران اشاره كرد.
نماينده‌ي مردم تهران از ديگر فعاليتهاي اين كميسيون را فعاليت جدي در انتخابات دانست و افزود: با مدافعان حقوق زنان در اين خصوص به بهترين وجه برنامه‌ريزي و فعاليت خواهيم كرد.
وي در پايان، دو قطعه از اشعارش را خطاب به كساني كه اصلاح‌طلبان را به عدم توجه به ارزشها متهم مي‌كنند و خطاب به نسل سوم خواند.
پس از پايان سخنراني راكعي، توسط حسين كاشفي و محمدرضا خاتمي از سعيد حجاريان، خانواده‌ي عباس عبدي، خانواده‌ي دادمان و مهرداد پورمهران به عنوان كساني كه در راه تحقق آرمانها و اهداف جبهه‌ي مشاركت هزينه داده‌اند، تجليل شد.
هم‌چنين مجري اين برنامه از حسين مجاهد، قابل، خواجوي، محمد رضايي و مرحوم دكتر مصطفوي، عضو شوراي مركزي فارس جبهه‌ي مشاركت به عنوان ديگر كساني كه طي پنج سال عملكرد جبهه‌ي مشاركت، هزينه پرداخته‌اند، قدرداني كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1825

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنراني محمدرضا خاتمي، سعيد حجاريان، حسين كاشفي و فاطمه راكعي در مراسم سالگرد تاسيس جبهه‌ مشاركت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016