شنبه 15 آذر 1382

گزارش كامل ايلنا از پنجمين مراسم سالگرد قتل محمد مختاري و جعفر پوينده

تهران-خبرگزاري كار ايران
مراسم پنجمين سالگرد قتل محمد مختاري و محمد جعفر پوينده، دو تن از اعضاي كانون نويسندگان كه در پائيز 1377 به قتل رسيده بودند، عصر امروز در امامزاده طاهر كرج به سرمزاريشان برگزار شد.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري كار ايران ايلنا، در اين مراسم كه با حضور جمعي از علاقه‌‏مندان ايشان و اعضاي كانون نويسندگان ايران و خانواده‌‏هاي مختاري و پوينده برگزار شد، آقايان سياوش مختاري و صنا پوينده سخنراني كردند. در اين مراسم بعضي از اعضاي كانون نويسندگان ايران، سيمين بهبهاني، علي‌‏اشرف درويشيان و سيدعلي صالحي نيز سخنراني كردند.
گفتني است در اين مراسم كه افراد با عكس‌‏هاي محمد مختاري و محمد جعفر پوينده به سرمزاريشان و در تريبون اجتماع كرده بودند، بيانيه‌‏هايي از سوي حزب ملت و كميته دفاع از حقوق قربانيان قتل‌‏هاي زنجيره‌‏اي خوانده شد.
همچنين عضو كانون نويسندگان ايران گفت: زرافشان زندگي شرافتمندانه را به زندگي در دنيايي پر از زور و تزوير و رياكاري و نامردمي ترجيح داد و با اين حركت به موقع ودقيق‌‏اش ثابت كرد كه هنوز انسانيت و شجاعت نمرده است.
علي اشرف درويشيان، كه عصر امروز در مراسم پنجمين سالگرد قتل دو عضو كانون نويسندگان ايران، محمد مختاري و محمد جعفر پوينده در امازاده طاهر كرج سخن مي‌‏گفت، اظهار داشت: كساني كه آن دو جان شيفته را در خيابان ربودند و به حكم احكامي قرون وسطايي با سيم و طناب خفه‌‏شان كردند و قتل و كشتار نويسندگان و روشنفكران آزادي‌‏خواه را از ميرزاجهانگيرخان صوراسرافيل به محمد مختاري و محمد جعفر پوينده پيوند زدند، ثابت كردند تا زماني كه واپسگرايي و سياه‌‏انديشي بر افرادي از جامعه ما حاكم باشد، همچنان بايد منتظر حوادثي از اين دست باشيم.
عضو كانون نويسندگان ايران در ادامه با اشاره به اين كه هنوز جلوي چنين اعمالي گرفته نشده و شكنجه و قتل زهرا كاظمي از اين دست اعمال مي‌‏باشد، گفت: امروز همه مي‌‏دانيم كه در روزگار بحران زده‌‏ها، دست‌‏هايي در تلاشند تا جلوي هر نوع تحول و تغيير و پيشرفت در افكار جوانان را بگيرند به همين خاطر است كه سايت‌‏هاي خبري و سياسي را مي‌‏بندند و سايت‌‏هاي ضد اخلاقي و انحرافي را باز مي‌‏گذارند.
وي افزود: به همين سبب است كه انواع و اقسام انجمن‌‏ها و جمعيت‌‏ها، اجازه فعاليت مي‌‏گيرند، اما جلو فعاليت كانون نويسندگان ايران كه يكي از اهداف عمده‌‏اش مخالفت با سانسورانديشي در بيان است، گرفته مي‌‏شود.
علي اشرف درويشيان در ادامه با انتقاد از اين كه هنوز پس از گذشت پنج‌‏سال از شهادت محمد مختاري و محمد جعفر پوينده نتوانسته‌‏ايم مجلس يادبودي در جايي مناسب براي عزيزان از دست رفته‌‏مان بگيريم، گفت: در دوران سياه اختناق و ديكتاتوري، در دوران ناملايمات و سختي‌‏ها و فشارها، كانون نويسندگان هميشه، شجاعانه، حضور فعال و بيشتر داشته است و در برابر مشكلاتي كه براي آزادي انديشه و بيان بوجود آمده با بياني قاطع و دقيق ايستاده است و از ارزش‌‏هاي والاي انساني دفاع كرده است.
عضو كانون نويسندگان ايران در ادامه گفت: محمد مختاري و محمد جعفر پوينده دو عضو فعال و شاخص كانون نويسندگان ايران بودند و به خاطر تفكر كانوني‌‏شان و فعاليت‌‏هايشان براي برقراري آزادي انديشه و بيان جان دادند.
علي‌‏اشرف درويشيان در ادامه بيان ديدگاه‌‏هاي محمد مختاري و محمد جعفر پوينده در رابطه با آزادي بيان گفت: دو عضو كانون نويسندگان ايران به خاطر عقايدشان كشته شدند، همچنان كه سعيد سلطانپور، احمد ميرعلايي و غفار حسيني به چنان سرنوشتي دچار شدند.
درويشان افزود: دوعضو ديگر كانون نويسندگان دكتر ناصر زرافشان و عليرضا جباري در زندان هستند، دكتر ناصر زرافشان وكيل خانواده قربانيان قتل‌‏هاي سياسي است.
وي افزود: او اگر مي‌‏خواست پا روي خون ناحق بگذارد و حقوق قربانيان اين فاجعه را پايمال كند، به چنين سرنوشتي دچار نمي‌‏شد، وعده و وعيدها را ناديده گرفت، قول‌‏ها و تطميع‌‏ها را رد كرد، از تهديد‌‏ها نترسيد و با شجاعت تمام از حق دوستان به قتل رسيده‌‏اش دفاع كرد.
درويشيان تصريح كرد:. زرافشان مي‌‏داند در جامعه‌‏اي كه آزادي وجود ندارد، عدالت مفهومي دروغين و كاذب است زيرا كه آزادي جوهر و غايت عدالت است.
وي در پايان گفت: سال پس از سال مي‌‏گذرد و نقش اين شهيدان عزيز روي دست ما مانده است. ياد و خاطره گرامي‌‏شان همچنان فروزانتر از هميشه درجان و دلمان، باقي است و فريادهاي پر صلابت آزادي خواهانه شان را هنوز با گوش جان مي‌‏شنويم انديشه‌‏هاي روشن‌‏گرانه و پيشروانه‌‏شان برقرار و يادشان گرامي‌‏باد.
ناصر زرافشان وكيل مدافع قتل‌‏هاي زنجيره‌‏اي كه به اتهام افشاي اطلاعات مربوط به اين پرونده به 5 سال حبس محكوم شده است، در سالگرد قتل محمد مختاري و محمد جعفر پوينده پيامي را صادر كرد.
به گزارش متن كامل اين پيام كه توسط دخترش بر مزار مختاري و پوينده در امامزاده طاهر كرج، قرائت شد به شرح زير است:
هنگامي كه نويسندگان براي گفت و گو پيرامون مشكلات خويش به ويژه سانسور آثار خود و يافتن راه حلي براي اين مشكلات گردهم جمع شدند و در جلسات هفتگي در خانه‌‏هاي خود بحث درباره اين مشكلات را آغاز كردند، حتي خود فكر نمي‌‏كردند كه همين حركت ساده آنها و متني كه بعداً در توضيح اهداف خود منتشر مي‌‏كردند، شروع فصل تازه‌‏اي و مرحله‌‏اي نوين در تاريخ مبارزه در راه آزادي انديشه و بيان در ايران معاصر باشد.
مرحله تازه‌‏اي كه تا امروز ادامه يافته است و با هر روزي كه گذشته پردامنه‌‏تر و ملتهب‌‏تر شده است، جرياني كه به اين ترتيب آغاز شده بود با اعتراض به بازداشت سعيدي سيرجاني، احضارهاي مكرر به دادگاه انقلاب، قتل سعيدي سيرجاني، انتشار نامه 134 نفر، قرائت متن اين بيانيه در كنگره 1994 و آنگاه ناپديد شدن‌‏ها و مرگ‌‏هاي مشكوك‌‏هاي ديگري كه مرگ نورياب خويي و مير علايي اولين موارد آنها بود دنبال شد و با قتل مختاري و پوينده به اوج خود رسيد. نام‌‏هاي عزيز ديگري را كه در فاصله ميان اين دو نكته قرار مي‌‏گيرد همه مي‌‏دانند و من از تكرار آنها خودداري مي‌‏كنم.

اگر در تصميم آگاهانه آن جمع كوچكي كه در آغاز گردهم آمدند، به راه انداختن يك حركت اجتماعي با اين عمق و ابعاد وجود نداشت و اگر در چشم انداز اوليه آنان چنين منظره‌‏اي از تحولات آينده منعكس نبود، پس آن عامل نيرومندي كه آن ابلاغ ساده را به مرحله‌‏اي نوين و جنبشي ادامه دار در راه آزادي انديشه و بيان تبديل كرد، چيست؟
اين نيروي ضرورت تاريخي و اقتضاي عيني و اجتماعي تحول دقيقاً آن عاملي است كه شب پرستاني كه حتي از برگزاري يادمان مختاري و پوينده هراسي دارند، هرگز وجود و حضور تأثير مقاومت ناپذير آن را در تحولات اجتماعي درك و باور نكردند. اگر اينان از انعكاس متن 134 در خارج از كشور سراسيمه شدند، اگر آن جمع اوليه را يكايك به اطلاعات و دادگاه انقلاب فرا خواندند و اگر سرانجام دست به ربايش و حذف نويسندگان زدند، اينها همه واكنش‌‏هاي غريزي و ناآگاهانه بود.
آنان آثار اين نيروي عين تحول و ضرورت تاريخي را فقط به طور غريزي حس كرده بودند، اما به حكم ذات اجتماعي خود فاقد استعداد درك آن هستند، اما آنگاه كه تحول در دستور تاريخي جامعه قرار گيرد هر رويداد كوچك هم مي‌‏توانند مانند گلوله برخي كه در مسير خود در شيب كوهستان رفته رفته به بهمن عظيم تبديل مي‌‏شود، به جنبش بزرگ بدل گردد. جامعه ما امروز در چنين نقطه‌‏اي از تحول تاريخي خود قرار گرفته است.
از منظر فضاي بين المللي نيز بشريت در كليت خود چشم به سوي آينده‌‏اي دارد كه در آن از جهل، بردگي، خرافه پرستي و استثمار اثري نباشد و در حركت به سوي اين آينده اهل انديشه و ادب، چاوشان اين قافله‌‏اند.
من نيز به سهم خود پرداخت بهاي پاسداري از خون نا رنگين ياران همقدم خويش را آگاهانه پذيرفتم و به شما اطمينان مي‌‏دهم كه در اسارت نيز توانايي آن را دارم كه به نحو شايسته به وظيفه‌‏اي كه در قبال تاريخ، مردم و ميهنم به عهده دارم، عمل كنم.
پيروز و سربلند باشيد
در ادامه اين مراسم خانواده محمد جعفر پوينده در مراسم پنجمين سالگرد قتل وي كه امروز در امامزاده طاهر كرج برگزار شد، خواستار آزادي دكتر ناصر زرافشان، وكيل پرونده قتل‌‏هاي زنجيره‌‏اي، آزادي دانشجويان زنداني و محاكمه آمران و عاملان قتل‌‏هاي زنجيره‌‏اي شدند.
به گزارش ايلنا صفاپوينده، خواهر محمد جعفر پوينده به نمايندگي از خانواده‌‏ وي گفت: محمد جعفر پوينده قانون مجازات به مثل و به ويژه قانون اعدام را به غايت ضد بشري و ارتجاع مي‌‏دانست. او عميقا معتقد بود كه به جاي انهدام معلول‌‏ها بايد علت را ريشه‌‏يابي كرد. حال ما به عنوان خانواده پوينده چگونه مي‌‏توانيم به قصاص چند متهم كه به گفته خود مجريان تكاليف سازماني‌‏شان‌ بودند، تن ‌‏در دهيم.
وي با بيان اين كه ما هرگز نخواهيم گذاشت كه به نام ما و با اعدام چند مجري فرمان اصل جنايات و نقش آمران آن به بوته فراموشي سپرده شود، گفت: ابتدايي‌‏ترين خواسته ما آزادي دكتر ناصر زرافشان، وكيل قهرمان مبارز و شجاعي است كه لحظه‌‏اي در افشاي حقيقت ترديد نكرد.
وي افزود: دوم آزادي دانشجويان عزيزي كه تنها جرمشان زنده نگه‌‏داشتن ياد و نام جانباختگان راه آزادي است و سوم اين كه از مسئولان مي‌‏خواهيم كه براي پاسداشت شرافت انسان‌‏ها، امنيت جامعه و تطهير خود و تقبيح جنايت و از همه مهمتر براي پاسخگويي به وجدان بيدار ملت ايران هرچه سريعتر آمران، فرماندهان و عاملان اين جنايت هولناك را در يك دادگاه علني به پاي ميز محاكمه بكشانند چرا كه اين اقدام خود نوعي همواره كردن راه آزادي انديشه و بيان خواهد بود.
صفا پوينده تصريح كرد: جان باخته راه آزادي محمد جعفر پوينده درجايي گفته بود خطرهاي آزادي محدود بيان و انديشه براي پيشرفت جامعه و اعتلاي فرهنگ بسا بيشتر از به اصطلاح مخاطرات آزادي كامل انديشه و بيان است و فقط كساني با اين آزادي مخالف هستند كه ريگي در كفش خود دارند و از آگاه شدن مردم از همه واقعيات مي‌‏هراسند.
وي افزود: اگر 5 سال پيش فرياد برآورديم، طنابي كه برگردان عزيزان ما پيچيديد در حقيقت بر دست وپاي خودتان بسته شد، امروز مي‌‏گوييم كه بدون شك وجود نهاد‌‏هاي موازي اطلاعات نتيجه عدم پيگيري، شناسايي و افشاي عاملين و آمرين اصل جنايت صورت گرفته است.
پوينده تصريح كرد: اگر اين جنايات به دست عوامل خودسري كه خود با عنوان غده سرطاني از آن نام مي‌‏بريد، انجام گرفته‌‏اند، بايد بدانيد كه به گواهي تاريخ غده‌‏هايي از اين دست تنها با ريشه‌‏كن كردن، محو و نابود مي‌‏گردند.
وي در پايان خطاب به مسئولان گفت: ما عميقا انتظار مي‌‏كشيم روزي را كه بر مصالح خود و ملت آگاه شويد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1951

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل ايلنا از پنجمين مراسم سالگرد قتل محمد مختاري و جعفر پوينده' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016