شنبه 15 آذر 1382

محمدرضا خاتمي در تبريز: مردم سالاري نمي تواند پسوندي داشته باشد، گزارش پيمان پاکمهر

www.Tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Tel: +98 411 5531723

"دبيركل جبهه مشاركت ايران "، که به مناسبت گرامیداشت پنجمين سال تاسیس اين حزب در تبريز سخنراني مي کرد ، گفت : حزب مشارکت دنبال مردم سالاريست . مردم سالاري هم نمي تواند پسوندي داشته باشد ، و اگر هم داشت بايد سه اصل از اصول اوليه مردم سالاري را که شامل انتخاب بر مبناي راي مردم ، پاسخگويي و نظارت پذيري قدرت و اصل محدوديت است را اعمال کند . چرا که انتخاب مهمترين مسيولين کشور بايد بر عهده مردم بوده و قدرت چه ديني و چه غير ديني محدود و مطلقه نبوده و پاسخگو باشد .
"دکتر محمدرضا خاتمي "، سپس به انتقاد از برخي ايمه جمعه و فرماندهان سپاه پرداخته و ادامه داد : اگر مسيله حکومت ديني اين باشد که بگويد مي خواهيم اخلاق را نهادينه کنيم ، خوب است ، به نظرم يکي از مهمترين مسيوليت هاي حکومت ديني اين است که اخلاق را پيش ببرد . ولي برخي از افراديکه داييه اخلاق ، دينداري و رهبري مردم را دارند ، هم چون برخي از ايمه جمعه و فرماندهان سپاه چگونه به خود اجازه مي دهند در تريبون هايي که در اختيارشان است به اشخاص توهين کنند و به نهادي چون مجلس بدترين تهمت ها و اهانت ها روا دارند .
وي ادامه داد: چگونه برخي از ايمه جمعه بر اساس اطلاعاتي که معلوم نيست از کجا به دستش مي رسد هرچه از دهانش در مي آيد مي گويد ، همه اين ها از مکاني سازماندهي شده و به آن ها دستور مي دهند اين حرف ها را بزنيد . اگر اين رفتارها مظهر حکومت ديني باشند ، مردم ما حکومت ديني را مي پذيرند ؟
" دکتر خاتمي "،در بخش ديگر سخنانش دربارهي رابطه دين و سياست گفت : اگر ادغام دين و سياست به اين معنا باشد که نهاد دين و روحانيت و نهاد سياست بخواهند با هم ادغام بشوند به خود نهاد روحانيت ضربه مي زند ، چرا که توجيه گر اقدامات حکومت مي شود .چه بسا به نام حکومت بزرگ ترين فجايعي صورت گرفت که مي توانست آبروي اسلام را ببرد .چرا در جريان قتل هاي زنجيره اي و زهرا کاظمي ، "روحانيت" نسبت به حکومت انتقاد نکرد ؟
"دبيركل جبهه مشاركت " تصريح کرد : اگر روحانيت بخواهد وارد حکومت شود ، بايد به قواعدي که در مورد همه رايج است تن داده و رقابت پذير ، پاسخگو وانتقاد پذير باشد چرا که يکي از ايرادات حکومت ديني ، مقدس جلو دادن آن است .
وي افزود : مجمع روحانيون مبارز به عنوان يک حزب و نهاد مدني وارد رقابت شده و نمي خواهد حق ويژه اي براي خود قايل شود .
در حاشیه :
-- سخنراني دکتر محمدرضا خاتمي ، دبيركل جبهه مشاركت در تبريز با استقبال کم نظيري مواجه شد .
-- تمام صندلی های مجتمع برق تبریز در آغاز پر بود به طوریکه برخی از مراجعین سر پا به صحبت ها گوش می دادند .
-- مجریان جلسه استقبال از سخنرانی را غیر منتظره دانستند.
-- دانشجويان و اعضا انجمن اسلامي دانشگاه تبريز و علوم پزشکي ،صنعتي سهند تبریز ، تربيت معلم آذربايجان ، دانشگاه آزاد اسلامي تبريز ، فعالان سياسي و اعضا احزاب مشارکت ، همبستگي ، مجمع روحانيون مبارز ، نيروهاي ملي مذهبي ، جنبش مسلمانان مبارز ، نهضت آزادي ايران ، نمايندگان مردم تبريز در مجلس ،وکلا و حقوق دانان ، اعضا شوراي شهر و اساتيد دانشگاه ، در اين جلسه حضور چشمگیری داشتند .
-- چند نفر قصد اخلال در داخل و خارج از جلسه را داشتند که با حضور پليس مخفي تبريز و دوربين هاي عکاسي و فيلم برداري خبرنگاران به سرعت محل سخنراني را ترک کردند .
-- در پايان سخنراني ، گردانندگان جلسه به شکل ماهرانه اي سخنران را به محل امني انتقال دادند .
-- فردی که خود را خبرنگار کیهان در تبریز می نامد ، با دوربین فیلم برداری هندی کیم پاناسونیک، از زوایای مختلف مشغول فیلم برداری ، از حضار و سخنران بود . وی خود را خبرنگار روزنامه محلی "امین" نیز معرفی کرد .

پيمان پاکمهر – روزنامه نگار در تبريز

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1955

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمي در تبريز: مردم سالاري نمي تواند پسوندي داشته باشد، گزارش پيمان پاکمهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016