پنجشنبه 20 آذر 1382

محمد ملكي در تبريز: تحكيم وحدت آن زمان آمد تا جنبش دانشجويي را نابود كند، پيمان پاکمهر، تبريز نيوز

محمد ملکي
دکتر محمد ملکي

تبریز نیوز : سرویس سیاسی :"دكتر محمد ملكي" اولين رييس دانشگاه تهران پس از انقلاب ، در ميزگرد بزرگداشت "نيم قرن جنبش دانشجويي" که به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي سهند تبريز ، در اين دانشگاه سخنراني مي کرد با تقسيم تاريخ جنبش دانشجويي به دو دوره 25 ساله به بررسي اين جنبش از سال 57 تا 82 پرداخته و گفت: از آغاز سال 57 شاهد صحنههاي بسيار درد آوري بودم و مي دانم که در اين سال ها بر دانشجويان و دانشگاه چه گذشت. در مدت اين پنجاه سال دانشگاه و دانشجو تنها به يك گناه تحت شديدترين ظلم ها قرار گرفته است ، و آن اين بود كه مي خواست با استبداد و ديكتاتوري مبارزه كند.
دكتر ملكي با اظهار نگراني از تاريخ نويساني که به کم رنگ نمودن نقش جنبش دانشجويي در روند تحولات سياسي و اجتمايي ايران مي پردازند گفت : وقايعي كه تحت تاثير واقعه 16 آذر بوده از زبان كسانيكه مدعي تاريخ نويسي هستند كم رنگ ميشود .من جمله آقاي " حميد روحاني " که تلاش دارد تاريخ انقلاب و بعد از انقلاب را براي مردم روشن بكند. وي قبل از انقلاب مطالبي را جمع آوري كرد و در كتابي به نام "بررسي و تحليلي از نهضت امام خميني "مطالبي را آورده و مينويسد؛"در سر در دانشگاه تهران نوشتهاي آويزان شده بود، دانشجويان با اصلاحات موافقند اما حكومت ديكتاتوري برايشان قابل تحمل نيست. عده اي از چاقو كشان سازمان امنيت در همان روز ( 4 بهمن 1341 ) در حاليكه سرتيپ حكيمي مسئول انتظامات دانشگاه تهران در جلوي آن ها حركت ميكرد باشعار جاويد شاه به دانشگاه تهران جمله بردند پلا كاردي را كه دانشجويان به درب ورودي دانشگاه نصب گرده بودند را پايين كشيده و آتش زدند و به دانشكده ها ريخته و وسايل علمي آزمايشگاه ها را در هم شكستند و دانش جويان را كه در كلاسها بودند به چوب بستند و به شدت مجروح ساختند. بنابه اعلاميه دانشجويان دانشگاه بر اثر اين حمله تمام سرسر راهاي ختي و علوم و دانشكده پزشكي از خون پر بود و اين تراژدي خونين ساعت 2 بعد از ظهر به پايان رسيد. آدم كشان ساواك در حاليكه عكس از شاه در دست داشتند دانشگاه را ترك كردند. " ( كتاب بررسي و تحليل از نهضت امام خميني صفحه ،245ـ244 ).
اولين رييس دانشگاه تهران پس از انقلاب ادامه داد : چرا آقاي حميد روحاني تاريخ 25 ساله بعد از انقلاب را نمي نويسد؟ و آيا به حوادث دانشگاه ها باز هم اشاره خواهد كرد؟ آيا به واقعه 18 تير حمله به دانشگاه تهران و 20 تير حمله به دانشگاه اشاره خواهد كرد؟ و خواهد نوشت چه كساني با چه شمارهايي اين حملات را انجام دادند؟
وي يادآور شد : در اوایل دو گروه و دانشگاه قدرت را در دست داشتند، يكي حزب جمهوري اسلامي و ديگري سازمان مجاهدين در اولايل انقلاب، كه هر دو بعد از انقلاب اعلام موجوديت كرده بودند. بعدا چون ديدند نميتوانند وضع دانشگاه را تحمل بكنند به فکر توطيه افتادند .
دكتر ملكي افزود : آقاي هاشمي رفسنجاني آمد تبريز در دانشگاه تبريز سخنراني كرد ، شخصي بنام "عبدي" دانشجوي پزشكي سرو صدا راه انداخت و جلسه به هم خورد و همين بهانه شد براي بستن دانشگاه ها و انقلاب فرهنگي يا اسلامي كردن دانشگاه ها و تلاش نمودند تا دانشجويان مصرف كننده انديشه ديگران باشند.
اولين رييس دانشگاه تهران پس از انقلاب با اشاره به نحوه تشکيل دفتر تحکيم وحدت و اختلافات داخلي آن گفت :پس از بسته شدن دانشگاه ها انجمن هاي اسلامي را تشكيل دادند كه مجموع آن شد تحكيم وحدت که در آغاز به نام تحكيم وحدت حوزه و دانشگاه بود . تحكيم وحدت آن زمان آمد جنبش دانشجويي را نابود بكند و اين كار را هم كرد. همان موقع اساس نامه اي نوشتند كه هم اکنون عامل اختلاف طيف شيراز و علامه است . گروه شيراز ميگويند علامه اي ها اساس نامه را زير پا گذاشتند، چرا كه در اساس نامه اعتقاد و التزام به ولايت فقيه است .
وي در ادامه افزود : 15 سال است که در زير سلطه { ... } هر بلايي خواستند به سر دانشگاه ها آوردند. بسياري از دانشجويان و استادان را از دانشگاه اخراج ، به زندان فرستاده يا فراري دادند . اما روح دانشجو و روح دانشگاه روحيه نقادي و آزادي خواهي است.
دكتر ملكي تصريح کرد : نقش دانشجويان در انتخاب خاتمي و بوجود آوردن اصلاحات شبيه نقش آن ها در بوجود آوردن انقلاب در سال 57 بود. ولي امروز دانشجويان مايوس شدند و از حاكميت فاصله گرفتند و هزينه آن حمله وحشيانه و ددمنشانهاي بود که در 20 تير 78 به دانشگاه تهران و تبريز صورت گرفت . متاسفانه روزنامه هاي اصلاح طلب واقعه دانشگاه تبريز را به خوبي پوشش ندادند در حاليكه حادثه دانشگاه تبريز كمتر از دانشگاه تهران نبود. عده اي {...} براي اين كه دوباره انتقام خود را از دانشجويان بگيرند ، در خرداد 82 تعداد بسياري از دانشجويان را دستگير و شكنجه كردند.
اولين رييس دانشگاه تهران پس از انقلاب ،تشکيل و فعال نمودن کميته هاي انضباطي در راستاي انتقام گيري از دانشجويان برشمرده و گفت : با تشکيل و فعال نمودن کميته هاي غير قانوني انضباطي قوه قضايه توپ را در زمين وزارت علوم آقاي خاتمي و دانشگاه ها انداخته و اين کميته ها هر كاري دلش مي خواهد انجام مي دهد. در دادگاه هاي قوه قضاييه دانشجو مي توانست از خودش دفاع كند اما در دادگاه هاي دانشگاهي كه با كمال تاسف وزارت علوم آقاي خاتمي در دانشگاه ها بر پا كردند هر كاري مي خواستند كردند.

پيمان پا کمهر – روزنامه نگار در تبريز
www.Tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2101

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد ملكي در تبريز: تحكيم وحدت آن زمان آمد تا جنبش دانشجويي را نابود كند، پيمان پاکمهر، تبريز نيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016