دوشنبه 1 دي 1382

شيرين عبادى: موسيقى، زبان مشترك دردهاى مشترك است گزارشى ازكنسرت روز 11 دسامبر 2003، عفت ماهباز

efatmahbas@hotmail.com

امسال نیز چون رسم هر ساله کمیته برگزاری نوبل بعد از اهدای جایزه، کنسرت با شکوهی با شرکت هنرمندان بین المللی برگزار گرذید.در این کنسرت بیش از شش هزار نفر شرکت داشتند و طبیعتا دوسنان و آشنایان شیرین عبادبی و جمع وسیعی از ایرانیان، نیزحضور داشتند آنچه که در مجموع ا چشمگیر و آموختنی بود .نظم و ترتیب و مهمتر ار همه اجرای به موقع برنامه ها بود.آغاز برنامه کنسرت ساعت هشت شب اعلام شده بود.بدین منظور در اطلاعیه به اطلاع عموم رسیده بود. که سالن "اسپکتروم" در ساعت 6.30 باز و در ساعت .30 7 بسته می شود. کنسرت طبق برنامه در راس ساعت 8 شب آغاز شد. مدیریتو برنامه ریزی این کنسرت با شکوه به عهده کاترینا جونز و مایکل داکلاس بود.صندلی های ردیف های جلو سالن کنسرت، به خبرنگاران و فیلمبرداران اختصاص داده شده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بانوی زیبا و هنرمند ماریا کاترینا جونز، برنامه را با این کلام آغاز نمود: امسای جایزه با ارزش صلح نوبل به اولین زن ایرانی و اولین زن مسلمان اهدا گردید این جایزه بخاطر تلاش و کوشش دهای شیرین عبادی در زمینه حقوق بشر نصیب او گردید.و سپس مایکل داکلاس هنرپیشه و کارگردان آمریکایی و همسر کاترینا جونز، ادامه داد این جایزه به کسی تعلق گرفت که معتقداست که اسلام با دموکراسی و حقوق بشر در تضاد نیست.
پس آزاین گفتار شیپورها، به نوا در آمد همه از جا برخاستند ابتدا شیرین عبادی و سپس ملکه و ولیعهد نروز و همسر باردارش،مته ماریت وارد شدند و در ردیف وسط ریروی جایگاه جا گرفتند.و کمی دیرتر همسر خانم عبادی نیز به آن جمع پیوست
. گروه موسیقی از افریقا، اولین گروهی بود که به اجرای به اجرای برنامه پرداخت. .و گروه موسیقی از ایرلند، با اجرای آهنگی پر شور، جمعییت سالن را به شور و رقص در آورد.و دو نفری فی البداهه به همرا با آهنگ به رقص محلی ایرلندی پرداختند.
هنرمندانی که در برنامه کنسرت شرکت داشتند عبارت بودند از :
Angela gheorghiu/Roberto Algana – Tim McGraw – Jan Werner – Orchestera Baobab – The Chieftains/m/RosanneCash – RobertPlant – The Cardigans – The Kamekars – Lene Marlin – Carig David
از ایران گروه کامکارها در این کنسرت شرکت داشتند.این گروه را دوزن با ساز و آواز همراهی می کردند
محل اجرای کنسرت به شکل کره زمین درست شده بود.در فواصل برنامه ها، (بوسیله کامپیوتر) تصاویر آن تغییر می نمود.
در فواصل برنامه ها فیلم هایی از دوران مختلف زندگی شیرین ، و همچنین فعالییت های مختلف وی به نمایش گذاشته شد.
ودر بخشهایی از برنامه که به طور مستقیم از ماهواره بخش می شد.عده ایی از شخصیت های سرشناس جهان اهدای جایزه صلح نوبل را به شیرین عبادی تبریک گفتند. از جمله اینها : هیلاری کلینتون سناتور مجلس، و همسر بیل کلینتون رییس جمهور سابق امریکا ، جیمی کارتر رییس جمهور سابق امریکا، که خود او نیزقبلا برنده جایزه صلح نوبل شده بود، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه سابق امریکا در دوران ریاست جمهوری کلینتون، خانم نور ملکه اردن، ضمن تبریک به شیرین به این موضوع اشاره داشت ک اهدای جایزه نوبل به یک زن مسلمان چه تاثیراتی مثبتی در آینده روی زنان مسلمان منطقه و همچنین در روند دموکراسی خواهد گذاشت. و چند نفر دیگر که حزو پیام دهنده گان بودند.
پس از شنیدن از اجرای چند برنامه، ماریانه جونز، شيرين عبادى را به جایگاه دعوت نمود.وشیرین از موسیقی سخن گفت:.

"پرنده زيبايى را مى شناسم كه به هر كجا پر مى كشد تاب زندان را نمى آورد هرگز،
از حصارها مى گذرد و همه جا سر مى كشد. بى ريا و صادقانه در هر منزل آشيانه مى كند. اين پرنده سحرآميز در هر مكانى به رنگى در مى آيد. آبى آسمانى، فيروزه اى، سرخ، بنفش، نيلى، سفيد.وه كه چه زيباست پرهايش و چه لذت بخش است آوايش و چه پاك و بى آلايش است وجودش.
همه شما اين پرنده را مى شناسيد. نام اين پرنده موسيقى است. موسيقى زبان مشترك همه ملت ها و فرهنگ هاى گوناگون است. هرگاه كه كلام از بيان كسى ناتوان مى شود موسيقى به سخن مى آيد. موسيقى بى مرز است. زبانى است براى بيان شادى ها و آلام بيشتر.
طرفداران صلح از نقاط مشترك تمدن ها سخن می گویند نه از وجوه افتراق آنها.طبيعى است، موسيقى، زبان مشترك دردهاى مشترك است، و شادى هاى مشترك. موسيقى دانان پيام آور صلح و آشتى و دوستى هستند، درود مى فرستم بر آنان".
پس از سخنان شیرین عبادی گروه موسيقى كامكارها در يكى و باشكوه ترين همايش هاى جهان به اجراى آهنگ موتوره ،موتوره به زبان كردى پرداختند. اجرای آهنگی به کردی در این مکان اقدامی نمادين می تواند باشد.متاسفانه من با زبان کردی آشنا یی ندارم اما ینگونه به نظر می رسید که آواز در وصف زنی است و در لابلا ی آن کلمه شیرین، شیرین شنیده می شد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2447

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شيرين عبادى: موسيقى، زبان مشترك دردهاى مشترك است گزارشى ازكنسرت روز 11 دسامبر 2003، عفت ماهباز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016