جمعه 26 دي 1382

دعوت به عدالت، استقامت و وحدت، بيانيه نهضت آزادي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
بيانيه‌اي با عنوان “دعوت به عدالت، استقامت و وحدت (از شوراي نگهبان، اصلاح طلبان و مردم در انتخابات مجلس هفتم) “ كه در ذيل آن نام نهضت آزادي به چشم مي‌خورد، صادر شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين بيانيه با اشاره به جريان رسيدگي به صلاحيتها از سوي هيات نظارت و دلايل ارائه‌شده از سوي اين هيات براي رد صلاحيت برخي از كانديداها آمده است: به اين ترتيب، از يك سو جامعه از استفاده از بخش بزرگي از سرمايه‌هاي معنوي آن محروم مي‌شود و از سوي ديگر، انگيزه مشاركت مردم در اداره امور كشور و انتخابات به شدت كاهش مي‌يابد، هم‌چنين موجبات افزايش بي‌اعتمادي نسبت به نظام و حاكميت و دولت فراهم مي‌آيد.
نويسندگان بيانيه با غيرمنتظره و شگفت‌آور‌خواندن برخورد هياتهاي نظارت در رد صلاحيتها ادعا كرده‌اند كه اين امر احتمال و تصور توطئه و خرابكاري در امر حساس انتخابات و نظم و آرامش جامعه و كشور را در ذهن بسياري از مردم ايجاد يا تقويت كرده است.
صادركنندگان بيانيه هم‌چنين با اظهار اين‌كه يكي از خطوط اصلي برنامه‌ي آنها همواره اصلاح حكومت و جامعه از طريق نقد سياست‌ها و عملكردهاي حاكميت و رفتارهاي مردم، توصيه به حق و عدالت و آزادي و هشدار نسبت به انحراف از اصول و ارزش‌ها بوده، بيان داشته‌اند كه بر اين مشي خود، ثابت، صابر و استوار هستند و خداوند را براي اعطاي توانايي و پايداري و استقامت در اين راه سپاسگزارند.
اين گروه در ادامه به مواردي كه آن را توصيه‌هاي مشفقانه، تذكرات و هشدارهايي به شوراي نگهبان، اصلاح‌طلبان و مردم ناميده اشاره كرده و در اولين بند آن، خطاب به اعضاي شوراي نگهبان با بيان اين‌كه جايگاه برجسته اين شورا در قانون اساسي، شايسته مراقبت و احترام بسيار، به ويژه از سوي اعضاي آن است، آورده است: به نظر ما به تناسب بالا بودن جايگاه شورا در قانون اساسي، عدالت، تقوا، تواضع و دقت در موضع‌گيري از آن مورد انتظار است. مواضع و قضاوت آن شورا نه تنها نزد ملت و دولت، بلكه بايد در نزد خداوند عالم قابل دفاع باشد و تصميمات و اقدامات آن نبايد بدان گونه باشد كه حقوق اساسي مردم ضايع شود.
در ادامه‌ي اين بيانيه‌ با متهم‌كردن شوراي نگهبان به موضع‌گيري جانبدارانه در انتخابات دوره‌هاي چهارم، پنجم و ششم مجلس و در مورد تشخيص صلاحيت نامزدهاي انتخابات دوره هفتم اظهار شده است كه اين امر نه تنها ضربات شديدي را بر حيثيت و اعتبار شورا وارد مي‌كند بلكه احساس بي‌تفاوتي نسبت به انتخابات آينده و شكاف بين ملت و حكومت را موجب مي‌شود.
در ادامه‌ي اين بيانيه با اظهار اين‌كه روزهاي سخت آزمايش و پاسداري از اصول و ارزش‌هاي اسلامي و حقوق مردم را مي‌گذارنيم كه دوران آن بسيار كوتاه و پرخطر است، آمده است: مطمئن باشيد كه رد صلاحيت افرادي مسلمان، مومن، مبارز، خردمند، مجرب و متخصص كه صريحا التزام خود را به نظام و قانون اساسي جمهوري اسلامي اعلام كرده‌اند، به بهانه عدم اعتقاد و وفاداري به برخي از اصول ، نزد مردم و در وراي آن، در پيشگاه حضرت حق، كار سبك و ساده‌اي نيست. اين كلام خداوند كه: «سراي آخرت براي كساني است كه حتي فكر برتري طلبي و رياست‌ýطلبي را در سر راه ندادند و موجب فساد نشدند و سرانجام نيك، خاص پرهيزكاران است.» خطاب به چه كساني است؟ ما از شوراي محترم نگهبان مي‌خواهيم كه فرايند چگونگي رد صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي را به دقت مورد بررسي قرار داده، مواردي را كه در آنها هر گونه انحراف، خرابكاري، تندروي و تنگ‌نظري بوده است اعلام كنند و صلاحيت كليه اشخاصي را كه برخلاف قانون و ناحق و ناروا رد صلاحيت شده‌اند تاييد نمايند. به نظر ما، شوراي نگهبان مي‌بايست هم‌چون دوره‌هاي اول، دوم و سوم انتخابات مجلس نقش و وظيفه خود را بر نظارت نسبت به صحت فرايند انتخابات محدود كند
تا موجب خشنودي، رضايت و مشاركت گسترده مردم در انتخابات شود.
اين گروه ابراز عقيده كرده است: بديهي است در صورتي كه اعضاي شورا تمايل و اعتقادي به اين امر نداشته باشند، شايسته خواهد بود كه با استعفاي خود اجازه دهند اعضاي ديگر كه نسبت به خواسته‌ها و آراي مردم حساس‌تر و علاقه‌مندتر باشند، نقش نظارت بر صحت فرايند قانوني انتخابات را به عهده گيرند تا هم‌چون سه دوره اول تا سوم مجلس، بررسي نهايي صلاحيت اخلاقي و سياسي نمايندگان از طريق خود نمايندگان منتخب مردم در آغاز كار مجلس، در زمان تصويب اعتبارنامه‌هاي آنان صورت پذيرد.
در ادامه‌ي‌ اين بيانيه با اعلام حمايت از نمايندگان متحصن در مجلس و مسالمت‌آميز، قانوني و عدالت‌خواهانه‌خواندن اين حركت توصيه شده است كه متحصنان و حمايت كنندگان آنان از خواسته و شعار اصلي تحصن كه برگزاري انتخابات آزاد و عادلانه و ابطال آنچه تصميمات غيرقانوني درباره صلاحيت نامزدها خوانده شده، فراتر نروند و شعارها يا خواسته‌هاي ديگري را - هر چند كه ممكن است به حق باشد - مطرح نكنند تا بهانه‌اي براي ايجاد آشوب و بهره‌برداري از آن ايجاد نشود.
آنان هم‌چنين از نمايندگان متحصن و مديريت مجلس ‌خواسته‌اند امكاناتي فراهم كنند تا ساير داوطلبان به ناحق رد صلاحيت شده بتوانند با پيوستن به نمايندگان مجلس فرياد تظلم خود را به گوش مردم برسانند.
صادركنندگان بيانيه افزوده‌اند كه از سوي ديگر به متحصنان هشدار مي‌دهيم كه هيچ‌گونه تبعيضي را بين خود و ديگر نامزدهاي رد صلاحيت شده، اعم از نمايندگان مجلس و غير نماينده، نپذيرند و مبادا كه در برابر وعده‌هاي تاييد صلاحيت و سازش‌هاي نسبي از پيگيري خواسته‌هاي برحق مردم كوتاه بيايند و دست بردارند. زيرا در صورت رضايت به پيروزي ظاهري محدود، به يكي از هدف‌هاي اقتدارگرايان و مخالفان اصلاحات در داخل و خارج كشور، كه ايجاد شكاف در صف اصلاح‌طلبان درون و بيرون حاكميت، بي‌اعتبار كردن نامزدهاي موجه و دلسرد كردن مردم نسبت به شركت در انتخابات است، جامه عمل خواهند پوشاند كه پيامد چنين غفلت احتمالي فاصله گرفتن مردم از اصلاح‌طلبان، افزايش نااميدي آنان به اصلاحات و افت شديد مشاركت ملت در انتخابات خواهد بود زيرا بدين ترتيب، نه تنها نامزدهاي تاييد صلاحيت شده اصلاح‌طلبان راي كافي براي ورود به مجلس هفتم را به دست نخواهند آورد، بلكه به مجلسي كه نمايندگان آن از ميان جناح محافظه‌كار با آراي پايين مردم انتخاب شوند مشروعيت خواهند بخشيد. به علاوه، به وجهه مردمي جبهه اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات مجلس لطمه شديد وارد خواهد شد و زمينه براي نااميد شدن هر چه بيشتر مردم نسبت به اصلاحات از درون فراهم خواهد گرديد.
در ادامه‌ي اين بيانيه خطاب به مردم با بيان اين‌كه راه تلاش براي دستيابي به آزادي، عدالت و مردم‌سالاري راه و فرآيندي طولاني است كه رشد و كمال آدمي و جوامع انساني از آن مي‌گذرد، آمده است: آنچه مهم است گام برداشتن و پيشرفت در اين راه است. در شرايط حساس كنوني، هر گونه تندروي موجب توقف اصلاحات خواهد شد. هستند گروه‌هاي سياسي افراطي كه منافع سياسي خود را در اغتشاش و آشوب و سركوب مردم يا فروپاشي جامعه و نظام مي‌دانند. آنان نه تنها بذر نااميدي و خشونت را در جامعه مي‌افكند، بلكه با استفاده از رسانه‌هاي ماهواره‌اي آشكارا موجب تشويش و نگراني مردم شده، آنان را به بي‌صبري، نااميدي و خشونت دعوت و تشويق مي‌كنند.
آنچه امروز ملت ايران طلب مي‌كند آرماني پر ارزش و عزيز است كه در انتهاي راه تحقق خواهد يافت، نه در آغاز آن. بي‌صبري، فزون طلبي و مطرح كردن شعارها و مطالبات زودرس در اين راه نااميدي، سرخوردگي و خشونت منتهي مي‌گردد و فرايند پيشرفت به سوي مردم‌سالاري و عدالت را متوقف مي‌سازد و به آن ضربه مي‌زند.
اميدواري نسبت به اصلاحات و آينده‌اي بهتر و مبارزه با ياس از شاخص‌ها و ويژگي‌هاي يك ملت رشيد و توسعه يافته است. مشاركت در انتخابات آزاد و سالم، طبق قانون اساسي، حق مسلم تمامي شهروندان جامعه است. توصيه و دعوت ما پافشاري براي احقاق اين حق قانوني و حمايت از اصلاح‌طلبان و نمايندگان متحصن مجلس است. هر كجا هستيد، به هر وسيله‌اي كه مي‌توانيد با حمايت از متحصنان مجلس براي تغيير برخي از رفتارها با روش‌هاي مسالمت‌آميز اقدام كنيد. مراقب باشيد كه نه تبليغات ساده‌لوحانه و گسترده ماهواره‌اي شما را بفريبد و نه تهديدهاي «النصر بالرعب» گروه‌هاي فشار و افراطي شما را بهراساند. آگاهي خود را بر آنچه مي‌گذرد و آرامش خود و جامعه را حفظ كنيد و در برابر تحريكات مقاومت نماييد. صبورانه و عاقلانه راه آزادي و حقيقت را به طور فردي و جمعي دنبال كنيد.
ما بر اين باوريم كه اگر شوراي نگهبان نمايندگان متحصن مجلس و مردم آگاه چنين كنند، بي‌ترديد مي‌توان از گردنه‌هاي بحران با كمترين هزينه براي مصالح و منافع ملي عبور كرد. اعتبار و سربلندي ملت و كشورمان در گرو عبور واقع بينانه از بحران ايجاد شده است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3488

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دعوت به عدالت، استقامت و وحدت، بيانيه نهضت آزادي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016