دوشنبه 6 بهمن 1382

4 کشته و بيست زخمي در شهر بابک، گزارش سينا قنبرپور، شرق

كشته شدن ۴ تن از اهالي خاتون آباد شهر بابك در استان كرمان و مجروح شدن ۲۰ تن ديگر در درگيري هاي اين منطقه در حالي از سوي معاونت سياسي _ انتظامي وزارت كشور در حال بررسي است كه به دليل بروز ناامني در آن منطقه، شوراي تأمين استان كرمان به نيروي انتظامي دستور داده بود در محل حاضر و سريعاً امنيت را برقرار كند.

وضعيت عادي خاتون آباد در ۲۷ كيلومتري شهر بابك روز شنبه وقتي به مخاطره افتاد كه پيمانكار اجرايي شركت مس سرچشمه در پي اتمام كار ساختماني يك كارخانه اين محل را به كارفرما تحويل داده بود تا روز چهارشنبه مراسم افتتاحيه آن برگزار شود.

ساخت اين كارخانه از دو سال و نيم قبل آغاز شده بود و با پايان گرفتن كار ساختماني، كارگران مشغول به كار اعلام كرده بودند كه آنها بايد به عنوان شاغلان كارخانه در آنجا فعاليت كنند.

در پي اين تقاضا كارخانه مس سرچشمه نيز موافقت كرد تا نيمي از كارگران دركارخانه مشغول به كار شوند و نيمي ديگر به بيمه معرفي شوند ولي معترضان نپذيرفتند و تهديد به جلوگيري از مراسم افتتاحيه و فعاليت كارخانه كردند.

با تسويه حساب كارگران در تاريخ ۴ بهمن ۸۲ و تحصن و تجمع اين عده در محل كارخانه تهديدها شكل جدي تري به خود گرفت كه با اقدام عده اي در شكستن شيشه ها وضعيت بحراني تر شد.

روابط عمومي استانداري كرمان در تشريح بحراني شدن وضعيت شهر بابك به «شرق» گزارش داد كه: «به دنبال شايع شدن خبر زخمي و بستري شدن تعدادي از كارگران در بيمارستان شهر بابك حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ موتورسيكلت سوار در اين شهر شروع به جولان دادن كردند و با حمله به برخي اماكن دولتي از جمله فرمانداري، ثبت احوال و بانك ها اقدام به شكستن شيشه بانك ها كردند و به اموال و خودروهاي شخصي مردم خسارت زدند. اين امر باعث دخالت نيروي انتظامي شد و در نتيجه تيراندازي، تعداد ۴ نفر از مهاجمان كشته و پيش از ۲۰ نفر زخمي شدند.»با وقوع اين حادثه و نطق نماينده ميمند و شهر بابك در مجلس موضوع ابعاد تازه اي يافته و به دستور رئيس جمهور هيأت بررسي اين ماجرا به رياست معاون امنيتي - انتظامي وزارت كشور پيگير ماجرا شد.

- ۴ نفر جاي ديگري كشته شدند

سردار عيسي دارايي، فرمانده انتظامي كرمان درحالي كه در جلسه بررسي درگيري هاي شهر بابك حضور داشت ضمن تاييد خبر كشته شدن ۴ نفر در شهربابك به «شرق» گفت: «اجساد اين ۴ نفر در شهر بابك كشف شده است درحالي كه آنچه مسلم است اينكه اعضاي شوراي تأمين و نيروي انتظامي در روز حادثه در خاتون آباد بوده اند و در آنجا نيز هيچ فردي كشته نشده است.»

وي در ادامه تاكيد كرد تا بعدازظهر روز دوشنبه (امروز) به كرمان باز مي گردد و به طور دقيق وقوع اين حادثه را تشريح مي كند اما معلوم نيست كه كشته شدگان به دست نيروي انتظامي و تيراندازي آنان جان سپرده باشند.

سردار دارايي در گفت وگويي كه با «ايلنا» داشته نيز در اين باره گفته است: «اين احتمال وجود دارد كه گروه مسلح ديگري غير از نيروي انتظامي در اين قضيه دخيل بوده اند.»

درحالي كه شايعه منتشر شده در شهر بابك و در پي آن بروز درگيري ها مبني بر اقدام نيروي انتظامي منجر به كشته شدن ۴ نفر درباره بحران اين شهر مطرح است، سردار دارايي عامل ديگري را بدون ذكر نام يا نشانه قابل شناسايي مطرح كرده است.

وي در گفت وگو با ايلنا افزوده است: «تمام اقدامات نيروي انتظامي در بحران شهر بابك قانوني و برابر مصوبه شوراي تأمين استان بوده و هيچ معلوم نيست كه كشته شدن ۴ نفر در شهربابك كار نيروي انتظامي بوده باشد.»

اين درحالي است كه منصور سليماني نماينده اين شهر در نطق پيش از دستور خود در مجلس تصريح كرده است كه نيروي انتظامي با سركوب شديد اهالي خاتون آباد ادامه درگيري را به مركز شهر بابك كشانده و موجب مرگ ۴ تن شده است.

- دستور رئيس جمهور براي بررسي

به دستور رئيس جمهور هيأتي به رياست معاون امنيتي - انتظامي وزير كشور پيگيري قضيه را آغاز كرد.

نخستين جلسه اين هيأت روز گذشته با حضور سردار دارايي و ديگر مسئولان كرمان در شهر بابك برگزار شد.

در همين حال «علي اصغر احمدي» معاون امنيتي _ انتظامي وزير كشور به «ايسنا» گفت: «تا زمان تكميل بررسي ها نمي توان درباره دلايل اصلي اين حادثه اظهارنظر كرد.»هنوز مشخص نيست چه عاملي سبب شده است تا درگيري در شهر بابك به وقوع بپيوندد زيرا به گفته احمدي، معاون امنيتي - انتظامي وزير كشور، كارگران پس از تجمع و بستن راه هاي منتهي به محل اجراي پروژه با نيروي انتظامي تعامل خوبي داشته و در فضاي آرام به اعلام خواسته هاي خود پرداختند ولي با تحريك موتورسواران موضوع به صورت حاد درآمده است.در همين حال مشخص نيست گروه مسلحي كه سردار دارايي از آن ياد كرده است و نيز موتورسواران تحت چه انگيزه و شرايطي دست به اين كار زده اند و در شهر كوچكي چون «شهر بابك» از كجا سازماندهي شده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

21 آذر » چهل تا آدم مردند! بابک داد
دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3907

فهرست زير سايت هايي هستند که به '4 کشته و بيست زخمي در شهر بابک، گزارش سينا قنبرپور، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016