دوشنبه 20 بهمن 1382

"رفراندم، نجات جمهوريت"، گزارشی از تجمع شيراز، سياوش

غير از "تحريم انتخابات" مهمترين مطالبی که به صورت نوشته روی نرده ها و در دانشکده نصب شده بود اينها بودند: "زنده باد اتحاد جمهوری خواهان ايران"، "!Guardian Council against Democracy"، "اصلاحات مرد، زنده باد اصلاحات!"، "رفراندم رفراندم راه نجات مردم".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از پارچه نوشته نصب شده بر نرده های دانشکده پزشکی می شد به فشارهایی که بر برگزارکنندگان وارد شده پی برد: " همه ما نوکر مردميم اما تجمع مردمی ممنوع!"هنگامی که دانشجویان حاضر نشدند کلمه "رفراندم" را از عنوان تجمع خود حذف کنند انواع فشارها شروع شده که لغو مجوز " تجمع مردمی" اولين آن و ممنوعيت مطلق پوشش خبری مراسم توسط روزنامه ها و خبرگزاريهای داخلی آخرين آن بود. حتی عکاسانی که برای دانشجويان عکسبرداری کردند توسط اداره اطلاعات بازداشت و پس از بازجويي و ضبط دوربين آزاد شدند تا اين گزارش از تجمع بيش از 400 دانشجو کاملا بدون تصوير باشد و این دلهره در برگزارکنندگان باقی بماند که نکند در پس اينهمه اصرار برای بايکوت خبری، عزمی برای برخورد با آنها وجود داشته باشد به ويژه هنگامی که همه می گويند در تبيعت از مدل چينی فضای سياسی را بيش از پيش خواهند بست.
غير از "تحريم انتخابات" مهمترين مطالبی که به صورت نوشته روی نرده ها و در دانشکده نصب شده بود اينها بودند: "زنده باد اتحاد جمهموری خواهان ايران"، "!Guardian Council against Democracy "، "اصلاحات مرد، زنده باد اصلاحات!"، " رفراندم، نجات جمهوريت از چنبره استبداد" ، " رفراندم رفراندم راه نجات مردم".
حضور پليس در اطراف دانشکده پررنگ بود و چندين افسر پليس در پياده رو کنار دانشکده در ميان مردم قدم می زدند؛ مردمی که اجازه ورود نمی یافتند و می بایست متفرق شوند. مراسم با قدری تاخير شروع شد و مجری ابتدا از مردمی که تا پشت نرده های دانشکده آمده اند به خاطر جلوگيری از ورود آنها پوزش خواست و از همه کسانی که آنها را در برپايي تجمع یاری کرده اند بويژه سایتهایی که خبر مراسم را درج کرده اند تشکر کرد. سپس بيانيه های جداگانه دانشکده های کشاورزی، حقوق و پزشکی خوانده شد که به ترتيب بر همه پرسی برای تفسير دموکراتيک و اصلاح قانون اساسی، نمايشی بودن انتخابات و توصيه به رییس جمهور برای پايداری بیشتر بر اصول خود تاکيد داشتند. سپس رضا یوسفیان از نمایندگان معترض شیراز در ميان تشويق دانشجويان به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن ارایه گزارشی از مجلس ششم اظهار داشت اين مجلس اگرچه نارسايي هايي داشت اما از خطاهایی پرده افکند که سابقه نداشت، به کسانی نامه نوشت که پاسخگو نبودند و از خيلی ها که عادت به تفحص نداشتند سوال کرد. وی با بيان اينکه کسانی که خود از جانب ملت رد صلاحيت شده اند اينک نمايندگان مردم را رد صلاحيت می کنند افزود ما اگرچه استعفا داده ايم اما همچنان در صحنه سياسی و فرهنگی خواهيم ماند و حقوق اساسی ملت را مطالبه خواهيم کرد.
پس از سخنان دکتر یوسفیان مراسم به صورت تریبون آزاد ادامه يافت و در ابتدا یکی از دانشجويان ميکروفن را در اختيار گرفت و پرسيد گردن کلفت کيست؟ ما هستيم که می گوييم بگذاريد مردم انتخاب کنند يا شما که نويسندگان ملت را می کشيد، تجمع برهم می زنيد، روزنامه تعطيل می کنيد، مقابل شورای شهر نماينده مردم را ترور می کنيد، کرور کرور رای مردم را باطل می کنيد و به هيچ کس هم جواب پس نمی دهيد؟ گردن کلفت کيست؟
سپس يکی از اعضای ادوار تحکیم با بردن نام نمايندگان شورای نگهبان در استان فارس (بينا زاده و لنکرانی) به ذکر برخی خاطرات از تخلفات آنها پرداخت و گفت ادعای عمل به قانون و التزام به اسلام برای اين افراد، دروغی مضحک و شرم آور است.
در ادامه تجمع، تريبون آزاد ادامه يافت و داشجويان با طرح شعارهايي خواستار استعفای خاتمی شدند که یکی از دانشجويان پشت تريبون رفت و فرياد زد استعفا نه! ايستادگی. ما خواستار ايستادگی خاتمی هستيم. او بايد به پيمان و سوگندش وفادار باشد.
همچنين در ادامه مراسم بيانيه مشترک انجمنهای اسلامی دانشگاههای شيراز و علوم پزشکی ( از هر دو طيف شيراز و علامه) مبنی بر تحريم فعال انتخابات قرائت شد. در اين بيانیه از آقای خاتمی خواسته شده دامان دولت خود را به ننگ برگزاری یک انتخابات فرمايشی آلوده نکند. در پايان مراسم استفتای انجمنهای اسلامی دانشجويان دانشگاههای شيراز و علوم پزشکی از مراجع عظام تقليد به اين شرح قرائت گرديد : با توجه به نظر بيش از 130 نماینده ملت و همچنين تصریح رییس جمهور و رییس مجلس مبنی بر عادلانه و آزاد نبودن انتخابات اول اسفند و با توجه به اينکه شرکت در اين انتخابات ممکن است شائبه تاييد انتخابات فرمايشی و تضييع حقوق اساسی مردم در تعيين سرنوشت خود را در پی داشته باشد، حکم شرعی برای شرکت در اين انتخابات چيست؟
اين مراسم در ساعت 4 عصر به آرامی پايان يافت.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4455

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"رفراندم، نجات جمهوريت"، گزارشی از تجمع شيراز، سياوش' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016