يكشنبه 26 بهمن 1382

بیانیه تحلیلی انجمن توسعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد: انتخابات نمایشی را تحریم می کنیم

انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از حساسترین شرایط سیاسی ایران را رغم زده است و لحظه لحظه با نزدیک شدن به زمان برگزاری آن شرایط پیچیده تر می شود .

انجمن توسعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد به عنوان یکی از اعضای بدنه جنبش دانشجویی برخود لازم می داند مطالبی پیرامون این انتخابات را بازگو نماید البته تحلیل و ارائه همه واقعیتهای موجود در برابر فشارهای صاحبان قدرت مستلزم صرف هزینه های بسیار می باشد ،بنابراین ناگزیر از در نظر گرفتن پاره ای مصلحت اندیشیها در ارائه همه واقعیت خواهیم بود.

مردم ایران با شرکت در انتخابات خرداد 76 و آغاز جنبش اصلاح طلبی به گونه ای اعتراض خود را نسبت به عملکرد نادرست اقتدارگرایان در دو دهه گذشته اعلام کردند. اما متاسفانه به دلایل مختلفی این جنبش نیز از مسیر خود منحرف شد .عدم درک واقعیتهای موجود جامعه توسط اصلاح طلبان در کنار فرصت سوزیهای بسیار در نتیجه عدم استفاده از پتانسیل مردمی در شرایط حساس و حتی بی توجهی به خواسته های مردم هزینه های بسیاری برای اصلاح طلبان به همراه داشت که نمونه آن از دست رفتن پشتوانه مردمی بود در کنار این مسائل اشتباهات فاحش دیگر اصلاح طلبان در مماشات با جریانهای مقابل اصلاحات و تحمل ساختارهای انتصابی در مردم این تفکر را القا نمود که منازعات جناح&#! 1740; تنها یک جنگ زرگری بر سر قدرت است و مردم در این میان کمترین ارزشی ندارند.

ولی سیر تحولات اخیر جامعه و اشتباهات مضحکانه شورای نگهبان در ردصلاحیت گسترده داوطلبان نمایندگی مجلس که منجر به استعفای گروهی نمایندگان گردید تا حدودی اعتبار از دست رفته اصلاح طلبان را به آنان بازگرداند.

اقدام شورای نگهبان در ردصلاحیت گسترده داوطلبان در شرایطی صورت پذیرفت که مردم چندی پیش با تحریم انتخابات شوراها حمایت های خود از اصلاح طلبان را نیز به پایان رسانده بودند. ولی اقتدارطلبی محافظه کاران سبب شده که سرنوشت مجلس را از یک ماه قبل مشخص کنند . تحصن و حرکتهای اعتراضی نمایندگان به عنوان آخرین فرصت آنها در اعتراض به این حرکت بود که اگر به استعفا منجر نمی شد و چون سالهای گذشته آنها را درگیر مذاکرات پشت پرده
می کرد باید کار اصلاح طلبی را تمام شده می دانستیم. تحصن و استعفای نمایندگان پس از فرصت سوزیهای بسیار کمی دیرهنگام انجام گرفت ولی به عنوان نقطه عطفی در تحولات سیاسی ایران! در راستای استقرار آزادی ،دموکراسی و حقوق بشر در جامعه نمود پیدا کرده است. اگر چه محافظه کاران در اقدامی شبیه به یک کودتا تکلیف تمامی کرسیهای مجلس هفتم را از هم اکنون مشخص کرده اند و عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات شانس داشتن یک فراکسیون اقلیت را هم از آنها گرفته است ولی اقدامات نهایی آنها فرصت تشکیل یک اپوزیسیون قوی با حمایت های مردمی در داخل حکومت را به وجود آورده است که بسته به میزان وفاداری اصلاح طلبان به آرمانهای ملت می توانند از این فرصت استفاده کنند و از سوی دیگر شانس شناسایی افراد فرصت طلب از اصلاح طلب نیز برای مردم مهیا خواهد گردید.

البته تجربه مجلس ششم و کارشکنیهای نهادهای انتصابی همانند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام که مانع از تصویب تمامی قوانین و لوایح مردم پسندانه و اصلاح گرانه مجلس به عللی مختلف شدند به عنوان تجربه ای در حافظه تاریخی ملت ثبت شد و این تفکر را بیش از پیش القا کرد که اعمال رای و نظر مردم هیچ تغییری در روند کشور و هیچ تاثیری در سرنوشت آنان ندارد و حتی تایید صلاحیت همه کاندیداهای نمایندگی مجلس نتیجه ای جز تشکیل یک مجلس نمایشی نخواهد داشت و مردم سرنوشت خود را نوشته شده و محکوم به آن می دانند . البته باید متذکر ش! د که برگزاری انتخابات پی در پی با چنین شیوه ای در داخل کشور به هیچ عنوان نشانگر دموکراسی و مردم سالاری نمی باشد چرا که عملا نظارت استصوابی شورای نگهبان انتخابات را به صورت یک انتصابات دومرحله ای در آورده است که در مرحله اول اقتدارگرایان با استفاده از اهرم شورای نگهبان افراد مورد نظر خود را انتصاب میکنند و سپس برای مشروعیت بخشیدن به این حرکت از مردم به عنوان بازیگر و سیاهی لشکر این نمایش استفاده مینمایند .

از سوی دیگر لزوم برقراری دموکراسی و حقوق بشر در ایران بر هیچ کس پوشیده نیست، برای بدست آمدن حداقل آزادیهای اجتماعی در جهت داشتن آزادی بیان و ابراز آزادانه عقاید تنها راه ممکن حرکت به سوی جامعه مدنی و لزوم ایجاد مردم سالاری در کشور باسازوکارهای دموکراتیک میباشد و این مهم نیز جز از طریق انتخابات میسر نخواهد شد ولی سوالی در اینجا مطرح میشود : آیا شرکت در انتخاباتی که نتیجه آن از قبل مشخص است و فاکتور رقابتی بودن آن توسط اربابان قدرت حذف شده است کاری لغو و بیهوده نمی باشد؟ و آیا شرکت در چنین انتخاباتی به معنی مشروعیت بخشیدن به این حرکت و تایید این انتصابات نمی باشد؟

باید توجه داشت در انتخابات باید اطمینان بر تاثیر رای ملت در اداره امورشان و تعیین سرنوشتشان وجود داشته باشد و مطمئن بود که نمایندگان منتخبشان توان و اجازه و اختیار تغییر و تعویض روشها و اصول و قوانین ناصواب و اصلاح امور و قوانین را خواهند داشت و یا لااقل امیدوار به اصلاحات با ابزار وشرایط پیش رو بود.اما افرادی که با رای ملت وارد مجلس می شوند با توجه به تجربه مجلس ششم توانایی و اختیارات لازم برای قانونگذاری را ندارند و در صورتی که خیلی رادیکال هم عمل کنند در مجلس به جز چند نامه سرگشاده به رییس جمهور و رهبر و ملت و صدور بیانیه و یا تحصن و روزه سیاسی و انجام نطقهای پیش از دستور وجود نخواهد داشت ! که این مقولات را در جایی خارج از مجلس نیز میتوان پیگیری کرد. البته نباید منکر اعتراضات شجاعانه نمایندگان مجلس ششم شد ولی نتیجه همه این اقدامات بدون انجام اصلاحات پایه ای و تعویض و اصلاح قوانین نادرست در کنار مماشات با اصحاب ارتجاع سرانجامی جز رد صلاحیت حتی نمایندگان فعلی مجلس را نیز در یک کودتای پارلمانی به همراه نداشت .

انجمن توسعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد اعلام میدارد مشکلات اساسی و بنیادین قانون اساسی ایران که نسبت به اراده ملت
بی اعتنا می باشد و رای و نظر اکثریت را با اراده نهادها و اشخاص فراقانونی محدود و مقید مینماید باید به خواست مردم و طی یک رفراندوم برطرف گردد. و این امر هنگامی مهیا میشود که اقتدارگرایان به وزنه اجتماعی و مشروعیت اندک خود در بین مردم پی ببرند و شاید انتخابات اول اسفند ماه این فرصت را به مردم بدهد .

از سوی دیگر با بوجود آمدن شرایط موجود و یکپارچه شدن حاکمیت در انتخابات فرمایشی مجلس و قرار گرفتن یک تنه جریان اقتدارگرا در برابر سیل مطالبات روز افزون جامعه ، خود امکان عقب نشینی اصولگرایان و به تحلیل رفتن توان این جریان را فراهم میکند بنابراین انجمن توسعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد ضمن اینکه دلایل کافی برای شرکت در انتخابات را در نمی یابد اعلام میدارد چه بسا شرکت نکردن در انتخابات نتایج عینی و ملموس تری در راه جنبش دموکراسی خواهی مردم به همراه خواهد داشت همچنین شرکت کردن در انتخاباتی فرمایشی و غیر عادلانه خیانت به آرمانهای ملت است و هر کس که در چنین انتخاباتی شرکت ک! ند باید روزی پاسخگو ملت در پایمال کردن حقوق آنها باشد .

نکته تاسف برانگیز دیگر تلاشهای محافظه کاران برای ارتباط با بیگانگان است . متحجران که از هم اکنون کرسیهای مجلس را برای خود آماده می بینند با حرکتهایی بسیار مرموز در جهت معامله با بیگانگان سعی در توجیه مشروعیت از دست رفته خود دارند و با معامله مصالح مردم قصد دارند با ایجاد رابطه با کشورهای دیگر در مقابل ارزشهایی مانند دموکراسی ،حقوق بشر و مردم سالاری که امروزه مورد توجه همه کشورهای دنیا میباشد بایستند.

انجمن توسعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد ضمن هشدار نسبت به این جریانات انتقاد خود را متوجه کشورهای دیگری که در جهت بدست آوردن منافع کوتاه مدت تمایل به ایجاد رابطه با محافظه کاران و بخشهای انتصابی فاقد مشروعیت حکومت ایران دارند میداند.

در پایان انجمن توسعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد ضمن محکوم کردن تمامیت خواهی و انحصار طلبی های اقتدارگرایان و اربابان قدرت که حق مردم را در انتخاباتی آزادانه نادیده گرفته اند از عموم مردم جامعه و همچنین دانشگاهیان ، روشنفکران و نخبه گان سیاسی تقاضا دارد با تحریم انتخابات اعتراض خود نسبت به این روند اعلام نمایند.

انجمن توسعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد

25/11/82

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4669

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بیانیه تحلیلی انجمن توسعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد: انتخابات نمایشی را تحریم می کنیم' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016