سه شنبه 28 بهمن 1382

بهزاد نبوي: اصلاح‌طلبان به لحاظ استراتژيك باهم هيچ اختلافي ندارند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
بهزاد نبوي، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران درباره‌ي اختلاف نظرها ميان اصلاح‌طلبان گفت: ما معتقديم اصلاح‌طلبان به لحاظ استراتژيك باهم هيچ اختلافي ندارند. برخي معتقدند با شركت در انتخابات بايد كودتاي محافظه‌كاران را خنثي كرد. برخي هم معتقدند كه با عدم شركت چنين كاري كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) وي درباره‌ي عدم شركت برخي گروه‌ها و مفهوم آن گفت: عدم شركت هم به معني ليست ندادن است. گروه‌هايي كه شركت نكردند تقريبا امكان شركت در خيلي از حوزه‌ها را ندارند و معتقدند در حدود 130 تا 140 حوزه‌ي انتخابيه رقابتي وجود ندارد و تكليف اين‌ها در حال حاضر روشن است. شركت يا عدم شركت‌شان نمي‌تواند در تركيب اكثر مجلس هفتم تاثير كلي داشته باشد. اين را ادعا مي‌كنيم و رييس مجلس و رييس جمهور كه آقايان آنها را ضد انقلاب نمي‌دانند نيز اين را گفته‌اند با اصلاحات انجام شده از 180 يا 190 حوزه‌ي انتخابيه‌ي غير رقابتي كه اول بود، در 30 تا 40 حوزه تغيير ايجاد شده است.
وي تصريح كرد: اين اختلاف تاكتيكي است. در عين حال كه از انتخاب شدن نمايندگان اصلاح‌طلب در مجلس هفتم استقبال مي‌كنيم، در عين حال مطمئنيم كه در برنامه‌ريزيي كه شده اكثريت مجلس هفتم در اختيار محافظه‌كاران خواهد بود.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي درباره‌ي نظر برخي مبني بر مرگ اصلاحات با برگزاري انتخابات مجلس هفتم به اين شكل تأكيد كرد: من اعتقاد ندارم كه اين انتخابات مرگ اصلاحات است، بلكه مرحله‌ي جديدي در حركت اصلاحي است. استراتژي ما همچون گذشته يك حركت اصلاحي در چارچوب قانون و با اعتقاد به انقلاب و نظام جمهوري اسلامي است.
وي با اشاره به اعتراض نمايندگان به نحوه‌ي برگزاري انتخابات، گفت: اعتراض ما به كساني است كه قانون را نقض كرده‌اند و انتخابات غيرآزاد و غيرعادلانه برگزار مي‌كنند. ما به همين دليل در انتخابات اين دوره شركت نكرديم.
نبوي تأكيد كرد:‌ كماكان استراتژي ما، استراتژي اصلاحي در چارچوب قانون است. به نظر ما در مجلس آينده تعدادي نماينده‌ي اصلاح‌طلب وجود خواهند داشت كه بيان كننده‌ي نظرات اصلاح‌طلبان باشند. اما با برنامه‌ريزي انجام شده اكثريت مجلس آينده در اختيار محافظه‌كاران خواهد بود، مگر اين كه مردم همت كنند به بيانيه‌ي شماره 20 ما توجه كنند و به هر كسي كه مي‌شود رأي دهند تا روند آنها عقيم بماند.
وي پيش‌بيني كرد: در مجلس آينده باز هم كانون ايستادگي در مقابل حركت‌هاي غيرقانوني و ضداصلاحات وجود خواهد داشت. بيرون از مجلس هم احزاب، گروه‌ها و تشكل‌هايي كه وجود دارند فعاليت‌هاي خود را در چارچوب قانون و با اعتقاد به نظام، انقلاب و قانون اساسي ادامه خواهند داد.
نبوي درباره‌ي نتايج محتمل انتخابات، گفت: هر نتيجه‌اي انتخابات بدهد خوب است يعني اگر شركت كننده در انتخابات زياد باشد باز به سود اصلاحات و كشور و نظام است به شرط اين كه حضور واقعي مردم زياد باشد، چون اين يكي دو هفته ما مي‌بينيم كه دوستانمان در جاهايي كه هيچ وقت صحبت از مشروعيت نظام به خاطر شركت گسترده مردم نمي‌كردند الان مانور مي‌كنند روي شركت گسترده و مي‌گويند اگر شركت گسترده نباشد مشروعيت نظام زير سؤال مي‌رود. اگر مجلس نتواند خواسته‌هاي مردم را تحقق بخشد مردم مأيوس و نااميد مي‌شوند بايد مجلس مقتدر باشد و بتواند خواسته‌هاي مردم را تحقق بخشد. اگر به اين شعارهايي كه در اين دو يا سه هفته مي‌دهند پايبند باشند و مردم بر اساس اين شعارها به پاي صندوق بيايند، نتيجه‌ي انتخابات معلوم است كه به نفع اصلاح‌طلبان است، حتما چنين است. اگر شرايطي پيش بيايد و با يك فعل و انفعالاتي كه ما الان نمي‌دانيم چيست به ظاهر حضور گسترده نشان داده شود، ولي واقعي نباشد، يعني اگر در تهران 4 ميليون شركت كرد و محافظة‌كاران برنده شدند همه مي‌دانند كه با همه‌ي نظرسنجي‌ها و بررسي‌ها مغايرت دارد و معلوم است كه يك جور ديگر اين 4 ميليون ايجاد شده است. اگر اين اتفاق هم بيافتد خوب است چون زود ماهيت آن هم معلوم مي‌شود. اگر شركت مردم واقعي و خوب باشد، به نفع اصلاح‌طلبان است هر چند كه ما نباشيم.
نماينده‌ي مردم تهران در ادامه ابراز ادعا كرد: اگر شركت كم باشد اين شكست كودتا و اين كه با يك اقليت بشود مجلس را تصاحب كرد، است. به شكلي كه همه مردم هم بفهمند چه اتفاق افتاده پيروزي نخواهد بود كه بشود روي آن مانور كرد. هر سه حالت نتيجه كار طوري خواهد بود كه به سود اصلاح‌طلبان و انقلاب و نظام و كشور است.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا خوب توصيف كردن شما از شركت بالاي مردم با شعار عدم شركت‌تان در تعارض نيست؟ گفت: ما نمي‌توانيم وقتي خودمان ليستي براي ارائه نداريم و به يك انتخابات اعتراض داريم، به مردم بگوييم كه بيايند پاي صندوق. ما تنها در مورد خودمان تصميم مي‌گيريم. اين فرق تحريم با عدم شركت است. ما 21 بيانيه داده‌ايم و در هيچ كدام از مردم نخواسته‌ايم شركت نكنند. در عدم شركت، گروه‌ها اعلام مي‌كنند كه به عنوان اعتراض ليست نمي‌دهيم و شركت نمي‌كنيم. در تحريم مي‌گويند شما هم در انتخابات شركت نكنيد و از نامزدهاي اصلاح‌طلبان مي‌خواهند كه انصراف دهند. چنين موضعي را هيچ يك از گروه‌هاي دوم خردادي نگرفته است.
نبوي مدعي شد: اگر شركت مردم هم زياد باشد باز هم انتخابات را غيرقانوني ، غيرآýزاد و غيرعادلانه مي‌دانيم.
عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي درباره‌ي شايعاتي مبني بر برخورد با نمايندگان پس از پايان مجلس ششم، گفت: اين‌ها شوخي است و اگر قرار است ما بترسيم ما ترسيديم. اگر جريان محافظه‌كار پيروز شود كه نياز به بستن و بگير و ببند ندارد. اگر شكست بخورد هم كاري نمي‌تواند بكند شكست به مفهوم اين كه اصلاح‌طلبان يك اقليت نيرومند در مجلس تشكيل دهند. اين حرف‌ها براي اين است كه ما جا بزنيم كه ما از خيلي وقت‌ها پيش جا زده‌ايم.
وي در پاسخ به سؤالي در مقايسه وضعيت انتخابات در اين دوره با دوره‌هاي قبل گفت: اين دوره تنها دوره‌اي بود كه همه اعلام كرديم كه تعدادي را از پيش تعيين كرده‌اند. در طول ادوار شش گانه چنين واقعه‌اي سابقه ندارد.
وي با اشاره به بررسي چگونگي رسيدگي به استعفاي نمايندگان در جلسه‌ي امروز هيأت رييسه مجلس گفت: استعفا قابل پذيرش است، منتها در حدي كه در كار برگزاري جلسات علني اختلال ايجاد نكند
نبوي با ابراز نگراني نسبت به برخي فعل و انفعالات در روز برگزاري انتخابات گفت: ما توصيه‌هاي لازم را به دستگاه‌هاي متولي اجراي انتخابات كرده‌ايم و نگراني جدي هم داريم. و اميدواريم كه دستگاه‌هاي مجري انتخابات خيلي هوشيار و خيلي دقيق مراقب فعل و انفعالاتي باشند كه در روز اخذ رأي اتفاق مي‌افتد.
نبوي در پاسخ به سؤالي در مورد برخي شايعات مبني بر عدم تصويب بودجه توسط نمايندگان مجلس گفت: نظر نمايندگان بعيد است اين باشد كه بودجه را تصويب نكنند چون بودجه كار مملكت است و ما نمايندگان مردم هستيم و موظفيم كارهايي كه به عهده‌مان گذاشته شده را اجرا كنيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا شما به خاطر برگزاري انتخابات دولت خاتمي را استيضاح خواهيد كرد، گفت:‌ نخير. چون معتقد نيستيم كه دولت مايل است اين انتخابات را برگزار كند.
عده‌اي از كساني كه در انتخابات شركت كرده‌اند به نحوه‌ي عملكرد شوراي نگهبان معترضند و به آن دليل استعفا داده‌اند. استعفا يك حركت اعتراضي است. اين به مفهوم عدم شركت دائمي در مبارزات پارلماني است. اصلا ما هيچ راهي جز مبارزات پارلماني نداريم اين دفعه هم راهمان را بسته‌اند و الا باز هم به مبارزه پارلماني شركت مي‌كرديم.
اصلاح‌طلبان سياستي به نام تنش‌زدايي داشتند و هركه اين سياست را در زمينه‌ي سياست خارجي اين را اجرا كند ما استقبال مي‌كنيم.
وي افزود: روزي ما معتقد بوديم كه بايد در صحنه‌ي سياست خارجي تنش‌زدايي كنيم و روي اين اصرار كرديم، فشار آورديم و تمام تلاشمان را كرديم اما جريان محافظه‌كار ميل نداشت كه اين كار در زمان حكومت اصلاح‌طلبان انجام شود.
اگر محافظه‌كاران هم به اين نتيجه رسيده‌اند كه تبعات تنش‌زدايي در عرصه‌ي سياست خارجي به سود امنيت ملي و در جهت منافع ملي است، ما استقبال مي‌كنيم و تشكر مي‌كنيم از آنها كه در اين جهت حركت كنند.
هركه در اين جهت حركت كنند، هركه در اين جهت حركت كند مورد تاييد ماست.
نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه مهم اين نيست كه ما تنش‌زدايي را به ثمر برسانيم، افزود: مهم اين نيست كه الزاما ما بتوانيم ديوار بي‌اعتمادي را فرو بريزد، بلكه هركه اين كار را كند خوب است.
وي در ادامه مدعي شد: البته ما معتقد نيستيم كه جريان محافظه‌كار خيلي اين توانايي را دارد كه بتواند اين بحث را به نتيجه برساند اما اگر بتواند ما استقبال مي‌كنيم.
نبوي در ادامه اظهار داشت: ما اصلا قصد نداريم كه به شكل رسمي به مردم بگوييم كه راي بدهيد يا راي ندهيد. ما راي دادن و ندادن را به عهده‌ي خود مردم گذاشته‌ايم و به مردم مي‌گوييم كه ما در انتخابات شركت نمي‌كنيم.
نبوي گفت:‌ ما به هيچ وجه نهضت راي سفيد را مطرح نمي‌كنيم؛ چرا كه عده‌ي زيادي از كساني كه هنوز هم نامزد انتخابات هستند، همفكران و دوستان ما هستند؛ در حالي كه معناي نهضت راي سفيد اين است كه به آنها راي ندهيد.
وي ادامه داد: اگر تعداد شركت‌كننده زياد باشد قطعا اصلاح‌طلبان برنده هستند، به شرط آن‌كه تقلب و تخلف در انتخابات نباشد، اگر هم تعداد شركت‌كنندگان كم باشد معلوم مي‌شود كه نظر ما درست است.
نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه مرز بين اصلاح‌طلبان و محافظه‌كاران مخدوش شده، گفت: اين‌گونه نيست و خيلي مخدوش نيست. در برخي جاها چون اصلاح‌طلبان كسي را ندارند مجبور شدند كه مقداري با تساهل و تسامح ليست دهند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4760

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بهزاد نبوي: اصلاح‌طلبان به لحاظ استراتژيك باهم هيچ اختلافي ندارند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016