جمعه 22 اسفند 1382

گزارش كامل ايلنا از مراسم نفي خشونت در سالروز ترور حجاريان

تهران-خبرگزاري كار ايران
مراسم چهارمين سالگرد ترور سعيد حجاريان با عنوان نفي خشونت توسط شاخه جوانان جبهه مشاركت ايران اسلامي برگزار شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار" ايلنا" در اين مراسم كه عصر روز پنج‌‏شنبه و با حضور جمعي از فعالان سياسي و دانشجويي و اعضاء جبهه مشاركت در محل دفتر مركزي اين حزب برگزار شد ، مجيد فراهاني ، محسن كديور، عليرضا علوي تبار، عمادالدين باقي، هادي خانيكي، سعيد حجاريان و محمد نعيمي پور به ترتيب سخناني را با محوريت نفي خشونت و ترور بيان داشتند.
همچنين در اين مراسم بخش‌‏هايي از مطالب روزنامه هاي دوم خردادي در زمان ترور حجاريان توسط مجري مراسم قرائت شد.
سعيد حجاريان كه در چهارمين سالگرد ترورش در محل دفتر مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي همچنان با لكنت و به سختي سخن مي گويد, اظهار داشت: بازتواني ام از اين كه هست، بيشتر نخواهد شد, مگر اين كه در رشته پزشكي جهشي اتفاق بيفتد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در پاسخ به پرسشي مبني بر علل عدم شكايت از ضاربانش گفت: اگر اعتقاد داشتم كه عدالت پروري مي‌‌‏شود, حتماٌ شكايت مي كردم، البته نه از ضاربان بلكه از آمرين قضيه.
وي گفت: آقايي آمده در روز روشن جلوي پليس تروركرده و رفته, بعد هم فاقد پيشينه كيفري شده، اين وضع ماست، به كجا شكايت كنم؟
حجاريان در ابتداي سخنانش با درخواست اين كه از سال آينده مراسمي در سالروز ترورش برگزار نشود, افزود: 4 سال، ديگر بس است، سال ديگر مثلاٌ در سالمرگ زهرا كاظمي مراسم برگزار كنيد، گذشته ها , گذشته است.
حجاريان به ذكر خاطراتي از جريان ترورش و مسايل حاشيه اي آن پرداخت و در رابطه با علل ترور خود ابراز عقيده كرد: پس از قتل هاي زنجيره‌‏اي و خصوصاٌ قتل پوينده و مختاري و شريف, كانون نويسندگان نامه اي به خاتمي نوشتند كه؛ ما را يكي يكي مي كشند، يك وقتي براي ديدار به ما بده يا باديگاردي براي ما بگذار.
وي با اظهار اين كه اين نامه را خاتمي به او به عنوان مشاور رئيس جمهوري ارجاع داد تا بررسي كند, افزود: آنها را يك بار هم پيش از آن هم مي خواستند آنها را در سفري كه به ارمنستان داشتند, دسته جمعي با اتوبوس به دره بفرستند كه موفق نشدند.
حجاريان با اشاره به پيگيري‌‏هايي كه در روزنامه صبح امروز به مدير مسئولي خودش در رابطه با قتل هاي زنجيره اي صورت داد، گفت: اين خاري در چشم كساني بود كه ترغيب به خشونت مي‌‏كردند. لذا ما را هم ترور كردند.
وي با اشاره به پيام هاي زيادي كه در تبري از ترور او توسط افراد مختلف داده مي شد, ادامه داد: خيلي ها در داخل پيام دادند, نلسون ماندلا 2 بار زنگ زد و از خاتمي قضيه را پيگيري كرد , وزارت خارجه فرانسه بيانيه داد و ... ولي برخي در كشور ما هنوز لام تا كام حرف نزده‌‏اند، سكوت كرده‌‏اند و سكوتشان براي ما تعجب‌‏آور است!
حجاريان در پاسخ به پرسش يكي از حضار كه علت پخش مكرر اخبار مربوط به ترورش توسط صدا و سيما را جويا شد, گفت: آن موقع خيلي عزيز شده بودم. حتي روزنامه عصر به من مي گفت " سعيد عزيز"
وي افزود: CNN دم به دم از من ريپورت پخش مي‌‏كرد. صدا و سيما هم مجبور بود كه پخش كند.
حجاريان در پاسخ به پرسشي در مورد احتمال انتقام‌‏گيري محافظه‌‏كاران پس از به دست گرفتن قدرت گفت: آنها اين كار را نمي‌‏كنند، يك لقمه خورده‌‏اند, بايد فعلاٌ آن را هضم كنند.
وي در مورد تعامل مجلس هفتم و دولت خاتمي پيش بيني كرد: موسوي لاري را از وزارت كشور مي اندازند، وزارت اطلاعات را هم مي خواهند بگيرند.
++++++++
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت : براي پيشبرد اصلاحات به راهبردهاي مسأله بنياد نياز داريم و براي اين كار محتاج به آنيم كه در پيش فرض هاي گذشته مان به سر نبريم.
به گزارش ايلنا، هادي خانيكي در مراسم سالروز ترور حجاريان تحت عنوان " نفي خشونت" كه توسط شاخه جوانان جبهه مشاركت ايران اسلامي برگزار شد، افزود: براي ادامه مسير اصلاحات بايد بر دوگانگي ها و سوءظن هايمان غلبه كنيم و براي اين غلبه نياز به تحول روحي و اخلاقي داريم.
وي با تأكيد بر تغيير در عرصه نظر و عمل براي پرهيز از دوگانگي و سوءظن, افزود: اگر اين امر صورت نپذيرد, تبديل به چيزي مي شويم كه نوعي عوام زدگي جديد در آن است .
وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: دوگانگي وقتي به شكل تند و خشن در مي آيد , از آن ترور هم بيرون مي آيد.
خانيكي با بيان اين كه پذيرش يك نظريه در جامعه, به حاملان آن نظريه بستگي دارد, افزود: انديشه هاي اصلاحي كه در كشورمان پا گرفت, بخشي از آن مديون كساني است كه دگم هايي مثل دوگانگي را شكستند.
وي افزود : كساني مي توانند پيوند بين حوزه نظر و عمل ايجاد كنند كه ا ز متهم شدن نمي هراسند.
وي تصريح كرد: مرد مسالاري نه تنها يك روش كه منش نيز هست. اين كه براي ديگري حق قايل باشيم و اين موارد جزء نيل به دموكراسي است.

+++++++
رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات گفت: اصلاح طلبان اخلاق و شرع را زير پا نگذاشتند و سربلند حذف شدند.
به گزارش ايلنا، محسن كديور در مراسم "نفي خشونت" كه در چهارمين سالگرد ترور سعيد حجاريان برگزار شد, افزود: مي شود به كفايت برخي اصلاح طلبان ايراد بگيريم , مي شود اين ايرادات را از خاتمي هم گرفت. اما خاتمي به رغم همه ضعف‌‏هايش, همچون ديگران دروغ نگفت و ناحق را به ظاهر به حق تبديل نكرد.
وي با طرح اين پرسش كه "آيا مي‌‏توانيم شرعا دروغ بگوييم و تقلب كنيم و آيا تزوير ديني در جامعه اسلامي مجاز است؟ گفت: .برخي معتقدند قرائتي از اسلام اين گونه امور را مجاز مي‌‏شمارد و اگر حفظ نظام در گرو اقتدار آنها باشد، در اين صورت براي حفظ خودشان, هركاري مجاز مي‌‏شود. در اين صورت اين قابليت خواهد بود كه حفظ نظام در برخي از مواقع در گرو حذف فيزيكي فرد، حزب يا جريان اجتماعي از صحنه سياسي به هر قيمتي -چه قانوني و چه غير قانوني- مجاز است.
وي با اشاره به سالروز ترور حجاريان گفت: كساني كه دست به ترور زدند, قطعا با يك صبغه ديني دست به اين كار زدند.
كديور با اشاره به مراتبي كه صدور و اجراي حكم قضايي دارد, گفت: اگر كسي متهم شود, بايد با استفاده از حق وكيل, در حضور هيأت منصفه و يك قاضي رسمي دادگستري و با رعايت موازين آيين دادرسي كيفري و ساير مراحل , در صورتي كه حكم تاييد شد, توسط ضابط قضايي اجرا شود ولي ترور حايز هيچ كدام از اين شرايط نيست.
كديور افزود: ترور ضداخلاقي‌‏ترين پديده بشري است. اين كه كسي به خود اجازه دهد, جان كس ديگري را بگيرد, تنها به اين دليل كه با او مخالف است و يا عقيده‌‏اش را نمي‌‏پسندد، اين نهايت عجز يك ا نسان را مي‌‏رساند.
وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: پيروزي كه به قيمت تقلب, ردصلاحيت هاي غير قانوني و بستن
دهها روزنامه و مجله به دست آيد, افتخار نيست.
كديور افزود: حجاريان سند مظلوميت يك جريان اخلاق گراست . مهم نيست كه اين جريان در قدرت نماينده‌‏اي نداشته باشد , مهم نيست كه همه قطب‌‏هاي سياسي كشور را جريان مقابل تصرف كند و مستانه بخندد, مهم اين است كه آيا در مقابل وجدان عمومي از آنچه كرده‌‏اند, دفاع مي‌‏كنند.
وي افزود: به نظر مي رسد اصلاح طلبان با هر ضعفي كه داشته‌‏اند,‌‏ حداقل اين قدر سربلندند كه كار پنهاني نكردند, دستور پنهاني صادر نكردند. همان چه كه نشان دادند,‌ ‏بودند و هستند و نه چيز بيشتر.
كديوردر خاتمه افزود: در چهارمين سالگرد ترور حجاريان خدا را سپاس مي گوييم كه در دست داشتن قدرت , دوستان ما را به سمت زير پا گذاشتن ضوابط ديني و اخلاقي نبرد.
+++++
به گزارش ايلنا، مجيد فراهاني در مراسم روز نفي خشونت در چهارمين سالگرد ترور حجاريان با توصيف اين واقعه به عنوان پرهزينه ترين اتفاق در جريان اصلاحات گفت: در پروژه بستن فضاي سياسي جامعه از تمام روش ها از جمله توقيف فله‌‏اي مطبوعات، ردصلاحيت ها، خشونت، حبس فعالان سياسي و دانشجويي براي پيشبرد اهداف استفاده شد.
همچنين محمد نعيمي پور، رئيس فراكسيون مشاركت در مجلس شوراي اسلامي در سخنان كوتاهي در رابطه با حجاريان گفت: من شهادت مي دهم كه آقا سعيد از روزي كه وارد اين عرصه شده با سخاوت هر چه تمام تر كارهايش را انجام مي دهد.
وي با اشاره به وضعيت جسماني حجاريان گفت: او همچنان با سخاوت هر چه را تجربه كرده در اختيار ديگران قرار مي دهد.
+++++++
عليرضا علوي تبار گفت: رفتارها و كنش هاي سياسي بيش از آنكه عقلاني باشند، عاطفي اند.
به گزارش ايلنا، اين كارشناس مسائل سياسي در مراسم چهارمين سالگرد ترور حجاريان تحت عنوان" روز نفي خشونت" در دفتر مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي اظهار داشت: مدت ها پيش در متني جامعه شناسي مي خواندم كه كنش هاي بشر، بيشتر از جنس احساس است. آن موقع اين مطلب خيلي برايم تعجب آور بود كه چرا اين جامعه شناس كنش هاي سياسي را كنش هاي عقلاني نمي داند.
وي با اشاره به طبقه بندي "در رفتارهاي معنادار انسانها" توسط ماكس وبركه به 4 گروه كنش هاي سنتي، عاطفي ،ابزاري و ارزشي تقسيم مي شوند، افزود: ماكس وبر تنها 2 كنش را عقلاني مي داند. كنش ابزاري كه مخصوص عرصه اقتصاد است و كنش ارزشي كه بيشتر مخصوص عرصه فرهنگ است و 2 كنش ديگر را غيرعقلاني مي داند.
علوي تبار افزود: بعدها در تجربياتم و مشاهده توام با مشاركتم در عرصه سياست برايم مسجل شد كه آن طبقه بندي درست است و رفتارهاي ما در سياست بيش از آنكه عقلاني باشند، عاطفي اند.
علوي تبار تصريح كرد: ما در عرصه سياست، اقداماتمان بيشتر تابع دوست داشتن و نفرت هايي است كه داريم به همين دليل امروز براي فهم اقدامي كه عليه حجاريان اتفاق افتاد نه اين كه انكار كنم كه نقشه اي بوده، اما سعي مي كنم آن را در يك فضاي عاطفي بفهمم.
وي با بيان اين كه سعي شده بود تا از امثال حجاريان چهره هاي وحشتناكي در ذهن افراد ساده لوح بسازند، افزود: اقدام به ترور، حاصل اين كينه ها و ذهنيت هايي بود كه كاشته شده بود و اين داستان عرصه سياست ماست.
وي افزود: ترور حجاريان يك پيامد ديگر هم براي ما داشت. چرا كه مجموعه ناهمگون ما را با يك پيوند عاطفي قدرتمند، از چندگانگي نجات داد و اين قافله پراكنده، انسجام پيدا كرد و اين بر ضد هدف ترور بود كه مي خواست مجموعه اي را متلاشي و پراكنده كند.
علوي تبار تاكيد كرد: اين سنت الهي است و اين ترور اگر چه به لحاظ عاطفي همه را نگران كرد، اما هم به لحاظ انديشه اي و هم به لحاظ ارتباطات وضع اصلاحات را سامان داد.
علوي تبار ادامه داد: بايد محبت و دلبستگي بيشتري را براي هم در عرصه سياست بكاريم و اصلاحات كمابيش در اين زمينه موفق بوده است. اين كه گفتمان كينه و دشمني و كشتن را به گفتمان گفتگو و نقد و دوست وهمراه تبديل كرد ،اين جهش بزرگي در تاريخ ايران است و اين چيزي است كه اصطلاحات مي تواند به آن ببالد.
وي افزود: ملت ما در آغاز انقلاب زشتي خشونت را اين طور كه امروز احساس مي كند، احساس نمي كرد و بايد جنگي اتفاق مي افتاد ،بايد ترورهايي اتفاق مي افتاد، تا اين ملت برايش مملوس شود كه خشونت چقدر چهره پليدي دارد. اين تجربه تاريخي ملت ماست كه بر هم انباشته شده است.
وي با توصيف عرصه سياست در ايران به مسابقه شطرنج گفت: اصلاح طلبان در ايران مشغول مسابقه شطرنج با گوريل بودند. گوريلي كه هر لحظه صحنه را به هم مي ريزد و ميز را مي شكند و اين كه اصلاح طلبان توانستند كه دوام بياورند و بازي شطرنج را به بازي ديگري تبديل نكردند، موفقيت بزرگي است.
وي در پايان گفت: تمام دوستاني كه امروز در زندان داريم نشان دادند كه گر چه انسان هاي انديشمند و بزرگي هستند،اما دلهايي دارند كه مي تواند دوست داشته باشد و مي تواند به موقع براي اين دوست داشتن فداكاري كند. اينها بيشتر از همه ما عاطفه ازخود نشان دادند.
+++++++
عمادالدين باقي گفت: خشونت‌طلبان به دنبال اين بودند تا برخي چهره‌ها همچون خاتمي از چشم مردم بيفتند و مراكزي همچون مجلس بدون كاركردي مثبت براي مردم تلقي شود.
به گزارش خبرنگار " ايلنا" باقي كه در چهارمين سالگرد ترور حجاريان سخن مي‌‏گفت، افزود: خشونت‌طلبان با نظريه خود مبني بر" تهاجم فرهنگي" معتقد بودند؛ همانگونه كه در صحنه جنگ دشمن با استفاده از تمامي سربازان و سرداران خود، به جنگ نظامي با كشور و نظام آمده بود و در اين جنگ هم اگر آنها را نمي‌‏كشتي، تو را مي‌‏كشتند و در پايان هم دشمن شكست خورد، اكنون به جنگي فرهنگي روي آورده و با سربازان و سرداران فرهنگي خود به ميدان آمده است.
عضو انجمن دفاع از آزادي مطبوعات افزود: در اين جنگ هم از بين بردن سربازان و سرداران فرهنگي دشمن را هدف گرفتند و معتقد بودند؛ بايد دشمن را از پا درآورد، بايد در عرصه فرهنگي نيز همچون عرصه نظامي برخورد مشابهي داشت، از اين همين رو طيف گسترده‌اي از روشنفكران لائيك و حتي دلسوزان نظام در حكومت را دشمن تلقي مي‌كردند و ماجراي قتل‌‏هاي زنجيره‌‏اي اتفاق افتاد.
باقي افزود: دوم خرداد يك واقعه غير منتظره‌‏ براي طرفداران خشونت بود، جريان خشونت‌گرايي كه پيش از دوم خرداد مجهز به سازمان قدرت شده بود، معتقد بود كه جريان اصلاحات و روند اصلاح‌طلبي به علت مسامحه آنان در قلع و قمع اين طيف صورت پذيرفته است. آنان با اين تصور كه پروژه دوم خرداد فقط مختص به عده محدودي است، تصميم گرفتند تا كار معوقه‌شان را به انجام برسانند و اين كار را با ترور حجاريان آغاز كردند.
عضو شوراي سردبيري روزنامه خرداد گفت: خشونت طلبان احساس كرده بودند احساس تنفري كه به اين طريق براي خود مي‌آفرينند و مظلوميتي كه براي طيف مقابل‌‏شان ايجاد مي‌كنند، به نفع آنها نخواهد بود، پس از آن، برخي فعالان سياسي و مطبوعاتي، محكوم و تعدادي از مطبوعات توقيف شدند.
باقي به روزنامه سلام اشاره كرد وگفت: سلام در حالي تحمل نشد كه مضمونش در دوران انتشار بيشتر به مضمون روزنامه‌هاي امروزي محافظه‌كاران نزديك بود و مي‌‏توان از آن به عنوان يك جريان خودي دروني ياد كرد كه آن هم حتي تحمل نشد و به عنوان جريان نفاق و حتي خطرناك‌تر از دشمن خارجي معرفي شد.
باقي با بيان اين نكته كه در پي اقدامات محافظه كاران، مقبوليت اصلاح‌‏طلبان از دست رفت اما در كنار آن مشروعيت و مقبوليتي براي آنها نياورد، گفت: با در دست گرفتن مجلس هفتم هم چالش‌‏هاي جدي بين محافظه‌‏كاران پديد خواهد آمد و يك گرايش بنيادگرا كه امنيت را در گرو حذف و سركوب مي‌داند، مي‌خواهد همچنان همين روش را ادامه دهد و نيروي اصلاح‌طلب را به نقطه صفر برساند تا مبادا بار ديگر تاريخ تكرار شود، اين در حالي‌‏است كه گرايش ديگر در درون جبهه محافظه‌‏كاران معتقد است كه اين پيروزي را بايد به هر ترتيب حفظ كرد.
باقي نسبت به وجود جرياني كه خواهان حذف مخالفان بود و اجازه شكل‌گيري هيچ آلترناتيو ديگري را نمي‌داد و به اقداماتي همچون ترور حجاريان، قتل‌هاي زنجيره‌يي، و ايجاد زمينه محكوم كردن فعالان سياسي و مطبوعاتي و توقيف مطبوعات دست زد، هشدار داد و گفت: بعيد است كه آنان دست از مواضع‌‏شان بردارند و ميانه‌رو شوند، اميدوارم فعالان سياسي زنداني بار ديگر به عرصه جامعه برگردند، محيط امن و آرامي براي تمامي ملت فراهم شود و مردم همگي با هم آزادي را در آغوش بگيرند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5589

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل ايلنا از مراسم نفي خشونت در سالروز ترور حجاريان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016