شنبه 23 اسفند 1382

گزارش ايسنا از مجموعه اخبار نشست شوراي حكام آژانس اتمي

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
آژانس بين المللي انرژي اتمي امروز (شنبه) پس از حدود يك هفته قطعنامه‌اي را درباره‌ي كشورمان به تصويب رساند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين قطعنامه كه از ايران به دليل آنچه كه “ارايه ندادن اطلاعات حساس هسته‌يي به آژانس“ خوانده شده، انتقاد شده، اما در آن از ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت خودداري شده است. خبرگزاري رويتر به نقل از فردي كه وي را “يك منبع آژانس كه در مذاكرات پشت درهاي بسته شوراي حكام حضور داشت” معرفي كرد، افزود: اين قطعنامه بدون راي گيري به تصويب رسيد.
اما سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به تصويب اين قطعنامه‌ در اجلاس شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: آمريكا نتوانست قطعنامه كاملا يك جانبه خويش را كه مورد مخالفت غيرمتعهدها و برخي كشورهاي اروپايي قرار گرفته بود و منجر به تغييراتي در آن شد به پيش ببرد و در اهداف خود ناموفق ماند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميدرضا آصفي با تقبيح تلاشها و اقدامات هيات آمريكايي در آژانس به منظور تخريب روابط ايران با اروپا و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اظهار داشت: آمريكا تلاش گسترده‌اي را به كار گرفت كه اقدامات و ابتكارات كشورهاي اروپايي را ابتر جلوه دهد.
حميدرضا آصفي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري‌هاي سازنده‌اي را ýآغاز كرده است و در اجلاس جاري تلاش شد به رغم خواست آمريكا به نقطه آغازين بازنگرديم.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد : فشارهاي وارده بر آژانس كار تخصصي و فني اين نهاد بين‌المللي را با دشواري مواجه كرده و به گونه‌اي كه هنوز بخش‌هايي از قطعنامه صادره منطبق با واقعيات نيست و بسياري از اقدامات مثبت ايران و برخي نظرات كشورهاي عضو را ناديده گرفته است.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اين توقع به جا وجود دارد كه آژانس به دور از سياسي كاري به عنوان يك نهاد تخصصي به فعاليت فني خود بپردازد.
حميدرضا آصفي گفت: اعتماد سازي امري كاملا دوسويه است و جمهوري اسلامي ايران گامهاي مثبت خود را براي اعتمادسازي برداشته و اكنون زمان آن رسيده كه آژانس ايجاد اعتماد متقابل را از خود شروع كرده و گامهاي لازم را بر دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه مفاد قطعنامه پاياني اجلاس را تبليغاتي خواند و گفت: اين قطعنامه تكليف جديدي را براي ايران اعمال نمي‌كند و ما ملزم باشيم علاوه بر همكاريهايي موجود اقدامات ديگري را انجام دهيم و ايران هيچ خواسته‌اي فراتر از تعهدات خود در چارجوب معاهده هسته‌يي موافقت‌نامه‌ پادمان و اجراي موقت و داطلبانه پروتكل كه به آن پايبند است را نمي‌پذيرد.
حميدرضا آصفي با انتقاد از عملكرد برخي كشورها و شوراي حكام در ارايه يك قطعنامه منطقي، بيطرف و كارشناسانه گفت: جمهوري اسلامي ايران نمي‌تواند اين نحوه عملكرد را ناديده بگيرد. در عين حال لازم مي‌داند از تلاش كشورهاي غير متعهد و كشورهاي مستقل كه در اين اجلاس با واقع بيني به ابعاد كارشناسي موضوع پرداختند، تشكر شود.
دكتر كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان نيز در مراسم استقبال رسمي از محمد بحرالعلوم، رييس دوره‌يي شوراي حكومت انتقالي عراق گفت: در هر حال آمريكايي‌ها فشار زيادي را به شوراي حكام و به كشورهاي عضو آن وارد كرده‌اند تا به اهداف خودشان برسند و مقاومت زيادي هم از طرف كشورهاي مختلف چه اروپايي‌ها و چه كشورهاي غيرمتعهد عليه اين فشار وجود داشته و به اصلاحاتي در قطعنامه‌ي پيشنهادي آمريكا نيز منجر شده است.
خرازي در خصوص آخرين وضعيت نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و تصميمات اتخاذي در آن گفت: بايد ديد اين قطعنامه‌ي نهايي به چه صورت در خواهد آمد، مسلما اين صحنه نشان مي‌دهد كه در عين حال براي آمريكايي‌ها خيلي ساده نيست كه بتوانند تمام اهداف خودشان را بر شوراي حكام و اعضاي آن تحميل بكنند.
دكتر كمال خرازي در ادامه اظهاراتش تصريح كرد: كشورهاي مختلف مواضع خودشان را دارند و به اين سادگي زير بار فشار آمريكا نخواهند رفت و اين خود جاي اميدواري است.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان هم چنين گفت: در هر صورت بايد ببينيم كه نتيجه اين تعاملات و گفتگو‌هايي كه در شوراي حكام در حال جريان است به چه مي‌انجامد.
خرازي هم چنين تصريح كرد: مسلما فناوري هسته‌يي حق كشور ايران است، براي ايران يك افتخار ملي است و در واقع صلح آميز بوده و مطلقا در جهت توليد سلاح هسته‌يي نبوده‌ايم، اين جزو دكترين ما نيست.
دكتر كمال خرازي در ادامه گفت: اميدواريم كه ابهاماتي كه بوده است برطرف شود و تبديل به شرايط عادي شود كه ايران بتواند از اين فناوري در راستاي مسايل صلح آميز استفاده كند.
رييس امور سياسي وزارت خارجه ايران در آژانس اتمي نيز پس از تصويب قطعنامه شوراي حكام درباره ايران گفت: اين قطعنامه يك عقب‌گرد جدي است كه تنها از سوي يك كشور يعني آمريكا ارايه شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري رويتر با مخابره‌ي اين خبر به نقل از امير زماني‌نيا، رييس امور سياسي وزارت خارجه ايران در آژانس اتمي، درباره اين قطعنامه افزود: اين قطعنامه تنها از سوي يك كشور به شوراي حكام تحميل شده است و يك بازگشت جدي محسوب مي‌شود.
آسوشيتدپرس نيز ضمن انتشار خبر تصويب قطع‌نامه‌ي شوراي حكام در خصوص ايران گزارش داد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از شفاف‌سازي‌هاي فزاينده‌ي هسته‌يي ايران تقدير كرد، اما از اين كشور به جهت استمرار در پنهان كردن فعاليت‌هاي مشكوكش انتقاد كرد.
اين خبرگزاري آمريكايي در ادامه افزود: با وجودي كه قطعنامه‌ي تصويب شده با خواست آمريكا و متحدانش تفاوت‌هايي دارد، اما هنوز بيشتر لحن قطعنامه انتقادي مي‌باشد و منعكس كننده‌ي نگراني‌هاي مشترك بيشتر اعضاي شوراي حكام درباره‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران و سابقه‌ي نامنظم همكاري‌اش با آژانس است.
در ادامه‌ي اين گزارش آمده است: قطعنامه‌ي تصويب شده، تصديق مي‌كند كه ايران با آژانس در زمينه‌ي تحقيقاتش همكاري كرده و از اين كه ايران پروتكل الحاقي را امضا كرده،‌ استقبال مي‌كند، اما پرده‌برداري‌هاي اخير از تجهيزات غني سازي اورانيوم ‌در ايران كه به وسيله‌ي بازرسان صورت گرفت و نيز ديگر فعاليت‌هاي مشكوكي را كه ايران داوطلبانه آن‌ها را اعلام نكرده بود، محكوم مي‌كند.
در اين قطعنامه همچنين با نگراني خاطرنشان مشده است كه به نظر مي‌رسد ايران و ليبي از يك شبكه‌ي بازار سياه هسته‌يي يكسان تغذيه شده‌اند و برخي از سؤال‌ها در خصوص فن‌آوري هسته‌يي كه ايران در اختيار دارد و مي‌تواند در توليد سلاح‌هاي هسته‌يي به كار گرفته شود، حل نشده باقي مانده‌اند.
اين گزارش حاكي است، شورا همچنين نسبت به اين كه هنوز تصويري كامل و نهايي درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي گذشته و كنوني ايران كه در آن بر رفع ترديد‌ها نسبت به در اختيار داشتن برنامه‌ي تسليحاتي هسته‌يي تاكيد شده باشد، در اختيار ندارد، به شدت ابراز نگراني مي‌كند.
بر اساس اين گزارش در قطعنامه‌ي تصويب شده، بر خلاف پيش‌نويس ارايه شده از سوي آمريكا و متحدانش، به جنبه‌ي نظامي درخصوص برنامه‌ي هسته‌يي ايران هيچ گونه اشاره‌اي نشده است.
به گفته‌ي ديپلمات‌ها اين قطعنامه بدون رأي گيري به تصويب رسيد.
اين در حالي است كه ساعاتي پيش نيز اين خبرگزاري اعلام كرد كه اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي امروز (شنبه) درباره شيوه انتقاد از ايران به دليل آنچه كه “قصورهاي گزارش ايران درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش“ خوانده شده به توافق رسيدند. اين خبرگزاري آمريكايي افزود كه تنش‌ها در شوراي حكام در پي تصميم ايران براي تعليق ديدار بازرسان آژانس تشديد شد.
آسوشيتدپرس مي‌افزايد كه كشورهاي غير متعهد اكثر انتقادات خود را كنار گذاشته و به اين ترتيب توافق بر سر قطعنامه ايران حاصل شد؛ اما غيرمتعهدها بخش‌هايي از اين قطعنامه را كه در آن درباره فرستاده شده پرونده ايران به شوراي امنيت بود تغيير دادند.
بر اساس آنچه كه آمريكا تنظيم كرده بود؛ پرونده ايران در صورت تخلف به شوراي امنيت فرستاده مي‌شد، اما بر اساس تغييرات مورد درخواست غير متعهدها انجام چنين اقدامي تا نشست آتي شوراي حكام در ژوئن منتفي شد.
خبرگزاري فرانسه نيز بعد از ظهر امروز به نقل از برخي ديپلماتها كه نامي از آنها نبرد، نوشت: روسيه و چين راضي به حمايت از قطعنامه‌ي پيشنهادي آمريكا نيستند، با اين حال اگر موضوع ايران به راي‌گيري گذاشته شود انتظار مي‌رود كه اين دو كشور با قطعنامه‌ي ياد شده همراهي كرده و يا حداقل به آن راي ممتنع بدهند.
اين خبرگزاري فرانسوي هم چنين به نقل از يك ديپلمات غربي كه از وي نامي نبرد، نوشت: به نظر مي‌رسد مساله اين باشد كه آمريكا كه به سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان قول ملايمتر كردن قطعنامه را داده بود، اكنون در پاسخ به اصلاحات مورد نظر كشورهاي غيرمتعهد در خصوص ملايمتر كردن اين قطعنامه، موضع‌گيري‌اش را سخت‌تر كرده باشد.
در اين ميان، پايگاه اينترنتي “ام.جي” به رغم اينكه در گزارشهاي مربوط به سفر البرادعي به واشنگتن هدف از آن مذاكره در خصوص تلاشهاي مربوط به تقويت رژيم ان.پي.تي ميان دو طرف ذكر شده بود، در گزارشي اعلام كرد:‌ محمد البرادعي به منظور مذاكره در خصوص چگونگي حل مساله‌ي ايران و بازار سياه هسته‌يي كه اخيرا عنوان شد مركز آن در پاكستان بوده است، فردا (يكشنبه) به واشنگتن سفر مي‌كند.
به گزارش ايسنا، اين پايگاه اينترنتي در ادامه افزود:‌ هنوز مشخص نشده است كه جريانات وين بر سفر محمد البرادعي،‌ رييس آژانس بين المللي انرژي اتمي به واشنگتن تاثير خواهد گذاشت.
اين گزارش با اشاره به خبر به تعويق افتادن سفر بازرسان به ايران به نقل از منابعي كه آنها را “ديپلماتها” معرفي كرد،‌ ادعا كرد:‌ به تعويق افتادن اين سفر به وسيله‌ي ايران تلاشي است براي تحت فشار گذاشتن آژانس بين المللي انرژي اتمي.
در ادامه‌ي اين گزارش هم چنين با اشاره به نشست روز گذشته‌ي اعضاي شوراي حكام درباره‌ي ايران نوشت:‌ نشست‌هاي روز گذشته‌ تا اواخر شب پشت درهاي بسته ادامه داشت و شورا صبح امروز اين مذاكرات را از سر گرفت.
اما راديو آمريكا به نقل از اظهارات ريچارد بوچر، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي آمريكا در روز گذشته ادعا كرد: واشنگتن در نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين با تعداد قابل توجهي از كشورهاي عضو شورا در خصوص متن قطعنامه‌ نهايي درباره برنامه‌ي هسته‌يي ايران به توافق عمده‌اي دست يافته است.
اين راديوي آمريكايي در ادامه در عين حال امروز افزود: گزارش‌هاي رسيده از نشست شوراي حكام در وين حاكي از اختلاف كشورهاي عضو شورا در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي ايران است.
خبرگزاري روسيه نيز به نقل از يك منبع عالي رتبه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين كه نامي از وي نبرده است نوشت: نشست شوراي حكام آژانس ممكن است تا امروز (شنبه) ادامه يابد كه اين امر نمونه‌اي بي‌سابقه در تاريخ برنامه‌هاي آژانس است.
اين خبرگزاري روسي در ادامه به نقل از اين منبع آگاه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نوشت: مقامات ايراني به تعويق انداختن سفر بازرسان اين آژانس به ايران را رسما به دليل آغاز سال نو و فرا رسيدن روزهاي تعطيل اعلام كردند.
خبرگزاري ياد شده در ادامه به نقل از اين منبع آگاه پيش از ظهر امروز نوشت: متن قطعنامه‌ي پيشنهادي از سوي آمريكا و متحدانش هيچ حمايتي را از سوي كشورهاي غربي همچون انگليس، فرانسه و آلمان و هم چنين روسيه و چين به دست نياورده است.
اما روز گذشته در حالي كه جلسات مذاكره ميان 35 عضو شوراي حكام در پشت درهاي بسته ادامه داشت، يك مقام بلندپايه‌ي وزارت امورخارجه‌ي روسيه اعلام كرد: فدراسيون روسيه از مواضع كشورهاي غيرمتعهد در شوراي حكام كه اعمال اصلاحاتي را در قطعنامه‌ي مربوط به فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران است، حمايت مي‌كند.
به گزارش ايسنا، اين مقام بلندپايه‌ي وزارت امور خارجه‌ي روسيه در حالي كه خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با راديو اكو مسكو اظهار داشت: روسيه و چند كشور ديگر سعي دارند با حمايت از مواضع غيرمتعهدها كه مبني بر جانبداري از ايران است وضعيت موجود را از حالت بن بست خارج كنند. به گفته‌ي اين ديپلمات روس اين گروه در تلاش است تا دو بخش را از قطعنامه‌هاي پيشنهادي در مورد ايران حذف كند؛ بندي كه در آن گفته شده ايران برنامه‌ي سانتريفيوژ اورانيوم را در مكانهاي نظامي خود به اجرا گذارد، و ديگري اين بند از ايران خواسته است تا تمام فعاليتهاي مربوط به غني سازي اورانيوم را متوقف كند.
وي هم چنين خاطر نشان كرد كه مقايسه‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران با برنامه‌ي ليبي در قطعنامه‌ي پيشنهادي يكي از مواردي است كه مسكو با آن مخالف است.
وي گفت: برنامه هسته‌يي ليبي مسير مشخص تسليحاتي را دنبال مي‌كرد، اما برنامه‌ي ايران صرفا جنبه‌ي صلح‌آميز دارد و نبايد اين دو برنامه را با يكديگر مقايسه كرد.
سخنگوي وزارت انرژي اتمي روسيه نيز روز گذشته اعلام كرد كه به رغم انحلال اين وزارتخانه همكاري‌هاي هسته‌يي مسكو ـ تهران مانند گذشته هم‌چنان ادامه خواهد يافت. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نيكولاي شينگاريف، سخنگوي وزارت انرژي اتمي روسيه در گفت‌وگويي اختصاصي با شبكه‌ي اول تلويزيون روسيه روز گذشته (جمعه) خاطرنشان كرد كه وزارت انرژي اتمي روسيه حداقل تا يك ماه ديگر با تركيب كنوني به فعاليت خود ادامه خواهد داد.
وي افزود: بودن يا نبودن وزارت انرژي اتمي روسيه هيچ گونه تأثيري در روند ساخت نيروگاه بوشهر ندارد، اما موضوع بازگرداندن سوخت مصرف شده‌ي نيروگاه بوشهر به روسيه و امضاي يك موافقتنامه در اين رابطه مسأله‌اي است كه هم‌چنان با مقامات ايراني مورد مذاكره و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.
اين مقام روس در ادامه خاطرنشان ساخت كه به احتمال قوي الكساندر روميانتسف، وزير انرژي اتمي سابق به رياست سازمان جديد‌التأسيس كه جايگزين اين وزارتخانه مي‌شود، منصوب خواهد شد.
پس از تغييرات اخير در تركيب دولت روسيه و كاهش تعداد وزارتخانه‌هاي آن، وزارت انرژي اتمي منحل شد.
قرار شده است سازمان انرژي اتمي فدرال روسيه جايگزين اين وزارتخانه شده و تحت نظارت وزارتخانه‌هاي دفاع و انرژي و صنايع فعاليت كند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5637

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايسنا از مجموعه اخبار نشست شوراي حكام آژانس اتمي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016