شنبه 16 خرداد 1383

ثبت نام 2000 شهادت طلب در تهران، روزنامه شرق

گروه سياسى ، محمد رهبر: برگه ثبت نام عمليات استشهادى سه گزينه دارد و داوطلبان مى توانند عليه سه سوژه عمليات استشهادى انجام دهند؛ به قتل رساندن سلمان رشدى، عمليات در عتبات عاليات بر ضد آمريكايى ها و حمله به نيروهاى اسرائيل در فلسطين.گزينه ديگرى كه در برگه ثبت نام مى توان ديد ابراز تمايلى است براى پيوستن به ستاد پاسداشت شهداى نهضت جهانى اسلام.

براى ثبت نام نيازى به ارائه اطلاعات مفصل شخصى نيست، داوطلبان فقط نام و نام پدر، سن و سال و شماره شناسنامه را قيد مى كنند و شماره تماسى كه در موقعيت ضرورى با آنها تماس گرفته شود. شغل و ميزان تحصيلات، مورد نظر تنظيم كنندگان فرم نبوده است و همچنين براى عمليات استشهادى نيازى به عضويت در ستاد نيست.

بنا بر اطلاعاتى كه سخنگوى ستاد پاسداشت بيان مى كند تا به حال ۲۰۰۰ نفر آمادگى خود را براى انجام عمليات اعلام كرده اند كه از اين تعداد ۲۵ درصد زير ۱۸ سال، ۵۵ درصد بين ۱۸ تا ۴۰ سال و ۲۰ درصد نيز بين ۴۰ تا ۸۰ سال سن دارند. در فرم هاى ثبت نام هيچ گونه حد سنى ذكر نشده است و يك كودك ۷ ساله جوان ترين ثبت نام كننده اى است كه به همراه خانواده فرم را پر كرده است.ستاد پاسداشت شهداى نهضت جهانى اسلام تشكلى غيردولتى است كه شش ماه از تاسيس آن مى گذرد.

محمدعلى صمدى كه سابقه كار در نشريات جمهورى اسلامى، شلمچه و بهار را دارد _تاكيد مى كند كه در هفته نامه «بهار كارى به كار عليرضا علوى تبار» سردبير اين هفته نامه نداشته است و تنها به مطلب دادن، آن هم به صفحه جنگ بسنده مى كرده است . در مورد علل و انگيزه هايى كه باعث شكل گيرى ستاد شد مى گويد: «از دى ماه سال ۸۲ كه نام خيابان خالد اسلامبولى عوض شد يك حركتى در خصوص جدايى ايران از نهضت هاى اسلامى جهانى شروع شد و اين مسئله ضرورت ايجاد يك تشكل مردمى در مقابل اين جريان را گوشزد مى كرد.»نام خيابان خالد اسلامبولى روز ۱۶ دى ماه سال گذشته به خيابان انتفاضه تبديل شد.

تغيير نام خيابانى كه مورد مناقشه ايران و مصر بود و سال ها روابط اين دو كشور را تيره كرده بود به تصميم شوراى شهر جديد تهران صورت مى گرفت كه اكثريت قريب به اتفاق آن از اعضاى آبادگران ايران اسلامى بودند. اعضاى شوراى شهر در جلسه اى ۴۵ دقيقه اى كه سخنگو و مديركل عربى و آفريقايى وزارت خارجه نيز حضور داشتند اين تصميم را گرفتند. فعالين ستاد بيشتر از تحريريه هاى شلمچه و دوكوهه هستند. صمدى با تاكيد بر فرهنگى بودن تشكل مى گويد: «هدف اصلى اين است كه اعلام كنيم نهضت ايران پيوند مستقيم دارد با نهضت هاى اسلامى ديگر به ويژه فلسطين.»

سخنگوى ستاد پاسداشت شهداى نهضت جهانى اسلام در پاسخ به اينكه تعريف عمليات استشهادى چيست، مى گويد: «عمليات استشهادى به حركت مسلحانه اى گفته مى شود كه با سلاح گرم يا سرد انجام شود و داوطلب با علم به اينكه در عمليات شهيد مى شود و راه برگشتى ندارد دست به حمله مى زند. در عمليات استشهادى تكيه بر اصل غافلگيرى است و ضربه زدن به اهدافى كه در عملياتى كلاسيك ميسر نيست.سخنگوى ستاد مفهوم شهادت را فقط مفهومى اسلامى مى داند و بنابراين ژاپنى هايى را كه عليه آمريكايى ها در جنگ جهانى دوم اقدام به عمليات انتحارى كردند، شهيد نمى داند.

صمدى كشته شدن غيرنظاميان در اسرائيل را به گردن خود اسرائيلى ها مى اندازد و اين امكان را در نظر مى گيرد كه ممكن است در عمليات استشهادى غيرنظاميان هم كشته شوند: «ما موجوديتى به اسم اسرائيل را به رسميت نمى شناسيم و اسرائيلى ها زن و بچه و پير و جوانشان اشغالگر هستند.»

سخنگوى ستاد مى پرسد: «آيا من كه سرزمين ام اشغال شده مقصرم كه دشمن با زن و بچه آنجا را اشغال كرده است.»

او ادامه مى دهد: «الان مشخصاً فلسطين اشغالى، سلمان رشدى و نيروهاى اشغالگر آمريكايى در مقام اشغالگر در هر جاى ممالك اسلامى كه باشند مورد هدف ما هستند.»

ستاد پاسداشت شهداى نهضت جهانى اسلام در مورد سلمان رشدى كار اطلاع رسانى انجام مى دهد بدين ترتيب كه مامن جديد سلمان رشدى را شناسايى و اطلاعات لازم را در دسترس داوطلبين عمليات استشهادى قرار مى دهد. به گفته صمدى، سلمان رشدى هم اكنون ازدواج جديدى كرده و در آمريكا به سر مى برد.

عضو تحريريه نشريه شلمچه و جمهورى اسلامى معتقد است كه وزارت خارجه ايران وظيفه ندارد تا در مقابل نيروگيرى ستاد موضع گيرى انجام دهد چرا كه تشكلى كه او سخنگويش است كاملاً مردمى بوده و ربطى به دولت ندارد. با اين حال عملياتى شدن ستاد را در صورتى مى داند كه مسئولين اجازه بدهند و تصريح مى كند كه تا آن زمان ستاد تنها كار تئوريك انجام خواهد داد و آغاز عمليات استشهادى هم فقط با دستور رهبرى خواهد بود.

گفتنى است تماس ما با وزارت خارجه به منظور پرس وجو از موضع اين وزارت درباره استشهاديون براى ثبت نام داوطلب به جايى نرسيد و مسئولين اعلام كردند كه وضعيت را بررسى كرده و در صورت نتيجه گيرى به روزنامه اطلاع دهند كه تا آخر روز جمعه هيچ تماسى برقرار نشد.

همايش استشهاديون راس ساعت ۱۶ روز چهارشنبه در تالار سيدالشهدا واقع در ميدان هفت تير آغاز شد. مهمان اول همايش زهرا مصطفوى دختر امام بود كه طى تماس با مسئولان همايش به دلايل شخصى از حضور در جلسه عذرخواست و به اين ترتيب كوچك زاده نماينده مجلس هفتم و عضو آبادگران ايران اسلامى كه حزبش اكثريت مجلس هفتم و شوراى شهر تهران را در اختيار دارد، اولين سخنرانى همايش را ايراد كرد. نماينده تهران در مجلس هفتم بزرگ ترين ظلم به تاريخ را تحريف تاريخ ذكر كرد و مدعى شد كه دشمنان از پيام امام به مناسبت قطعنامه ۵۹۸ سوءاستفاده كرده اند و اين پيام را به سازش تعبير كرده اند.

عضو حزب آبادگران كه گفته هايش را با شعرى از حدادعادل رئيس مجلس هفتم در رثاى بنيانگذار جمهورى اسلامى آغاز كرد، ادامه داد: «همين پريروز يكى از اين آقايان گفت كه ما امام را قبول داريم ولى امام در چارچوب منافع ملى عمل كرد در حالى كه امام مى فرمايند ما ملت را هم در سايه اسلام قبول داريم و همچنين مى فرمايد: ما براى نفت سينه نزديم كه اگر كسى نفت را ملى كرد برويم زير بيرق او، ما اين واقعيت و حقيقت را در سياست خارجى و بين المللى بارها اعلام كرده ايم.»

سردار سلامى رياست ستاد عمليات استراتژيك سپاه نيز از سخنرانان ديگر مراسم است كه با لباس نظامى پشت تريبون مى رود. سلامى در ابتدا موقعيت استراتژيك خاورميانه را شرح مى دهد و گفته هاى بوش و ديگران را درباره سياستشان در منطقه به زبان انگليسى خوانده و سپس ترجمه مى كند.

سردار سلامى معتقد است امنيت در دنيا براساس قانون پاسكال عمل مى كند، اگر به نقطه اى از يك سيال فشار وارد شود به همه مايع فشار منتقل مى شود و نتيجه مى گيرد: «مى توان با خلق حوادث كوچك تاكتيكى به نتايج استراتژيك رسيد و شما مى بينيد كه با انفجار دو برج در آمريكا تاريخ جهان به دو قسمت قبل و بعد از اين ماجرا تقسيم مى شود و با همين حادثه كوچك سياست آمريكا و ديگر قدرت هاى جهانى و منطقه اى تغيير پيدا مى كند و در آمريكا اثرات بسيارى مى گذارد به گونه اى كه رشد سه درصدى اقتصاد آمريكا به يك درصد مى رسد و نرخ بيكارى براى اولين بار به ۶/۵ درصد افزايش مى يابد.»

مصطفى افضل زاده ۲۴ ساله از ميزبانان همايش است و فرم عمليات داوطلبان استشهادى را پر كرده است. او كه دانشجوى زبان انگليسى است و چند سالى به همراه پدرش كه بورسيه دكترا در انگليس بوده در اين كشور به سر برده و مى گويد: «دوست دارم بروم اما نمى دانم موقعش كه بشود جا مى زنم يا نه.»

افضل زاده مجرد بوده و به مترجمى زبان مشغول است، تصريح مى كند كه با تمامى مظاهر تكنولوژى از جمله تلويزيون و حتى تلويزيون جمهورى اسلامى ايران مخالف است و حتى مدرسه را هم در اين شكلى كه امروزه وجود دارد نمى پسندد، اما نتيجه مى گيرد: «الان موقعى نيست كه منكر همه چيز شويم.»

افضل زاده شلوار لى مى پوشد و مانند بقيه جوانان به تفريح علاقه دارد اما وضعيت ظاهريش را به گونه اى مرتب كرده است كه با بقيه اعضاى ستاد كه همگى لباس هاى ساده اى پوشيدند و پيراهن مشكى به تن دارند همخوانى داشته باشد.

مجيد صادقى يكى از كسانى است كه در همايش شركت كرده و براى رسيدن به كارش از مسئولان مى خواهد تا فرم را زودتر در اختيارش بگذارند. او ۳۰ ساله و نظافتچى است در زمان جنگ پدرش با رفتن اش به جبهه مخالفت كرده است و همسرش نيز چندان علاقه اى ندارد تا او در عمليات استشهادى شركت كند. در فرم ثبت نام براى عمليات عليه سلمان رشدى ابراز تمايلى نكرده است، علتش را در دسترس نبودن سلمان رشدى و سخت بودن عمليات عليه نويسنده آيات شيطانى عنوان مى كند.مى گويد: «در اين چند سال براى صحنه هايى كه از فلسطين ديده ام به اندازه وزنم اشك ريخته ام.»

مجيد صادقى حاضر است براى مظلومان جانش را فدا كند حتى اگر اين مظلوم غيرمسلمان باشد او همچنين از سرنگونى برج هاى دوقلو خرسند است و معتقد است كه آمريكا در يازدهم سپتامبر به ذلت كشيده شد.

خانم رجايى فر از ميزبانان همايش كه در حال حاضر صاحب امتياز صبح دوكوهه است و زمانى دانشجويان خط امام را در اشغال سفارت آمريكا همراهى كرده است تصريح مى كند كه ثبت نام براى عمليات استشهادى نمايشى است و فعلاً ستاد پاسداشت در مرحله تبيين عمليات استشهادى براى عموم است.او كه فوق ليسانس علوم سياسى دارد عمليات استشهادى را نوعى جنگ نابرابر مى داند به صورتى كه عامل عمليات استشهادى با استفاده از كف تسليحات و امكانات نظامى دست به حمله مى زند.

رجايى فر مى گويد: خشونت عمليات استشهادى همان خشونت جنگ است كه از آن گريزى نيست و گرچه هدف عمليات نظامى است اما ممكن است غيرنظاميان كشته شوند درست مانند كارى كه آمريكايى ها مى كنند و وقتى در حملاتشان غيرنظاميان كشته مى شوند آن را به گردن دقيق نبودن سلاحشان انداخته و خودشان را بى قصد و غرض نشان مى دهند.رجايى فر كه خود براى عمليات استشهادى ثبت نام كرده است، اين گونه حملات را ترور نمى داند و مستندات فقهى آن را به گفته هاى محسن كديور از - روحانيون اصلاح طلب - كه عمليات استشهادى را از ترور جدا كرده است ارجاع مى دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محسن كديور دوشنبه گذشته در نشست حقوق بشر از نظر تا عمل گفته بود: جايى كه بيش از همه مناطق دنيا در آن حقوق بشر نقض مى شود، فلسطين است. به عنوان يك انسان بى طرف به مجموعه دول مختلف بنگريم بيشترين نقض را از لحاظ كمى و كيفى در فلسطين مى بينيم، امروز دفاع از حقوق فلسطين در عرف تبليغاتى بين المللى به دفاع از تروريست معنى شده است در صورتى كه عمليات استشهادى عمليات تروريستى نيست.

همايش استشهاديون با شعر خوانى حميد سبزوارى و سخنرانى حجت الاسلام سلمانيان ادامه مى يابد، سبزوارى شعر معروفش درباره فلسطين را مى خواند: تكبيرزن، لبيك گو... و بعد صداى سراج كه همين شعر را به تصنيف خوانده است پخش مى شود.

سلمانيان در گفته هايش كه تحت عنوان عمليات استشهادى از بعد فقهى بيان مى كند عمليات هاى استشهادى را به دو نوع صادق و كاذب تقسيم مى كند، اين روحانى مى گويد: يك عده مفتى ها مانند ابومصعب زرقاوى بر عليه شيعيان عمليات شهادت طلبانه انجام مى دهند، اينها بصيرت ندارند، بگذريم از عمليات هاى شهادت طلبانى كه ذهن دنيا را مشغول كرده ولى باطن آن ايجاد يك جو روانى عليه شهادت طلبان واقعى است. سلمانيان در بخش ديگرى از گفته هايش تصريح مى كند: دولت ها شرايطشان يك طورى نيست كه بتوانند اين حرف را بزنند و روح شهادت طلبى در آن بدمند ولى مردم مى توانند روح شهادت طلبى را ترويج كنند.

يكى از سرداران سپاه هم كه در اين همايش شركت كرده است در گفت وگو با خبرنگار شرق ابراز مى كند كه حضورش به معنى حمايت از ستاد پاسداشت نيست بلكه از همان نوعى است كه مسئولان مملكتى در مسجدها و برنامه ها شركت مى كنند.

اين سردار سپاه معتقد است كه از آنجا كه ستاد پاسداشت شهداى نهضت جهانى اسلام يك ان جى او است پس اگر بخواهد عملياتى صورت دهد به كسب تكليف از نظامى ها نياز ندارد و عمليات آنها مانند عمليات استشهادى فلسطينيان است كه ربطى به دولت ايران ندارد.در پايان برنامه برگه هاى ثبت نام ميان متقاضيان توزيع مى شود و طومارى از سوى شركت كنندگان امضا مى شود كه در آن به مسئولان هشدار داده شده تا دست از محافظه كارى بردارند. بسيارى از شركت كنندگان شماره تماسشان را هم در كنار امضا مى نويسند و برخى اى ميل خودشان را ذكر كرده اند.

سيدعلى سيادتى در بخشى از اين طومار نوشته است: اين روح ديگر توان سكنا گزيدن در اين جسم را ندارد، مى دانم كه اين جسم بايد منفجر شود تا روح خسته ام بيشتر به سمت خدا سير يابد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8538

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ثبت نام 2000 شهادت طلب در تهران، روزنامه شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016