شنبه 16 خرداد 1383

خاتمی کاریکاتورش را تحویل گرفت!، ع. م.

Caricature Khatami1.jpg

"هادی تونز":
شاید تا قبل از این تاریخ تصور کشیدن چهره روحانیون در قالب کاریکاتور کاری دور از ذهن می نمود. اما این اتفاق رقم خورد. پس از آنکه انتشار کاریکاتور رئیس جمهور سید محمد خاتمی روی سایت "هادی تونز" با استقبال کم نظیر مخاطبان روبرو گشت به طوری که طی 5 روز بیش از چهل هزار نفر بیننده یافت همزمان با روز جوان "هادی حیدری" کاریکاتور خاتمی را طی مراسمی رسمی به وی اهدا کرد.
خاتمی که از دیدن کاریکاتور چهره خود شادمان به نظر می رسید کاریکاتور را به سوی حاظرین گرفت و گفت: " من در آینده به این شکل درخواهم آمد!".
موضوع اهدای کاریکاتور خاتمی به وی در مطبوعات نیز انعکاس یافت.

Caricature Khatami2.jpg

شاید این موضوع حرکتی در حاشیه روز جوان بود اما بدون تردید اتفاقی مهم برای کاریکاتور و کاریکاتوریست های ایرانی خواهد بود چرا که برای اولین بار پس از انقلاب 1357 چنین حرکتی به شکل رسمی و در ایران صورت می گیرد.
شاید این آغاز راهی باشد که طی آن بتوان روحانیت را نیز در قالب کاریکاتور به نقد کشید که نه تنها توهینی به این قشر نیست بلکه می تواند عاملی مثبت در اصلاح عملکرد آنان به شمار آید.

Caricature Khatami3.jpg

از میان جوانانی که در روز ملی جوان به دیدار خاتمی رفته بودند 20 نفر از آنان به نمایندگی از گروه های مختلف به طرح انتقادات خود از رئیس جمهور پرداختند.
" هادی حیدری" به نمایندگی از کاریکاتوریست ها طی سخنان کوتاهی از وضعیت موجود هنرمندان این رشته انتقاد کرد که متن این سخنان به شرح زیر است:

جناب آقای خاتمی! ریاست محترم جمهوری!
یکی از شعارها و برنامه های محوری جنابعالی در طول 6 سال گذشته ایجاد فضای نقد و نقدپذیری در جامعه ایران بوده است.
نقد قدرت از سوی افراد مختلف در راستای اصلاح و جلوگیری از فساد صاحبان قدرت همواره مورد تایید و تاکید شما بوده است.
در چنین فضایی هنر کاریکاتور به عنوان یکی از مهمترین ابزار در جهت نقد از درون و ایجاد سیستم خودکنترلی در ایران از جایگاه مخصوصی برخوردار است. مطبوعات که اصلی ترین بستر رشد این هنر به شمار می روند پس از حضور شما و به برکت فضای باز ایجاد شده در این سال ها به رشد چشمگیری رسیدند که در راستای آن رشد کاریکاتور ایران را به همراه داشته است.

Caricature Khatami4.jpg

در تاریخ کاریکاتور جهان هرگاه فضای باز سیاسی – اجتماعی به وجود آمده است کاریکاتور و کاریکاتوریست ها امکان ظهور و پویایی یافته اند.
اما با تاسف باید گفت که توقیف مستمر روزنامه ها و مجلات در چند ساله اخیر که به سنتی پایدار تبدیل شده است نه تنها کاریکاتور و کاریکاتوریست ها را به انزوایی دردناک فرو برده بلکه نقد قدرت را به عملی پرهزینه تبدیل کرده است تا جایی که امروز شاهدیم روزنامه های اصلاح طلب نیز از بیم توقیف ستون های کاریکاتور را به شکلی داوطلبانه حذف کرده اند.
در چنین فضایی با وجود عدم امنیت شغلی برای روزنامه نگاران به خصوص کاریکاتوریست ها بسیاری به انزوا گراییده / عده ای شغل های دیگر برگزیده و گروهی نیز دندان به لب گرفته و این جفای روزافزون را شاهدند.
جناب آقای رئیس جمهور!
به عنوان عضو کوچکی از خانواده مطبوعات و به نمایندگی از کاریکاتوریست های ایران از شما می خواهم در یک سال باقی مانده از دوران مسوولیت خویش تمام توان خود را جهت بازگرداندن امنیت این صنف به کار گیرید تا فضای نقد آگاهانه و مشفقانه در جامعه آینده ایران بهبود یابد.
با آرزوی توفیق
"هادی حیدری"

Caricature Khatami5.jpg
شرق-چهارشنبه 9 اردیبهشت 1383

Caricature Khatami6.jpg
همشهری-چهارشنبه 9 اردیبهشت 1383

Caricature Khatami7.jpg
همبستگی – یکشنبه13 اردیبهشت 1383

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8545

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمی کاریکاتورش را تحویل گرفت!، ع. م.' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016