سه شنبه 9 تير 1383

خاتمي از شهردار تهران درباره دستور تخليه ساختمان باشگاه انديشه توضيح خواسته است، علي پيرحسين‌لو، وقايع اتفاقيه

Bashgah Andisheh.jpg

ضرب‌الاجل شهرداري تهران براي تخليه ساختمان باشگاه انديشه، امروز به پايان مي‌رسد. اما هنوز مشخص نيست كه رايزني‌هاي مسؤولان اين مركز فرهنگي به نتيجه خواهد رسيد، يا شهرداري درنهايت موفق به تعطيلي باشگاه انديشه و در اختيار گرفتن ساختمان آن خواهد شد.

ساختمان قديمي باشگاه انديشه در خيابان بزرگمهر، چند سالي است كه ميزبان اساتيد و صاحبنظران، NGOها و علاقه‌مندان مباحث فرهنگي است. اين مركز، علاوه بر فراهم كردن فضا براي كلاس‌ها و جلسات بحث و گفت‌وگو، كارگاه‌ها و همايش‌هاي متعددي را نيز درباره موضوعات مختلف فلسفي، تاريخي، مذهبي و اجتماعي برگزار كرده است.

اين باشگاه، زير نظر بنياد فرهنگي شهيد قدوسي اداره مي‌شود و ساختمان خيابان بزرگمهر نيز در سال 76 توسط كرباسچي شهردار اسبق تهران در اختيار اين بنياد قرار گرفته است.

اما با روي كار آمدن احمدي‌نژاد در شهرداري تهران و تغييرات گسترده پس از آن، شهرداري تصميم به بازپس‌گيري ساختمان از باشگاه انديشه مي‌گيرد و علت آن را هم نياز مالي ذكر مي‌كند. اين نكته مورد قبول مسؤولان بنياد قدوسي نيست و آنها معتقدند شهرداري به علت اختلاف‌نظر فكري، با موضوع سياسي برخورد مي‌كند.

موسوي، سردبير باشگاه انديشه، مي‌گويد: ما درخواست خريد همين ملك را مطرح كرده‌ايم. مسؤولان شهرداري گاهي مي‌گويند ما به پول اين ساختمان نياز داريم و گاهي مي‌گويند خود ملك را مي‌خواهيم. درواقع، مي‌خواهند بساط ما را از اينجا جمع كنند.

او معتقد است، اصرار شهرداري بر تخليه اين ساختمان و پاسخ منفي كه در جواب درخواست‌هاي مكرر خريد ملك دريافته كرده‌اند، نشان مي‌دهد كه عزمي پنهان براي تعطيل يا محدود كردن اين مركز فرهنگي وجود دارد.

چندي پيش، فخاري مديركل املاك و مستغلات شهرداري تهران در مصاحبه با ايلنا، با تأكيد بر لزوم تخليه ساختمان باشگاه گفته بود: سازمان فرهنگي و هنري شهرداري در سطح گسترده‌اي به فعاليت فرهنگي مي‌پردازد و بنابراين وجود اين سازمان از نظر شهرداري براي انجام فعاليت‌هاي فرهنگي كافي است. پس اگر بحث ادامه فعاليت باشگاه انديشه مدنظر باشد، مي‌تواند از اين به بعد زيرنظر سازمان فرهنگي و هنري شهرداري به فعاليت خود ادامه دهد.

موسوي درباره آخرين رايزني‌هاي انجام شده در اين‌باره مي‌گويد: بسياري از مقامات و شخصيت‌هاي موجه فرهنگي مانند وزير ارشاد و مهندس موسوي در جريان ريز مسائل قرار دارند و درحال تلاش براي حل مشكل هستند. به علاوه، نامه‌نگاري‌هايي نيز با رئيس مجمع تشخيص، رئيس جمهور و برخي مقامات ديگر انجام شده است. اگرچه شهرداري كار را بسيار پيچيده كرده است.

او ادامه مي‌دهد: رسولي، رئيس ستاد تخليه شهرداري، چند روز پيش به من گفت آقاي شهردار تصميم نهايي را گرفته‌اند و ساختمان در هر صورت بايد تخليه شود.

وي همچنين مي‌گويد: به ما خبر داده‌اند كه پرونده، آماده ارجاع و بررسي در مجتمع قضايي شهيد بهشتي است و اين يعني هيچگونه مدارا و تساهلي را با اين مركز فعال فرهنگي روا نمي‌دارند.

تعدادي از صاحبنظران و نخبگان فرهنگي نيز با اظهار نگراني از نحوه برخورد شهرداري با مراكز فرهنگي، به برخوردي كه با باشگاه انديشه شده انتقاد مي‌كنند. دكتر احسان نراقي كه خود در جلسات متعددي در باشگاه انديشه شركت داشته، مي‌گويد: درحالي كه ما براي مراكز فرهنگي دچار فقر فضا هستيم، شهرداري بيشترين مكان‌ها و ساختمان‌ها را در اختيار دارد. عجيب است كه شهرداري كه اصولاً بايد تقويت‌كننده چنين فضاهايي باشد، قصد تعطيل كردن باشگاه انديشه را دارد.

صدرحاج‌سيدجوادي، حقوقدان، نيز با اشاره به سوابق شهيد قدوسي مي‌گويد: اين باشگاه محل رفت‌وآمد بسياري از جوانان و فرهنگيان است و هر اقدامي كه منجر به تعطيلي آن شود، انعكاس بسيار نامطلوبي خواهد داشت. اتخاذ چنين تصميمي از سوي شهرداري غيرمنتظره است و اميدوارم شرايط به سمتي برود كه باشگاه امكان ادامه فعاليت پيدا كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفتني است باشگاه انديشه در طول چند سال فعاليت خود، صدها ساعت جلسه ارزشمند فكري داشته و تاكنون صاحبنظراني از جهت‌گيري‌هاي فكري و سياسي متفاوت را به جلسات خود دعوت كرده است.

به علاوه، در اين باشگاه چند ستاد يا گروه كاري نيز براي بزرگداشت حماسه هويزه، بزرگداشت شخصيت علامه طباطبايي و شهيد قدوسي و نشر آثار ايشان تشكيل شده است و به اينها بايد فعاليت‌هاي گسترده خيريه بنياد قدوسي، صندوق قرض‌الحسنه، كمك هزينه‌ها و وام‌هاي دانشجويي و بسياري از فعاليت‌هاي فرهنگي و خيريه ديگر را هم افزود.

آخرين اخبار در اين‌باره، حاكي از آن است كه خاتمي رئيس جمهور در نامه‌اي به احمدي‌نژاد شهردار تهران، با تأكيد بر لزوم حل مشكل باشگاه انديشه، از او خواسته است كه تا آخر هفته جاري وضعيت اين پرونده را مشخص كرده و نتيجه را به رئيس جمهور گزارش كند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9504

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي از شهردار تهران درباره دستور تخليه ساختمان باشگاه انديشه توضيح خواسته است، علي پيرحسين‌لو، وقايع اتفاقيه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016