چهارشنبه 17 تير 1383

بيانيه مشترك رؤساي دانشگاه تهران،علوم پزشكي تهران و معاون دانشجويي دانشگاه تهران به مناسبت سالگرد فاجعه 18 تير، ايسنا

”بايد از دانشگاه عذرخواهي شود“

***بيانيه مشترك دانشگاههاي تهران و علوم پزشكي تهران به مناسبت سالگرد فاجعه 18 تير:

حداقل چيزي كه مي‌تواند آلام دانشگاهيان را تسكين دهد عذرخواهي نهادهاي مسوول است

دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي تهران به مناسبت سالگرد فاجعه‌ي 18 تير 1378 بيانيه‌ي مشتركي صادر كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، متن كامل بيانيه به اين شرح است:

«پنج سال از حادثه‌ي تلخ 18 تير 1378 مي‌گذرد. حادثه‌اي كه در آن كوي دانشگاه تهران مورد تعرض قرار گرفت و قلب نظام و دانشگاه را جريحه‌دار كرد. به گونه‌اي كه رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان جنايت ياد نمود. صرف‌نظر از جزئيات ماجرا، مسلم است كه در فاجعه‌ي 18 تير تجاوزي آشكار به حريم دانشگاه صورت گرفت و ظلم بزرگي بر دانشجويان و دانشگاهيان رفت، ظلمي كه با موضع‌گيري صريح رهبر معظم انقلاب و رياست محترم جمهوري، هرگونه شائبه‌ي دخالت نظام در آن منتفي است، ولي كوتاهي نهادهايي كه مي‌بايست اين موضع‌گيري شفاف را در عمل به اجرا درآوردند به‌خصوص عدم شناسايي و عدم برخورد قاطع و مجازات مسببين فاجعه‌ي 18 تير متاسفانه باعث شد اين زخم همچنان بر پيكر نظام و دانشگاه باقي بماند.

مطالبات دانشگاهيان در اين خصوص از روز اول بسيار روشن و مبتني بر خواسته‌هاي حداقلي و حقوق اوليه‌ي شهروندي بوده است؛ محكوم كردن اين جنايت، شناسايي، معرفي و مجازات عوامل پيدا و پنهان و ايجاد تضمين‌هاي لازم براي جلوگيري از تكرار اين‌گونه حوادث تلخ، تمام آن چيزي است كه دانشگاهيان خواستار آن بودند. اما ناباورانه شاهديم كه پس از گذشت 5 سال از اين حادثه به بخش مهمي از اين مطالبات پاسخ شايسته داده نشده و روز به روز بر ضخامت يخ‌هاي بي‌اعتمادي بين دانشجويان و نهادهاي مسوول افزوده شده است. در حالي كه اگر در همان زمان دستورات صريح مقام معظم رهبري اجرا مي‌شد، اين مساله فيصله پيدا مي‌كرد و باعث تداوم پرداخت هزينه از سوي نظام نمي‌شد. در حال حاضر نيز دانشگاهيان با اعلام برائت از بعضي موضع‌گيري‌هاي افراطي عناصر بدخواه و بعضا وابسته از جمله انديشه‌ي جايگزيني 18 تير به جاي 16 آذر خواستار همان مطالبات شفاف و حداقلي هستند.

از آن‌جايي كه تعدي و هجوم به دانشگاه و دانشگاهيان در هيجدهم تيرماه 78 در واقع تعدي به نظام است، اصرار بر تكرار اين مطالبات در واقع، اصرار بر دفاع از مباني نظام اسلامي است. در اين راستا حداقل چيزي كه مي‌تواند آلام دانشگاهيان را تسكين دهد اين است كه نهادهايي كه در اين ماجرا مسووليت داشته و به وظايف خود عمل نكردند، با قبول مسووليت اين كم‌كاري و كوتاهي، به خاطر عدم اجراي وظايف خود، از دانشگاهيان عذرخواهي كنند و باعث التيام زخم عميق وارد بر پيكر دانشگاه شوند.

عملكرد هوشيارانه و قانون‌گرايانه‌ي نيروي انتظامي در سال‌هاي اخير به‌ويژه در ماجراي خرداد 1382 كه در جاي خود شايان تقدير است،‌ بيانگر اين واقعيت است كه در صورت وجود چنين تدبيري در 18 تير 1378 امكان پيش‌گيري از تعميق آن فاجعه ميسر بود.

بديهي است كه اگر اراده‌ي دستگاه قضايي كشور بر پي‌گرد قانوني عوامل و مسببان آن ماجرا تعلق و در جهت تحقق آن اقدامات عملي صورت گيرد، اميد مي‌رود كه نوعي بازسازي اعتماد، جانشين رنجش خاطر جامعه‌ي دانشگاهي نسبت به اهمال دستگاه قضايي در برخورد با پرونده‌ي كوي دانشگاه شود.

حداقل فايده‌ي پاسخگويي به اين مطالبات، جلوگيري از تكرار اين‌گونه حوادث تلخ، اعتمادسازي مجدد، تضمين امنيت و استقلال دانشگاه خواهد بود و توطئه‌ي كساني را كه در پي ايجاد تقابل بين دانشگاه و نظام هستند، چه آنها كه به بهانه‌ي طرفداري از نظام، دانشگاه را مقصر مي‌دانند و چه آنها كه به بهانه‌ي طرفداري از دانشگاه در پي حمله به اساس نظام هستند، ناكام خواهد نمود.»

*** دكتر ظفرقندي در ايسنا:

عده‌اي با تهاجم به دانشگاه،فاجعه‌اي بزرگ به وجود آوردند و با آبروي نظام و انقلاب اسلامي بازي كردند

تشكيلات قضايي تعلل را كنار بگذارد

دكتر محمدرضا ظفرقندي رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران كه عصر امروز به همراه دكتر فرجي دانا رييس دانشگاه تهران و دكتر اميد، معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه تهران از خبرگزاري دانشجويان ايران بازديد مي كرد، درخصوص شناسايي جريانات و عوامل مهاجم به كوي در تيرماه 1378 اظهار داشت: وظيفه‌ي دانشگاه نيست كه دنبال شناسايي عاملين اين حادثه باشد. وظيفه‌ي دانشگاه پژوهش است. عده‌اي فاجعه‌اي بسيار بزرگ را به وجود آوردند و با آبروي نظام و انقلاب اسلامي بازي كردند اما در سير پرونده‌ي اين فاجعه فقط دو نفر محكوم شدند، آن هم به دزديدن دستگاه ريش‌تراش.

وي ادامه داد: اين فاجعه با توجه به فرمايشات رهبر انقلاب، رييس جمهور، مسوولان و بر اساس عقل سليم و آموزه هاي ديني، جنايت است و قطعا عامليني داشته كه قوه‌ي قضاييه وظيفه دارد اين عاملين را شناسايي كند. همان گونه كه بارها ديده‌ايم اگر اراده‌اي بر انجام كاري تحقق گيرد، آمرين و عاملين آن به سرعت شناسايي و با آنها برخورد قانوني مي‌شوند.

وي ادامه داد: حركت دانشجويان در ابتدا براي جلوگيري از بسته شدن روزنامه‌ي سلام شكل گرفت. اما متاسفانه با تهاجم ظالمانه به دانشگاه و عدم برخورد صحيح و قاطع با آمران و عاملان فاجعه، اين امر امروز مورد سوءاستفاده قرار گرفته و موجي شده است كه عده‌اي از آن موج درصدد سوءاستفاده برآمدند.

دكتر ظفرقندي افزود: دانشگاه وظيفه‌ي شناسايي عاملين اين حادثه را ندارد بلكه دانشگاه وظيفه‌ي تظلم‌خواهي را دارد؛ تظلم براي دانشجوياني كه مورد ظلم واقع شده‌اند و افرادي در اين حادثه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند كه آدم‌هاي خوب و ارزشمندي محسوب مي‌شدند و حتي برخي جانباز بودند و برخي افراد مورد ضرب و شتم قرار گرفتند كه داراي معلوليت بودند.

وي ادامه داد: در فاجعه‌ي 18 تير به حريم دانشگاه و دانشجو تعدي شد. در حقيقت اين فاجعه صرفا ظلم به دانشگاه و دانشجو نبود بلكه ظلم به نظام و انقلابي بود كه امام اين انقلاب دانشگاه را مبدا تحولات مي‌دانست و براي دانشجو ارج و منزلتي بي‌نظير قايل بود.

رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران در پايان تاكيد كرد: من به عنوان رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران و به عنوان فرزند انقلاب اسلامي، نظام و دانشگاه معتقدم بايد تشكيلات قضايي تعلل‌هاي بي‌مورد را كنار گذاشته و با برخورد صحيح و همه جانبه با عاملان و آمران حادثه هم اعتماد از دست رفته‌ي دانشجويان را به آنها برگرداند و هم از نظام اسلامي كه براي آن خون‌هاي پاك فراوني نثار شده است، اعاده‌ي حيثيت كند.

***دكتر فرجي‌دانا در ايسنا:

به عنوان رييس دانشگاه تهران اعلام مي‌كنم از روند رسيدگي به پرونده كوي ناراضي‌ام

درخواست برگزاري مراسم در دانشگاه وجود نداشته است

دكتر رضا فرجي‌دانا كه عصر امروز به همراه دكتر محمدرضا ظفرقندي رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران و دكتر اميد، معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه تهران از خبرگزاري دانشجويان ايران بازديد مي كرد، در مورد روند احقاق حقوق و ارتقا منزلت دانشگاه گفت: در برخورد با برخي عناصري كه نسبت به دانشگاه ظلم كردند، چرخش اساسي صورت گرفته كه اين قابل تقدير است و البته اهمال‌هايي هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس دانشگاه تهران همچنين تغيير رويكرد نيروي انتظامي نسبت به دانشگاه را خاطر نشان كرد و گفت: در حال حاضر شاهد هستيم كه تندروي‌هايي كه فاجعه‌ي 18 تير از آن ناشي شد مهار شده و جاي خود را به موضع تعقل داده است.

وي با مثبت ارزيابي كردن اين رويكرد افزود: با عنايت به مواضع رهبر ي معظم انقلاب اسلامي، رييس جمهوري و مسؤلان نظام انتظار مي‌رفت در جهت احقاق حقوق دانشگاهيان از سوي تشكيلات قضايي اقدام بايسته‌اي صورت مي‌گرفت اما به عنوان رييس دانشگاه تهران اعلام مي‌كنم از روند پرونده ناراضي‌ام و به نظرم نمي‌رسد در مسير پرونده، براي احقاق حق نظام و دانشگاه پيشرفتي حاصل شده باشد.

وي نپرداختن به نقش لباس شخصي‌ها و نيروهاي فشار را از جمله علائم عدم پيشرفت مسير پرونده خواند.

به گفته‌ي وي، در اين پرونده نيروهاي عجيب، مخفي و سازماندهي شده‌اي وجود داشتند كه گويا امكان سوال و جواب كردن از آنها و به محاكمه كشاندنشان وجود ندارد و اين امر خود نشانه‌ي مثبتي در اين پرونده نيست.

رييس دانشگاه تهران معتقد است كه اگر جنبه‌هاي مخفي اين پرونده يك بار و براي هميشه شكافته مي‌شد و مسببين آن معرفي مي‌شدند، مي‌شد اطمينان داشت كه ديگر اين نيروها جرأت به صحنه آمدن براي آفريدن چنين وقايعي را نداشته باشند.

وي با اشاره به واقعه‌ي خوابگاه علامه، رخداد اين واقعه را نشان‌دهنده‌ي ريشه‌يابي نشدن اين موضوع و در نتيجه، عدم امكان ريشه‌كني آن دانست و ادامه داد: اگر واقعه‌ي 18 تير ريشه‌يابي مي‌شد، پس از چند سال از گذشت آن شاهد چنين واقعه‌اي (خوابگاه علامه) نبوديم. گرچه در حال حاضر اراده‌ي مثبت فرماندهي در نيروي انتظامي تا حدود زيادي از به صحنه آمدن عوامل مهاجم به دانشگاه جلوگيري كرده است.

وي ادامه داد: اين امر براي نظام اسلامي ما كه در مقابل تجاوز خارجي 8 سال با ايمان و اعتقاد كامل ايستادگي كرد، چندان دشوار نيست و اگر تاكنون برخورد قوي صورت نگرفته نشان‌دهنده‌ي اين است كه هنوز برخي از اجزا در درون نظام نسبت به اين مساله اهمال مي‌كنند.

فرجي‌دانا در بخش ديگري از سخنان خود درخصوص شبهه‌ي تعطيلي زودهنگام دانشگاه و احتمال تحت فشار بودن مسوولان آن براي تعطيلي زودهنگام گفت: تعطيلي دانشگاه طبق تقويم دانشگاه است كه از چند سال گذشته براي استفاده‌ي بهينه از زمان دو نيم سال به مورد اجرا گذاشته شده است.

وي با اشاره به تعميرات كوي و لزوم به دست آوردن فضاي عملياتي، اين دو عامل را از عواملي خواند كه دانشگاه را مجبور به تعطيلي كرده است و تصريح كرد: هيچ فشاري براي تعطيلي زودهنگام دانشگاه وجود ندارد.

رييس دانشگاه تهران درخصوص درخواست‌هاي احتمالي براي برگزاري مراسم به مناسبت 18 تير يادآور شد: برحسب اطلاعات من، درخواستي براي برگزاري مراسم در دانشگاه وجود نداشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

*** معاون دانشجويي دانشگاه تهران در ايسنا:

در اين جريان هم نظام و هم دانشگاه مورد ظلم واقع شد

بايد از دانشگاه عذرخواهي شود

دكتر اميد معاون دانشجويي دانشگاه تهران كه عصر امروز به همراه دكتر فرجي دانا رييس دانشگاه تهران و دكتر ظفرقندي رييس دئانشگاه علوم پزشكي تهران از خبرگزاري دانشجويان ايران بازديد مي كرد، اظهار داشت: در ارتباط با حادثه‌ي تلخ 18 تير لازم است كه در مقدمه‌اي ديدگاه امام نسبت به دانشگاه و دانشجو بيان شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا وي افزود: دوران دانشجويي من همزمان با دفاع مقدس بود و جنگ از اولويت ويژه‌اي برخوردار بود و امام در اكثر سخنراني‌هاي خود بعد از اينكه به جنگ مي‌پرداخت به مساله‌ي دانشگاه توجه مي‌كرد و دانشگاه محور فرمايشات ايشان بود.

امام تاكيد بر سياسي بودن دانشجويان داشتند و اعتقاد داشتند اگر دانشجويان سياسي باشند باعث قوت نظام مي‌شوند و اين تفكر را مقام معظم رهبري نيز ادامه دادند.

وي ادامه داد: با توجه به ديدگاه اين دو عزيز روشن است كه در حادثه‌ي 18 تير دانشگاه مورد ظلم و تجاوز واقع و حرمت دانشگاه و دانشجويان شكسته شد و فكر مي‌كنم فرمايش مقام معظم رهبري در آن مقطع زماني كه فرمودند اين حادثه جنايت است، اهميت دانشگاه و ظلمي كه به دانشگاه شد را به خوبي هويدا مي‌سازد.

دكتر اميد ادامه داد: در اين حادثه به دانشگاهيان توهين شد و حتي مي‌توان گفت به مجموعه نظام توهين شد. در ابتداي اين حادثه رهبر انقلاب و رييس جمهور موضع‌گيري كردند و موضع نظام نسبت به اين امر مشخص شد و مشخص شد كه اين حمله مورد تاييد نظام نبوده و نظام داراي چنين ديدگاهي نيست كه با دانشجويان چنين برخورد شود، ولي متاسفانه كساني كه بايد در اين موضوع به وظيفه‌ي خود عمل مي‌كردند و قوه قضاييه و نيروي انتظامي در اين حادثه به وظايف خود به نحو احسن عمل نكردند. دانشجويان حداقل به عنوان شهروند محسوب مي‌شدند و قوه قضاييه وظيفه داشت به جنايتي كه بر عليه آنان صورت گرفته، رسيدگي كند.

وي ادامه داد: اكنون چندان اهميتي ندارد كه آدم‌ها و افرادي كه به دانشگاه حمله كرده‌اند، چه كساني بوده‌اند. اين اولويت دوم است. بلكه اولويت رسيدگي به اين حادثه است و كساني كه وظيفه‌ي رسيدگي به اين حادثه را داشتند بايد به نحوي عمل مي‌كردند كه از تخريب اعتماد دانشجويان جلوگيري كنند و عدم عملكرد مناسب دستگاه‌هاي مربوطه باعث شد كه اعتماد دانشجويان به نظام تا حدودي تخريب شود و مجموعه‌اي از يخ و بي‌اعتمادي بين دانشجويان و حاكميت به وجود آيد. در اين جريان هم نظام و هم دانشگاه مورد ظلم واقع شد و متاسفانه بخشي از اين حركت به نام بخشي از نظام تمام شد و هنوز نظام نسبت به اين جريان هزينه مي‌پردازد و اگر در همان زمان برخورد مناسب با عاملان آن مي‌شد، ديگر هر ساله نسبت به اين جريان نگراني وجود نداشت و اپوزيسيون و جريانات بيگانه نيز از اين طريق سؤ استفاده نمي‌كردند. اگرچه زمان گذشته است ولي هنوز دير نيست و اگر از دانشجويان بپرسيد كه چه مي‌خواهند مطمئنا جواب مي‌دهند رسيدگي به اين حادثه و اين خواسته‌ي حداقلي كه شناسايي مسببين حادثه است.

معاون دانشجويي دانشگاه تهران تاكيد كرد: اين حادثه از سوي رهبر انقلاب محكوم شد و دانشگاه در اين جريان مظلوم واقع شد. همانطور كه در جنگ امام اصرار داشتند كه متجاوز مشخص شود اكنون نيز دانشگاه مصر است كه عاملين و مسببين اين حادثه مشخص شوند.

اكنون بعضي از اجزاي نظام هنوز به صراحت اعلام نمي‌كنند كه در اين جريان به دانشگاه ظلم شده است و اين جنايت در دانشگاه رخ داده است. اكنون بعد از پنج سال درخواست مجازات براي جواناني كه از روي احساسات اين كار را كرده‌اند چندان تاثيرگذار نيست و بايد اصل جريان محكوم شود و آنها بايد از مجموعه‌ي دانشگاهي عذرخواهي و اين جنايت را محكوم كنند. اين امر فضا را تلطيف كرده و زمينه را براي اعتماد دوباره بين دانشجويان و اين بخش از حاكميت فراهم مي‌كنند. در 20 خرداد 82 نيروي انتظامي با مديريت و تدبير خوب خود، توانست عملكرد مناسبي ارايه دهد و دانشجويان نسبت به نيروي انتظامي خوشبين‌تر شدند و بخشي از اين سلب اعتماد جبران شد.

اكنون قوه قضاييه بيان كند كه در برخورد با عاملين اين حادثه چه كرده است؟ البته عذرخواهي از دانشجويان اين بحث را تمام نمي‌كند و مي‌تواند فضا را براي بحث‌هاي بعدي باز كند كه چه كاري انجام دهيم كه اين حوادث در دانشگاه ديگر تكرار نشود اين درخواست از موضع احساسات نيست. دانشگاه به دنبال اين امر است كه تضميني به وجود آيد كه چنين اتفاقي ديگر در دانشگاه‌ها روي ندهد. و كساني كه قبلا اين كار را كرده‌اند احساس نكنند داراي حاشيه‌ي امني براي فعاليت‌هاي ناصواب بعدي خود هستند.

دكتر اميد گفت: دانشگاه از موضع نظام مي‌خواهد كه اين مشكل حل شود و جلوي آن گرفته شود و از دانشگاه و نظام اعاده‌ي حيثيت شود و بايد از نظامي كه امام پرچمدار آن بود اعاده حيثيت شود. از دانشگاهي كه امام اعتقاد داشتند و از تفكرات امام اعاده‌ي حيثيت شود.

ما اعتقاد داريم كسي به دنبال حل مساله نيست و راه‌كارهايي كه اكنون ارايه مي‌شود به تعويق انداختن جريان است و تا وقتي كه 18 تير حل نشود مساله باقي است و به نظر من راه‌حل‌هايي كه تاكنون در پيش گرفته شده، راه‌حل اين مساله نيست.

دكتر اميد در پايان در خصوص تعطيلي دانشگاه تهران و احتمال وجود فشار براي اين تعطيلي گفت: امروز كه 17 تير ماه است خوابگاه دانشگاه تهران داير است و نزديك به 3500 دانشجو در تابستان مشغول تحصيل هستند.

وي در خصوص صدور مجوز برگزاري مراسم در دانشگاه اعلام كرد: در طول سال تحصيلي جاري حتي يك مورد درخواست برگزاري مراسم نبوده كه با آن موافقت نشود. و تاكنون درخواستي براي صدور مجوز برگزاري مراسم 18 تير دريافت نكرده‌ايم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9817

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه مشترك رؤساي دانشگاه تهران،علوم پزشكي تهران و معاون دانشجويي دانشگاه تهران به مناسبت سالگرد فاجعه 18 تير، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016