يكشنبه 4 مرداد 1383

نامه سرگشاده وکلای بدون مرز و جنبش همبستگی با دانشجویان ایران و ناصر زرافشان به وزیر امور خارجه سوئد

از ناصر زرافشان و دیگر زندانیان سیاسی در ایران پشتیبانی کنید!

وزیر امور خارجه سوئد خانم: Laila Freivalds

از ۴ جولای تاکنون گروهی از زندانیان سیاسی در زندان اوین تهران، در اعتصاب غذا بسر می برند. یکی از اعتصاب کنندگان دکتر ناصر زرافشان، وکیل و نویسنده است. از دیگر اعتصاب کنندگان می توان از فعالین دانشجوئی و دگر اندیشانی چون دکتر فرزاد حمیدی، احمد باطبی، پیمان پیران، امید عباسقلی نژاد، سعید ماسوری، سعید شاه قلعه، فرهاد دوستی، رضا محمدی، غلامرضا اعظمی، علی رضا شریعت پناه و غلام حسین کلبی نام برد.

ناصر زرافشان به عنوان وکیل خانواده های قربانیان قتل های زنجیره ای از سال ۱۹۹۸، مسئولیت رسیدگی به پرونده این جنایات که بنا بر آن چند تن از روشنفکران به قتل رسیدند را بر عهده گرفت. ناصر زرافشان مدعی گشت که پیگیر ی های وی نشان از حضور ردپای مقامات بالای حکومتی در این قتل ها دارد. در حدود ۲ سال و نیم پیش ناصر زرافشان متهم به فعالیت های ضد دولتی و به دادگاه فراخوانده شد. محاکمه توسط یک دادگاه نظامی بدون حضور هیچ ناظری بر پا گشت و او در ۱۹ مارس ۲۰۰۲ به پنج سال زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. به رغم شکایت از این حکم، زرافشان در ۸ آگوست ۲۰۰۲ دستگیر شد و از آن پس در زندان بسر می برد. به یمن تلاش مجامع بین المللی و داخلی هنوز حکم ضربه های شلاق بر بدن او به اجراء در نیامده است.

تعداد دیگری از اعتصاب کنندگان نیز از فعالین اعتراضات دانشجوئی ۹ جولای ۱۹۹۹ هستند که هرگز از محاکمه عادلانه ای برخوردار نشده اند. اعتصاب غذا در رابطه با ساگرد حمله خشونت آمیز به خوابگاه دانشجوئی در دانشگاه تهران و حوداث پس از آن در ۹ جولای ۱۹۹۹ (که در پی آن دانشجویان مورد ضرب وشتم قرار گرفته و تعدادی دستگیر و زندانی شده و برخی نیز به قتل رسیده اند) آغاز گشت. زندانیان اعتصابی خواستار محاکمه عوامل جنایات کوی دانشگاه و همچنین آزادی زندانیان سیاسی در ایران هستند. تعدادی از زندانیان سیاسی در حدود سه هفته است که در اعتصاب غذا بسر برده و با خطر تهدید جدی سلامتی خویش روبرویند. حال برخی از آنان به وخامت گرائیده است و به بهداری زندان اوین منتقل گشته اند. مقامات حکومتی ایران به خواست اعتصاب کنندگان با بی اعتنائی کامل برخورد می کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

- ما از وزیر امور خارجه می خواهیم که دولت سوئد از زندانیان سیاسی اعتصاب کننده حمایت کرده و رسما نسبت به وضعیت آنان ابراز نگرانی کند.
- ما همچنین خواهان آن هستیم که دولت سوئد از نفوذ خود در اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد برای آزادی ناصر زرافشان، فعالین دانشجوئی و دیگر زندانیان سیاسی در ایران استفاده کند.
- همچنین از دولت سوئد می خواهیم که از خواست ما مبنی بر ارسال یک هیئت بین المللی مستقل، متشکل از نمایندگانی از وکلای بدون مرز و پزشکان بدون مرز و یا سازمان عفو بین الملل برای ملاقات و بررسی وضعیت زندانیان اعتصابی و دیگر زندانیان سیاسی در ایران حمایت کند.

- وکلای بدون مرز
- جنبش همبستگی با دانشجویان ایران و ناصر زرافشان
استکهلم ۲۳ جولای ۲۰۰۴

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10401

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامه سرگشاده وکلای بدون مرز و جنبش همبستگی با دانشجویان ایران و ناصر زرافشان به وزیر امور خارجه سوئد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016