سه شنبه 17 شهريور 1383

رييس سازمان توسعه تجارت ايران: تحريم اقتصادي از دست دادن بازار بين‌‏المللي را براي ايران به ارمغان مي‌‏آورد، ايلنا

تهران- خبرگزاري کار ايران
تحريم اقتصادي از دست دادن بازار بين‌‏المللي را در کوتاه‌‏مدت براي ايران به ارمغان مي‌‏آورد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري کار ايران, ايلنا, مجتبي خسروتاج معاون, وزير بازرگاني,چنين مي‌‏گويد: سناريوهاي محتمل در تحريم اقتصادي به 3 دسته تقسيم مي‌‏شوند, سناريوي اول شامل تداوم فضاي حاکم فعلي در جهان و ادامه سياست‌‏هاي اعمال فشار و تبليغات سوء , سناريوي دوم شامل کشانده شدن پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل و اعمال انواع تحريم‌‏ها و سناريوي سوم تهديد نظامي را در برمي‌‏گيرد.
وي,پيامد سناريوي 2و3 را در موارد زير خلاصه مي‌‏کند:پيامدهاي درجه اول شامل توقف بخش‌‏هايي از صنعت که وابستگي به نهادهاي وارداتي, احتمال توقف طرح‌‏هاي بزرگ سرمايه‌‏گذاري نيز مي‌‏توان در افزايش نرخ ارز و آثار تورمي گسترده آن, تشديد حرکات سوداگرانه در تجارت و اقتصاد, خروج سرمايه, تورم گسترده و کاهش سطح اشتغال خلاصه کرد.
خسرو تاج معتقد است:پيامد تحريم با توجه به کالاهاي وارداتي مي‌‏تواند با توجه به نوع کالاهاي مصرفي, واسطه‌‏اي و سرمايه‌‏اي که به ترتيب 9/12, 5/41 و 4/44 درصد کالا را در بر دارند, نگراني کالاهايي نظير روغن خام, کود فسفاته, برنج, شکر و غيره, مشکلات تامين ckd , skd و مواد اوليه صنعت و تاخير در اجراي طرح‌‏هاي سرمايه گذاري و توسعه‌‏اي نظير نفت , گاز , پتروشيمي , آب و برق را در برداشته باشد.
معاون وزير بازرگاني, در تحليل استراتژي مقابله با تحريم اقتصادي مي‌‏گويد: مديريت تحريم با توجه به نقش دستگاه‌‏هاي دولتي, واردکننده در 7 بخش نفت, دفاع, بهداشت, صنعت, خودروسازي, معدن و کشاورزي خلاصه مي کند,که تدوين برنامه عمل و اقدامات پيش‌‏گيرانه و نيز برنامه‌‏هاي اقتضايي مي‌‏تواند در اين زمينه راهگشا باشد.
خسروتاج, ارزش واردات دارو در سال 82, 5/415 ميليون دلار, انواع قطعات منفصله خودروسازي و باري 380/2 ميليارد دلار, کالاهاي اساسي 073/1 ميليارد دلار, ماشين آلات 62/11 ميليارد دلار برق الکترونيک و ابزار آلات 34/5 ميليارد دلار, فلزات 78/3 ميليارد دلار, مواد شيميايي و پلاستيک 25/3 ميليارد دلار, منسوجات 485 ميليون دلار, منسوجات 485 ميليون دلار و کاغذ و چوب 462 ميليون دلار واردات را در سال 82 در برداشته است.
وي تصريح کرد: آسيب‌‏پذيري ناشي از تحريم اقتصادي در فلزات, مواد شيميايي, دارو, منسوجات و کاغذ و چوب متوسط, قطعات منفصله خوروهاي سواري و باري بسيار بالا, ماشين آلات و برق الکترونيک بالا و کالاهاي اساسي پايين است.
رييس سازمان توسعه تجارت معتقد است:صنايع خودرو آسيب‌‏پذيري بسيار بالايي را در تحريم اقتصادي دارد و اتکا به توليدات با سهم بالاي ساخت داخل, جايگزيني منابع تامين مواد عمومي از ساير منابع, استراتژي مقابله با آن هستند.
خسروتاج, آسيب‌‏پذيري در صنايع پتروشيمي را نيز بالا عنوان مي‌‏کند و در اين خصوص بهينه‌‏سازي ترکيب توليد به محصولاتي را که آسيب‌‏پذيري کمتري دارند, را پيشنهاد مي‌‏کند.
معاون وزير بازرگاني درگفت‌‏وگو با ايلنا, صنايع مصرف‌‏کننده انواع فلزات و صنايع مصرف‌‏کننده شيميايي و پلاستيک را با آسيب‌‏پذيري متوسط و پايين عنوان مي‌‏کند و کاهش مصرف نهايي جهت حفظ سطح مصرف صنعتي در داخل کشور و نيز جايگزيني منابع آسيا را به عنوان استراتژي‌‏هاي مقابله با تحريم در اين موارد مي داند.
وي, بازار ايران را در 12 حوزه کشوري خلاصه مي‌‏کند که کشورهاي مشترک المنافع (cis) , کشورهاي عضو کنفرانس اسلامي, کشورهاي افريقايي, اکو, حوزه خليج فارس و خاورميانه, ژاپن, کانادا, استراليا , کره جنوبي, تايلند , سنگاپور و آمريکا جز اين گروه هستند.
خسروتاج, اندازه بازار ايران در دوره 94-1384 براساس تداوم روز گذشته در کشورهاي فوق را به ترتيب, 15 ميليارد دلار , 6 ميليارد دلار, 3/1 ميليارد دلار , 8 ميليارد دلار, 55 ميليون دلار , 8 ميليارد دلار , 2 ميليارد دلار, 4 ميليارد دلار, 10 ميليارد دلار, 5/2,2, و 13 ميليارد دلار, عنوان کرد.
معاون وزير بازرگاني, استراتژي کلان براي گروه‌‏هاي 9 گانه را بر اساس ديپلماسي اقتصادي و تجاري چنين عنوان مي‌‏کند:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بررسي ترکيب نهاده‌‏هاي وارداتي بنگاه‌‏ها و امکان‌‏سنجي جايگزيني برخي از منافع فعلي از طريق اين گروه عمدتا در اقلام مواد خام, تنوع بخشي به روابط فرهنگي, ترانزيتي و غيره بر حسب مورد, تهيه طرح‌‏هاي جامع منابع جايگزين به تفکيک عمومي و خاص, انحصاري و غيرانحصاري و جايگزيني توليد داخل و منبع‌‏يابي, تهيه فهرست سفارش ساخت و اعلام رسمي به کليه سازندگان , دانشگاه و غيره, اصلاحات مقرراتي جهت تسهيل معاملات, تدوين سياست‌‏هاي انقباض مصرف براساس مطالعات بررسي و جايگزيني منابع, سياست توزيع واردات اين گروه از ساير مبادي و به خصوص کشورهاي اسلامي و منطقه به نحوي که سهم واردات ارتقا يابد.
وي معتقد است: در يک برنامه پنج ساله بايد براي جايگزيني هر چه بيشتر اقلام که داراي توجيه فني بوده, اقدام کرد و درصورت نداشتن توجيه اقتصادي مورد حمايت قرار داد.
رييس سازمان توسعه تجارت ايران معتقد است:حوزه علايق و منافع اتحاديه اروپا با ايران به تامين انرژي, تنوع بخشي به منابع انرژي و گاز در بلندمدت بازار120 ميليارد دلاري در 10 سال و تضمين عرضه انرژي در بلندمدت بر مي‌‏گردد که مي‌‏توان پيامدهاي آن را در از دست دادن بخشي از بازار در کوتاه مدت, اختلال در تامين انرژي, احتمال بي‌‏ثباتي در منطقه و در نتيجه بي‌‏ثباتي در عرضه انرژي و پيامدهاي آن بر قيمت‌‏هاي جهاني نفت و اختلال در قراردادهاي بلندمدت بنگاه‌‏هاي اروپايي خلاصه کرد.
وي تصريح مي‌‏کند:حوزه‌‏هاي علايق و منافع کشورهاي مشترک‌‏المنافع در بازار 15 ميليارد دلاري در 10 سال, تنوع روابط فرهنگي, ترانزيتي و علايق مشترک منطقه‌‏اي است که پيامدهاي آن در از دست دادن بخشي از بازار در کوتاه مدت, احتمال بي‌‏ثباتي در منطقه و تاثير در وضعيت دروني آنها نمودار مي‌‏شود.
خسروتاج گفت: حوزه‌‏هاي علايق و منافع ژاپن با ايران در کمک به تضمين تداوم انرژي, احتمال بي‌‏ثباتي در منطقه و عرضه انرژي و پيامدهاي آن بر قيمت‌‏هاي جهاني نفت خلاصه کرد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11679

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس سازمان توسعه تجارت ايران: تحريم اقتصادي از دست دادن بازار بين‌‏المللي را براي ايران به ارمغان مي‌‏آورد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016