سه شنبه 17 شهريور 1383

مرتضي کاظميان : طالقاني نسبت به بازگشت به استبداد بارها هشدار داد، ايلنا

تهران-خبرگزاري کار ايران
يک فعال ملي - مذهبي معتقد است :طالقاني در تمام عمرش يک استبداد ستيز و استعمار ستيز بود که با شدت بر مقوله آزادي و شورا تاکيد داشت.
مرتضي کاظميان در گفتگو با خبرنگار " ايلنا"، آيت الله طالقاني را يک انديشمند اسلامي نوگرا دانست و تصريح کرد: او با تحول فکري و بازگشت به قرآن، جوهر ارزش هاي توصيه ي به مبارزه با استبداد پرداخت.
وي در ادامه افزود: تفسير طالقاني از قرآن مطابق با حقوق بشر بود و نقطه عزيمتش در بيان ديدگاه ها ديني يک نقطه عزيمت انساني و حقوق بشري بود.
اين رزونامه نگار با تاکيد بر ضرورت مدارا، تحمل و سعد صدر و مخالفت با تنگ نظري را از ديگر ويژگي هاي آيت الله طالقاني دانست و اظهار داشت: ايشان پس از پيروزي انقلاب همواره تاکيد مي کرد خطري که انقلاب را تهديد مي کند، تنگ نظري است و کساني که در پوشش دين خشونت مي ورزند.
وي در ادامه با بررسي ويژگي هاي انديشه سياسي آيت الله طالقاني، افزود: طالقاني به شدت نسبت به اعمال خشونت هشدار مي داد.
کاظميان با بيان اينکه "طالقاني با انحصار طلبي و قائل شدن امتياز براي يک طبقه خاص مخالف بود "،گفت: او با تکوين يک حکومت طبقاتي و يک نظام انحصار طلب مخالف بود و نسبت به حاکميت يک جريان انحصار طلب هشدار داد.
اين فعال ملي - مذهبي آزادي عقيده و بيان و آزادي مخالفان را از ديگر دغدغه هاي آيت الله طالقاني دانست و خاطر نشان کرد: طالقاني نسبت به خودسري و خودبيني و بازگشت به استبداد، بعد از پيروزي انقلاب، بارها هشدار داد.
وي در ادامه افزود: هشدار پيوسته آيت الله طالقاني نسبت به تکوين استبداد ديني از همان ابتداي پيروزي انقلاب وجود داشت.
کاظميان با اشاره به سخنراني آيت الله طالقاني به مناسبت سالگرد فوت دکترمصدق در 14 اسفند 57، اظهار داشت: ايشان در اين سخنراني ضمن تجليل از ديدگاه هاي دکتر مصدق، بر خطر بازگشت به استبداد و کنار گذاشتن خود خواهي ها و حرکت به سوي وحدت گرايي و توحيد تاکيد کرد.
اين روزنامه نگار با اشاره به اينکه" سخنان آيت الله طالقاني مبني بر اينکه هر مرام اجتماعي وهر مسلکي که خودسران را محدود نمايد و جلوي اراده آنها را بگيرد، قدمي به هدف پيامبران و اسلام نزديک تر است"، اظهار داشت: ايشان براي ايجاد فضايي که در آن همه ديدگاه ها بتوانند فعاليت کنند و ديدگاه هاي خود را بيان کند، تا جائي که توانست تلاش کرد.
کاظميان ديدگاه مبتني بر آزادي و سعه صدر آيت الله طالقاني نسبت به مساله حجاب را از نشانه اعتقاد وي به آزادي عقيده دانست و تصريح کرد: طالقاني توصيه هاي موکدي نسبت به عدم اجبار در مورد حجاب و عدم فشار از سوي حکومت در مورد پوشش زنان، داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين فعال ملي - مذهبي ديدگاه هاي آيت الله طالقاني را معيار و سنگ محک خوبي براي سنجيدن ميزان اسلامي بودن رفتارهاي حکومت دانست و اظهار داشت: انتقادي که ما نسبت به حکومت ديني داريم مبتني بر ديدگاه هاي طالقاني است.
وي درپايان خاطر نشان کرد: متاسفانه حکومت ما، فاصله قابل توجهي با ديدگاه ها و تاکيدات طالقاني به عنوان يکي از رهبران بلا ترديد انقلاب اسلامي دارد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11723

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مرتضي کاظميان : طالقاني نسبت به بازگشت به استبداد بارها هشدار داد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016