چهارشنبه 25 شهريور 1383

زنداني ايراني آمريكا در گوانتانامو امروز به ايران بازگردانده شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
زنداني ايراني آمريكا در زندان گوانتانامو امروز (سه‌شنبه) به ايران بازگردانده شد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برابر گزارش كميته بين‌المللي صليب سرخ آقاي بختيار بامري، تبعه ايراني كه در سال 1381 توسط نيروهاي آمريكايي در افغانستان دستگير و به زندان گوانتانامو انتقال يافته بود، پس از انتقال مجدد به افغانستان در اوايل سالجاري، بعد از ظهر امروز به جمهوري اسلامي ايران بازگردانده شد.
بامري قبل از انتقال به كشورمان در زندان بگرام به سر مي‌برد، و از وضعيت روحي مناسبي برخوردار نمي‌باشد، توسط هواپيماي كميته بين‌المللي صليب سرخ و با همراهي پزشك مخصوص اين كميته وارد ايران گرديد.
پيشتر رسانه‌ها از وجود يك مرد ايراني در بازداشتگاه آمريكايي خليج گوانتانامو در كوبا خبر داده بودند.طبق گزارش‌ها، اين ايراني زنداني از حضور در يك محكمه نظامي در آن جزيره خودداري كرده بود. ارتش آمريكا اين محكمه‌ها را در واكنش به حكم ديوان عالي آمريكا، داير بر اينكه زندانيان از حق به چالش گرفتن بازداشت خود در دادگاه‌هاي آمريكا برخوردارند، برگزار مي‌كند.
در اين گزارش‌ها كه نامي از ايرااني در بند آمريكايي‌ها برده نشده بود، از حضور در اين محكمه‌ها خودداري كرد.
اين جلسات كه براي بازنگري در وضعيت حقوقي اين زندانيان و تصميم گيري در مورد ادامه يا پايان بازداشت آنها برگزار مي‌شود، مورد انتقاد گروه‌هاي مدافع حقوق بشر قرار گرفته است؛ چرا كه اين زندانيان به وكيل دسترسي ندارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس اين گزارش، دولت آمريكا افراد تحت بازداشت در گوانتانامو را كه تعداد آنها در حدود 600 نفر است و عمدتا به اتهام عضويت در القاعده يا طالبان بازداشت شده‌اند ”جنگجوي دشمن“ مي‌خواند نه اسير جنگي و برپايه‌ي اين ادعا، با استناد به كنوانسيون ژنو، آنها را از مزاياي اسير جنگي محروم مي‌كند.
اكثر قريب به اتفاق اين افراد طي دو سال گذشته بدون آنكه رسما متهم شوند يا به وكيل دسترسي داشته باشند زنداني بوده‌اند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12024

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زنداني ايراني آمريكا در گوانتانامو امروز به ايران بازگردانده شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016