جمعه 10 مهر 1383

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي:اگر آمريکا تحرکي عليه ايران انجام دهد پايگاههاي اورا مورد تهديد قرار مي دهيم، خبرگزاري فارس

فرمانده کل سپاه پاسداران در واکنش به تهديدات آمريکاييها براي ضربه زدن احتمالي به ايران ، گفت: اگر آمريکا تحرکي عليه ايران انجام دهد پايگاههاي اورا مورد تهديد قرار مي دهيم.

به گزارش خبرگزاري فارس يحيي رحيم صفوي درباره فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درباره حضور نظامي آمريکا در خليج فارس و هماهنگي احتمالي ميان ايران و کشورهاي همسايه نيز گفت: حضور آمريکايي‌ها عامل اصلي ناامني، تنش و بحران براي همه کشورهاي جنوب خليج فارس، و خاورميانه است.
صفوي که با شبکه العالم گفت و گو مي‌کردتاکيد کرد: اين حضور ، تنش‌زا، بحران‌زا و غيرقانوني است و ما براي ايران احساس خطر بزرگ نمي‌کنيم.
وي تاکيد کرد: آمريکايي‌ها به خوبي مي‌دانند که مراکز نظامي آنها در افغانستان، درياي عمان، خليج فارس و عراق با تهديداتي رو به رو خواهد شد و ممکن است که آسيب‌پذير هم باشند زيرا در مجاورت ايران هستند. بنابراين نمي‌توانند مشکلات نظامي و امنيتي براي ايران به وجود آورند.
صفوي خاطرنشان کرد: درست است که آمريکايي‌ها اطراف ايران هستند و چه بسا مي‌توانند خطر و تهديدي براي ايران باشند اما در مقابل ايران هم مي‌تواند خطر و تهديدي براي آنان باشد.
وي ياداور شد: به هر حال ما علت اصلي ناامني در منطقه را حضور آمريکا در منطقه مي‌دانيم و بر اين باوريم که صلح و امنيت با همکاري کشورها در منطقه خليج فارس بوجود مي‌آيد و تنها راه برقراري امنيت و ثبات پايدار خروج نيروهاي بيگانه و متجاوز از سرزمين اسلامي عراق و سرزمين اسلامي افغانستان است.
فرمانده کل سپاه پاسداران در واکنش به تهديدات صهيونيست‌ها براي ضربه زدن احتمالي به ايران ، گفت: رژيم صهيونيستي نه فقط براي منطقه عربي اسلامي و خاورميانه ، بلکه براي امنيت جهاني تهديدي جدي به شمار مي آيد.
وي در خصوص اين تهديدات افزود: ما آنچه را مقامات رژيم صهيونيستي بيان مي‌کنند رد مي‌کنيم و آن را عمليات رواني و تبليغاتي بر ضد ايران مي‌دانيم و مقامات سياسي و نظامي رژيم صهيونيستي به خوبي مي‌فهمند بزرگترين مشکل آنان اين است که چهار سال از انتفاضه دوم مسجد‌الاقصي مي‌گذرد و آنها نتوانستند امنيت خودشان را حفظ کنند و اين توانايي را که وارد جنگ خارج از اين منطقه با ايران شوند،‌ ندارند.
رحيم صفوي تاکيد کرد: ما تحرکات نظامي صهيونيست‌ها بر ضد ايران را زير نظر داريم و آن را حرکت‌هاي احمقانه‌ مي‌دانيم.
صفوي همچنين گفت: به طور کلي سياست جمهوري اسلامي ايران يک سياست دفاعي و بازدارندگي است و جمهوري اسلامي ايران هرگز آغازکننده جنگ نخواهد بود اما اگر کشورها و قدرتهاي فرامنطقه‌اي هجومي را از زمين و هوا و دريا به ايران آغاز کنند حق طبيعي ايران است که مقابله به مثل بکند.
وي تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران هم‌اکنون از قدرت بسيار خوبي براي دفاع از منافع ملي و امنيت ملي برخوردار است اما اين قدرت دفاعي و بازدارندگي است .
صفوي خاطرنشان کرد: ما در صنايع نظامي به ويژه صنايع موشکي و موشکهاي ميان برد و دوربرد به يک خودکفايي کامل رسيده‌ايم و نه فقط در زمينه سيستم‌هاي موشکهاي زمين به زمين بلکه در سيستمهاي موشکهاي زمين به هوا، موشکهاي ساحل به دريا، فن‌آوري‌هاي هواپيمايي، فن‌آوري‌ ناوهاي جنگي، فن‌آوري ساخت تانک و نفربرها و توپخانه‌ها هم نيازي به خارجي‌ها نداريم.
صفوي درباره ماموريتهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: ماموريتهاي اصلي سپاه پاسداران نخست در بعد دفاعي ، دفاع از سرزمين‌هاي ايران ، استقلال کشور و نظام و دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران و در بعد دوم امنيت داخلي است.
وي درباره بعد دوم هم گفت: هنگامي که بحران امنيتي به وجود آيد و پليس نتواند آن را مهار کند بر اساس وظايف و ماموريتهايي که شوراي عالي امنيت ملي تصويب کرده است سپاه براي برقراري امنيت پايدار در هر منطقه بحران زده دخالت کند و پس از برقراري امنيت و ثبات پايدار کار را به نيروهاي پليس باز ‌گرداند.
رحيم صفوي درباره هماهنگي بين ارتش و سپاه هم گفت: ماموريتهاي ارتش و سپاه به ويژه در بخش هاي نيروي زميني، هوايي و دريايي مشخص است هم نوع ماموريت‌ها تفکيک شده هم مناطق ماموريتي و مراکز سرزميني ايران بين سپاه و ارتش تقسيم شده است. بنابراين تقسيم بر اساس ماموريت و بر اساس مناطق جغرافيايي انجام مي‌گيرد.
وي تاکيد کرد: سپاه پاسداران يک نيروي اضافه دارد و ان نيروي مقاومت بسيج مستضعفان است و اين نيرو ده ميليون عضو دارد که وظيفه‌اش در بعد دفاعي و امنيتي مي‌گنجد.
فرمانده کل سپاه پاسداران تاکيد کرد: ماموريت سوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که پس از جنگ تحميلي و بر اساس قانون اساسي و با فرمان فرمانده کل قوا به مقام معظم رهبري واگذار شد سازندگي کشور است و سپاه پاسداران با وجود نيروهاي بسيار متخصص و داشتن تجهيزات فراوان مهندسي و داشتن نيروهاي جوان نمي‌توانست فقط مصرف‌کننده باشد به همين علت اين نيروها را وارد سازندگي کشور کرديم و پس از گذشت 16 سال از پايان جنگ تحميلي سپاه پاسداران بزرگترين خدمات را به دولت و مردم عرضه کرده است وبيش از يک هزار و 300 طرح در بخش‌هاي مختلف از جمله ساختن سدها، ايجاد تونلها، سازه‌هاي دريايي، احداث اتوبانها، احداث لوله‌هاي گاز، نفت و لوله‌هاي آب براي انتقال مواد نفتي و گازي يا انتقال آب به مناطق مختلف اجرا کرده است.
رحيم صفوي همچنين گفت: طرح‌هاي بزرگي اجرا کرديم و از هزار و سيصد طرح موجود هفتاد درصد آن به پايان رسيده است.
فرمانده کل سپاه پاسداران در پاسخ به سوالي درباره ماموريت خارجي سپاه پاسداران براي مشارکت در حمايت از فلسطين هم گفت: ما در بعد خارجي عمدتا حمايت معنوي و فرهنگي داريم و اين حمايت را به نيروهاي مختلف در خارج از کشور تقديم مي کنيم و نوع فعاليت هاي ما حمايت فرهنگي و معنوي است.
رحيم صفوي درباره سوالي در خصوص سفارش امام (ره) مبني بر اينکه نيروهاي نظامي در امور سياسي دخالت نکنند ،اظهار داشت: بر اساس نظامنامه مصوب سپاه پاسداران، اين نيرو يک نيروي نظامي عقيدتي و سياسي است البته اين بحث به آن مفهوم نيست که ما در گروهها و جناح‌هاي سياسي وارد شويم و ما اجازه دخالت نداريم و البته شان سپاه پاسداران انقلاب هم بالاتر از اين است که وارد جناح بندي ها شود زيرا اين جناح‌ها و گروههاي سياسي چند صباحي مي آيند و مي‌روند و عمرشان تمام مي‌شود اما سپاه پاسداران بايد حافظ کل انقلاب، دولت، مجلس و کشور باشد.
وي تاکيد کرد: بنابراين جايگاه وشان سپاه و ماموريت و وظايف سپاه اين نيست که وارد هيچ گروه سياسي شود و اگر فردي از نيروهاي سپاه وارد اين جناح‌ها شود از سپاه اخراج خواهد شد.
رحيم صفوي خاطرنشان کرد: البته اين بدان معنا نيست که فرماندهان و نيروهاي سپاه بينش و فهم سياسي ندارند بلکه برعکس آنان بينش سياسي روشن و درک سياسي بالايي دارند و مسائل جهاني و منطقه‌اي را بسيار خوب درک و تشخيص مي‌دهند و مواضع خود را درباره اين امور مشخص تحليل مي‌کنند زيرا براي ماموريت‌ حفاظت از انقلاب اسلامي نياز به داشتن فهم و بينش و درک سياسي است.
فرمانده کل سپاه پاسداران در پاسخ به سوالي درباره متهم شدن ايران به عبور دادن تروريست‌ها از مرز خود از طرف آمريکايي‌ها و اتهامات مقامات عراقي بر ضد ايران نيز گفت: آمريکا هم در بعد نظامي و هم در بعد سياسي در 18 ماه گذشته در عراق شکست خورده و راهبرد سياسي و نظامي آنها با شکست مواجه شده است و آنان حتي نتوانسته‌اند امنيت نيروهايشان را تامين کنند. بنابراين چگونه مي‌توانند براي عراقيها امنيت برقرار کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رحيم صفوي در اين باره تاکيد کرد: از آنجا که آمريکاييها قادر به برقراري امنيت نيستند بنابراين مسئوليت را به گردن ديگران انداخته و فرافکني مي‌کنند و کشورهايي مانند سوريه، ايران يا برخي از کشورهاي عربي را مبني بر آنکه مرزهايشان را به روي تروريست‌ها بازگذاشتند متهم مي‌کنند.
صفوي گفت: آمريکايي‌ها هم نمي‌توانند مرزهاي عراق را ببندند چون عراق مرزهاي طولاني با عربستان، کويت، ايران و سوريه و از جمله ايران ،که هزار و 600 کيلومتر است .
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در عين حال خاطرنشان کرد: من به طور کامل هر نوع دخالت ايران و هر نوع دخالت نظامي و سياسي ايران را در امور داخلي عراق تکذيب مي‌کنم.
رحيم صفوي درباره سخت بودن نظارت بر مرزهاي ايران و عراق و مرز ايران و افغانستان هم گفت: مرزهاي ايران و عراق و مرزهاي ايران و افغانستان بسيار طولاني است و مناطق کوهستاني و دشتهاي بسيار پيچيده‌اي دارد و منطقه سخت است و شايد کنترل و نظارت بر آنها غيرممکن باشد.
وي گفت: اگر دولتي مقتدر در افغانستان باشد و حکومتي منتخب و مردمي در عراق روي کار آيد و به نقش خود در کنترل مرزهاي خود عمل کند بي‌شک ايران امن‌ترين کشور منطقه است و ما کاملا مرزهاي خود را کنترل مي‌کنيم.

Copyright: gooya.com 2016