چهارشنبه 15 مهر 1383

مصباح يزدي:فعاليت عمده‌اي كه براي تضعيف اسلام به كار مي‌برند، ايجاد شبهات در مباني فكري، عقيدتي و ارزش‌هاي اسلامي است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

آيت‌الله مصباح يزدي سه‌شنبه در نشست گفتمان ديني با موضوع پاسخ به شبهات در مدرسه‌ي فيضيه‌ي قم گفت: مهم‌ترين مشكل دشمن، پايبندي مردم به اعتقادات ديني است.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از سايت اطلاع‌رساني رسا، وي در اين مراسم ايجاد شبهه را يكي از مشكلات و معضلات مهم جامعه برشمرد و اظهار داشت: مشكلي كه امروز همه با آن روبه‌رو هستيم و در سال‌هاي اخير نيز دامن‌گير جوانان شده، اين است كه در سطوح مختلف شبهاتي درباره‌ي مسائل ديني، عقايد و احكام مطرح شده است و خدا را شكر كه فضلاي حوزه هم در اين چند سال تلاش‌هايي را ‌در جهت پاسخ و تبيين آنها داشته‌اند.

مصباح يزدي اضافه كرد: آن قدر هجمه‌هاي دشمن قوي و گسترده است و از راه‌هاي مختلف حمله مي‌كند كه اين نوع فعاليت‌ها پاسخگوي همه‌ي نيازهاي ما نيست و به تلاش و گفت‌وگوي بيشتري نياز است. زيرا شك نداريم و روشن است كه دشمنان اسلام با تمام توان به جنگ اسلام آمدند. دشمنان زماني هدف خود را مخفي مي‌كردند ولي امروز بي‌شرمانه و آشكارا مي‌گويند كه مشكل ما اسلام است و بايد تلاش كنيم آن را از بين ببريم.

وي مهم‌ترين مشكل دشمنان را پايبندي مردم به اعتقادات ديني دانست و تصريح كرد: مشكل اساسي آنها اين است كه تنها با جنگ نظامي و يا با مبارزات اقتصادي مشكلشان حل نمي‌شود. چون اسلام يك دين عميق و ريشه‌دار است و مسلمانان به اين راحتي از مباني اسلامي خود دست بر نمي‌دارند و با اين شبهات اعتقادات آنها متزلزل نمي‌شود، هم‌چنين مباني و اصول اسلام و پايه‌ي احكام مسلمانان آن‌قدر قوي است كه اگر زماني را هم زير سلطه‌ي دشمنان باشند، باز هم به اعتقادات خود پايبند مي‌مانند كه نمونه‌هاي فراواني را تا كنون ديده‌ايم.

استاد حوزه‌ي علميه‌ي قم گفت: دشمنان با اين‌حال چاره‌اي نمي‌بينند مگر اينكه در كنار تهاجمات نظامي، سياسي و اقتصادي يك تلاش بسيار گسترده‌ و برنامه‌ريزي شده با بودجه‌هاي سنگين در جهت تضعيف فرهنگ اسلامي داشته باشند. اين فعاليت‌ها را مي‌توان به دو دسته تقسيم كرد. دسته‌ي اول اقدامات عملي است كه با استفاده از اصول روانشناسي سعي مي‌كنند ارزش‌هاي اسلامي را در نسل جوان تخريب كنند. مانند ساختن فيلم‌ها، نمايشنامه‌ها، حتي از نصب يك مارك كوچك روي پيراهن هم دريغ نمي‌كنند و سعي مي‌كنند مسلمانان را نسبت به دين خودشان سست كرده و البته تا حدودي هم اثر داشته و متاسفانه در چند سال اخير ثمرات آن را در كشور خودمان مي‌بينيم.

وي بخش عمده‌ي تلاش دشمن را تضعيف اسلام با ايجاد شبهه‌ برشمرد و توضيح داد: فعاليت عمده‌اي كه براي تضعيف اسلام به كار مي‌برند، ايجاد شبهات در مباني فكري، عقيدتي و ارزش‌هاي اسلامي است كه به صورت‌هاي مختلف مورد هجوم قرار مي‌دهند و البته آن چيزي كه براي آنها خطرناك است، اعتقادات قلبي است. با توجه به اينكه در اسلام احكام اجتماعي از ارزش‌ها و باورها جدا نيست سعي مي‌كنند تقيد مسلمانان نسبت به احكام را از بين ببرند. به عنوان مثال براي رعايت حجاب يك دختر مسلمان چه جنجالي به راه مي‌اندازند و حاضرند منافعشان را به خطر بيندازند، ولي نمي‌پذيرند كه نمادي از دين اسلام در كشورشان وجود داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مسوول موسسه‌ي آموزشي ـ پژوهشي امام خميني( ره) افزود: در زمينه‌ي تضعيف باورها يك سيستم مبارزه با اسلام وجود دارد. يعني مجموعه‌اي از برنامه‌ها وجود دارد كه به هم مربوط است و بسياري از آنها را هم دشمن صد البته به دست عوامل داخلي خود انجام مي‌دهد. به عنوان مثال به يك موضوع اسلامي بر مي‌خوريم كه آمريكا و جهان غرب نمي‌پسندد و بايد از بين برود. ‌ابتدا اصل موضوع را زير سوال مي‌برند و در مرحله‌ي دوم تشكيك در فتوا ايجاد مي‌كنند، در صورتي كه موفق نشوند و فتوا محكم باشد مي‌گويند چرا تقليد مي‌كنيد؟ اگر باز هم مردم استوار ايستادند قرائت‌هاي مختلف را با پشتوانه‌هاي فلسفي عنوان مي‌كنند. اگر باز هم اين توطئه نگرفت مي‌گويند از كجا معلوم امام (ع) و پيغمبر( ص) درست مي‌گويند و نهايتا خدا را هم زير سوال مي‌برند.

وي در پايان وجود چنين شبهاتي را در جامعه يك خطر جدي براي نسل آينده ارزيابي كرد و استحكام بخشيدن و اثبات مباني اصلي يعني مباني عقلي و نقلي را خواستار شد.

Copyright: gooya.com 2016