پنجشنبه 16 مهر 1383

بيانيه سازمان مجاهدين انقلاب درباره استيضاح خرم: 190 كرسي ازپيش تعيين شده مجلس هفتم پروژه استيضاح را اجرا كردند، رويداد

سازمان مجاهدين انقلاب چهارشنبه شب 15مهرماه با انتشار بيانيه اي تحليل خود درباره اهداف سياسي موجود در استيضاح وزير راه اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار«رويداد»، در بيانيه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي آمده است: پس از تغيير ماهوي برنامه پنج ساله چهارم، جلوگيري از افتتاح فرودگاه امام خميني (ره), تصويب قانون لغو دو قرارداد «تاو» و «ترك سل» كه منافع چشمگيري را در سطح ملي نصيب كشور مي‌‏كرد، با جديدترين (و نه آخرين) اقدام يعني استيضاح خرم اكنون مي‌‏توان درباره ماهيت شعار آباداني و توسعه جرياني كه ضد اصلاحات ناميده شده قضاوت روشن‌‏تري داشت.
اقتدارگرايان طي هشت سال اصلاحات با هدف جلوگيري از توسعه سياسي بر دست شستن از حقوق و آزادي‌‏هاي مدني و سياسي جامعه و تقدم و اولويت بخشيدن به مشكلات اقتصادي تاكيد مي‌‏كردند و با ناديده گرفتن اقدامات مهم دولت و مجلس اصلاحات در عرصه اقتصادي و بزرگنمايي مشكلات، دولت و مجلس را متهم به بي‌‏توجهي به مسايل اقتصادي مي‌‏كردند، امروز با فراموشي تمامي آن شعارها اهتمام خود را بر توقيف فعاليت‌‏هاي عمراني و اقداماتي سياسي با هدف فلج كردن دولت متمركز كرده‌‏اند.
به راستي جلوگيري از افتتاح فرودگاه امام خميني (ره) كه در صورت آغاز به كار با تبديل ايران به مسير ترانزيت هوايي در منطقه سالانه منافع اقتصادي هنگفتي را نصيب كشور مي‌‏كند، لغو قرارداد تاو كه با اجراي آن ظرفيت مسافري فرودگاه امام خميني طي دو سال آينده از 6 ميليون به 14 ميليون مسافر افزايش خواهد يافت. لغو قرارداد ترك سل كه طي يك دوره 15 ساله 35 ميليارد دلار نصيب كشور مي‌‏كند، قرار است كدام مشكل اقتصادي را از دوش ملت برداشته شود؟
بركناري وزير راه و ترابري در فاصله هشت مانده به پايان عمر دولت و در ادامه تهديد به استيضاح وزراي كشور و آموزش و پرورش كدام يك از شعاره توسعه و آباداني را قرار است محقق سازد؟ سرپرست يا وزير جديد طي هشت ماه تصدي وزارتخانه گسترده و مهمي نظير راه و ترابري كه حتي فرصت آشنايي و بازديد بخش‌‏هاي مختلف اين وزارت را نخواهد يافت قرار است كدام پروژه عمراني و ملي را اجرا كند؟
اين سوالها كه پاسخ آن كاملا روشن است، به وضوح سياسي بودن استيضاح خرم را نمايان مي‌‏سازد. تركيب 188 راي موافق به استيضاح در برابر حدود 50 راي مخالف آشكارا از سازمان يافته بودن آراء و وجود اراده‌‏اي فراتر از نمايندگان مجلس براي عزل وزير راه و ترابري خبر مي‌‏دهد. همگان به خاطر داريم روساي محترم جمهوري و مجلس ششم در آستانه انتخابات مجلس هفتم در اعتراض به اعمال نظارت استصوابي و رد صلاحيت گسترده كانديداهاي اصلاح‌‏طلب و مستقل به صراحت اعلام كردند انتخابات در حدود 190 كرسي غير رقابتي است و نتايج انتخابات درباره حدود 190 كرسي مجلس از هم‌‏اكنون روشن است و اكنون مشاهده مي‌‏كنيم حدود 190 راي به بركناري وزير راه و ترابري داده مي‌‏شود.
اين مشابهت و همانندي به روشني از اين واقعيت حكايت دارد كه به زعم آنان همان اراده‌‏اي كه تكليف 190 كرسي را پيش از انتخابات تعيين كرد، اكنون به عزل وزير راه و ترابري تعلق گرفته است، چنانكه نايب‌‏رييس مجلس هفتم نيز دو روز پيش از استيضاح اعلام كرد«مجلس به خرم راي نخواهد داد» شواهد و دلايل مذكور به روشني نشان مي‌‏دهد كه علت استيضاح و بركناري وزير راه و ترابري نه مسائل اجرايي و مديريتي بلكه مواضع و ديدگاه‌‏هاي سياسي و عدم تمكين وي در برابر كساني كه اقتدارگرايان ناميده شده‌‏اند، بوده است. خرم هزينه دفاع از استقلال دولت و نيز دفاع از توسعه و رشد اقتصادي كشور را توامان پرداخت و متقابلا ماهيت شعارهاي اين جريان را كه خود را حامي توسعه و آباداني معرفي ميكرد، افشا كرد.
اقدامات ضد توسعه اقتدارگرايان و ممانعت از آغاز و يا تداوم طرح‌‏ها و برنامه‌‏هاي دولت در حل مشكلات كشور و نيز اعمال فشار بر وزيران و مسئولان اجرايي ناميده، اهداف اين اقدامات را مشخص خوانده و به آنها اشاره كرده است.
اقتدارگرايان حتي به قيمت خسارات و زيان‌‏هاي جبران‌‏ناپذير بر منافع و مصالح ملي قصد دارند اجازه ندهند هيچ نقطه مثبتي در كارنامه دولت و مجلس اصلاحات براي آينده باقي بماند. لذا با شتاب تمام از يك سو مي‌‏كوشند آثار و نتايج فعاليت‌‏ها و عملكردهاي مثبت گذشته را از بين ببرند و از سوي ديگر با فلج كردن دولت امكان هر گونه اقدام و علمكرد مثبتي را براي هشت ماه آينده از دولت سلب كنند.
وضعيت ديپلماتيك نامطلوب امروز ايران در عراق و در سطح جهان، تغيير مواضع اروپاييان در قبال ايران و قرار گرفتن آنها در كنار آمريكا عليه ايران و به طور كلي روند تدريجي شكل‌‏گيري اجماع بين‌‏المللي عليه ايران ناميده‌‏اند، آنها را نشانه برباد رفتن نتايج ديپلماسي موفق اصلاحات در كاهش بحران‌‏هاي خارجي و ارتقاي جايگاه ايران در جهان خوانده و آورده‌‏اند: جلوگيري از افتتاح فرودگاه امام، جلوگيري از سرمايه‌‏گذاري خارجي و افزايش توليد و اشتغال و استيضاح وزيران دولت با هدف سلب قدرت تحرك از دولت طي هشت ماه آينده صورت مي‌‏گيرد.
رياست جمهوري براي اقتدارگرايان اهميتي حياتي دارد. آنان كه نگران از مشاركت و نااميد از راي مردم و عدم موفقيت نامزد انتخاباتي خويش هستند، براي تضمين نتيجه انتخابات اهرم نظارت استصوابي را كافي نمي‌‏دانند زيرا از يك سو با توجه به شرايط داخلي و خارجي براي حفظ ظاهر بايد حداقل رقابت هر چند ناعادلانه را بپذيرند و از سوي ديگر در انتخابات رياست جمهوري برخلاف انتخابات مجلس تنها يك تن در سراسر كشور بايد انتخاب شود و با توجه به پايگاه اجتماعي ده درصدي ايشان، اين كمترين حد از رقابت نيز براي آنان ريسك بزرگي خواهد بود. لذا اعمال فشار بر دولت كه مجري انتخابات است با هدف در اختيار گرفتن كامل آن در مناسبات رياست جمهوري و تضمين كامل نتيجه انتخابات صورت مي‌‏پذيرد. بر اساس چنين هدفي كليه وزيران دولت بايد تحت فشار، يكي از دو راه را انتخاب كنند يا مرعوب شده و همراهي با اقتدارگرايان طي هشت ماه آينده را بپذيرند يا خود را براي استيضاح و عزل آماده كنند. وزير راه و ترابري نيز با چنين واقعيتي روبه‌‏رو بود و هزينه استقلال و عدم تمكين در برابر اقتدارگرايان و وفاداري به رييس جمهور را پرداخت.
پيام به كانديداهاي احتمالي‌؛
چنانچه پيش از اين نيز گفته‌‏ايم اين بحران‌‏آفريني‌‏ها پيام به افراد و شخصيت‌‏هايي است كه درباره كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري مشغول رايزني هستند و ورودشان به صحنه رقابت انتخابات، اقتدارگرايان را در شرايط دشواري قرار داده، ناگزيرشان خواهد كرد نتيجه انتخابات را واگذار كنند. لذا مجموعه اقدامات ضدتوسعه‌‏اي و بحران‌‏آفريني‌‏هايي كه ذكر آن رفت تلاشي است براي منصرف كردن رقباي احتمالي از ورود به صحنه رقابت. اظهارات و مواضع اخير اقتدارگرايان تاييدي است بر صحت اين تحليل، در روزهاي گذشته و پس از استيضاح خرم برخي افراد وابسته به اقتدارگرايان در نشريات اين جناح به صراحت اعلام كرده‌‏اند اين اقدام پيامي است به برخي از شخصيت‌‏ها كه اگر به صحنه بيايند در صورت پيروزي و تشكيل دولت چنين سرنوشتي در انتظارشان خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران ضمن عطف توجه به اين حقيقت كه عقب‌‏نشيني و تمكين در برابر اعمال فشار اقتدارگرايان به هيچ حدي متوقف نخواهد شد و تا نهايت منطقي آن يعني تسلط بر دولت پيش از تصاحب آن ادامه يافته و علاوه بر مجموعه تلاش‌‏ها و دستاوردهاي هشت ساله، اميد به آينده بهتر براي كشور را نيز بر باد خواهد داد، از رييس‌‏جمهور و دولت مي‌‏خواهد قاطعانه در برابر فشارها مقاومت كرده و واكنش مناسب نشان دهند زيرا تنها در چنين صورتي است كه مي‌‏توان استقلال نسبي دولت را در مدت باقيمانده حفظ و اميد نسبي به آينده كشور را در دلها زنده نگاه داشت.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12781

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه سازمان مجاهدين انقلاب درباره استيضاح خرم: 190 كرسي ازپيش تعيين شده مجلس هفتم پروژه استيضاح را اجرا كردند، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016