پنجشنبه 23 مهر 1383

اردوي دفتر تحكيم وحدت آغاز شد، آقاجري: وظيفه روشن‌‏فكران ، آشتي دادن فرهنگ ديني مردم با دموكراسي و حقوق بشر است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

سيد هاشم آقاجري گفت: استراتژي بلند شما آشنا كردن مردم با فرهنگ مترقي دموكراسي خواهي و نقد عالمانه و عقلاني قدرت است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، دكتر هاشم آقاجري, در افتتاحيه اردوي ساليانه دفتر تحكيم وحدت, كه در مجتمع تحقيقاتي آموزشي عصر انقلاب وزارت علوم، تحقيقات و فن‌‏آوري برگزار شد، گفت: هدف اصلي من از حضور در اين جمع ايراد سخنراني نبود ؛ بلكه براي ديدار با شما به اينجا آمده‌‏ام ؛ اما حيف مي‌‏دانم كه در فرصت پيش آمده با دوستان عزيزم كه نمايندگان دانشجويان دانشگاه‌‏هاي مختلف هستند، سخني نگويم.
وي, با اشاره به عنوان اردوي ساليانه اين اتحاديه كه "گذار به دموكراسي"ناميده شده است، اظهار داشت: مشكلات و موانع دموكراسي را بايد در سه عرصه فرهنگ، سياست و اقتصاد جستجو كرد، اگر حوزه سياست و فرهنگ و اقتصاد فراهم باشد, بهتر مي‌‏توان به سمت دموكراسي قدم برداشت.
آقاجري, با تاكيد بر اينكه من قصد دارم در خصوص تاثير حوزه فرهنگ بر پيش‌‏برد دموكراسي سخن بگويم، گفت : ما در ايران نيازمند يك فرهنگ انسان‌‏مدار براي زمينه‌‏سازي دموكراسي هستيم، چيزي كه متاسفانه در كشور ما بسيار ضعيف و حاشيه‌‏اي است, ارزش انسان مداري به دليل انسانيت او مهم است, صرف‌‏نظر از اينكه از چه جنسيت، طبقه، قوم و ايدئولوژي باشد.
وي افزود: در تاريخ جامعه ما گفتمان غالب، گفتمان عدالت بوده است و در نظام‌‏هاي استبدادي، چه به صورت نظامي محور و چه به صورت پدري- فرزندي و چه در نوع نظام‌‏هاي تشيع‌‏نما مثل نظام صفوي و چه در نظام‌‏هاي سني‌‏ماب، همواره بر عدالت تاكيد ‌‏شده است و آنچه كمتر مورد توجه بوده و در فرهنگ غالب جامعه، محلي از اعراب نداشته است، دموكراسي، آزادي ، پيش شرط لازم و ضروري هر دو يعني انسان مداري بوده است.
اين استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: امروز تاكيد جامعه بر دموكراسي مبني بر حقوق بشر است، چون دموكراسي بدون حقوق بشر تمامي اختيارات را به فردي به عنوان نماينده مردم واگذار مي‌‏كند.
آقاجري, با تاكيد بر اينكه دموكراسي كه بر اخلاق و معنويت استقرار داشته باشد، دموكراسي قوي‌‏تري است، افزود: نظام‌‏هاي مبتني بر حقوق بشر و دموكراسي كه نسبت مشخصي با معنويت و اخلاق برقرار نمي‌‏كنند، نظام‌‏هاي ناقصي هستند.
وي, با يادآوري اين مطلب كه امروز در منطقه شاهد نظام‌‏هاي توتاليتاريستي به نام اسلام در هستيم، گفت : اگر امروز شاهد حضور امريكا و ديگر قدرت‌‏ها در منطقه هستيم، زمينه ساز حضور آنها نظام‌‏هاي بنيادگرايي است كه از حداقل هاي عقلانيت بي‌‏بهره‌‏اند.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب در ادامه خاطرنشان كرد: اين نظام‌‏ها، نظام‌‏هاي تروريسم در خود و براي خود هستند، اين تروريسم معتقد به كشتن ديگري است، تروريسم بن لادني اين‌‏گونه است كه با تروريسمي هم كه ما مي شناختيم، تفاوت دارد.
آقاجري؛ در ادامه با بيان اينكه امروز حقوق بشر و دموكراسي يك فرهنگ جهاني است و امروز شاهد تاكيد و توجه به اين گفتمان در كشورهاي منطقه هستيم، تصريح كرد:حقوق بشر و دموكراسي پديده‌‏هاي طبيعي و بيگانه با تفسير و متون معنايي نيستند به همين دليل نمي‌‏توان نسبت اين مفاهيم را با بستر تاريخي و فرهنگي كه در آن مطرح مي‌‏شوند، فراموش كنيم ؛ اما گاهي نظام‌‏هاي ضد حقوق بشر از اين نسبي‌‏گرايي، مفهومي نسبيت گرايانه را استخراج مي‌‏كنند و اين شگرد نظام‌‏هاي توتاليتر و بنيادگرا براي مقابله با حقوق بشر بوده است.

وي, در ادامه سخنان خود افزود: نسبت‌‏گرايي، منطق باطل، مغالطه آميز و در عين حال خودشكن است ؛ چرا كه در آن منطقه مخصوص زمان و مكان خاص مطرح مي‌‏شود كه خود را جدا از مجموعه جهان در اين زمينه مي‌‏داند.
اين استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان كرد: در حقوق بشر و دموكراسي ، مفهوم نسبي‌‏گرايي نبايد فراموش شود.
وي, با اشاره به اينكه امروز در منطقه خاورميانه روشن‌‏فكران، به ويژه روشن‌‏فكران مذهبي با خطر جدي مواجهند، اظهار داشت: كساني‌‏كه اسلام را براي تئوريزه كردن خشونت و استبداد به كار گرفته‌‏اند، تمام اين مسايل را به پاي اسلام مي‌‏نويسند و به نام آن انجام مي‌‏دهند, اين شرايط رسالت سنگيني براي روشن‌‏فكران مذهبي ايجاد مي‌‏كند.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب, با اعلام اينكه تمام كساني كه در منطقه خاورميانه فعاليت مي‌‏كنند, دل در گروي حقوق بشر و دموكراسي دارند و بايد به اين واقعيات توجه كنند، گفت: ما چه به دين معتقد باشيم و چه نباشيم، فرآيند دموكراتيزاسيون در اين منطقه جزء به شكل ديني آن امكان‌‏پذير نيست، واقعيت‌‏هاي منطقه خاورميانه ايجاب مي‌‏كند كه روشن‌‏فكران به آنچه در تاريخ ، مذهب و فرهنگ ما وجود دارد، توجه كنند.
وي, در ادامه با اشاره به اينكه حتي نظريه‌‏پردازان غربي هم به اين مساله توجه مي‌‏كنند، گفت: بايد گفتمان ديني در منطقه خاورميانه را به كار گرفت.
آقاجري تاكيد كرد: آينده منطقه خاورميانه تحت تاثير دو گفتمان توتاليتر و گفتمان اسلامي است و گفتمان منطقه تحت تاثير نتيجه چالش ميان اين دو گفتمان است.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين, با بيان اينكه گفتمان ديني توتاليتر بيشترين كمك را به نظام‌‏هاي استبدادي كه درصدد مشروعيت بخشيدن به خود هستند مي‌‏كند، گفت: آنها مي‌‏ترسند از اينكه اين ابزار توجيه‌‏كننده و مشروعيت بخش را از دست بدهند، براي همين هم وقتي مي‌‏خواهند كسي را محكوم كنند, سعي مي‌‏كنند به او عناويني نظير ضد دين بودن نسبت دهند.
وي, با تاكيد بر اهميت نقش و رسالت روشنفكران معتقد به" گذار به دموكراسي" بدون خشونت و خون‌‏ريزي، افزود: وظيفه ما روشن‌‏فكران اين است كه فرهنگ سنتي ديني مردم را با اومانيسم و حقوق بشر آشتي دهيم ؛ البته جنبش دانشجويي نقش بسيار مهم و تاثيرگذاري در اين ميان دارد.
همچنين, دموكراسي احتياج به آدم‌‏هاي باسواد و علمي دارد ؛ اما وقتي وضع غارت و استثماري كه در جامعه وجود دارد, باعث مي‌‏شود هر كس تنها به فكر سير كردن شكم خود و خانواده‌‏اش باشد، چگونه مي‌‏توان شهروندان خوبي براي بناي دموكراسي در جامعه پيدا كرد؟
وي, با بيان اينكه تضاد عمده‌‏اي كه در جامعه ما وجود دارد، مانع جدي برسر راه دموكراسي محسوب مي‌‏شود، گفت: نيروهاي توتاليتري كه در جامعه وجود دارند، تضاد مانع اصلي دموكراسي در جامعه ما محسوب مي‌‏شود كه در صورت حل اين تضاد اصلي، تضادها فرعي جايگزين تضادهاي اصلي خواهد شد.
آقاجري, با اشاره به اينكه بايد مراقب بود نيروهاي ضد حقوق بشر و دموكراسي مانع بر سر راه دموكراسي ايجاد نكنند، اظهارداشت: بايد همه جريان‌‏هاي دموكراسي‌‏خواه، هدف واحدي داشته باشند.
آقاجري, با بيان اينكه دوره تاريخي ما دوره عبرت‌‏آموزي است, گفت: ما بايد دوره دكتر مصدق و نهضت ملي را مدنظر قرار دهيم, هدف همه ما دموكراسي است، اگر چه مثلا من دوست دارم اين دموكراسي از نوع ديني و همراه با اخلاق و معنويت باشد ؛ اما در اين حداقل كه خود دموكراسي است ما هم نظر واحدي داريم. ما در حدود اوليه با همه آزادي خواهان و دموكراسي خواهان در ايران و جهان مشترك هستيم؛ اما دو استراتژي معطوف به دولت و ملت وجود دارد كه اعتقاد من، جبنش‌‏هاي دانشجويي با استراتژي معطوف به ملت مرتبط هستند و آن پيشبرد روشن‌‏گري در مورد دموكراسي در متن جامعه است، اينكه مردم راهنمايي شوند براي اينكه خودشان براي استيفاي حقوق خود حركت كنند، وطيفه جنبش دانشجويي است.
وي, با اشاره به اينكه جريان اصلاحات به خاطر درگير شدن در اين مدت فرصت ارتباط با مردم را نيافت، افزود: شما بايد استراتژي بلند مدت اجتماعي و مدني و آشنا كردن مردم با فرهنگ مترقي دموكراسي خواهي و نقد عالمانه و مبتني بر عقلانيت قدرت را در پيش گيريد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقاجري, با بيان اينكه در شرايط موجود انتقاد از خاتمي شجاعت نيست و مشكلي را هم حل نخواهد كرد، گفت: همه فهميده‌‏اند كه خاتمي حتي قدرت دفاع از خود را هم ندارد، حمله كردن به او هيچ مشكلي را حل نمي‌‏كند، شجاعت جايي است كه كسي قدرت واقعي را نقد كند دولت واقعي بايد نقد شود نه دولت ظاهري و بدون قدرت ؛ چرا كه دولت و قدرت واقعي مانع اصلي دموكراسي است.
آقاجري, با اشاره به اينكه قانون مشروط به قانوني دموكراتيك بود، اظهار داشت: در آن قانون شاه تنها يك جايگاه سمبوليك داشت و حق سلطنت نداشت ؛ اما در حقيقت سلطنت مي‌‏كرد, بر اين اساس گاهي استدلال مبني بر اينكه ساختار حقوقي خوب است و ساختار حقيقي بد است, امكان بهتري را براي ما فراهم مي كند.
وي افزود: وجه غالب نيروهاي دموكراسي خواه در كشور ما، گذار به خشونت نيست و مي كوشند براي توسل به روش هاي قهرآميز موانع را بردارند ؛ اما نيروي ضد دموكراسي با منطق زور در مقابل آزادي خواهان مي‌‏ايستند.
وي در پايان اظهار داشت: منشا قدرت، ملت است و منشا قدرت ملت، دانايي است و جنبش دانشجويي در ارتباط با اين قدرت و توانايي مي تواند تعريف درستي از خود را ارايه كند ؛ چرا كه منطق زور همواره در مقابل منطق توانايي بر مبناي دانايي شكست خورده است.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13111

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اردوي دفتر تحكيم وحدت آغاز شد، آقاجري: وظيفه روشن‌‏فكران ، آشتي دادن فرهنگ ديني مردم با دموكراسي و حقوق بشر است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016