جمعه 9 اسفند 1387

عبدالله مومنی: می خواهند فضای گورستانی بر دانشگاه حاکم کنند، بامدادخبر

بامدادخبر:عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکيم) ضمن محکوم نمودن بازداشت گسترده دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک در پی اعتراضات دانشجويی به دفن شهدا در اين دانشگاه هشدار داد، گروه هايی در درون حاکميت تصميم گرفته اند تا از طريق تزريق ايدئولوژی خود به دانشگاه به هر قيمت ممکن،ماهيت و کارکرد اصلی نهاد دانشگاه به عنوان مهم ترين نماد تجددخواهی در ايران را تغيير دهند.

عبدالله مومنی با مرور برخوردهای صورت گرفته با دانشجويان و دانشگاهيان در ۴ سال دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد گفت: در اين دوره، دانشگاه شاهد دست اندازی و تاخت و تاز تفکری بوده است که کمترين نسبت را با دانشگاه به عنوان محفل اصلی آزاديخواهی،پرسشگری و ايستادگی در برابر تماميت خواهی داشته است. اين جريان آزادی ستيز که از طرق مختلف از جمله موازی سازی تشکل های دانشجويی،اخراج ،محروميت از تحصيل دانشجويان،زندانی کردن،اخراج اساتيد،و در نهايت با توسل و سوء استفاده ازابزارهای حکومتی حکم به انحلال بزرگترين سازمان دانشجويی دادند ،همه اين محدوديت ها سعی در کنترل مطالبات دانشجويی داشته است اما به دليل ناکامی دراين تلاش ها، در برابر ايستادگی دانشجويان در برهه های مختلف به انتقام جويی روی آورده است.

مومنی با اشاره به اتفاقات رخ داده در جريان دفن شهدای گمنام در دانشگاه پلی تکنيک گفت:آنچه از شواهد و قراين،فيلم ها و عکس های منتشره بر می آيد،گروهی غير دانشجو به بهانه تکريم و پاسداشت شهدا در اين روز وارد دانشگاه که خانه دانشجويان است شده اند و ضمن ضرب و شتم دانشجويان و فحاشی و به کار بردن رکيک ترين الفاظ به دانشجويان و علی الخصوص دانشجويان دختر دانشگاه پلی تکنيک،بيش و پيش از آنکه قصد تکريم شهدا را داشته باشند، به قصد قدرت نمايی،ايجاد رعب و وحشت و انتقام جويی رفتار کرده اند.

دبير سابق تشکيلات دفتر تحکيم وحدت ادامه داد:دانشجويان همان گونه که در شعارها و بيانيه های خود تاکيد داشته و دارند هيچ گاه با تکريم شهدا مخالف نبوده و نيستند اما معتقدند که حاکميت تلاش دارد تا با سواستفاده از مقام شهدا که در ميان ايرانيان از ديدگاه دينی و ملی مرتبه ای والا دارند،ايدئولوژی خود را به دانشگاه تزريق کرده و فضای هرگونه پرسشگری،نقادی و آزاديخواهی را مسدود سازد.وی تصريح کرد:گسيل سيستماتيک و مهندسی شده گروههای سرکوب گر و آزادی ستيز به دانشگاه هدف اصلی پروژه دفن شهيد در دانشگاه است.

عبدالله مومنی با ابراز تاسف شديد از سواستفاده نهادهای قدرتمدار از نام شهدا گفت: حکايت عجيبی است که در جامعه ما شهدايی که بخاطر دفاع از کشور و امنيت شهروندان بزرگترين سرمايه وجودی شان را مايه گذاشته اند امروز به ابزاری برای نا آرامی و نقض حقوق شهروندان تبديل شده اند.

امروز در کشوری که حاکميت اش با نام و نان شهداء قلمرو سلطه و حکمرانی شان را تا دخالت و کنترل حوزه خصوصی شهروندان می گستراند بخش هايی از آن خواسته و بخش هايی نا خواسته بزرگترين خيانت ها و ضربه ها را به شهداء و آرمان های وطن پرستانه آنها زده اند.

آيا سزاوار شهداء است که حتی به جسد شان و استخوانهايشان هم رحم نمی کنند که تا ديروز ابزار تحکيم قدرتمداران قرار گرفته بودند و امروز آنها را به ابزار سرکوب تبديل کرده اند و با نام و ياد شهداء دانشجويان زندانی و اخراج می شوند،در اين وضعيت عقلاء و دلسوزان کشور تدبير کنند که آيا دانشجويان در برابر شهدايند و يا منفعت جويان و زياده خواهان؟متاسفانه عده ای می خواهند با تبديل دانشگاهها به گورستان فضای گورستانی در جهت خاموش ساختن هر صدايی متفاوت با ايدئولوزی رسمی در کشور حاکم کنند.


سخنگوی سازمان دانش آموختگان با اشاره به بازداشت گسترده دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک گفت:علی الظاهر نهادهای متولی امور دانشجويی آنچنان از اعتراض دانشجويان به تلاش برای سواستفاده از مقام شهدا عصبانی شده اند که دست به بازداشت فله ای فعالان دانشجويی دانشگاه پلی تکنيک زده اند و اين در حالی است که اساسا بسياری از فعالان بازداشت شده در آن روز در محل دانشگاه پلی تکنيک حضور نداشته اند.

عبدالله مومنی ادامه داد:بازداشت آقايان مهدی مشايخی، عباس حکيم زاده، نريمان مصطفوی ، احمد قصابان مجيد توکلی، حسين ترکاشوند، اسماعيل سلمانپور و کوروش دانشيار و بی خبری خانواده های آنان از وضعيت اين دانشجويان را موجب نگرانی دانست و گفت:برخی از دانشجويان بازداشت شده ، در سال ۸۶ نيز به دنبال غائله نشريات دانشگاه پلی تکنيک بازداشت و مدت ها به گناه ناکرده در بند بودند و امروز شاهديم که مجددا اين دانشجويان بازداشت شده اند. مومنی همچنين ادامه بازداشت يونس ميرحسينی دانشجوی دانشگاه شيراز را موجب نگرانی دانست.

سخنگوی سازمان دانش آموختگان با انتقاد شديد از عملکرد وزارت علوم و رياست دانشگاه پلی تکنيک گفت:در حالی که دانشگاه آماج دست اندازی نيروهای غير دانشجو و خودسر شده است. کسانی که مطابق با قانون متولی دانشگاه هستند نه تنها در قبال چنين رفتارهای بی سابقه و غيرقانونی مخالفتی نمی کنند بلکه علی الظاهر خود،محرک اصلی برای بازداشت دانشجويان و فشارهای مختلف ،قضايی،امنيتی بر آنان و خانواده هايشان شده اند.

مومنی به تلاش بی وقفه وزارت علوم برای القای غيرقانونی بودن دفتر تحکيم وحدت اشاره کرد و گفت: مشروعيت جنبش دانشجويی نه از طريق بخشنامه های دولت نهم و ساير دولت ها بلکه از طريق ميزان انطباق آن با کارکرد نهاددانشگاه و آرمان های آزاديخواهانه تعيين می شود.

سخنگوی سازمان دانش آموختگان همچنين با اشاره به ايجاد خط جديد تبليغی بر عليه روشنفکران و اساتيد دانشگاه به هجمه بی سابقه رسانه ای به هاشم آقاجری و محمد مجتهد شبستری و پلمپ انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان به همين بهانه، اشاره کرد و گفت:در حالی که حافظه تاريخی ما همچنان حوادث سال ۱۳۸۱ و صدور حکم اعدام برای آقای دکتر هاشم آقاجری از روشنفکرانی که مسوليت و تعهد ايشان در دفاع از ميهن و روشنگری در جريان اصلاحات بر کسی پوشيده نيست را در خاطر دارد،بخش های مشخصی از حاکميت که نگران تاثيرگذاری روشنفکران و دانشگاهيان در آستانه انتخابات آتی و يکدست شدن صداهای مختلف جامعه ايران مبنی بر لزوم تغيير مديريت سياسی کشور هستند،به انواع دروغ پردازی و جريان سازی بر عليه روشنفکران پرداخته اند.

سخنگوی سازمان دانش آموختگان خطاب به گروه های مختلف سياسی اصلاح طلب که قصد حضور در انتخابات آتی را دارند گفت:چگونگی دفاع گروه های سياسی و شخصيت های مختلف اصلاح طلب ازاساتيد و دانشجويان و موضع گيری در برابر دست اندازی های عريان به نهاد دانشگاه، معيار خوبی برای سنجش پايبندی آنان به شعارهای اصلاح طلبانه و ارزيابی صداقت اصلاحی شان خواهد بود.

سخنگوی سازمان دانش آموختگان در عين حال تصريح کرد:هجوم به دانشگاه نه يک تاکتيک انتخاباتی صرف،بلکه پروژه دنباله داری است که دولت نهم از آغازين روزهای روی کار آمدن به قصد تغيير ماهيت و عملکرد اين نهاد و تزريق ايدئولوژی خود به آن دنبال می کرده است و امروز شکل عريانی به خود گرفته است ،بنابراين نه تنها بر اصلاح طلبان بلکه بر تمامی مسوولان جمهوری اسلامی که در سی سال گذشته لااقل بر لزوم گسترش دانشگاه به عنوان يکی از بازوهای رشد،توسعه و پيشرفت کشور معتقد بوده اند، فرض است که با موضع گيری در برابر اقدامات انجام شده از تغيير ماهيت نهاد دانشگاه و کارکرد آن کنند.

سخنگوی سازمان دانش آموختگان در پايان تاکيد کرد:سازمان دانش اموختگان ايران با اعلام حمايت خود از دانشجويان و اعتراض شديد به حملاتی که در هفته های اخير به دانشجويان شده است، از نهادهای متولی درخواست دارد تا زمينه آزادی دانشجويان بازداشت شده را فراهم آورد.


Published from gooya news {http://news.gooya.com}
Copyright © 2008 news.gooya.com
All rights reserved for the original source