جمعه 23 ارديبهشت 1390

ناصر زرافشان در يک حادثه رانندگی به‌شدت زخمی شد، راديو زمانه

ناصر زرافشان، وکيل، نويسنده و فعال سياسی بر اثر تصادف شديد رانندگی زخمی شد و به بيمارستان منتقل گرديد.

به گزارش زمانه، دکتر ناصر زرافشان، از وکلای مطرح ايران و دبير کانون نويسندگان ايران، روز چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت‌ماه جاری در يک سانحه رانندگی به‌شدت آسيب ديد و به بيمارستان منتقل شد.

فريبرز رئيس‌دانا، اقتصاددان و از اعضای کانون نويسندگان ايران که از دوستان و نزديکان ناصر زرافشان به‌شمار می‌رود، در گفت‌وگو با راديو زمانه ضمن تأييد اين خبر گفت: «ايشان برای يک پرونده وکالتی به نوشهر رفته بود که به هنگام بازگشت در نزديکی‌های شهر کرج تصادف می‌کند.»

وی در تشريح صحنه تصادف گفت: «يک خودروی نيمه‌سنگين از روبه‌رو از مسير خود منحرف می‌شود و از پهلو به طرف راننده (زرافشان) اصابت می‌کند.»

آقای رئيس‌دانا افزود: «در اين حادثه پای چپ دکتر زرافشان به شدت خورد می‌شود و به حالت کما فرو می‌رود و خانمی از دستياران آقای زرافشان نيز با صورت به داشبورد خودرو برخورد می‌کند و فک و دندان‌هايش می‌شکنند.»

فريبرز رئيس‌دانا گفت پس از تصادف و انتقال ناصر زرافشان به بيمارستان وقتی وی به بالين او رفت مداواهای اوليه صورت گرفته بود.

رئيس‌دانا افزود در اين بيمارستان زرافشان چيزی به‌خاطر نمی‌آورد اما سپس با انتقال وی به بيمارستانی در تهران و عمل جراحی، بعد از ظهر پنج‌شنبه حال او بهبود نسبی يافت و دوستان و نزديکانش از کانون نويسندگان و کانون دفاع از حقوق کارگران به ديدار وی رفتند.

آقای رئيس‌دانا ضمن ابراز اميدواری از اين‌که اين تصادف «مسأله پيچيده‌ای» نباشد افزود مدارک راننده خودروی نيمه‌سنگين از او گرفته شده و وی فعلأ آزاد است تا تحقيقات در اين مورد صورت گيرد.

ناصر زرافشان حقوق‌دان، نويسنده و مترجم ۶۵ ساله از زمره فعالان سرشناس چپ در ايران به شمار می‌رود که سال‌های بسياری را در زندان گذرانده است.

وی تحصيلات مقدماتی را در زادگاهش اصفهان به پايان رساند و در دانشگاه تهران در رشته حقوق تا مقاطع کارشناسی ارشد تحصيل کرد و مدرک دکترای خود را از فرانسه گرفت. او از اوايل دهه ۵۰ به‌عنوان وکيل مشغول به کار شد و هم‌زمان در حوزه مسائل اجتماعی فعاليت کرد.

زرافشان وکيل خانواده روشنفکران، سياستمداران و نويسندگانی بود که در پرونده موسوم به قتل‌های زنجيره‌ای، توسط عوامل وزارت اطلاعات به قتل رسيده بودند.

وی با پی‌گيری‌ اين پرونده، در اسفند ماه سال ۱۳۷۹ خورشيدی، از سوی‌ سازمان قضايی نيروهای مسلح به پنج سال زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم گرديد و چند ماه پس از اعلام حکم محکوميت در روز چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۱ در خيابان بازداشت و روانه زندان شد.

ناصر زرافشان در زندان در اعتراض به روند دادرسی دست به اعتصاب غذا نيز زد که نتيجه‌ای در بر نداشت.
دوران محکوميت ناصر زرافشان در اسفندماه سال ۱۳۸۵ پايان يافت و از زندان آزاد گرديد.

وی جايزه ويژه کميته نويسندگان در بند (جايزه قلم سال ۲۰۰۶ توخولسکی) انجمن قلم سوئد و جايزه حقوق بشر اتحاديه قضات آلمان را در سال ۲۰۰۷ دريافت کرده است.

ناصر زرافشان تأليفات و ترجمه‌هايی نيز در زمينه اجتماعی و سياسی دارد که از آثار او می‌توان به «مبانی اقتصاد سياسی» (تأليف)، «سيری در فلسفه و فلسفه تاريخ» (تأليف)، «می‌رويم کمی هيزم جمع کنيم» (ترجمه)، مانيفست سرمايه‌داری (ترجمه) اشاره کرد.


Published from gooya news {http://news.gooya.com}
Copyright © 2009 news.gooya.com
All rights reserved for the original source