یکشنبه 26 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلامیه شورای هماهنگی جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران: از جنبش‌ مخالفان اسلام‌گرایی در مصر پشتیبانی کنیم!

انقلابی که دو سال پیش در مصر به سرنگونی رژیم حسنی ‌مبارک انجامید امروز بر سر دو راهی سرنوشت‌سازی قرار گرفته است. با به قدرت رسیدن اخوان ‌المسلمین و رشد اسلام‌گرایان سلفی‌ در انتخاباتی که پس از سقوط دیکتاتوری برگزار شد، نیروهای آزادی‌خواه، دموکرات و لائیک مصری در برابر چالشی سخت و بغرنج قرار گرفته‌اند. هم اکنون و در این لحظات حساس و چه بسا تعیین‌کننده، سرنوشت انقلاب مصر، سرنوشت آزادی و دموکراسی در این سرزمین کهن‌سال بر دوش مبارزان خستگی‌ناپذیر لائیک در پس نشاندن اسلام‌گرایان صاحب قدرت سیاسی و اقتصادی سنگینی می‌کند. ادامه و استمرار جنبش اپوزیسیونی لائیک در مصر، از قاهره تا دیگر شهر‌ها، همبستگی و همراهی جهانیان از جمله ما ایرانیان را فرا‌می‌خواند.

آنچه که در هفته‌های گذشته در میدان تحریر و اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر رخ داد تجربه‌ای است که از یک سو ترس و آشفتگی قدرتمندان جدید مصر و رئیس جمهور محمد مرسی را برانگیخت و از سوی دیگر امید در دلهای بخش‌های وسیعی از مردم مصر - به‌ویژه جوانان، دانشجویان، زنان، جامعه‌ی روشنفکری و مدنی و اقلیت قبطی – را باردگر زنده کرد. آن‌ها می‌توانند انقلابی که به سرنگونی مبارک انجامید ولی در نیمه راه متوقف شد را ادامه دهند.

محمد مرسی در ماه گذشته احکامی در جهت دادن اختیارات مطلق به رئیس جمهور یعنی به شخص خود صادر کرد. این فرامین دیکتاتوری‌ساز شورش‌های اخیر و موج اعتراضات مردم علیه رئیس جمهور و اخوان‌المسلمین را برانگیخت. بنا بر این احکام، رئیس جمهور در رأس دو قوای دیگر یعنی قانون‌گذاری و قضائی قرار می‌گرفت و در نتیجه به فرمانروائی با اختیاراتی تام تبدیل می‌گشت .طبق این احکام تمامی آن آزادی‌های نسبی هم که به شکرانه اعتراضات جنبش و انقلاب مردمی علیه دیکتاتوری مبارک به‌دست آمده است باز پس ستانده می‌شود. هدف دیگر احکام ریاست جمهوری این بود که موقعیت اسلام سیاسی در ساختار قدرت را تحکیم و تثبیت کند.

امروزه یکی از موفقیت‌های بزرگ جنبش مقاومت مصر در این امر نهفته است که قادر شده است نیروی گسترده‌ای از مردم را در مخالفت با اخوان‌المسلمین و مقاصد دین‌سالارانه‌ی آن‌ها به میدان آورد و سازمان دهد. در اکثر شهر‌های بزرگ به‌ویژه در قاهره ده‌ها هزار نفر به اعتراض برخاسته‌اند. آن‌ها با شعار سرنگونی مرسی، مخالفت آشکار خود را با اخوان‌المسلمین و حاکمیت دینی‌- ‌اسلامی اعلام می‌کنند. در درگیری‌ها میان مردم و نیروهای نظامی ده‌ها نفر کشته، چند صد نفر زخمی و تعداد بسیاری دستگیر و زندانی شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اکنون با وجود پس نشستن مرسی در برابر مخالفت و مقاومت مردم، سیاست او و حزب حاکم هم‌چنان بر تحکیم و تثبیت ساختارهای استبداد مذهبی از طریق قانون اساسی جدید است که با شتاب هر چه بیشتر به رفراندوم گذارده می شود.

با آوردن اصل «‌ شریعت اسلام منشأ همه‌ی قوانین است» در پیش‌نویس قانون اساسی جدید، حکومت دینی در مصر در عمل مستقر می‌شود. پایمال کردن حقوق زنان و اقلیت‌ها از جمله قبطیان، محدود کردن آزادی‌های سیاسی و اجتماعی، دادن اختیارات فراوان و مطلق به نهاد ریاست جمهوری و خارج کردن ارتش و نیروهای انتظامی از کنترل مجلس منتخب مردم، از جمله موارد دیگری هستند که در پیش‌نویس قانون اساسی جدید به رفراندوم گذارده می‌شوند. انتشار پیش‌نویس قانون اساسی از سوی ریاست جمهوری، مخالفت رسانه‌ها را برانگیخت به طوری که چند روزنامه مهم مصری در عنوان صفحه اول خود با حروف بزرگ نوشتند: «نه به دیکتاتوری جدید!».

امروز، نیروهای مختلف سیاسی و اجتماعی که طرفدار حکومتی غیر دینی، لائیک و دموکراتیک در مصر هستند، متحد با هم به مقابله با حکومت اخوان‌المسلمین و اسلام‌گرایان در مصر برخاسته‌اند. ائتلافی گسترده‌ میان احزاب اپوزیسیون به نام جبهه نجات ملی برای مقابله با رفراندوم و حکومت دینی شکل‌گرفته است.

جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران همبستگی مبارزاتی خود را با مردم مصر در این شرایط خطیر و بحرانی اعلام می‌دارد. ما بدین وسیله همبستگی خود را با سایر جنبش‌های عربی در راه استقرار آزادی، دموکراسی در جدایی دولت و دین اعلام می‌داریم. چه آن جنبش‌هایی که چون در تونس بر دیکتاتوری‌های سابق خود‌ چیره شدند و امروزه هم چون در مصر با خطر بازگشت استبداد دینی رو به رویند و چه آن‌ها که در راه مبارزه با دیکتاتوری‌های حاکم در برابر چالش‌هایی سخت داخلی و خارجی قرار دارند.

ما در جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران بر این باوریم که مبارزه‌ی نیروهای لائیک و سکولار برای جدائی دولت و دین در کشورهای عربی بویژه امروز در مصر، مبارزه برای ممانعت از بازتولید استبدادی دیگر، به شکلی دیگر و چه بسا شدید‌تر، اما این‌بار به نام دین و اسلام، از اهمیت به سزا و تعیین کننده‌ای برخوردار است.

استقرار آزادی و دموکراسی در مصر هم برای این کشور، برای مصر کبیر و تاریخی،‌ و هم برای جهانیان از جمله برای ایرانیان و نیروهای مترقی و لائیک ایرانی که در راه برچیدن نظام جمهوری اسلامی تلاش و مبارزه می‌کنند، فوق العاده اهمیت دارد.

شورای هماهنگی جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016