دوشنبه 4 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: اداره تک جناحی کشور به صلاح نيست

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اولين قدم در بازگشت تعادل به جامعه را برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و قانونی خواند و گفت: با تحقق اين امر، همه نيروهای سياسی فعال و مردم به نتيجه بيرون آمده از صندوق‌ها تمکين کرده و با همکاری و ياری‌رسانی به دولت، مشکلات و معضلات کشور به ياری خداوند برطرف خواهد شد.

به گزارش برگزاری مهر به نقل از پايگاه اطلاع رسانی آيت الله علی اکبرهاشمی رفسنجانی، وی در ديدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی ادوار دانشگاه‌های تهران و تبريز، ارائه تحليل درست و واقع‌بينانه از تحولات انقلاب اسلامی ايران را لازمه رسيدن به تصميم صحيح برای ادامه راه نظام اسلامی خواند و با بيان نقش نيروهای مؤثر در پيروزی انقلاب اسلامی ايران و پس از آن گفت: اگرچه نيروهای سياسی با سلايق گوناگون در انقلاب نقشی مهم داشتند، اما ملات و مبنای اصلی شکل‌گيری انقلاب اسلامی علی‌رغم تفاوت‌های قومی و فرهنگی، عشق و علاقه عموم مردم به اسلام و مکتب اهل بيت(ع) و نيز انتظار پيشرفت و توسعه در جهان پُرشتاب معاصر بود و همين امر موجب جلوداری حوزه‌های علميه و نيروهای مسلمان در مبارزات عليه شاه به رهبری امام راحل(ره) شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله هاشمی رفسنجانی به ريزش‌های پس از پيروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و با بيان اينکه طبيعت انقلاب ها با افراط و تفريط عجين است، تصريح کرد: انقلاب اسلامی ايران نيز از اين مقوله مبرّا نبود، چنان که با شکل‌گيری نظام جمهوری اسلامی ايران، بسياری از گروه ها که با خواست مردم همراه نبودند و افکار افراطی داشتند، از صحنه حذف شدند.

وی در ادامه به وضع جامعه و فضای سياسی کشور در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: جنگ تحميلی موجب شد جناح‌های گوناگون حاضر در صحنه نظام اسلامی اختلاف‌ها را به حداقل برسانند و تحت رهبری حضرت امام(ره) به خوبی و با پيروزی از دفاع مقدس خارج شوند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی به بروز اختلافات پس از پايان جنگ تحميلی اشاره کرد و با اشاره به حساسيت اوضاع اقتصادی، سياسی و بين‌المللی کشور در آن مقطع گفت: بازسازی کشور و رفع محروميت‌های جامعه ايجاب می‌کرد که از تمام نيروهای دلسوز کشور اعم از چپ و راست و تندرو و کندرو برای ساختن بنيان‌ها و توليد و اقتصاد کشور استفاده شود و اين امر سبب شد، دولتی نسبتاً متعادل شکل بگيرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين شبهه که چرا ريشه اختلاف، تضاد و انحراف از ابتدا در نظام جمهوری اسلامی خشکانده نشد؟ وجود اختلاف و تضاد را طبيعی و موجب پويايی جامعه خواند و تصريح کرد: در هيچ دوره از انقلاب و نظام اسلامی بنا نبود که نيروهايی که قصد خدمت داشتند، علی‌رغم اختلاف سلايق آرا حذف شوند، بلکه هنر حضرت امام و انقلابيون، حفظ همه نيروهای در صحنه بود مگر اينکه بر ضد انقلاب و نظام، دست به اسلحه ببرند و چنين شد که گروههايی نظير منافقين و فدائيان خلق از صحنه انقلاب حذف و نيروهای چپ و راست و متعادل‌ها حفظ و با مديريت بنيانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب تا پايان دولت اصلاحات حفظ شدند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به نقش متعادل‌کننده حضرت امام و سپس رهبری معظم انقلاب ميان نيروها و دلسوزان جامعه از جناح‌ها و سلايق گوناگون، حفظ تعادل و توازن ميان نيروهای سياسی را ضامن پويايی و رشد و پيشرفت کشور خواند و افزود: حذف برخی گروهها با سلايق سياسی مختلف هيچ‌گاه به صلاح کشور نبوده و راه درست اداره جامعه هم بازگشت به تعادل و پرهيز از حذف دلسوزان و وفاداران به انقلاب و قانون اساسی است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام حفظ نيروها و دلسوزان واقعی کشور از سلايق گوناگون را هنر اداره کشور خواند و گفت: راه درست و واقع‌بينانه اين است که تعادل را به جامعه باز گردانيم و اين امر شدنی و قابل تحقق است.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی اولين قدم در بازگشت تعادل به جامعه را برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و قانونی خواند و گفت: با تحقق اين امر، همه نيروهای سياسی فعال و مردم به نتيجه بيرون آمده از صندوق‌ها تمکين کرده و با همکاری و ياری‌رسانی به دولت، مشکلات و معضلات کشور به ياری خداوند برطرف خواهد شد.

در ابتدای اين ديدار برخی از حاضران به تشريح فضای سياسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و نيز اوضاع دانشگاه‌های کشور پرداخته و خواستار رهنمودهای آيت‌الله هاشمی رفسنجانی برای آينده کشور شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016