دوشنبه 23 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحليل مشايی از حاشيه‌های سفر احمدی‌نژاد به مصر

ايسنا ـ رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها در جريان سفر رييس‌جمهور به مصر يکی از شخصيت‌های فعال هيات همراه ايرانی بود که در اکثر برنامه‌ها رييس‌جمهور را همراهی می‌کرد و بسياری از رسانه‌های مصری نيز جهت گفت‌وگو با وی ابراز علاقه می‌کردند.

اسفنديار رحيم‌مشايی در اين سفر برخلاف چند سفر قبلی سعی کرد، حضور پررنگ‌تری در رسانه‌ها در راستای بيان اهميت سفر رييس‌جمهور و همچنين اهميت نزديک شدن دو ملت ايران و مصر داشته باشد که شايد يکی از علل حضور پررنگ وی در اين سفر فارغ از بعضی مباحثی که برخی از رسانه‌ها در ارتباط با بحث انتخابات مطرح می‌کنند، سمت جديد بين‌المللی وی و عضويت مصر در تروئيکای گروه نم باشد.

احمدی‌نژاد به عنوان شخصيت بی‌نظير بين‌المللی در مجامع جهانی شناخته می‌شود

اسفنديار رحيم مشايی در پايان سفر رييس‌جمهور به مصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به بيان اهميت اين سفر که بابازتاب‌های خارجی فراوانی همراه بود، همچنين برخی از موارد حاشيه‌ای آن پرداخت.

وی با يادآوری‌ اين‌که سفر احمدی‌نژاد به مصر به منظور شرکت در دوازدهمين اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی بود و اين موضوع در جای خود بسيار حائز اهميت است، افزود: البته اين سفر از زوايای ديگری نيز بسيار اهميت دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تصريح کرد: يکی از دلايل اهميت سفر رييس جمهور ايران به مصر اين است که بعد از قطع روابط ديپلماتيک بين ايران و مصر بعد از پيروزی انقلاب اسلامی اين اولين سفری است که يک رييس‌جمهور ايرانی به مصر انجام می‌دهد و اين موضوع برای دو ملت و همچنين جهان اسلام و سطح بين‌الملل بسيار مهم است، چنانکه رسانه‌های مهم جهانی، منطقه‌ای و همچنين دو کشور در حجم بالايی به اين سفر توجه داشتند.

رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها همچنين به جايگاه احمدی‌نژاد در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: مساله بعدی حضور شخص آقای احمدی‌نژاد بود که در حال حاضر به عنوان يک شخصيت بی‌نظير بين‌المللی در مجامع جهانی بخصوص جهان اسلام شناخته می‌شود.

مردم مصر نسبت به ظرفيت‌های دينی و ملی خود آگاه شده‌اند

مشايی همچنين به جايگاه دو کشور ايران و مصر در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: دو ملت ايران و مصر از لحاظ مختلف ضمن مشابهت‌هايی که با هم دارند، تاثير استراتژيک نيز در مسائل مختلف جهان اسلام، منطقه و عرصه بين‌الملل دارند.

وی با بيان اين‌که ايران و مصر هر دو کشوری با سابقه تمدنی بزرگ هستند و اين دو کشور با پذيرش اسلام با توجه به ظرفيت‌هايی که داشتند در رشد و تعالی فرهنگ اسلامی بسيار موثر بودند، ادامه داد: اين دو کشور در جهان اسلام به مانند دو قطب درخشيدند و اثرگذاری عميقی بر مسائل جهان اسلام داشتند.

رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها همچنين به قرار گرفتن مصر در خط مقدم مبارزه با صهيونيسم جهانی در حدود ۶۰ سال پيش اشاره کرد و گفت: آنها در اين زمينه در آن مدت درخشش بيشتری از خود نشان دادند و بعد از پيروزی انقلاب اسلامی و اثر عميقی که اين انقلاب در سطح منطقه و بين‌المللی به جا داشت، نقش ايران به مراتب بالاتر رفت و در سطح بالاتری قرار گرفت.

مشايی با بيان اين‌که وضعيت سياسی ايران و مصر در طول ساليان گذشته باعث شد که اين دو کشور هيچ وقت آنطور که انتظار می‌رود در کنار هم برای حل مشکلات جهان اسلام و ايجاد ظرفيت‌های مشترک برای تحولات جهانی قرار نگيرند، گفت: درست بعد از پيروزی انقلاب اسلامی زمانی که ايران از موقعيت ژندارم منطقه در موقعيت بالاتری دست يافت و به جايگاه يک کشور انقلابی در منطقه دست يافت، حکومت مصر به جای آن سابقه انقلابی حضور در خط مقدم مبارزه تبديل به حکومتی شد که در سازش با صهيونيست‌ها پيشرو شد و اقدام به امضای پيمان کمپ‌ديويد کرد و اين يکی از دلايل اصلی قطع روابط ديپلماتيک بين ايران و مصر بود.

ايران و مصر می‌توانند تحولات بزرگی را در جهان اسلام ومنطقه رقم بزنند

وی گفت: اما اکنون انقلابی در مصر ايجاد شده و يک بار ديگر مردم مصر نسبت به ظرفيت‌های دينی و ملی خود آگاه شده‌اند و اگر ايران و مصر اکنون در کنار هم قرار بگيرند می‌توانند در جهان اسلام و در منطقه خاورميانه بسيار تاثيرگذار باشند و تحولات بزرگی را صورت دهند.

رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها گفت: ابعاد اهميت مشارکت و همکاری همه‌جانبه اين دو کشور چيزی نيست که در يک مصاحبه بشود بيان کرد و به ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو نياز دارد و به نظر من بايد در اين ارتباط جلسات فراوانی تشکيل شود.

مشايی افزود: اما طبيعی است که بر سر راه ايران و مصر در راه نزديک شدن به يکديگر موانع بسياری شکل بگيرد و مخالفان در سطح بين‌المللی يقينا سعی خواهند کرد که اين روابط توسعه پيدا نکند.

احمدی‌نژاد در حد مقدور در جهت بسترسازی مناسبات ايران و مصر اقدام کرد

وی با بيان اين‌که ما همچنان در وضعيت قطع رابطه هستيم و دفتر حافظ منافع دو کشور فعال هستند، افزود: در اين شرايط حضور رييس‌جمهور در مصر می‌تواند زمينه‌ساز شکل‌گيری يک قدرت فوق‌العاده بزرگی بين ايران و مصر در منطقه باشد و آقای احمدی‌نژاد در اين سفر با وجود اين‌که اين سفر يک سفر دوجانبه نبود تلاش کرد تا حد مقدور در جهت بسترسازی مناسبات بين دو کشور اقدام کند.

جايگاه ايران در جهان اسلام ويژه است

رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها با بيان اين‌که بازديد آقای رييس‌جمهور و گفت‌وگو با رييس الازهر مساله مهمی بود که ايشان انجام داد، گفت: آقای رييس‌جمهور در اين ديدار بر اهميت وحدت بين مسلمين تاکيد کردند.

مشايی با اشاره به اهميت اين ديدار و تاثير آن در وحدت بين مسلمين گفت: اين ديدار که آقای احمدی‌نژاد در دانشگاه الازهر داشتند و با مقامات اين دانشگاه ديدار کردند، فوق‌العاده اثرگذار است.

وی اظهار کرد: آقای احمدی‌نژاد شخصيت کم‌نظير بين‌المللی هستند و در جهان اسلام از معروفيت و محبوبيت بالايی برخوردارند، مورد وثوق هستند و ايران نيز به عنوان پرچمدار حرکت‌های اصلاحی در جهان و مبارزه عليه استکبار شناخته شده و در اين زمينه خط مقدم است. جايگاه ايران در جهان اسلام ويژه است.

مشايی هم‌چنين به جايگاه مصر اشاره کرد و گفت: مصر کشوری اسلامی و دارای سابقه تمدنی زيادی در جهان است. نقش موثری در جهان عرب و اسلام دارد و در منطقه تاثيرگذار است.

رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها در ايران اظهار کرد: دانشگاه الازهر نيز به عنوان يکی از قديمی‌ترين دانشگاه‌های اسلامی شناخته می‌شود و نقش مهمی در توسعه‌ی دانش اسلامی و تربيت دانشجو داشته است و نقشش بی‌بديل است. لذا بازديد رييس‌جمهور از اين دانشگاه طبعا مورد استقبال و هم‌چنين مورد انتظار بود و ما شاهد استقبال رسانه‌ها در اين زمينه بوديم و اين نشان از اهميت و پتانسيل زياد اين ديدار دارد.

رييس الازهر احمدی‌نژاد را در عين سادگی، پرجاذبه و قدرتمند خواند

وی با بيان اين‌که در ابتدای اين جلسه رييس دانشگاه الازهر احساساتشان را از ديدار با رييس‌جمهور بيان کردند و اعلام کردند که ايشان مرد بزرگی است و در عين سادگی، پرجاذبه و قدرتمند است، افزود: در ادامه ايشان توضيحاتی درباره‌ی دانشگاه الازهر دادند و تعدادی از اساتيد اين دانشگاه را که بعضی از آنها در مورد فرهنگ و علوم انسانی و ايرانی تحقيقاتی کرده بودند، معرفی کردند، از جمله دو تن از اساتيد برجسته‌ی اين دانشگاه که تحقيقاتی در مورد صدرالمتألهين شيرازی و شيخ طوسی انجام داده بودند و اين نشان‌دهنده‌ی ظرفيت بزرگ ايران است.

مشايی گفت: در اين ديدار بر ضرورت اتحاد بين شيعه و سنی تاکيد شد. هم‌چنين بر ضرورت پرهيز از اختلاف تاکيد شد و اين‌که بايد در راستای وحدت حرکت کنيم و وحدت بين مسلمين را افزايش دهيم.

وی افزود: در اين جلسه رييس‌جمهور علاوه بر ضرورت تاکيد بين مسلمين اظهار داشتند ما برای اين‌که شاهد وحدت بين مسلمين باشيم، بايد افق‌های بلندتر و اهداف بلندتر را مورد توجه قرار دهيم و کشورها و گروه‌های اسلامی به اهداف بلندتر توجه داشته باشند؛ چرا که عدم توجه به اين اهداف بزرگ و مسووليت اصلی باعث ايجاد نگاه پايين و بعضا تنگ‌نظری می‌شود و در اين تنگ‌نظری‌ها اختلافات زياد می‌شود.

مشايی ادامه داد: رييس‌جمهور در اين جلسه بر اهميت عدالت تاکيد کردند و اظهار داشتند تحقق عدالت نيازمند انسان عادل است؛ انسانی به مانند پيامبر (ص) که درک و فهم حقيقی از اسلام و قرآن داشته باشد. از عدالت درک درستی داشته باشد و ايشان به نحو شايسته موضوع حضرت ولی‌عصر (عج) را مطرح کردند و تاکيد کردند که ولی‌عصر يک بحث فرقه‌ای نيست و فقط به مسلمانان تعلق ندارد و متعلق به کل جامعه‌ی بشری است و طرح موضوع حضرت ولی‌عصر (عج) اختلاف‌انگيز نيست؛ چرا که ايشان باعث نجات تمام بشريت خواهد بود و فصل مشترک تمام انسان‌ها است.

جلسه احمدی‌نژاد با اساتيد الازهر آثار ارزشمندی به همراه خواهد داشت

رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها در ايران گفت: انعکاس سخنان آقای احمدی‌نژاد در نزد اساتيد حاضر در اين جلسه جالب بود و گويی برای اولين بار بود که به اين شکل به موضوع انسان کامل و عدالت نگاه می‌کردند، فارغ از ديگر مسائل.

مشايی با تاکيد بر اين‌که اين جلسه، جلسه‌ی خوبی بود و آثار ارزشمندی به همراه خواهد داشت، در پاسخ به اين سوال که برخی رسانه‌های عربی مطرح کردند که در اين جلسه در مورد مساله‌ی بحرين، مساله‌ی سوريه و هم‌چنين اهل سنت اهواز مطالبی از سوی شيخ الازهر مطرح شده است، گفت: در مورد مساله‌ی که شما اشاره می‌کنيد مبحثی مطرح نشد.

وی ادامه داد: در اين جلسه سخن در مورد وحدت جهان اسلام بود و تاکيد شد که بايد به مسائل اسلام توجه ويژه‌ای شود که از جمله اين مسائل، سوريه است.

مشايی افزود: رييس‌جمهور در اين جلسه در مورد مساله‌ی سوريه گفتند، مردم سوريه بايد به انتخاب خود سرنوشت خود را رقم بزنند و حاکمان خود را با انتخاب خود تعيين کنند و راه حل بحران سياسی از طريق گفت‌وگو، مفاهمه و مشارکت مردم در انتخاب حاکمانشان است و راه ديگری ندارد و هر دولتی بخواهد بر اساس جنگ به قدرت برسد، دوام نخواهد داشت و جنگ راه حل نيست.

توده‌های مردم مصراستقبال باشکوهی از رييس‌جمهور داشتند

رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها همچنين به زيارت رييس‌جمهور از زينبيه و راس‌الحسين در مصر اشاره کرد و گفت: زيارت اين دو مکان فرصتی بود که رييس‌جمهور با مردم مواجه شود و از نزديک ديداری داشته باشند و شما خود مشاهده کرديد که توده‌های مردم چه استقبال باشکوهی از رييس‌جمهور کردند و من فکر می‌کنم، اگر برای اجتماع مردمی برنامه‌ريزی می‌شد يک رويداد تاريخی در مصر شکل می‌گرفت.

وی همچنين به ملاقات رييس‌جمهور با اصحاب رسانه و سردبيران رسانه‌های مصری اشاره کرد و گفت: گفت‌وگو با اين رسانه‌ها و مطرح کردن سوال از سوی آنها بدون هيچگونه محدوديتی و پاسخ‌های رييس‌جمهور به سوالات آنها فرصت خوبی را جهت بيان ديدگاه‌ها و نزديک شدن اين ديدگاه‌ها فراهم کرد.

مشايی همچنين به ديدار نخبگان مصری با رييس‌جمهور اشاره کرد و با اثرگذار عنوان کردن اين ديدار، گفت: همه کارها برای اين انجام شد که دو ملت با ديدگاه‌های يکديگر آشنا شوند، امکان گفت‌وگوی مستقيم فراهم شود و اين ديدگاه‌ها به هم نزديک‌تر شود.

وی افزود: اين برنامه‌ها برای اين بود تا ديدگاه‌های انقلابی ايران به مردم مصر و شخصيت‌های متفکر و برجسته مصری منتقل شود.

رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها با بيان اين‌که مطلب برای بيان اهميت اين سفر بسيار زياد است، اظهار کرد: در حاشيه اين سفر نشست سه‌جانبه‌ای بين روسای جمهور ايران، عبدالله گل رييس‌جمهور ترکيه و آقای مرسی رييس‌جمهور مصر صورت گرفت و آقای عبدالله گل در آن جلسه خطاب به آقای مرسی با عبارتی شبيه به اين گفت کل کنفرانس اسلامی و نشست در مصر يک طرف و حضور آقای احمدی‌نژاد در مصر يک طرف ديگر.

وی گفت: اين بسيار مهم است که رييس‌جمهور يکی از کشورهای بزرگ اسلامی خطاب به ميزبان در مورد حضور رييس‌جمهور ايران در اين کشور مطالب اينگونه‌ بيان کند.

استقبال از سفر رييس جمهور ايران به مصر بی‌نظير بود

مشايی با بيان اين‌که استقبال رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف خبری از حضور هيات ايرانی در اجلاس فوق‌العاده بود و قابل مقايسه با هيچ يک از هيات‌های شرکت‌کننده در اجلاس نبود، اظهار کرد: به دليل قرار گرفتن آحاد مردم در مسير و استقبالی که صورت می‌گرفت رييس‌جمهور فاصله کوتاه بين محل اقامت و اجلاس را با تاخير طی می‌کردند و با ديدن احمدی‌نژاد به ابراز احساسات می‌پرداختند.

رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها همچنين به يکی ديگر از دستاوردهای اين اجلاس اشاره کرد و گفت: يکی از کارهای خوبی که در اين سفر انجام شد اعلام اين موضوع بود که از اين به بعد تجار و گردشگران مصری برای آمدن به ايران احتياج به گرفتن ويزا ندارند و رواديد از سوی ايران در اين ارتباط لغو شد و اين موضوع در راستای گسترش توسعه روابط بين دو کشور انجام شد و ان‌شاءالله وزارت خارجه به محض پايان اين کنفرانس عمليات اجرايی اين کار را انجام می‌دهد و اين هديه خوبی بود که در طی اين سفر از طرف ايران به مردم مصر داده شد.

وی افزود:اين موضوع در اين راستا انجام شد که مردم مصر بتوانند به ايران سفر کنند و از نزديک ايران و پيشرفت‌های ايران را ببينند و اين موضوع قطعا در خنثی کردن تبليغات صهيونيست‌ها عليه ايران بسيار موثر است. از طرف ديگر اين باعث تحکيم هر چه بيشتر مناسبات بين دو کشور و ملت خواهد شد.

مشايی در ادامه با تاکيد بر اين‌که ساعت‌ها می‌شود در مورد اين سفر و دستاوردهای آن حرف زد، گفت: ‌اميدواريم اين سفر دستاوردهای خوبی برای دو ملت ايران و مصر و نزديکی هر چه بيشتر آنها داشته باشد.

دشمنان از کنار هم قرار گرفتن ايران و مصر ناراحتند

رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها اظهار داشت: ايران و مصر دارای ظرفيت و پتانسيل زيادی هستند و دشمنان از کنار هم قرار گرفتن اين دو قدرت ناراحتند و می‌دانند که اگر اين دو قدرت در کنار هم قرار بگيرند چه اثر بزرگی در جهان اسلام و سطح بين‌المللی و منطقه خواهد داشت.

کفشی به سمت رييس جمهور پرت نشد

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی مسايل حاشيه‌ای اين سفر از جمله تلاش يک فرد معارض سوری برای اهانت به رييس‌جمهور و اين‌که چرا برخی از رسانه‌ها سعی کردند با انتشار چنين اخباری خبر حضور رييس‌جمهور در مصر را تحت الشعاع قرار دهند، گفت:‌ ما کاملا فيلم را بررسی کرديم، آنها از قبل طراحی کرده بودند و دوربين آماده بود که يک صحنه ايجاد کند و بعد فيلم آن را بگيرند و پخش کنند.

مشايی ادامه داد: ما تصاوير را بررسی کرديم و ديديم اصلا کفشی پرتاب نمی‌شود و دست آن فردی که در برخی از رسانه‌ها دائما پخش می‌شود، فاصله‌اش با آقای احمدی‌نژاد يک متر بيشتر نيست و اگر کفشی پرتاب می‌شد با توجه به فاصله کمی که وجود داشت به آقای رييس‌جمهور می‌خورد و در واقع بايد او را می‌زد.

وی ادامه داد: در واقع آنها اين صحنه را طراحی کرده بودند تا از آن استفاده کنند تا خبر حضور احمدی‌نژاد و استقبالی که از وی شد را در مصر تحت تاثير و تحت الشعاع قرار دهد و ذهن‌ها را از اين حادثه بزرگ منحرف کنند.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا اکرم احقاقی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016