پنجشنبه 3 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای! شما هر روز غلط می‌کنيد، مجتبی واحدی

مجتبی واحدی
من مخاطبان سخن اخير رهبر را بی‌مقدارتر از خود او می‌دانم و انگيزه‌ای برای دفاع از ايشان ندارم. اما با تکيه بر استدلال‌های خامنه‌ای می‌خواهم نشان دهم چه کسی در ايران بيش از همه کارهای بد و غلط می‌کند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا


سخنان اخير سيدعلی خامنه ای و عتاب همراه با ترس او خطاب به رئيس دولت با اغلب سخنرانی های او تفاوت داشت. او برای آنکه احمدی نژاد را بيش از حد لازم تحريک نکند توبيخ او را با تذکری خطاب به علی لاريجانی و تشری شديد به گماشتگان مجلس مخلوط نمود تا همه فرزندان بی ادب را به خاطر کارهای «بد» و «غلط» شماتت کرده باشد. من مخاطبان سخن اخير رهبر را بی مقدارتر از خود او می دانم و انگيزه ای برای دفاع از ايشان ندارم . اما با تکيه بر استدلال های خامنه ای، می خواهم نشان دهم چه کسی در ايران ، بيش از همه کارهای بد و غلط می کند .

خامنه ای ، اظهارات احمدی نژاد در مجلس را بد ، نامناسب ، غير اخلاقی و غير شرعی ناميد زيرا به ادعای او ، هنوز در هيچ محکمه ای ثابت نشده است. به تعبيری ديگر، احمدی نژاد «غلط» کرد زيرا سخنی گفت که هنوز ثابت نشده است. اما آيا احمدی نژاد اولين کسی است که به خاطر دسترسی آزاد به رسانه های عمومی ، هر غلطی می خواهد می کند؟ نگاهی گذرا به دويست و هشتاد و پنج ماه رهبری آقای خامنه ای ، بهترين پاسخ به اين پرسش است. او در اين مدت ، هربی لياقت راکه دستبوس او بوده تا عرش بالا برده و در مورد مخالفان خود، هر گونه عقده گشايی را مباح شمرده است. شايد کلافگی از بحران های روز افزون و نيز برخی آلودگی های شخصی ، موجب فراموشی بسياری از غلط هايی شده باشد که خامنه ای مسبب آنها بوده است. پس من تعدادی از آنها را يادآوری می کنم تا مشخص شود در سالهای اخير ، رکورددار اينگونه « غلط کردن»‌ها چه کسی بوده است؟

از نخستين سال رهبری خسارت بار خامنه ای شروع می کنم. در اوج قيام مردمی در رومانی ، با اصرار آقای خامنه ای ، چائوشسکو ديکتاتور آن کشور به ايران دعوت شد. او بلافاصله پس از بازگشت از ايران، توسط انقلابيون رومانيايی دستگير و اعدام شد. تعدادی از نمايندگان مجلس با احضار علی اکبر ولايتی وزير امور خارجه ، او را به خاطر ساماندهی اين سفر شماتت کردند . واکنش‌آقای خامنه ای به اين اعتراض، متهم کردن «‌پرسش کنندگان » به عامليت اسرائيل بود . آيا اين اتهام ، در هيچ محکمه ای ثابت شده بود؟ از دهه هفتاد بگويم ؟ زمانی که مصلح بزرگ، مرحوم مهندس بازرگان نامه ای دلسوزانه نوشت و درمورد عاقبت مديريت غلط نظام به رهبر هشدار داد. خامنه ای در يک تريبون عمومی ، آن مرحوم را«‌خسر الدنيا و الاخره»‌ناميد . آيا کسی که خود ، هم دادگاه دنيايی تشکيل می دهد وهم محکمه اخروی و در آن ، مهندس بازرگان را محکوم می کند می تواند از احمدی نژاد يا هر فرد ديگری به خاطر اقدام مشابه ، انتقاد نمايد؟ آقای خامنه ای آيا روز هفتم فرودين ۱۳۷۱ ( تقريباً بيست و يک سال پيش) را به ياد می آورد؟ بله! اوج ماه عسل خامنه ای و رفسنجانی را می گويم. آن روز ، رهبر جمهوری اسلامی که خطبه های نماز جمعه تهران را ايراد می کرد ، نمايندگان چپ گرای مجلس سوم و رئيس آنها ـ مهدی کروبی ـ را فتنه گر ناميد چرا که با برخی سياست های مخرب اقتصادی در دولت رفسنجانی مخالفت کرده بودند. آيا فتنه گر بودن آن افراد در محکمه ای ثابت شده بود؟

در دهه هشتاد هم از اين نوع « غلط»‌ ها به وفور در سخنان و اقدامات رهبر وجود داشت که برای جلوگيری از تطويل از آنها می گذرم . اما در همين سالهای اخير ، اقای خامنه ای بزرگترين غلط را مرتکب شد.او بارها ـ آخرين بار در سخنرانی اخير ـ معترضان انتخاباتی را « فتنه گر»‌ناميد . اين اتهام در کدا م محکمه ثابت شده است؟ راستی مگر معترضان انتخاباتی چه می گفتند ؟ آنها به بی اخلاقی ها، دروغ گويی ها ، تضييع حقوق اساسی مردم و زيرپا گذاشتن بسياری از ضوابط شرعی توسط احمدی نژاد اعتراض می کردند و از اينکه او با يک کودتای انتخاباتی بر سرنوشت کشور مسلط شده ، ابراز نگرانی می نمودند . در واقع ، با گذشت سه سال و نيم از زندانی کردن دهها تن از معترضان ،نه تنها فتنه گر بودن آنها در محکمه ای ثابت نشده بلکه امروز مشخص شده که فتنه انگيز اصلی ، رهبر و رئيس جمهور دست ساز او بوده اند . کروبی و موسوی در سه سال ونيم گذشته بارها خواستار محاکمه علنی خود شده اند اما خامنه ایِ زبون ، بدون آنکه جرئت اجرای خواسته ايشان را داشته باشد آنها را « سران فتنه»‌می نامد .

همين احمدی نژاد که امروز رهبر ، او را « بی اخلاق » ، « غير متشرع» و « بی توجه به حقوق اساسی مردم » می داند و از « غلط » او ابراز تأسف می کند همان کسی است که در جريان مناظرات انتخاباتی ، دهها تهمت اثبات نشده را عليه رقبای خويش مطرح نمود. اما چون آن تهمت افکنی ها موجب تسکين عقده های رهبر می شد اقای خامنه ای به او تذکر نداد که « طرح اتهامات اثبات نشده ، خلاف شرع ، خلاف اخلاق و تضييع حقوق اساسی مردم است ». او نه تنها ازسوی رهبر توبيخ نشد بلکه افتخار دريافت اين« مدال » از «رهبر کينه جو» را پيدا کرد که «‌نظر من به ايشان نزديک تر است» .

نمونه های فوق نشان می دهد اگر آنچه احمدی نژاد اخيراً انجام داد « غلط » باشد رهبر جمهوری اسلامی هر روز در حال غلط کردن است.

مجتبی واحدی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016